بازدید 9295
۴
بر اساس نظرسنجی پایان سال تابناک

بهترین تصمیم قوای سه‌گانه در سال ۹۷ از نگاه مخاطبان چه بود؟

تابناک با قرار دادن گزینه‌های محاکمه سلطان سکه و مفسدان اقتصادی، عدم افزایش قیمت بنزین، عدم پذیرش استعفای جواد ظریف، اجرای طرح رجیستری موبایل و تصویب و اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان از مخاطبان خود پرسید به نظر شما بهترین تصمیم قوای سه گانه در سال ۹۷ کدام یک از گزینه‌ها بود؟
کد خبر: ۸۸۸۲۸۴
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۰ 29 March 2019

سال ۹۷ با همه تلخی‌ها و شیرینی هایش گذشت و اکنون در نخستین روز‌های ۹۸ قرار داریم. سایت تابناک در آخرین روز‌های سال گذشته طی چندین نظرسنجی، نظریات مخاطبان خود را درباره موضوعاتی از جمله تلخ‌ترین و شیرین‌ترین حوادث و اتفاقات سالی که گذشت، خبرسازترین شخصیت‌های سیاسی داخلی و خارجی، فرهنگی و ورزشی و نیز مهمترین نگرانی آن‌ها در ابتدای سال ۹۸ جویا شد؛ که در چند خبر نتایج و حاشیه نوشتی بر آن‌ها منتشر می‌شود.

به گزارش «تابناک»؛ سال گذشته، سالی پر از خبر‌های خوب و بد و گا‌ه عجیبی بود. اتفاقات زیادی در حوزه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی رخ داد و مشکلات اقتصادی کم سابقه از یک سو، برخورد با اخلالگران اقتصادی و سیاست‌های ارزی دولت در کنار تصمیمات اتخاذ شده در قوای سه گانه به اشکال و ادبیات مختلف مورد ارزیابی، نقد و گاه انتقاد‌های تند کارشناسان و رسانه‌ها قرار گرفت. سایت تابناک در راستای آشنایی و احصای نظرات و دیدگاه‌های مخاطبان خود در روز‌های پایانی سال گذشته با طراحی چندین نظرسنجی از آن‌ها خواست تا نظر خود را درباره شخصیت‌های خبرساز و اتفاقات تلخ و شیرین سال ۹۷ ابراز کنند. دو نظرسنجی درباره مهمترین قصور و بهترین تصمیم قوای سه گانه در سال ۹۷ نیز جزو نظرسنجی‌های منتشر شده در اسفندماه گذشته بود.

یکی از تصمیمات  اتخاذ شده توسط قوه قضاییه در سال گذشته که پس از اخلال در بازار ارز و سکه شدت گرفت برخورد با سلاطین مختلف سکه و قیر و پتروشیمی و موبایل بود. در نیمه دوم سال ۹۷ کمتر هفته‌ای بود که خبری از دادگاه‌های برخورد با مفاسد و محاکمه متهمان به اخلال در نظام اقتصادی کشور و از این قبیل موارد بر روی سایت‌های خبری منتشر نشود. محاکمه و اعدام سلطان سکه و دستیارش در کنار محاکمه و اعدام سلطان قیر و محاکمه متهمان پرونده بانک سرمایه و ... از دیگر مواردی بود که در بین بخشی از افکار عمومی می‌توانست تصمیم و اقدامی خوب و ضروری محسوب شود.

در زمستان ۹۷ وقتی بحث‌های مربوط به قاچاق سوخت به خاطر اختلاف قیمت بالای این حامل انرژی در ایران و کشور‌های همسایه داغ بود و هر روز گزارشی از آمار و ارقام میزان هنگفت قاچاق سوخت از مرز‌های کشور مخابره می‌شد حرف‌ها و حدیث‌هایی با مضمون سهمیه بندی و گران کردن قیمت بنزین و گازوییل با کلیدواژه واقعی کردن قیمت و حذف یارانه سوخت نیز از رسانه ها، کارشناسان و مجلس شورای اسلامی مطرح می‌شد. اختصاص یارانه بنزین به شهروندان و آزادسازی قیمت بنزین نیز موردی بود که تا حدی به موضوع داغ روزنامه‌ها هم کشیده شد. با این حال عده‌ای دیگر از کارشناسان و نمایندگان مجلس و دولتی‌ها این اقدام را شوکی بزرگ در مقطعی دشوار محسوب می‌کردند که می‌توانست ازآستانه تحمل معیشت مردم خارج شده و با آسیب‌هایی همچون بالا رفتن تورم سایر اقلام و مایحتاج زندگی مردم همراه باشد. علی رغم رد و بدل شدن بحث‌ها و گفتگو‌ها در این باب در نهایت دولت و مجلس این موضوع را برای سال ۹۸ مسکوت گذاشتند و اطمینان دادند فعلا خبری از گران شدند بنزین نخواهد بود.

محمدجواد ظریف در شب روز ورود بشار اسد به ایران و دیدار با رهبر انقلاب و رئیس جمهور استعفا کرد و این اتفاق به یکی از داغ‌ترین خبر‌های رسانه‌های داخلی و خارجی و نیز سوژه بحث تعدادی از شبکه‌های اجتماعی شد. اسم ظریف در توییتر فارسی به ترند تبدیل شد که در آن کمپین‌هایی با مضمون قبول نکردن استعفای ظریف توسط رئیس جمهور و یا پس گرفتن استعفا توسط وزیر امورخارجه کشورمان شکل گرفته بود. عده‌ای از سیاسیون کناره گیری ظریف در آن مقطع حساس که کشور با مشکلات عدیده‌ای در ارتباط با سیاست خارجی، گرفتاری‌های اقتصادی داخلی و سایر مسائل بود به مصلحت کشور نمی‌دیدند. هرچند عده‌ای از مخالفان سنتی ظریف از جمله تعدادی از نمایندگان مجلس خوشحالی خود از این اتفاق را پنهان نمی‌کردند. سه روز پس از استعفای ظریف، حسن روحانی استعفای او را قبول نکرد و وزیر امور خارجه به وزارتخانه خود بازگشت. این اتفاق از دید بخشی از افکار عمومی می‌توانست یک تصمیم درست در آن مقطع زمانی محسوب شود.

طرح رجیستری یا شناسنامه‌دار کردن تجهیزات سیم‌کارت‌خور که در طول سال‌های گذشته، چندین بار اجرای ناموفقی داشت، امسال بالاخره به‌صورت کامل برای گوشی‌ها اجرایی شد و به گفته مسوولان، سهم قاچاق این کالا را به عدد تقریبی صفر رساند و اکنون در حال طی مراحل بعدی برای سایر تجهیزات الکترونیکی است.

طرح رجیستری گوشی‌های تلفن همراه، با هدف شناسنامه‌دار شدن یکی از پرمصرف‌ترین کالا‌های وارداتی کشور و مبارزه سیستمی با قاچاق تلفن همراه، پیاده‌سازی و اجرا شد. درواقع مهم‌ترین هدف اجرای رجیستری از همان ابتدا جلوگیری از قاچاق گوشی عنوان شده بود. به اعتقاد کارشناسان، جلوگیری از قاچاق کالا و افزایش درآمد‌های ملی، حاکمیت قانون بر بازار روبه‌رشد گوشی‌های تلفن همراه و ضابطه‌مند شدن بازار، کنترل سلامت گوشی‌های موجود و جلوگیری از حضور گوشی‌های تقلبی زیان‌آور، حاکم شدن آرامش بر بازار خرید و فروش، قابلیت ردیابی گوشی‌های سرقتی، بازگشت شرکت‌های بین‌المللی به ایران و قانونمند شدن بازار از جمله مزیت‌های طرح رجیستری محسوب می‌شود.

۲۷ شهریورماه سال گذشته بود که پس از تصویب قانون «منع به کارگیری بازنشستگان» در مجلس شورای اسلامی و تأیید شورای نگهبان، رئیس جمهور این قانون را رسما به سازمان‌ها و نهاد‌هایی که به نحوی از بودجه دولتی برخوردار می‌شوند، ابلاغ کرد. پس از آن افرادی که مطابق با تعریف این قانون بازنشسته می‌شوند، دو ماه مهلت پیدا کردند که کرسی تحت اختیار خود را ترک کنند.

بنا بر آنچه نمایندگان دنبال کننده قانون «منع به کارگیری بازنشستگان» و سازمان‌های ناظر بر اجرای قانون نظیر دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور اعلام کردند، بیش از ۲۱۰ تن از مدیران عالی کشور که به آن‌ها می‌توان «لفظ مقام» را اطلاق کرد، شامل قانون مذکور می‌شدند که برای اجرای قانون باید دو ماه پس از ابلاغ رئیس جمهور، کرسی خود را ترک کرده و به جرگه بازنشستگان می‌پیوستند.

بخش زیادی از این افراد مسئولیت‌های خود را ترک کرده، بخشی در انتظار ایجاد تغییرات احتمالی در قانون هستند و بخشی هم از استثنائات، استجازات و معافیت‌هایی که در قانون پیش بینی شده، بهره گرفته اند تا همچنان مسئولیت خود را حفظ کرده و در جایگاه مدیریتی شان بمانند.
بر اساس آنچه برخی نمایندگان مجلس و نهاد‌های نظارتی می‌گویند، افراد دارای مسئولیت‌های عالی و میانی که شامل قانون «منع به کارگیری بازنشستگان» در همه سازمان ها، نهاد‌ها و بخش‌های دولتی، خصولتی و حاکمیتی می‌شوند، تعدادشان به حدود ۸ هزار تن می‌رسد. این طرح نیز برای مدت‌ها یکی از خبرسازترین سوژه‌های کشور در سال گذشته بود که به نظر می‌توانست از تصمیمات و اقدام‌های مثبت مجلس و دولت به حساب آید.

سایت تابناک با قرار دادن گزینه‌های محاکمه سلطان سکه و مفسدان اقتصادی، عدم افزایش قیمت بنزین، عدم پذیرش استعفای جواد ظریف، اجرای طرح رجیستری موبایل و تصویب و اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان از مخاطبان خود پرسید به نظر شما بهترین تصمیم قوای سه گانه در سال ۹۷ کدام یک از گزینه‌ها بود؟

بهترین تصمیم قوای سه گانه از نگاه مخاطبان چه بود؟

۸۹۶۰ نفر از مخاطبان تابناک در این نظرسنجی شرکت کردند و گزینه تصویب و اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان با ۴۱.۵۵ درصد آرای شرکت کنندگان در این نظرسنجی به عنوان بهترین تصمیم قوای سه گانه انتخاب شد. تصمیمی که با تصویب مجلس و اجرای دولت عملی شد. عدم افزایش قیمت بنزین با ۲۰.۳۷ درصد دومین تصمیم خوب قوای سه گانه در سال ۹۷ انتخاب شد و عدم پذیرش استعفای ظریف، محاکمه سلطان سکه و مفسدان اقتصادی و اجرای طرح رجیستری موبایل به ترتیب ۱۹.۵۱ درصد، ۱۲.۴۹ درصد و ۶.۰۸ درصد در رده‌های بعدی انتخاب کاربران تابناک قرار گرفتند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۴
این چنین امارگیریها میتواند نتیجه واقعی نداشته باشد ،چون گروه مورد پرس میتواند اشتباه ا ی انتخاب شود.
تصویب و اجرا؟ اجرا شد؟!
گزارش عدم دسترسی چند روزه به سایت الف در تایلند:


راهنما . تماس کد سرور: 5050
وب سایت مورد در خواست شما در ابر آروان شتاب دهی و ایمن شده است. در حال حاضر ارتباط شما با ابر آروان به درستی برقرار شده، ولی متاسفانه سرور اصلی وب سایت با خطا مواجه شده است.

قدرتمند شده توسط ابر آروان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۹
ما که مشکلی نداریم
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان