بازدید 2651

دردسرهای خانه تکانی در دقیقه ۹۰

کد خبر: ۸۸۶۰۶۶
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۸ 16 March 2019

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران نکات ایمنی را برای خانه تکانی ارائه کرد.

به گزارش ایسنا، سید جلال ملکی در این باره اظهار کرد: در روزهای پایانی سال سنت پسندیده خانه‌تکانی توسط شهروندان انجام می‌گیرد، اما در بسیاری از مواقع اکثر شهروندان آن را اصطلاحاً به دقیقه نود موکول می‌کنند که در همین راستا لازم است به نکاتی توجه کنند تا نه دچار حادثه شوند و نه برای دیگران حادثه ایجاد کنند.

وی با بیان اینکه شهروندان برای تمیز کردن قسمت‌هایی از خانه که دسترسی به آنها دشوار است معمولاً از نردبام یا چهارپایه استفاده می‌کنند، گفت: نردبام‌های یک طرفه که برخی از شهروندان از آنها استفاده می‌کنند از نا ایمن‌ترین لوازمی است که می‌توان برای خانه تکانی از آنها استفاده کرد، زیرا احتمال لیز خوردن و واژگون شدن آن وجود دارد و باعث شکستگی دست و پای شهروندان می‌شوند، بنابراین در صورتی که دسترسی به نردبام های دیگری ندارند، حتماً این نردبام ها را ثابت کرده و با قرار دادن وسیله‌ای سنگین کنار نردبام‌ها از سر خوردنش جلوگیری کنند.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران ادامه داد: نردبام های دو طرفه‌ای که بین هر دو طرف لته‌هایش زنجیر وجود دارد و از باز شدن دو طرف نردبام از یکدیگر جلوگیری می‌کند، بهترین نوع نردبام است و بهتر است که شهروندان از این نوع استفاده کنند. اما بازهم توصیه می‌شود که حتماً یک نفر پای نردبام بایستد و پایه‌های آن را نگه دارد.

وی با اشاره به استفاده از مواد شوینده اسیدی و شیمیایی در خانه‌تکانی گفت: استفاده از این مواد در محیط‌های بسته موجب بروز آسیب‌های جبران ناپذیر به دستگاه تنفسی می‌شود، همچنین گازهای متصاعد شده از این مواد مثل تینر باعث انفجار نیز می‌شود.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران گفت: اگر در زمان خانه‌تکانی مواد شیمیایی در دسترس کودکان قرار داشته باشد ممکن است کودکان این مواد را سر بکشند، یا باعث شعله ور شدن آن‌ها بشوند، بنابراین شهروندان تا حد امکان نباید از این مواد در محیط‌های بسته استفاده کنند و در صورت استفاده نیز باید آنها را از دسترس کودکان دور نگه دارند.

ملکی افزود: والدین نیز باید در زمان خانه تکانی بر کودکان خود نظارت بیشتری داشته باشند، زیرا در روزهای خانه تکانی ممکن است وسایل خطرناکی مثل میخ، قیچی، چاقو و.. و یا ضایعات روی زمین باشد و کودکان به وسیله آنها به خود صدمه بزنند.

وی تخلیه مواد شوینده در چاه‌های فاضلاب را یکی از مواردی که موجب انفجار می‌شود عنوان کرد، گفت: مواردی اتفاق افتاده است که شهروندان مواد شوینده را در فاضلاب تخلیه کردند و پس از آن فردی ته سیگار را در فاضلاب انداخته و باعث ایجاد انفجار شده است.

ملکی با اشاره به تمیز کردن شیشه پنجره‌ها گفت: در برخی از موارد نیز شاهدیم که شهروندان برای پاک کردن قسمت بیرونی پنجره‌ها، پنجره را تکیه گاه خود قرار داده و به بیرون از ساختمان می‌روند، این روش بسیار خطرناک است و هر لحظه ممکن است که فرد از بالا به پایین ساختمان پرتاب شود. شهروندان باید در نظر داشته باشند که نباید برای انجام خانه تکانی جان خود را به خطر بیاندازند.

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران اظهار کرد: پاک کردن پریزها و وسایل برقی با دستمال خیس از دیگر مسائلی است که باعث برق گرفتگی و وقوع حادثه می‌شود، بنابراین شهروندان نباید برای تمیز کردن وسایل برقی از دستمال نمدار استفاده کنند.

وی با بیان اینکه توصیه می‌شود که تا حد امکان از شستشوی فرش و قالیچه در حمام خودداری شود، گفت: این اقدام به خصوص در خانه‌های آپارتمانی سبب می‌شود تا رطوبت به واحدهای پایینی سرایت کرده و آنان را دچار مشکل کند.

ملکی اضافه کرد: برای آویزان کردن فرش‌های شسته شده در پشت بام و بالکن نیز باید توجه کرد که حتماً چند نفری این کار انجام شود، چرا که با توجه به زیاد بودن وزن فرش خیس ممکن است هنگام آویزان کردن آن افراد از پشت بام به پایین سقوط کنند. گاهی نیز برخی شهروندان برای نگهداشتن فرش در لبه پشت بام روی آن سنگ و آجر قرار می‌دهد که شدیداً باید از چنین اقدامی پرهیز شود چراکه در گذشته موارد بسیاری بوده که این اجسام روی سر شهروندان و عابران پیاده سقوط کرده است.

وی افزود: هنگام نصب لوستر و چراغ‌های آویز نیز باید به دونکته توجه کرد، اول اینکه حتماً از افراد آشنا به فنون و مهارت برقی برای این اقدام استفاده شود و دوم اینکه هنگام نصب نیز دقت کافی انجام شود تا این لوازم به درستی نصب شوند تا دچار سقوط نشوند.

ملکی با بیان اینکه گاهی برخی از شهروندان تا چند دقیقه مانده به تحویل سال در تکاپوی خانه تکانی و نظافت هستند، گفت: چنین اقدامی به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود چرا که در مواردی افراد به دلیل فشار کار تا چندین روز دچار عوارضی همچون ضعف و کوفتگی عضلانی می‌شوند.

به گفته سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران، خانه تکانی عید، فرصت مناسبی است که خانواده‌ها علاوه بر توجه به نظافت خانه از ایمنی وسایل خانه نیز اطمینان حاصل کنند و حتماً ایمنی را در چیدمان خانه خود رعایت کنند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر