بازدید 10892
۲

ماهنشان سرزمین رنگین‌کمان‌های زمینی

کد خبر: ۸۸۵۴۳۰
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۹ 13 March 2019

محال است مسافر و گردشگری در طول روز از مناطق اطراف شهر ماهنشان عبور کند و لحظه‌ای برای گرفتن عکس‌های یادگاری با مناظر زیبای طبیعی و به ویژه کوه‌های رنگی این منطقه توقف نکند مناظری که در جهان بی‌نظیر است.
ماهنشان سرزمین رنگین‌کمان‌های زمینی

به گزارش «تابناک» به نقل از فارس از زنجان، شهر ماهنشان یکی از هشت شهرستان استان زنجان است که مناطق زیبای طبیعی آن شاید در هیچ جای ایران اسلامی وجود نداشته باشد.

«آلاداغ لار» یکی از مناظر بسیار زیبای ماهنشان است که در زبان ترکی «آلا» به معنای رنگارنگ و «داغ» نیز به معنی کوه است.

مسافران و گردشگرانی که در طول روز از این مسیر عبور می‌کنند از مشاهده کوه‌های رنگارنگی که گویی با دست نقاشی شده‌اند لذت برده و پی به قدرت و ذوق و سلیقه نقاشش می‌برند.

محال است مسافر و گردشگری در طول روز از این منطقه عبور کند و خودروی خود را برای گرفتن عکس‌های یادگاری حتی شده برای چند لحظه کنار جاده متوقف نکند تا این منظره خارق العاده را با دوربین عکاسی خود به ثبت نرساند.

این کوه‌ها به سبب رنگی بودنشان به ویژه رنگ مسی و زرد در شرایط نور مناسب و هوای گرم سوژه مناسبی برای عکاسی طبیعت به شمار می‌روند.

هر از چند گاهی در میان این کوه‌ها آب راهه‌هایی به جریان در می‌آید که تابیدن نور خورشید در این آب راهه ها باعث انعکاس کوه‌ها در آب شده و می‌توان در چنین شرایطی شاهد شگفت انگیزترین تصاویر طبیعت بود.

با افزایش امکانات سفر به نقاط مختلف دنیا به صورت حقیقی و مجازی به افراد این اجازه را داده تا از دیدن تصاویر مختلف از خاک‌ها و کوه‌های رنگی کشورهای خارجی که جزو جاذبه‌های گردشگری و طبیعی معرفی می‌شوند، بهره‌مند شد ولی جالب است بدانید کوه‌های رنگین کمانی ماهنشان نمونه‌ای خارق‌العاده از این نوع مناطق طبیعی است که در کشور خودمان و در نزدیک ماهنشان استان زنجان قرار دارد که تا کنون از دید گردشگران و عاشقان طبیعت به دور مانده است.

به علت اینکه این منطقه تا کنون از نظرها پنهان بوده می‌توان گفت این شگفتی آفرینش بکر و تازه است، مناظر این تپه‌ها به قدری خارق العاده است که ممکن است برای لحظه‌ای تصور کنید که در روی کره دیگری راه می‌روید.

رنگین کمان زمینی ماهنشان متشکل از رنگ‌های قرمز، قهوه‌ای، سبز، نارنجی، زرد و سفید است که چشم‌های بینده‌‌اش را نوازش داده و ذهن و فکر او را به سیاره دیگری پرواز می‌دهد.

مرتفع‌ترین نقطه این عجایب طبیعت که در مجاورت شهرستان ماهنشان قرار دارد، کوه بلقیس است که 3 هزار و 300 متر بالاتر از سطح دریا قرار گرفته است.

برخی از گفته‌ها و شنیده‌هایی که از گذشتگان نقل می‌شود این طور روایت می‌کنند که چون آثاری از اقوام ماد در منطقه وجود داشته نام «ماد نشان» را برای آن انتخاب کرده‌اند، که با گذشت زمان و سال‌های متمادی کم‌کم به ماهنشان تغییر یافته است.

مادها سال‌ها در روستای ماد‌آباد که ۱۵ کیلومتر با ماهنشان امروزی فاصله دارد زندگی می‌کرده‌اند و آثاری همچون قلعه بهستان و ستی قلعه از دوره ساسانیان در آن منطقه باقیمانده که اثباتی برای این نظریه است.

مردم ساکن منطقه از دیرباز شاهد زیبایی‌های منحصر به فرد این کوه‌ها بوده‌اند و این عاملی تاثیرگذار بر روی سنت‌ها و فرهنگ آنها بوده است.

یکی از سنت‌هایی که ساکنان این منطقه هر سال در عید نوروز و قبل از فرا رسیدن فصل بهار انجام می‌‌دادند این بود که با استفاده از خاک‌های رنگی و ترکیبی از آن‌ها خانه‌های خود را تزیین می‌کنند.

انجام این کار اغلب برعهده خانم‌ها بوده و بیشتر از رنگ قرمز استفاده می‌شده تا نشان دهنده نوروز باشد، برای انجام این کار آن‌ها خاک را با آب مخلوط کرده و بر روی دیوار داخلی خانه خود لایه رقیقی از مخلوط را استفاده می‌کرده‌‌اند تا به استقبال عید نوروز روند.

امروزه هم آثاری از این سنت در میان مردم باقیمانده و می‌‌توان خانه‌‌های خشتی‌‌ در برخی از روستاهای ماهنشان پیدا کرد که با این خاک به زیبایی تزیین شده‌اند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۲
واقعا زیباست. در فاصل3/5 ساعت از تهران
خوب ديگه از امروز فاتحه‌ي اين مكان زيبا هم خونده شده و بزودي تبديل مي‌شه به يك آشغال دوني ديگه.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار