بازدید 2626

فتاوای آیت الله العظمی نوری همدانی (مدظله) در مورد عزاداری در مسجد

فتاوای آیت الله العظمی نوری همدانی (مدظله) در مورد عزاداری در مسجد
کد خبر: ۸۷۹۹۸۴
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۴ 20 February 2019

فتاوای آیت الله العظمی نوری همدانی (مدظله)

عزادارى درمسجد
سؤال 106 -نظر به اينكه در ايام ماه مبارك رمضان و ماههاى محرم و صفر مراسم مختلفى در مساجد جهت تعظيم شعائر اسلامى برگزار مى گردد و غالباً مراسم تا پاسى از شب ادامه دارد و صداى بلند گوهاى مسجد نيز تا پاسى از شب براى بيرون از مسجد پخش مى شود و بالطبع همسايگان مسجد بيشتر از همه در معرض شنيدن صداى بلندگوها مى باشند و غالباً اظهار نارضايتى مى كنند به طورى كه صريحاً مخالف پخش صداى بلندگوى مسجد براى بيرون مسجد مى باشند خواهشمند است از لحاظ شرعى تكليف هيأت امناى مسجد را در اين مورد مشخص فرمائيد؟

جواب: برگزار نمودن مجالس وعظ و تبليغ و تعليم معارف اسلامى و برپاكردن مجالس عزدارى اهل بيت عصمت عليهم السلام و تعظيم شعائر دينى لازم و بسيار مهم است ولى بر همه مسلمانان مخصوصاً هيأت محترم امناى مساجد نيز لازم است كه رعايت همسايگان مخصوصاً در صورتى كه بعضى از آنها بيمار باشند بنمايند و صدا را فقط در داخل مجالس منعكس كنند. زيرا اذيّت و ناراحت كردن مسلمانان يكى از گناهان كبيره است.

سؤال 107 -با توجه به تأكيدات فراوانى كه مبنى بر حفظ حرمت مسجد شده و با نظر به اينكه با كفش وارد شبستان مسجد شدن نوعى بى احترامى و هتك حرمت مسجد محسوب مى شود لطفاً بفرماييد اين امر در خصوص عزادارى حضرت ابا عبداللَّه الحسين عليه السلام چه حكمى دارد؟

جواب: اگر موجب هتك شود، اشكال دارد.

سؤال 108 -با توجه به اينكه در بنياد مساجد آنچه اصل است نماز و اقامه جمعه و جماعت است در صورتى كه جمع آورى فرشهاى شبستان مسجد و اجراى برنامه شبيه خوانى و عزادارى سالار شهيدان حضرت حسين بن على عليه السلام مانع برگزارى نماز جماعت و يا نماز فرادى اصناف و كسبه اطراف مسجد و يا رهگذران در شبستان مسجد باشد آيا اين امر جايز است؟

جواب: اگر مانع از برگزارى نماز باشد، اشكال دارد.

سؤال 109 -بر فرض كه جمع آورى فرشهاى شبستان مسجد و ورود عزداران با كفش به داخل مسجد جايز باشد، لطفاً بفرماييد آيا جايز است همزمان با وقت برگزارى نماز جماعت در ايوان مسجد كه حكم مسجد را ندارد، در شبستان مسجد نيز برنامه شبيه خوانى و عزادارى برگزار شود يا اينكه اين امر نوعى بى توجهى به جماعت و نماز جماعت مى باشد؟

جواب: با توجه به اهميّتى كه نماز اول وقت مخصوصاً اگر با جماعت باشد دارد و تأكيداتى كه ائمه معصومين عليهم السلام نسبت به انجام فرضيه نماز فرموده اند و خود نيز عملاً چنين مى كردند همانطور كه حضرت امام حسين عليه السلام در ظهر روز عاشورا در ميدان نبرد نماز اول وقت را به جماعت اقامه فرمود؛ سزاوار است عزداران آن حضرت احترام مسجد را رعايت كرده در وقت نماز، آنها نيز مشغول نماز شوند و از عزادارى در وقت نماز خودارى نمايند.روشن است كه ورود به مسجد با ته كفش نجس كه موجب نجاست مسجد شود حرام است و راه رفتن بر روى آسفالت ته كفش نجس را پاك نمى كند.البته چون احترام مسجد در هر حال بايد رعايت شود، مناسب است كه با كفش وارد مسجد نشد گرچه كفش طاهر باشد

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار