بازدید 12740

رمز موفقیت بانک دی در کاهش بهای تمام شده پول

بررسی ها حکایت از عملکرد مثبت بانک دی درکاهش قیمت تمام شده پول در دو سال گذشته در میان بانک های ایرانی بوده و براین اساس در سالیان گذشته با هدفگذاری اصلاح ترکیب سپرده ها توانسته در این مسیر موفق عمل کند.
کد خبر: ۸۷۹۴۸۸
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۴ 18 February 2019

تابناک اقتصادیبررسی ها حکایت از عملکرد مثبت بانک دی درکاهش قیمت تمام شده پول در دو سال گذشته در میان بانک های ایرانی بوده و براین اساس در سالیان گذشته با هدفگذاری اصلاح ترکیب سپرده ها توانسته در این مسیر موفق عمل کند.

به گزارش تابناک اقتصادی، یکی از عوامل مهم در افزایش بهای خدمات بانکی و تسهیلات پرداختی از سوی بانک‌ها، قیمت تمام‌شده پول در سیستم بانکی است که البته افزایش و کاهش این قیمت به عوامل متعددی وابستگی دارد.

طی سال‌های گذشته به دلیل گران بودن تسهیلات بانکی، که یکی از مهمترین دلایل آن به گفته کارشناسان و فعالان بانکی بالا رفتن قیمت تمام‌شده پول در بانک‌هاست، شاهد گلایه و انتقاد مشتریان و فعالان اقتصادی از نظام بانکی بوده ایم.

به زعم کارشناسان اقتصادی تنها راه چاره ای که در این وضعیت می توان به آن اندیشید، که از یک سو هم جذب سپرده در بانک ها را امکان پذیر سازد و هم منجر به کاهش سود تسهیلات شود، کاهش بهای تمام شده پول در نظام بانکی است.

با توجه به اینکه قیمت تمام شده پول بیانگر مدیریت صحیح منابع و مصارف و هزینه های یک بانک می¬باشد بررسی راهکارهای کاهش قیمت تمام شده پول در بانک ها می تواند شاخصی بر کارآئی مدیران و عملکرد یک بانک باشد.

بیشترین سهم هزینه تمام شده پول در نظام بانکی، نرخ سود سپرده ها بوده و این مقوله در نظام بانکی ایران توسط بانک مرکزی و بر مبنای نرخ تورم تعیین می شود و با توجه به رقابت شدید بین بانک ها در جهت جذب منابع مالی، جذب منابع ارزان قیمت تاثیر بسزایی در کاهش قیمت تمام شده پول و متعاقب آن ارائه تسهیلات ارزان قیمت به مشتریان ایفا می کند.

رمز موفقیت بانک دی

بانک دی در سالیان اخیر با مدیریت صحیح از مسیر هدفگذاری موثر در جهت بهبود ترکیب سپرده ها از طریق اصلاح طرح های جذب سپرده (طرح های صبا، ره آورد، صدرا و سروش)، انتشار گواهی سپرده عام مطابق بخشنامه های بانک مرکزی، بازنگری در نحوه مکان یابی دستگاههای پوز و خودپرداز و پیاده سازی طرح بازاریابی مویرگی به یکی از بانک های موفق در کاهش بهای تمام شده پول تبدیل شد، به گونه ای که با کسب رتبه دوم از نظر شاخص رشد منابع ریالی در بین بانک های بورسی، گام موثری در جهت کاهش بهای تمام شده پول برداشت به گونه ای که بهای تمام شده پول در این بانک در آذرماه 1397 با 1.7 درصد کاهش نسبت به سال پیشین به پایین ترین سطح از سال 1391 تاکنون رسید.

همچنین یکی دیگر از رموز موفقیت در کاهش بهای تمام شده پول، طراحی خدمات و محصولات متنوع و کم هزینه است. ارائه خدمات و محصولات جدید مبتنی بر نیازهای روز مشتریان باعث دوام و بقای بانک ها در فضای رقابتی شده و بر اعتبار آنها می افزاید.

در این میان طراحی محصولات کم هزینه جایگاه ویژه ای در کاهش بهای تمام شده پول دارد. بانک دی نیز در راستای پاسخگویی به نیازهای متنوع مشتریان و بازارهای هدف و در جهت طراحی محصولات کم هزینه در سال جاری مبادرت به طراحی طرح های صبا، ره آورد، صدرا و سروش کرد که گامی موثر در ارائه تسهیلات آسان و ارزان به مشتریان و کاهش بهای تمام شده پول بود.

همچنین توسعه بانکداری الکترونیک نیز از عوامل غیرمستقیم موثر بر کاهش بهای تمام شده پول است که در بانک دی اهتمام ویژه ای به آن شده است. هرچند این سرفصل را می توان در زیرمجموعه دیگری چون افزایش بهره وری یا اصلاح ساختار سازمانی قرار داد، لیکن در این نوع بانکداری هزینه های شعب، کارمندان، تجهیزات شعبه، به‌روزرسانی این تجهیزات و تمامی هزینه‌های مربوط به بانکداری با شعبه، کاهش پیدا می‌کند و نهایتاً کاهش قیمت تمام شده منجر به کاهش نرخ سود سپرده و سود تسهیلات می‌شود.

انتخاب بانک دی از سوی بانک مرکزی و مراکز نظارتی در حوزه امنیت به عنوان بانک‌ برترکشور، کسب رتبه اول کمترین درصد خطای تراکنش های صادرکنندگی، راه اندازی سامانه بانکداری مشارکتی و مهاجرت به سمت بانکداری باز، راه اندازی شعبه مجاری فرا دی، ایجاد و توسعه بیش از 36 سامانه نرم افزاری ارائه خدمات و... مهمترین دستاردهای بانک دی در زمینه توسعه بانکداری الکترونیک بوده که منجر به رشد تعداد تراکنش ها و درآمدهای غیرمشاع این بانک در عرصه خدمات الکترونیک شده است.

موارد فوق به همراه اقدامات موثری چون بازبینی شیوه های اعتبارسنجی و کاهش ریسک اعتباری در بانک دی، موفقیت در وصول مطالبات غیرجاری و تعیین تکلیف مطالبات مشکوک الوصول، بهبود کیفیت دارایی ها و جریان نقدینگی از طریق فروش املاک و سرمایه گذاری های مازاد بانک، استقرار سیستم های مدیریت کیفیت و توفیق در ارزیابی های بیرونی، توسعه زیرساختی، تدوین سند استراتژیک سه ساله بانک تا افق 1400 نویدبخش تحولی روشن در مسیر رشد این بانک و نقش آفرینی پررنگ آن در نظام بانکی کشور است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار