بازدید 3102
۱

آزمایش ماهواره‌بر با محموله‌های واقعی!

کد خبر: ۸۸۶۱۰۳
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۰ 16 March 2019

مرتضی براری، رئیس سازمان فضایی ایران چندی پیش در اینستاگرام خود به اظهاراتی پرداخت که بر مبنای آن، مسئولین با وجود آگاهی از احتمال بسیار پایین موفقیت ماهواره‌بر‌‌های کشورمان به دلیل ناکافی بودن آزمایش‌های انجام شده، ماهواره‌های واقعی ساخته شده توسط دانشگاه‌ها را با استفاده از آنها پرتاب کردند که این...

محمد امین آهنگری: مرتضی براری، رئیس سازمان فضایی ایران چندی پیش در اینستاگرام خود به اظهاراتی پرداخت که بر مبنای آن، مسئولین با وجود آگاهی از احتمال بسیار پایین موفقیت ماهواره‌بر‌‌های کشورمان به دلیل ناکافی بودن آزمایش‌های انجام شده، ماهواره‌های واقعی ساخته شده توسط دانشگاه‌ها را با استفاده از آنها پرتاب کردند که این امر موجب از دست رفتن این ماهواره‌ها بدون حصول نتیجه شده است.

رئیس سازمان فضایی ایران چندی پیش در اینستاگرام خود با نشان دادن نمودارهای موفقیت و شکست کشورهای دارای فناوری پرتابگر ماهواره اعلام کرد: «ماهواره‌بر سیمرغ مراحل بلوغ فناوری را طی می‌کند که مطابق نمودارها، توسعه همه پرتابگرها باقابلیت ۲۰ الی ۴۰ درصد شروع و با افزایش تعداد پرتاب قابلیت اطمینان نیز رشد کرده است. این مسئله نشان می‌دهد روند توسعه ماهواره‌برهای بومی در کشور، خارج از استانداردهای بین‌المللی نیست و در تلاش هستیم تا با افزایش تعداد تست‌ها این خطاها را به حداقل ممکن برسانیم.»

براری در صفحه اینستاگرام خود همچنین نوشت:‌« بررسی‌ها نشان می‌دهد که آمریکا از ۲۴ پرتاب ۱۹ مورد شکست داشته است.» وی همچنین با نشان دادن جدولی در خصوص رابطه قابلیت اطمینان ماهواره‌بر با تعداد پرتاب‌ها اظهار داشت: «برای رسیدن به قابلیت اطمینان ۸۹ درصد، حداقل ۴۰ پرتاب لازم است. در خصوص ماهواره‌برهای بومی، ماهواره‌بر سفیر از ۸ پرتاب، ۴ موفقیت داشته که مطابق جدول با روند سایر پرتابگرها تطبیق دارد. ماهواره‌بر سیمرغ نیز ۲ تست کامل داشته که تست اول باهدف تست موتور مرحله ۱، جدایش و استارت مرحله ۲ و در تست دوم، تست موتور مرحله ۲ تا جدایش ماهواره هدف‌گذاری شده بود که با موفقیت سپری شد.»

چنین اظهاراتی از یک سو کاملا صحیح بوده و پاسخ مناسبی برای آنهاست که قابلیت اطمینان ماهواره‌بر تحت توسعه ایران را با ماهواره‌برهای تجاری خارجی مقایسه می‌کنند. چنانکه کارشناسان نیز پیش از این هم آزمایشی بودن ماهواره‌برهای ایرانی و کم بودن قابلیت اطمینان آن‌ها را ذکر کرده بودند اما از سوی دیگر چنین گفته‌ای بدان معناست که مسئولین صنعت فضایی ایران با وجود آگاهی از احتمال بالای شکست، دو ماهواره واقعی ساخته شده توسط دانشگاه‌ها را توسط این ماهواره‌برها پرتاب کرده‌اند که بدین‌ترتیب هر دوی این ماهواره‌ها از دست رفته‌اند. جالب آنکه پس از این واقعه وزیر ارتباطات از ساخت فوری ماهواره‌های بعدی توسط دانشگاه‌ها با مشخصاتی بالاتر از ماهواره‌های فعلی خبر می‌دهد بدون آنکه نتیجه فعالیت ماهواره‌های قبلی قابل ارزیابی باشد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
با هر تلاش و کوشش و سازندگی مخالفی
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان