بازدید 6714
۲

با نحوه طراحی سوالات و منابع درسی کنکور ۹۸ آشنا شوید

با نزدیک شده به کنکور، از جمله سؤالاتی که ذهن بسیاری از متقاضیان شرکت در آن را به خود مشغول کرده، نحوه برگزاری آزمون سراسری سال ۹۸ و ۹۹ برای دو گروه از داوطلبان نظام جدید و نظام قدیمی آموزشی است.
کد خبر: ۸۸۰۰۱۷
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۶ 20 February 2019
با نزدیک شده به کنکور، از جمله سؤالاتی که ذهن بسیاری از متقاضیان شرکت در آن را به خود مشغول کرده، نحوه برگزاری آزمون سراسری سال ۹۸ و ۹۹ برای دو گروه از داوطلبان نظام جدید و نظام قدیمی آموزشی است.

به گزارش «تابناک»، این سوالی است که اگرچه پیشتر به آن پاسخ داده شده و مشخص شده که قرار است دو گروه سوال مجزا برای داوطلبان نظام قدیم و جدید طراحی شود، اما در سایه برخی مسائل، باز برای شمار زیادی از داوطلبان ابهام آفرینی می‌کند.

وضعیتی که شاید نتیجه تغییرات به وجود آمده در کنکور سال آتی باشد. کنکوری که قرار است تنها با آن تکلیف ۱۵ درصد ظرفیت دانشگاه‌ها معلوم شود و مابقی ۸۵ درصد ظرفیت مراکز آموزش عالی بدون آن پر خواهد شد. تغییری که به خودی خود برای سردرگم کردن بسیاری از داوطلبان کافی است.

اما آیا طراحی دو دسته سوال مختص به کنکور ۹۸ خواهد بود یا قرار است برای سال یا سال‌های بعد هم به اجرا در آید؟ ابراهیم خدایی، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در پاسخ به این سوال به تسنیم می‌گوید: «طراحی دو نوع سوال مجزا فقط برای کنکور ۹۸ مصوب شده و هنوز برای کنکور ۹۹ تصمیمی از سوی شورای سنجش و پذیرش دانشجو اتخاذ نشده است.»

پاسخی که مستند به مصوبات جلسه دوازدهم مورخ ۱۷ تیر ۹۷ و جلسه سیزدهم مورخ ۲۶ شهریور ۹۷ شورای سنجش و پذیرش دانشجو است که در آن تاکید شده «در آزمون سراسری سال ۹۸ سنجش داوطلبان با دو آزمون جداگانه در دو مجموعه سوال انجام می‌شود، همچنین از مباحث مشترک دو نظام آموزشی قدیم و جدید ۶.۳.۳ سوال یکسان طرح خواهد شد.»

مصوبه‌ای که معنای آن، طراحی سه گروه سوال است؛ یک گروه سوالات مشترک میان نظام قدیم و جدید برای همه داوطلبان، یک دسته سوال از مباحث درسی نظام قدیم برای فارغ التحصیلان آن نظام آموزشی و مجموعه دیگر سوالات از مباحث درسی نظام جدید برای فارغ التحصیلان این نظام درسی.

البته جا دارد یادآوری کنیم که مواد آزمون عمومی شامل سوالات دروس عمومی در سطح اطلاعات علمی کتاب‌های مربوط به هر نظام آموزشی برای دانش‌آموزان نظام سالی واحدی، ترمی واحدی یا نظام قدیم و نظام جدید آموزشی ۶.۳.۳ طرح می‌شود.

اما در نهایت چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ آیا قرار است سهمیه‌های جدایی برای این دو گروه مشخص شود؟

پاسخ به این سوال منفی است چراکه بر اساس مصوبات یاد شده، «نمرات دو گروه داوطلبان در هر دو مجموعه نظام‌های آموزشی تراز شده و گزینش به صورت رقابتی براساس نمره کل نهایی در زیرگروه مربوطه و سایر ضوابط آزمون سراسری انجام می‌شود به عبارت دیگر ظرفیت مجزا برای داوطلبان نظام سالی واحدی ترمی واحدی، نظام قدیم یا نظام جدید ۶.۳.۳ تخصیص داده نمی‌شود.»
بیشتر بخوانید:
 
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
واقعا دست مریزاد ! چطور با سرنوشت جوانان این مملکت با ندانم کاری بازی می شود.
من که سرباز بودم و حالا فقط سه ماه وقت دارم تا کنکور ۹۸ و امثال من باید چیکار کنیم؟
یکی نیست بگه مسیولین عزیز ما موش آزمایشگاهی نیستیم که اینجوری با زندگیمون بازی میکنین. با این کارشون خیلی از نظام قدیمی ها قید درس و دانشگاه رو زدن.
کی باید پاسخگو باشه؟؟؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل