بازدید 4268
ترازنامه و صورت‌های مالی بانک مرکزی در سال ۱۳۹۶ تصویب شد

"مجمع عمومی سالانه بانک مرکزی" با ۲۱۹ روز تاخیر برگزار شد

ترازنامه و صورت‌های مالی بانک مرکزی که حاوی اطلاعات بسیار مهمی می‌باشند معمولا با دو سال تاخیر منتشر می‌گردند. یکی از دلایل تاخیر در انتشار ترازنامه و صورت‌های مالی بانک مرکزی، عدم برگزاری مجمع عمومی سالانه بانک مرکزی در موعد قانونی آن است. به تازگی پنجاه و هشتمین مجمع عمومی بانک مرکزی با حضور رئیس جمهور برگزار شد.
کد خبر: ۸۸۱۶۲۱
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۰ 27 February 2019

تابناک اقتصادیترازنامه و صورت های مالی بانک مرکزی که حاوی اطلاعات بسیار مهمی می باشند معمولا با دو سال تاخیر منتشر می گردند. یکی از دلایل تاخیر در انتشار ترازنامه و صورت های مالی بانک مرکزی، عدم برگزاری مجمع عمومی سالانه بانک مرکزی در موعد قانونی آن است. به تازگی پنجاه و هشتمین مجمع عمومی بانک مرکزی با حضور رئیس جمهور برگزار شد.

به گزارش تابناک اقتصادی، در روز سه شنبه مورخه 7 اسفند ماه 1397 پنجاه و هشتمین مجمع عمومی سالانه بانک مرکزی با حضور حسن روحانی رئیس جمهور برگزار شد. در این مجمع، پس از ارائه گزارش فعالیت ‌ها و جهت ‌گیری ‌های سیاستی بانک مرکزی و تحولات متغیرهای اقتصادی کشور در سال 96 و 97 توسط عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی، گزارش هیأت نظارت در خصوص ترازنامه و صورت ‌های مالی بانک مرکزی در سال 96 نیز ارائه و تصویب گردید.

همان گونه که ملاحظه می گردد، در حالی که به روزهای پایانی سال 97 نزدیک می شویم به تازگی ترازنامه و صورت ‌های مالی بانک مرکزی در سال 96 تصویب گردیده است و این تصویب دیر هنگام باعث خواهد شد که در اواسط سال 98 تازه ترازنامه و صورت های مالی بانک مرکزی در سال 96 منتشر گردد و این در حالی است که این صورت های مالی و ترازنامه بانک مرکزی حاوی اطلاعات و نکات بسیار مهمی است. متاسفانه با توجه به یک رویه غلطی که از گذشته تا به امروز مرسوم بوده معمولاً ترازنامه و صورت های مالی بانک مرکزی با دو سال تاخیر همواره منتشر شده اند. اما دلیل این تاخیر چیست؟

این تاخیر دو دلیل عمده دارد: اولین دلیل تاخیر در برگزاری مجمع عمومی بانک مرکزی است. همان گونه که ملاحظه گردید برای انتشار ترازنامه های بانک مرکزی باید مجمع عمومی برگزار شود و ترازنامه ها در آن مجمع تایید و تصویب گردند. طبق ماده 19 قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور، اعضای این مجمع را رئیس جمهور (ریاست مجمع)، وزیر امور اقتصادی و دارایی، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور و دو نفر از وزرا به انتخاب هیات وزیران تشکیل می دهند. مطابق با بند د ماده 17 قانون پولی و بانکی کشور باید جلسات مجمع عمومی بانک حداقل سالی یک مرتبه تا پایان تیرماه به منظور تصویب ترازنامه بانک تشکیل شود و نیز در مواقع دیگر به نظر وزیر امور اقتصادی و دارایی یا پیشنهاد رئیس کل بانک مرکزی به دعوت وزیر دارایی این مجمع تشکیل خواهد شد. زمان برگزاری مجمع در سال جاری نشان می دهد که طبق قانون، این جلسه با 219 روز تاخیر از آخرین مهلت برگزاری آن یعنی پایان تیرماه 1397، برگزار شده است.

دومین دلیل عمده در تاخیر دو ساله در انتشار ترازنامه های بانک مرکزی این است که ترازنامه بانک مرکزی به همراه آمارهایی در حوزه اقتصادی منتشر می شود که بعضاً برخی از این آمارهای اقتصادی توسط سایر نهادها جمع آوری می گردد و در اختیار بانک مرکزی قرار می گیرد که تاخیر در ارائه این آمارها منجر به تاخیر در انتشار ترازنامه نیز می شود.

در انتها باید به این نکته اشاره نمود که از آنجایی که عبدالناصر همتی در این چند ماه حضورش در بانک مرکزی نشان داده است که به دنبال انتشار به موقع اطلاعات می باشد، بهتر است جهت انتشار به موقع ترازنامه و صورت های مالی بانک مرکزی که حاوی اطلاعات بسیار ارزشمند و مفیدی است و بیانگر عملکرد بانک مرکزی می باشد اولاً پیشنهاد برگزاری جلسات مجمع عمومی این بانک را در بازه تعیین شده در قانون بدهد و ثانیاً در حد امکان ترازنامه های بانک مرکزی را به صورت مستقل منتشر کند تا دیگر تاخیر سایر نهادها در ارائه آمارهای اقتصادی، به انتشار به موقع ترازنامه بانک مرکزی لطمه ای وارد نکند.

از امروز بانک مرکزی حدود چهار ماه و نیم فرصت دارد تا برای اصلاح رویه غلط گذشته و در راستای انتشار به موقع ترازنامه و صورت های مالی خود در سال 1397 پیشنهاد برگزاری مجمع عمومی سالانه بانک مرکزی را در مهلت قانونی آن ارائه بدهد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی