بازدید 3776

کنگره آمریکا به لغو وضعیت فوق‌العاده رای داد

کد خبر: ۸۸۵۸۳۳
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۴ 15 March 2019

سنای آمریکا هم پس از مجلس نمایندگان به پیشنهاد لغو وضعیت فوق‌العاده‌ای که از سوی رئیس جمهوری این کشور اعلام شده بود، رای داد. ترامپ هم متعهد شده این تصمیم کنگره را وتو کند.

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، این رأی گیری در حالی صورت گرفته که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا قول داده تا این رأی گیری را "وتو" کند.

پس از آنکه کنگره آمریکا با ارائه پول مورد نیاز برای ساخت دیوار مرزی به ترامپ مخالفت کرد، وی با اعلام وضعیت فوق‌العاده در مرز با مکزیک به دنبال راهی جایگزین برای دریافت چندین میلیارد دلار با هدف ساخت دیوار مرزی با مکزیک بود.

میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت سنا به جمهوری خواهان تاکید کرده بود تا با در مقابل این رأی گیری بایستند که در فوریه توسط مجلس نمایندگان تحت رهبری دموکرات‌ها تصویب شده بود.

ترامپ در توئیت روز پنجشنبه خود اعلام کرد که این رأی گیری برای قطعنامه از سوی سناتورهای جمهوری خواه یک رأی برای نانسی پلوسی، رهبر دموکرات مجلس نمایندگان و "جرم" و "مرز باز" دموکرات‌هاست.

جمهوری خواهان که به واسطه حمایت از این اقدام برای پایان دادن به وضعیت فوق‌العاده به نفع ترامپ رأی ندادند، نگرانند که رؤسای مجلس نمایندگان و سنا احتمالاً قدرت کنگره را برای تأمین مالی دولت به کار بگیرند و از این تاکتیک برای تصویب برنامه‌های خودشان بهره ببرند.

مک کانل گفته که ترامپ براساس قوانین موجود عمل می‌کند و اگر سناتورها به اختیاراتی که براساس قانون وضعیت‌های اضطرار ملی به رئیس جمهوری داده شده، علاقه‌ای ندارند، باید به اصلاحیه بزنند.

اگر این اقدام نتواند دو سوم آرای کنگره را برای رهایی از وتوی ترامپ به دست بیاورد، به قانون تبدیل نمی‌شود.

براساس اعلام وضعیت فوق‌العاده که ترامپ در ۱۵ فوریه امضا کرد، وی احتمالاً پول مورد نیازش برای ساخت دیوار مرزی را از سایر برنامه‌های فدرال به دست می‌آورد.

مایک پنس، معاون ترامپ در جریان دیدارش با سناتورهای جمهوری خواه تلاش کرد تا حمایت آنها را از این اقدام تغییر دهد.

وی گفته بود که ترامپ احتمالاً از دومین لایحه ارائه شده از سوی سناتور جمهوری خواه مایک لی حمایت می‌کند که براساس آن، اعلامیه‌های وضعیت فوق‌العاده آتی پس از ۳۰ روز پایان می‌یابد مگر آنکه کنگره به تمدید آنها رأی دهد.

دموکرات‌ها این مساله را رد کردند که در مرز با مکزیک یک وضعیت اضطراری وجود دارد و گفتند که عبور و مرور مرزی در چهار دهه گذشته کم بوده است.

در همین حال، سناتورهای دموکرات آمریکا مقام‌های ارشد پنتاگون را به خاطر برنامه دولت ترامپ در کنار گذاشتن کنگره مورد سرزنش قرار دادند؛ براساس این برنامه، بودجه‌ای که قرار است برای نبردهای در حال انجام مورد استفاده قرار گیرد، برای تأمین مالی ساخت دیوار مرزی با مکزیک هزینه می‌شود.

در برنامه بودجه‌ای که روز دوشنبه کنگره ارسال شد، ترامپ پیشنهاد ۱۰۰ میلیارد دلار دیگر برای "بودجه‌های نامشخص" را درخواست کرده که پنتاگون آن را "عملیات احتیاطی برون مرزی" می‌نامد.

پنتاگون قصد دارد از تأمین مالی برای این عملیات به منظور افزایش مبلغ پولی که در دسترس است برای جلوگیری از موانع بودجه‌ای که کنگره تصویب کرده استفاده کند که بر اساس آن، به جلوگیری از افزایش هزینه‌های نظامی بدون افزایش هزینه‌های غیر دفاعی می‌پردازد.

ترامپ درخواست ۷۵۰ میلیارد دلار برای امور دفاعی داده که شامل حدود ۷۱۸ میلیارد دلار برای خود پنتاگون می‌شود. درخواست بودجه پنتاگون شامل ۱۶۵ میلیارد دلار برای تأمین مالی عملیات احتیاطی برون مرزی است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی