بازدید 65886
چرا رهبری نام هر سال را انتخاب و معرفی می‌کنند؟

نگاهی به نامگذاری سال‌ها از سوی رهبر انقلاب از سال 69 تاکنون

نخستین بار که حضرت آیت ‌الله خامنه‌ای به طور رسمی نامی را برای یک سال برگزیدند، به پیام نوروزی ایشان در سال ۱۳۷۸ باز می‌گردد. از آن پس این مسئله به صورت یک سنت، همه ساله تکرار شد. نامگذاری سال‌های مختلف که از اول فروردین ۷۸ آغاز شد. رویکردی که تاکنون ادامه یافته و هر ساله نام مشخصی به عنوان شعار سال از سوی ایشان مطرح و دنبال می شود.
کد خبر: ۸۸۷۰۰۰
تاریخ انتشار: ۰۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۱:۱۷ 21 March 2019

از سال 1368 که حضرت آیت الله خامنه ای پس از امام خمینی(ره) به رهبری انقلاب اسلامی برگزیده شدند، نزدیک 28 سال می گذرد. ایشان از سال 69 به بعد در ابتدای سال بر یک مساله و موضوع به عنوان مساله مورد تاکید نظام اشاره می کردند تا اینکه به طور رسمی از سال 1378 بنا را بر نامگذاری سال ها گذاشته و در سخنرانی نوروزی شان نام سال را انتخاب و معرفی می کردند.

به گزارش «تابناک»، نخستین بار که حضرت آیت ‌الله خامنه‌ای به طور رسمی نامی را برای یک سال برگزیدند، به پیام نوروزی ایشان در سال ۱۳۷۸ باز می‌گردد. از آن پس این مسئله به صورت یک سنت، همه ساله تکرار شد. نامگذاری سال‌های مختلف که از اول فروردین ۷۸ آغاز شد. رویکردی که تاکنون ادامه یافته و هر ساله نام مشخصی به عنوان شعار سال از سوی ایشان مطرح و دنبال می شود.

براساس قانون اساسی کشور ترسیم و ابلاغ سیاست های کلی نظام و جهت گیری کشور بر عهده رهبری نظام است. این وظیفه از طرق مختلف به اجرا در می آید. سخنر انی ها، ابلاغ ها، نامه ها، دستور و در پاره ای موارد حکم حکومتی. اما یکی از روش ها و شیوه های ترسیم جهت گیری کلی نظام و مسئولان که حضرت آیت الله خامنه ای آن را مطرح و دنبال کرده اند، همین انتخاب شعار و نامگذاری سال های مختلف بوده است.

نگاهی به نامگذاری سال‌ها از سوی رهبر انقلاب

مشاور عالی رهبر معظم انقلاب در خصوص این سئوال که «چرا عالی‌ترین مقام نظام اسلامی نام‌گذاری سال‌ها را پی می‌گیرند؟» گفته است: «نوروز لحظه‌ای عزیز برای ایرانی‌ها است. همه‌ی مردم ما با هر سلیقه‌ای تحویل سال و نوروز را مهم می‌دانند. در تاریخ ایران همیشه بالاترین مقامات كشور هم نوروز را جشن می‌گرفته‌اند. در انقلاب اسلامی نیز نوروز با پیام رهبری نظام آغاز می‌شود؛ چه در زمان حضرت امام رحمه‌الله و چه امروز در دوران رهبری آقا.»

بیشتر بخوانید

«غلامعلی حدادعادل» عنوان کرده که «ایشان بیشتر سال‌ها را با یك نامی مشخص كرده‌اند كه به نظر می‌رسد فلسفه‌ی این كار جلب توجه مردم به یك ارزش و همین‌طور در نقطه‌‌ی مقابل آن به یك مشكل است. بر این اساس رهبری با اطلاعات و گزارش‌هایی كه از سراسر كشور دریافت می‌كنند، مطالعات و تجربه‌ای كه دارند، درك و دریافتی كه از معارف اسلامی و قرآنی و مفاهیم انسانی دارند و نیز اشرافی كه به مسائل كشور دارند، هر سال ملت را به یك موضوع توجه می‌دهند.»

وی در پاسخ به این سئوال که «رهبر انقلاب چه عناصر و مؤلفه‌هایی را در انتخاب نام سال لحاظ می‌كنند؟» گفته: «در واقع نوعی جمع‌بندی مجموع عوامل است؛ از جمله آسیب‌هایی اجتماعی كه باید برطرف گردد. جوانه‌های نویی كه در جامعه روییده است. گاهی نیز ممكن است شرایط بین‌المللی یا اقتضائات داخلی هم اثرگذار باشد.»

آنچه در ادامه می خوانید، نام سال ها و دلایل نامگذاری آن از سال 1378 تا کنون است. همچنین رویکردهایی که رهبر انقلاب از سال 1369 تا سال 1377 روی آن تاکید داشته اند نیز در این گزارش آمده است. باید دید ایشان برای سال 1397 همچنان بر رویکرد اقتصادی تاکید و توصیه خواهند کرد یا رویه دیگری را مورد اشاره قرار خواهند داد.

1369   تاکید بر «تحول درونی و اصلاح امور»

1370   تاکید بر «صبح روشنی»

1371   تاکید بر «تحکیم معنویت»

1372   تاکید بر «عدالت اجتماعی»

1373   تاکید بر «صرفه‌جویی»

1374   تاکید بر «وجدان کاری، انضباط اجتماعی، انضباط اقتصادی»

1375   تاکید بر «ضرورت پرهیز از اسراف و حفظ ثروت و منابع عمومی کشور»

1376   تاکید بر «توجه به معنویات و فضایل اخلاقی»

1377   تاکید بر «صرفه جویی و پرهیز از اسراف،قناعت و پایداری بر مواضع اسلامی و انقلابی»

جدول زیر نامگذاری سال از 78 تا 97 را طی 20 سال گذشته نشان می دهد.

سال

نام سال

1378

امام خمینی (ره) {این نامگذاری به دلیل صدمین سالگرد تولد امام بود}

1379

امام علی(ع) {سال 79 همراه با دو عید غدیر بود}

1380

اقتدارملی و اشتغال‌آفرینی

1381

سال عزت و افتخار حسینی {در سال 80 ماه محرم دوبار تکرار شد، هم در فروردین و هم در اسفند}

1382

خدمت‌گذاری

1383

پاسخگویی

1384

سال همبستگی ملی و مشارکت عمومی

1385

پیامبر اعظم {دوبار تاریخ وفات حضرت محمد(ص) به تاریخ قمری، در تقویم این سال بود. یکبار در ابتدای سال و یکی در پایان سال}

1386

اتحاد ملی، انسجام اسلامی

1387

نوآوری و شکوفایی

1388

حرکت مردم و مسئولین به سوی اصلاح الگوی مصرف

1389

همت مضاعف و کار مضاعف

1390

جهاد اقتصادی

1391

تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه‌ی ایرانی

1392

حماسه‌ سیاسی و حماسه‌ اقتصادی

1393

اقتصاد و فرهنگ با عزم ملّی و مدیریّت جهادی

1394

دولت و ملّت، همدلی و هم‌زبانی

1395

اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل

1396

اقتصاد مقاومتی، تولید - اشتغال

1397

حمایت از کالای ایرانی 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی