بازدید 2901
اقتصاد در گذر زمان

از تهدید ایران به فسخ قرارداد اعطای وام توسط لرد کرزن تا لغو بخشی از تحریم‌های استرالیا علیه ایران

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی دوازدهمین روز اسفند ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۸۸۲۴۱۲
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۰ 03 March 2019

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه‌ای است تمام نما از رویداد‌های اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه‌های تاریخی بسیاری از واقعیت‌های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی دوازدهمین روز اسفند ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

۱۲ اسفند ۱۲۹۹، لرد کرزن وزیر خارجه بریتانیا در تلگرامی به نورمن وزیرمختار کشورش در تهران تهدید کرد اگر حکومت ایران قرارداد ۱۹۱۹ را لغو کند قرارداد اعطای وام به ایران نیز فسخ خواهد شد.

۱۲ اسفند ۱۳۲۹، اجتماع عظیمی از سوی جمعیت فدائیان اسلام در مسجد شاه بر پا شد. در این اجتماع علیه ظلم شرکت نفت ایران و انگلیس و لزوم ملی شدن صنعت نفت سخنرانی هائی ابراز شد و سپهبد رزم آرا نخست وزیر مورد حمله شدید قرار گرفت.

۱۲ اسفند ۱۳۳۰، عملیات حفاری چاه‌های نفت شرکت نفت ایران و ایتالیا و شرکت نفت ایران و آمریکا در خلیج فارس آغاز شد.

۱۲ اسفند ۱۳۴۲، بیستمین دوره اجلاسیه کمیسیون اقتصادی آسیا و خاوردور با شرکت نمایندگان ۲۸ کشور در تهران گشایش یافت.

۱۲ اسفند ۱۳۴۶، مهندس ابوالحسن بهنیا مجددا به سمت مدیرعامل بانک رهنی ایران انتخاب شد.

۱۲ اسفند ۱۳۴۷، قرارداد عملیات اکتشافی و بهره برداری نفت در حوزه فارس بین مدیرعامل شرکت نفت و کنسرسیوم اروپایی امضا شد.

۱۲ اسفند ۱۳۵۳، سران اوپک در کنفرانس الجزایر چهار شرط به شرح زیر برای تثبیت قیمت نفت پیشنهاد کردند: ۱- تضمین ارزش پول بهای نفت به وسیله غرب، ۲- حمایت از سرمایه‌گذاری‌های خارجی اعضای اوپک، ۳- اصلاح نظام پولی جهان، ۴- کمک وسیع برای احیای اقتصادی کشور‌های در حال رشد.

۱۲ اسفند ۱۳۵۸، تأسیسات نفتی منطقه سومار مورد حمله یک فروند هواپیمای میگ عراقی قرار گرفت. این حمله ۷ ماه قبل از شروع جنگ تحمیلی صورت گرفت.

۱۲ اسفند ۱۳۹۳، براساس بررس ی‌های یک گروه بانکی در سوئیس، دانشگاه‌های آمریکایی بزرگ‌ترین موسسات آموزش دهنده میلیاردر‌های جهان هستند؛ به گونه‌ای که از ۲۰ دانشگاهی که میلیاردر پرورش می‌دهند، ۱۶ دانشگاه آمریکایی هستند.

۱۲ اسفند ۱۳۹۴، استرالیا نیز به لیست کشور‌هایی پیوست که همه یا برخی از تحریم‌های خود را در پی اجرای توافق هسته‌ای با گروه ۱+۵، علیه ایران لغو کردند. براساس تصمیمات دولت استرالیا، بازرگانان این کشور از این پس برای نقل و انتقالات مالی بیش از ۲۰هزار دلار استرالیا (۴۳۶، ۱۴ دلار آمریکا) با شرکت‌های ایرانی، ضرورتی برای دریافت مجوز نخواهند داشت. استرالیا در سال ۲۰۰۸ تحریم‌هایی را به بهانه برنامه هسته‌ای ایران، علیه تهران وضع کرد، اما اکنون پس از آنکه سازمان ملل، غرب و آمریکا تحریم‌های وضع شده علیه تهران را برداشته اند، تصمیم به رفع این تحریم‌ها گرفته است.

 

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل