بازدید 6715
تاملی بر سخنان اخیر وزیر در خصوص افزایش تعاملات آموزشی با خارج از کشور؛

۵ مزیت تاسیس شعبه دانشگاه‌های خارجی در ایران

در شرایطی که طی سال‌های اخیر شاهد سیر صعودی مهاجرت به خارج از کشور برای ادامه تحصیل هستیم، مقایسه آمار دانشجویان در حال تحصیل با ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها در مقاطع مختلف در کشورمان، حکایت از افزایش حجم صندلی‌های خالی دانشگاه‌ها دارد.
کد خبر: ۸۸۰۱۹۶
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۴ 21 February 2019
در شرایطی که طی سال‌های اخیر شاهد سیر صعودی مهاجرت به خارج از کشور برای ادامه تحصیل هستیم، مقایسه آمار دانشجویان در حال تحصیل با ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها در مقاطع مختلف در کشورمان، حکایت از افزایش حجم صندلی‌های خالی دانشگاه‌ها دارد؛ آمار‌هایی که نشان از کاهش استقبال برای تحصیل در دانشگاه‌های داخلی دارد.

به گزارش «تابناک»، این در حالی است که چندی پیش وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دو پیشنهاد ویژه برای توسعه روابط بین المللی دانشگاه‌ها مطرح کرد که یکی از آن‌ها ایجاد شعبه‌های بین المللی از دانشگاه‌های ایران در خارج از کشور و دیگری تأسیس دانشگاه‌های خارجی در داخل کشور بود.

این دو راهکار اگرچه در نگاه اول بیشتر در راستای بهبود روابط بین المللی دانشگاه‌های ایرانی با خارجی است، اما می‌تواند نتایج مثبت دیگری از جمله کاهش مهاجرت برای ادامه تحصیل و افزایش کیفیت آموزشی دانشگاه‌ها راهم به همراه داشته باشد. با این ملاحظه که به کارگیری این دست راهکار‌ها نخواهد توانست از شمار صندلی‌های خالی دانشگاه‌های کشورمان بکاهد.

با اجرای پیشنهاد نخست می‌توان شاهد بهبود روابط آموزشی ایران با دانشگاه‌های دنیا و توسعه تعاملات بین المللی در حوزه آموزش باشیم که همراهی این دو عامل مهم می‌تواند مهر تاییدی برای اجرای هر چه سریعتر این پیشنهاد باشد، ضمن اینکه تأسیس شعبه دانشگاه‌های ایرانی در خارج از کشور امری تجربه شده و مسبوق به سابقه است.

این در حالی است که عملیاتی شدن پیشنهاد دوم، آثار مثبت بیشتری به همراه دارد؛ با توجه به اینکه هرساله تعداد زیادی از جوانان ایرانی برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌های دنیا به خارج از کشور مهاجرت می‌کنند، می‌توان انتظار داشت با اجرای این پیشنهاد، از مهاجرت بسیاری متقاضیان جلوگیری به عمل آید.

مزیت دیگری که تأسیس دانشگاه‌های خارجی در داخل کشور به دنبال دارد، جلوگیری از خروج میلیون‌ها دلار ارز از کشور توسط متقاضیان تحصیل در دانشگاه‌های خارجی است؛ موضوعی که می‌تواند به اقتصاد کشور در شرایط کنونی کمک کرده و از وارد آمدن آسیب‌های مختلف به دانشجویان مهاجر و خانواده ایشان جلوگیری به عمل آورد.

از سوی دیگر با تأسیس شعبه دانشگاه‌های معتبر خارجی در داخل، رقابت مثتبی برای بهبود کیفیت آموزشی میان دانشگاه‌های داخلی با دانشگاه‌های خارجی ایجاد می‌شود که شاید این اثر را بتوان به عنوان مهمترین نتیجه اجرای پیشنهاد دوم وزیرعلوم معرفی کرد. رقابتی که اگرچه درحال حاضر میان چند دانشگاه مطرح کشور به چشم می‌خورد، اما ورود دانشگاه‌های معتبر خارجی به کشورمان به آن رونق بیشتر و متفاوت تری خواهد داد.

مزیت دیگری که با تأسیس دانشگاه‌های خارجی در ایران ایجاد می‌شود، انتقال دانش، فناوری و تکنولوژی سایر کشور‌ها به دانشجویان ایرانی است که می‌توان آن را یکی از بهترین نتایج اجرای پیشنهاد دوم تلقی کرد.

همه این‌ها در حالی است که تاکنون هیچ تجربه‌ای در زمینه تأسیس شعبه دانشگاه‌های خارجی در کشورمان به ثبت نرسیده، هرچند که پیش بینی می‌شود در صورت وقوع، ترجبه موفقی از آب در آید. اما آیا اساسا ممکن است چنین اتفاقی رقم بخورد یا پیشنهادات وزیر علوم، پیشنهاداتی غیرقابل اجراست؟

نیم نگاهی به تجربه تعاملات آموزشی کشور طی سال‌های گذشته با سایر کشور‌ها نشان داده است که هرگاه پای منافع اقتصادی این کشور‌ها مطرح بوده، طرف خارجی همکاری خوبی داشته است، بنابراین انتظار می‌رود که تأسیس دانشگاه‌های ایرانی در خارج از کشور به شرطی که منافع اقتصادی مناسبی برای کشور مقصد به همراه داشته باشد، شدنی به نظر برسد.

عملیاتی شدن پیشنهاد دوم هم جدا از تأمین منافع اقتصادی طرف مقابل، صرفه اقتصادی و آموزشی خوبی برای ایران به همراه دارد و باید تلاش شود تا هر چه سریعتر مقدمات آغاز همکاری‌ها با طرف خارجی فراهم شود، چون درصورت تأسیس شعبه دانشگاه‌های خارجی در داخل، امتیازاتی مانند جلوگیری از خروج ارز، کاهش حجم مهاجرت، توسعه روابط بین المللی در حوزه آموزش و فناوری، ایجاد رقابت بین دانشگاه‌های داخلی با شعبه دانشگاه‌های خارجی در داخل و انتقال تکنولوژی، فناوری سایر کشور‌ها را شاهد خواهیم بود.
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۶
دوست عزیز آنهایی که می روند برای ادامه تحصیل نمی روند. بلکه ادامه تحصیل موثرترین و تقریبا کم خطرترین شیوه خروج از شرایطی است که بر کشور حاکم است.
اگر از سایتهایی مثل کورسرا استفاده کرده باشین حتما می بینید برای دسترسی باید از فیلتر شکن استفاده کنید. حالا فکر میکنید اجازه میدهند دانشگاههای معتبرشان در ایران شعبه باز کنند.
چه طرح بی معنی ایی
ترجبه تجربه
اولا فقط برای تحصیل نمی رند همه! سوتفاهم نشه منظور خاصی ندارم.به خاطر کار آینده شغلی بهتر محیط بین المللی و مهاجرتی خیلی میرند نه خود دانشگاه!!!
تابناک عزیز
تمام افرادی که برای تحصیل به خارج میرن، هدف شون تنها کسب مدرک و درجات علمی نیست.
اولا با توجه به تحریمها خیلی بعید است که دانشگاههای خوب خارجی از آن استقبال کنند. ثانیا فواید علمی این طرح به آن صورتی که فرض کرده اید نخواهد بود. اما خوبه که بفهمید مرغ همسایه غاز نیست.
اولا بسیاری از کسانی که برای تحصیلات عالی به خارج می روند جنبه اشتغالی دارند. در حالیکه اینجا هزینه محسوب می شود و آینده نیز بدون شغل.
ثانیا اثر فرهنگی این موضوع باید لحاظ شود.
ثالثا انتظارات طرف مقابل در این تحلیل دیده نمی شود.

آیا همه چیز اقتصاد است؟
سیر مهاجرت بیشتر جنبه اشتغال یابی دارد.
ایران پنج برابر چین دانشگاه دارد. چه نیازی به شعب دانشگاه خارجی است؟
یکی از مهمترین دلایل رفتن به خارج برای ادامه تحصیل ، راهی برای تسهیل کردن اجازه اقامت گرفتن در کشور مقصد و فرار از ایران است . بنا بر این ایجاد شعباتی حتی از بهترین دانشگاه های اروپایی و آمریکایی در ایران هم موجب کاهش انگیزه مهاجرت دانشجویان نمی شود .
بسمه تعالی
هر کسی رفته برنگشته
درزمان خاتمی این عمل انجام شد که بسیار موفق بود
با سلام در صورت پیگیری دانشگاه upmمالزی میتواند به عنوان اولین دانشگاه نمونه خوبی باشد.در مقطع دکترا
اخه مگه دانشجویی ک مهاجرت میکنه صرفا برای تحصیل تو اون دانشگاه میره؟
سیر صعودی مهاجرت به خارج از کشور برای ادامه تحصیل بدلیل آینده شغلی است.
اگر کسی با مدرک کارشناسی کار مناسب پیدا کند آیا ادامه تحصیل می دهد؟
اگر اختلاف زیاد بین طبقات تحصیلی نباشد آیا ادامه تحصیل می دهد؟
اگر به دانشجویان داخل تسهیلات داده شود آیا مهاجرت می کند؟
مطمئن باشید دلیل رفتنها نبود دانشگاه نیست بلکه نگرانی از آینده و اشتغال است.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر