بازدید 2501
اقتصاد در گذر زمان

از آغاز جلوکشیدن ساعت برای صرفه جویی در برق تا آزادی عمل جیمی کارتر به بانک‌های آمریکایی

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی یازدهمین روز فروردین ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۸۸۸۵۸۰
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۸ 31 March 2019
به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه‌ای است تمام نما از رویداد‌های اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه‌های تاریخی بسیاری از واقعیت‌های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی یازدهمین روز فروردین ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

۱۱ فروردین ۱۲۹۷ (۱۹۱۸)، جلو کشیدن ساعت به منظور صرفه جویی در مصرف برق (دی لایت سیوینگ) از این روز در سال ۱۲۹۷ در آمریکا به اجرا درآمد. در سال ۲۰۰۷ تغییراتی در آغاز و پایان آن بعمل آمد و در مارس سال ۲۰۰۸ اعلام شد با محاسباتی که بعمل آمده است؛ این پیش و پس کشیدن عقربه ساعت تاثیر چشمگیری در صرفه جویی در مصرف برق نداشته است.

۱۱ فروردین ۱۳۰۴، برای اولین بار در کشور تقویم رسمی برپایه هجری شمسی برقرار شد. تا آن تاریخ تقویم کشور براساس هجری قمری بود.

۱۱ فروردین ۱۳۵۸، مرحله دوم رفراندوم تعیین هویت سیاسی آینده نظام حاکم بر ایران آغاز شد.

۱۱ فروردین ۱۳۵۹ (۱۹۸۰)، جیمی کارتر رئیس جمهور وقت آمریکا سیستم بانکی این کشور را «دی رگیولیت» کرد و به بانک‌ها در تعیین نرخ بهره خود و تعیین شرایط معامله آزادی عمل داد. در سال ۲۰۰۷ معلوم شد که این آزادی عمل سرانجام کشور آمریکا را وارد بحران اقتصادی ساخته زیرا که تسهیلات برخی از بانک‌ها در دادن وام و عدم توانایی مدیون به رد دین و اقساط آن مخصوصا در معاملات مستغلات مسئله ساز شده و میلیون‌ها خانه و آپارتمان در آمریکا به مالکیت بانک‌ها درآمده و در معرض حراج قرار گرفته و قیمت‌ها را شدیدا پایین برده که دودش به چشم بانک‌ها رفته است. شورای پول آمریکا درصدد چاره جویی برآمد و در مدتی کوتاه چند بار نرخ بهره «پایه» را - نرخی که با آن بانک‌های مرکزی ۱۲ گانه پول در اختیار بانک‌های دیگر قرار می‌دهند پایین آورد.

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی و سایت روزنامک
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار