بازدید 4574
اقتصاد در گذر زمان

از لغو قانون ۲۳ جوزا توسط مجلس تا اتصال چهار بانک دیگر ایرانی به سوئیفت

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و ششمین روز اسفند ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۸۸۶۱۸۴
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۰ 17 March 2019

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و ششمین روز اسفند ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

26 اسفند 1293، مجلس شوراي ملي قانون «23 جوزا» را كه دست بيگانگان را براي بهره برداري از منابع مالي ايران باز مي گذاشت، لغو كرد. در 23 خرداد 1290 لايحه اختيارات مورگان شوستر آمريكايي به عنوان خزانه دار كل ايران به تصويب مجلس رسيده بود.

26 اسفند 1307، بودجه دخل و خرج مملکت به استثنای عایدات نفت جنوب که به حساب ذخیره می ‌رفت به تصویب مجلس رسید.

26 اسفند 1308، وزیر عدلیه طی لایحه ‌ای که به مجلس تقدیم کرد، خواستار تعقیب فیروز فیروز (نصرت ‌الدوله) وزیر سابق مالیه به جرم ارتشا شد.

26 اسفند 1321، مردم خشمگين تبريز به علت كمبود نان و افزايش فقر و قحطي به عمارت استانداري هجوم بردند و مستر «ويويان» مستشار آمريكايي خواروبار از بيم جان خود به تهران گريخت.

26 اسفند 1327، انتخابات اعضای اتاق بازرگانی تهران پایان یافت و علی ‌اصغر ناصر، رییس بانک ملی بازار به ریاست اتاق برگزیده شد.

26 اسفند 1328، قریب پانزده هزار نفر از زارعین آذربایجان به علت فقر و بیکاری به تهران هجوم آوردند.

26 اسفند 1337، قانون جدید وزارت کار به تصویب مجلسین رسید.

26 اسفند 1341، طبق اعلام کنسرسیوم نفت یک منطقه بزرگ نفتی در جنوب ایران کشف شد.

26 اسفند 1392، وزیر امور خارجه لیتوانی که کشورش ریاست دوره ‌ای اتحادیه اروپا را بر عهده داشت اعلام کرد که در نشست وزیران خارجه این اتحادیه ۲۱ مقام اوکراینی و روسی تحریم شدند. ۱۳ نفر از افراد تحریم شده، روسی و هشت نفر دیگر اوکراینی بودند.

26 اسفند 1394، حمید بعیدی نژاد مدیرکل سیاسی و امنیت بین‌ الملل وزارت امور خارجه از اتصال چهار بانک دیگر ایرانی به موسسه پیام ‌رسانی انتقالات بانکی و مالی(سوئیفت) خبر داد. او بانک ملت- شعبه ایروان، بانک تجارت-شعبه دوشنبه، بانک ملی-شعبه باکو و بانک ملی-شعبه عراق را چهار بانک جدیدی عنوان کرد که به سوئیفت متصل شده‌اند.

 

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر