بازدید 8553
بررسی واکنش‌ها درباره تغییر لوگوی اسنپ

تغییر یا پذیرش مسئله این است

کد خبر: ۸۷۹۱۶۵
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۲ 17 February 2019

تغییر یا پذیرش مسئله این است

پارادوکس بین پذیرش و تغییر همواره در ذهن اغلب ما مطرح است و گاهی به طور ناخودآگاه در برابر تغییر مقاومت می‌کنیم. شاید به همین دلیل روانشناس‌ها توصیه می‌کنند پیش از آنکه به تغییرات بزرگ دست بزنیم ابتدا باید ظرفیت پذیرش را در خودمان به وجود آوریم و در واقع تغییر را از خودمان آغاز کنیم. بحث‌هایی که این روزها در شبکه‌های اجتماعی بر سر تغییر هویت بصری اپلیکیشن اسنپ صورت گرفته نمونه‌‌ای از اهمیت موضوع پذیرشِ تغییر است. شرکت‌های زیرمجموعه اسنپ به تازگی، برای رسیدن به یکپارچگی بیشتر، تغییراتی اساسی در هویت بصری خود به وجود آورده‌اند و این تغییرات موجی بزرگ از مخالفت‌ها و موافقت‌های کاربران را در شبکه‌های اجتماعی به همراه داشته است.

بازسازی برند به طور میانگین در شرکت‌های معتبر جهان هر ۷ سال یکبار اتفاق می‌افتد و از تغییرات بصری مانند بازسازی لوگو، تغییر در رنگ سازمانی، تغییر در زبان تصویری (تایپوگرافی) تا تغییرات بنیادی در استراتژی را شامل می‌شود. حتی در برخی از موارد محدود ممکن است نام سازمان هم در طول این فرایند تغییر کند. با اینکه بازسازی برند در ایران بی‌سابقه نیست، اما این موضوع در سرعت پذیرش و تطبیق کاربران با هویت بصری تازه تاثیر چندانی نمی‌‌گذارد. برخی از کارشناسان معتقدند که بعد از هر تغییری در یک برند انتقادها به نفع آن برند تمام می‌شود و هرچه بیشتر درباره این موضوع بحث شود دامنه مخاطبانی که از تغییرات آن آگاه می‌شوند افزایش پیدا می‌کند و در نتیجه فرایند پذیرش تغییرات تسهیل می‌شود.

نکته مهم در مورد واکنش‌ها به تغییر تازه اسنپ این است که بیشترین میزان بحث و اظهارنظر در ۲۴ساعت اولیه رخ داده و واکنش‌ها در روز بعد از ری‌برندینگ به شکل محسوسی کاهش پیدا کرده است. در لحظات ابتدایی تغییر هویت بصری اسنپ، کاربری در توییتر نوشت: «غمگینم، مثل کاربری که لحظه ای که پروفایل پیکچر #اسنپ توی تلگرام عوض میشه، آنلاینه و این صحنه رو می بینه. آخه چش بود مثلا #لوگو قبلی؟» و کاربر دیگری در توییتر از دلتنگی شدیدش برای لوگوی قبلی اسنپ نوشت. اندکی بعد اما کمی برخورد تحلیلی به این اظهارنظرهای سلیقه‌ای اضافه شد و برخی هم از نگاه حرفه‌ای درباره لوگوتایپ جدید اسنپ نوشتند. کاربری توییت کرد: «فراموش نکنید: ۱ - لوگو اثر هنری نیست. باید دید قراره کجا استفاده بشه و اون شرکت برای برندینگش (که کلی چیز دیگه + لوگو هست) چه برنامه ای داره.»

نگاهی اجمالی به اظهارنظر کاربران شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که پذیرش تغییر برای همراهان همیشگی اسنپ که خدمات آن به زندگی روزمره‌شان گره خورده دشوار بوده است، با این حال برخی این تغییر بصری را شروع تغییراتی جدی در این مجموعه دانستند. واکنش‌هایی که پیرامون تغییر لوگوی اسنپ شکل گرفت به برخورد کاربران با تغییر لوگوی اپلیکیشن اینستاگرام بی‌شباهت نبود. در آن زمان هم عده زیادی از کاربران در واکنش به تغییر بنیادی اینستاگرام ابراز نارضایتی کردند. اما بعدتر اینستاگرام اثبات کرد که تغییر لوگویش در حقیقت آغاز تغییرات بنیادی در این شبکه اجتماعی بوده و رفته رفته از سرویس اشتراک‌گذاری عکس به سرویس اشتراک‌گذاری عکس و ویدئو تغییر رویکرد داد. شرکت اسنپ هم در بیانیه خود اعلام کرده است که قصد دارد به زودی خدمات مختلف مجموعه خود را به صورت یکپارچه در یک اپلیکیشن عرضه و تمام نیازهای روزمره کاربرانش را به صورت یکجا برطرف کند. یکی از کاربران توییتر در همین راستا نوشت: «به نظر من اسنپ قصد دارد، گوگلی در فضای غیر مجازی باشد و لوگوی بعدی او چیزی شبیه لوگوی کسب‌و‌کارهای گوگل مثل کروم خواهد بود و با این کار اسنپ علاوه بر صرفه‌جویی در تهیه وسایل با رنگ سازمانی جدید، می‌تواند دست خود را برای کسب‌و‌کارهای آینده‌اش باز بگذارد.‌» در نهایت اسنپ تغییر تازه خود را آغاز یک ماجراجویی‌ می‌داند و شاید همراه کردن کاربران با این ماجراجویی سخت‌ترین کار این برند در این برهه است. کار سختی که می‌تواند نتیجه رضایت‌بخشی در پی داشته باشد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان