بازدید 3025

سر خود آنتی بیوتیک مصرف نکنید

کد خبر: ۸۸۳۸۸۱
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۱ 08 March 2019

آنتی‌بیوتیک‌ها دارو‌های قوی هستند که میکروب‌ها را از بین برده و مانع تکثیر آن‌ها می‌شوند، همچنین مقاومت داروئی نیز موضوعی است که از گذشته وجود داشته است.

به گزارش میزان، مجید حنیفه با بیان اینکه نباید خودسرانه و بدون تجویز پزشک معالج آنتی بیوتیک‌ها را مصرف کرد اظهار داشت: آنچه مسلم است این است که باید حقایقی را در باره آنتی بیوتیک‌ها ومقاومت آنتی بیوتیکی دانست و آن این است که آنتی‌بیوتیک‌ها دارو‌های قوی هستند که میکروب‌ها را از بین برده و مانع تکثیر آن‌ها می‌شوند، همچنین مقاومت داروئی نیز موضوعی است که از گذشته وجود داشته است.

مجید حنیفه با بیان اینکه نباید خودسرانه و بدون تجویز پزشک معالج آنتی بیوتیک‌ها را مصرف کرد اظهار داشت: آنچه مسلم است این است که باید حقایقی را در باره آنتی بیوتیک‌ها ومقاومت آنتی بیوتیکی دانست و آن این است که آنتی‌بیوتیک‌ها دارو‌های قوی هستند که میکروب‌ها را از بین برده و مانع تکثیر آن‌ها می‌شوند، همچنین مقاومت داروئی نیز موضوعی است که از گذشته وجود داشته است.

کارشناس بررسی، تحلیل و تجویز منطقی دارو درامور دارویی افزود: میکروب‌ها مرتب تغییر می‌کنند تا آنتی‌بیوتیک‌ها را از بین ببرند و معمولا مقاومت به شکل یک جهش ژنتیکی رخ می‌دهد که در میکروب‌ها خیلی بیشتر از موجودات دیگر اتفاق می‌افتد.

حنیفه به علل مقاومت بدن دربرابرآنتی‌بیوتیک‌ها پرداخت و گفت: مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک‌ها بدون تجویز پزشک توسط افراد جامعه، تجویز نادرست آنتی‌بیوتیک‌ها برای بیماران توسط پزشک، کامل نکردن دوره درمان آنتی‌بیوتیکی از سوی بیماران، اصرار بر تجویز یک آنتی‌بیوتیک طی مدت طولانی توسط پزشک و عدم جابجایی یا تعویض آن در فواصل دوره‌ای، مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک‌ها، در جمعیت‌های غیر انسانی (صنایع کشاورزی و دامداری)، استفاده بیش از حد و طولانی مدت از فرآورده‌های ضدعفونی‌کننده، عدم رعایت اصل شست‌و شوی دست‌ها قبل از معاینه و یا انجام هرگونه مداخله پزشکی (معاینه، تزریق، اعمال جراحی و.) در بیمارستان‌ها از علل مقاومت بدن در برابر آنتی بیوتیک‌ها است.

مجید حنیفه ادامه داد: برای رعایت هر کاری ابتدا باید دانست موضوع اصلی و راهکار‌های آن چیست که در مورد دارو‌ها بایدآگاه سازی آحاد جامعه با عوارض آنتی بیوتیک‌ها و مقاومت به آنتی بیوتیک‌ها صورت پذیرد.

وی ادامه داد: به دلیل آن‌که متاسفانه امروزه برخی از آنتی‌بیوتیک‌های بسیار قوی موجود نیز در بخش مراقبت‌های ویژه پاسخ درمانی مناسب از خود نشان نمی‌دهند، عفونت‌ها سخت درمان می‌شوند و هزینه درمان و طول مدت بستری بیمار در بیمارستان طولانی تر، خطر مرگ احتمالی ناشی از عفونت افرایش می‌یابد.

کارشناس تحلیل و تجویز منطقی دارو گفت: باید دانست گروه‌هایی مانند: بیماران دیابتی، بیماران قلبی یا افراد با بیماری مزمن، افراد با نقص سیستم ایمنی، سرطان‌ها و رماتیسم، بیشتر در معرض ابتلا به میکروب‌های مقاوم نسبت به آنتی‌بیوتیک‌ها قرار دارند، مقاومت به درمان با آنتی‌بیوتیک در یک ماه بعد از عفونت شایع است ولی می‌تواند تا یک سال نیز ادامه یابد.

وی ادامه داد:برای جلوگیری از گسترش میکروب‌های مقاوم نسبت به آنتی‌بیوتیک‌ها راهکار‌های زیر پیشنهاد می‌گردد:

۱- داشتن سبک زندگی سالم (تغذیه، تحرک مناسب و.) به منظور پیشگیری از ابتلا به عفونت‌ها و نیازمند شدن به مصرف آنتی‌بیوتیک.

۲- رعایت بهداشت دست‌ها توسط همکاران سیستم درمانی پیش از معاینه هر بیمار و یا پیش از انجام هرگونه مداخله پزشکی که طبق پروتکل‌ها می‌بایست در شرایط استریل صورت گیرد.

۳- رعایت بهداشت دست‌ها توسط بیماران بستری در بیمارستان پیش از دست زدن به پوشش‌های گذاشته شده از سوی کاردرمانی بر روی زخم‎‌ها و یا محل قرارگیری آنژیوکت بر روی پوست بدن، پس از تماس با سایر بیماران و پس از مراجعه به سرویس بهداشتی.

۴- رعایت بهداشت دست‌ها و شست‌وشوی منظم آن‌ها در تمامی محیط‌های زندگی (منزل، کار، ورزش و ..)

۵- پرهیز از دریافت آنتی‌بیوتیک‌ها از داروخانه‌ها بدون تجویز پزشک و مصرف خودسرانه آنها.

۶- رعایت کردن نحوه مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها و کامل کردن دوره درمان در صورت تجویز توسط پزشک.

۷- عدم توصیه آنتی‌بیوتیک‌ها به دیگران به صورت خودسرانه برای درمان بیماری‌ها.

۸-تشویق خانواده و جامعه‌ها به مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها تنها در صورت نیاز ضروری به آنها.

۹- در صورتی‌که بیمار هستید به دوستان و اقوام بگوئید قبل از نزدیک شدن به شما دستانشان را بشویند و هنگام عطسه و سرفه، جلوی دهان خود رابا دستمال بگیرند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل