بازدید 8268

حضور پررنگ زنان در عرصه ها ی اجتماعی و سیاسی

با پیروزی انقلاب اسلامی، قانون اساسی جمهوری اسلامی تا حد زیادی فرصت های برابری را برای زنان و مردان برای ایفای نقش در مسئولیت های بالای مملکتی در نظر گرفت. بنابراین با وجود چنین نظام حقوق سیاسی و همچنین فرهنگ سیاسی مشارکتی، شرایط مهیا گشت که زنان بتوانند حضور خود را در عرصه‌های مختلف به خصوص در عرصه سیاسی به اثبات برسانند.
کد خبر: ۸۷۶۴۱۵
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۸ 06 February 2019

در طول تاریخ و در بین همه جوامع و ملل، مساله زنان به دلیل ماهیت وجودیشان، یکی از مسایل چالش برانگیز و مورد مناقشه بین حاکمان و صاحبان قدرت از یک سو و نهادها و فعالان مدنی از سوی دیگر بوده است.

بدیهی است که کشور ما هم در طول تاریخ از این امر مستثنی نبود. اوج حضور زنان در تظاهرات میلیونی، در سال‌ها و ماه‌های منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی به زعامتِ خمینی کبیر( مدظله‌العالی)، به جهانیان نشان داد که زنان ایرانی به دنبال جایگاه شایسته انسانی هستند و پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در دوران جنگ هشت ساله ایران و عراق، زنان ایرانی، به خصوص زنان مرزنشین و مناطق درگیر جنگ با مقاومتشان، هم آسیب‌های زیادی دیدند و هم خدمات چشمگیری برای رسیدن به پیروزی انجام داده اند.

با تغییر نگرش نسبت به زن در جریان انقلاب اسلامی، زنان توانستند حضور پررنگی در عرصه اجتماعی و سیاسی پیدا کنند. امام خمینی به عنوان رهبر انقلاب با عدم پذیرش نگاه سنتی نسبت به زن و ایجاد نگرشی نو، زمینه رهایی زنان از بند باورهای غلطی که در ساحت دین ریشه دوانده بود را مهیا نمود تا زنان با پی بردن به ارزش واقعی خویش توانایی های بالقوه خود را در عرصه های مختلف به خصوص عرصه مبارزه به منصه ظهور برسانند.

با پیروزی انقلاب اسلامی، قانون اساسی جمهوری اسلامی تا حد زیادی فرصت های برابری را برای زنان و مردان برای ایفای نقش در مسئولیت های بالای مملکتی در نظر گرفت. بنابراین با وجود چنین نظام حقوق سیاسی و همچنین فرهنگ سیاسی مشارکتی، شرایط مهیا گشت که زنان بتوانند حضور خود را در عرصه‌های مختلف به خصوص در عرصه سیاسی به اثبات برسانند.

 

گام های شایسته و پیوسته 40 ساله انقلاب اسلام در زمینه توجه به خانواده و ارتقای کرامت زنان

طیبه سیاوشی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی دوران 40 ساله انقلاب اسلامی را در واقع منشا حرکت و تحول در زمینه توجه به خانواده و شأنیت و کرامت زن عنوان کرد و گفت:طی 40 سال انقلاب اسلامی قدم های شایسته و پیوسته اما در عین حال آهسته ایی برای نقش آفرینی زنان در جامعه و حقوق برابری شان با مردان برداشته شده است .

عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با روی کار آمدن نظام جمهوری اسلامی ایران پس از انقلاب شکوهمند اسلامی در بهمن ۱۳۵۷، تغییر و تحولات بنیادین در تمام سطوح نظام اجتماعی این کشور پدید آمد که خوشبختانه این تحول شامل حوزه زنان نیز شده بطوریکه مجلس هم در دوره های مختلف قوانینی را در حوزه های مختلف اعم از بهداشت ،آموزش ، امور فرهنگی و اشتغال به تصویب رسانده است.

ارتقای مقام رفیع زنان در خانواده

وی اظهار داشت: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران با توجه و عنایت به مقام رفیع زن و نقش و جایگاه ویژه آن در خانواده و اجتماع، توجه کافی به زن و حقوق او نموده است. این قانون دولت را موظف می نماید تا ضمن ایجاد زمینه‌های مساعد برای رشد شخصیت زن، حقوق وی را در تمام جهات با رعایت موازین اسلامی تضمین نماید.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت : قانون تامین زنان و کودکان بی سرپرست ، تضمین بیمه و رفاه آنها ،اجرای خدمت نیمه وقت بانوان در اذر ماه 62 ،حق حضانت به زنان ،اعطای مرخصی بدون حقوق به زنانی که در معیت همسران خود به خارج از کشور اعزام میشوند، قوانینی که در حوزه ی بهداشت و سلامت زنان به تصویب رسید از مهمترین موارد در حوزه زنان و خانواده است که در دوره های مختلف مجلس به تصویب رسیده است.

سیاووشی بالا بردن سطح سواد و دانش عمومی افراد جامعه به خصوص افزایش ضریب درصد تحصیلی دختران لازم التعلیم، و افزایش زمینه های مشارکت زنان در امور اقتصادی ـ اجتماعی جامعه و خانواده ، اصلاح قوانین مدنی جهت حفظ شئونات و کرامات زنان ، ممنوعیت نکاح پیش از بلوغ ،بازنشتگی زنان کارگر با 20 سال سابقه ی کار ،حمایت از مادران در دوران شیرهی و تعیین مهریه ی به نرخ روز بر اساس ماده 1082 قانون مدنی و ارایه تسهیلات به زنان سرپرست خانوار از دیگر موارد قانونی به تصویب رسیده دانست .

به گفته عضو فراکسیون زنان ، در مجلس پنجم برای زنان سرپرست خانوار تسهیلاتی در نظر گرفته شد و مرکز امور مشارکت زنان در نهاد ریاست جمهوری هم موظف شد در جهت زمینه سازی ایفای نقش موثر زنان در عرصه توسعه کشور با همکاری اقدام کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در برنامه چهارم توسعه در مجلس هفتم قانون تسهیل ازدواج جوانان به تصویب رسیده که کمیسیون فرهنگی به دلیل اجرایی نشدن آن به قوه قضاییه شکایت کرده است همچنین در مجلس 7 ام قانون تعیین تکلیف فرزندان حاصل ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی مطرح شد این در حالیست که با توجه به اینکه سال اعتبار برای این قانون در نظر گفته شد بعد از 1 سال اجرایی شدن آن از دستور کار خارج شد و در حال حاضر در مجلس دهم مورد بررسی قرار گرفته است.

سیاوشی با اشاره به اینکه در قوانین به تصویب رسیده از سوی مجلس در حوزه زنان همواره بر توانمند سازی زنان سرپرست خانوار و تکمیل حق بیمه آنها و اینکه دولت باید سند ملی بانوان را در روابط اجتماعی به تصویب برساند تاکید شده است گفت: استیفای حقوق زنان و ارتقای شغلی بر اساس رویکرد عدالت جنسیتی در قانون ششم توسعه در مجلس دهم نیز از دستاوردهای این دوره است

وی ادامه داد: ارزش دادن به زن در اسلام و به تبعیت از آن، نظام جمهوری اسلامی ایران، موجب خودباوری زنان شد و این خودباوری زمینه رشد و تعالی آنان را در جامعه فراهم نمود.

عضو فراکسسیون زنان مجلس شورای اسلامی در پایان یادآور شد: حضور فعال زنان در انقلاب، بالارفتن منزلت آنان در پذیرش نقش سیاسى، مشارکت در همه امور کشور و اشتغال آنان در سطوح مختلف، اعم از قانون گذارى، اجرایى و سایر سمت هاى حساس کشور و حضور فعالانه زنان در احزاب سیاسی از جمله دستاوردهای سیاسی و اقدامات در زمینه رشد و تعالی زنان در 40 سال انقلاب شکوهمند اسلامی است واین پیشرفت به منزله تحقق یک آرمان عظیم برای احقاق جایگاه زنان بوده است.

 

ایجاد زمینه های مساعد برای رشد شخصیت زن و احیای حقوق مادی و معنوی

زهرا سعیدی مبارکه سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس تیز در 40 سالگی انقلاب شکوهمند اسلامی افزایش مشارکت زنان در امور اجتماعی ـ فرهنگی، آموزشی و اقتصادی با حفظ شؤونات خانواده و ارزش‌های متعالی شخصیت اسلامی زن را از دستاوردهای انقلاب عنوان کرد و گفت: از ابتدای شکل گیری نظام جمهوری اسلامی یکی از اولین اصول قانون اساسی، در رابطه با تعیین وظایف دولت اینگونه آمده است که : «ایجاد زمینه های مساعد برای رشد شخصیت زن و احیای حقوق مادی و معنوی او» برعهده دولت می باشد

عضو هیأت رئیسه فراکسیون جوانان مجلس تصریح کرد: بررسی وضعیت سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی بانوان ایرانی در حال حاضر، نشان می‌دهد، زنان ایرانی در دوران بعد از انقلاب در مسیر رشد قرارگرفته و ورود موفقی به بسیاری از عرصه های فوق داشته‌اند. امروز برای عموم زنان ایرانی هیچ ممنوعیتی در تحصیل حتی تا عالی‌ترین سطوح ممکن وجود ندارد.

 

حضور در عرصه های سیاسی و مناصب مدیریتی زنان در 40 سال انقلاب اسلامی

به گفته سعیدی آمارها، حضور دختران و زنان را در دانشگاه ها بیشتر از مردان نشان می‌دهد. زنان ایرانی به راحتی به عرصه‌های ‌سیاسی و اجتماعی و ورزشی کشور واردشده، حتی برای گرفتن برخی پست‌ها و مناصب مدیریتی سیاسی مانعی پیش روی خود نمی بینند. این در حالی است که در برخی دیگر از کشورهای دنیا هنوز زنان به برخی از پیشِ پا افتاده‌ترین حقوق خود نیز نرسیده‌اند.

پویایی زنان در عرصه های اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی

وی افزایش حقوق فردی و اجتماعی، پویایی زنان در عرصه سیاسی،اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی ، افزایش امکانات بهداشتی و سلامت برای زنان را از جمله مهمترین سیاست ها و اقداماتی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی برای پیشرفت جامعه بانوان کشور اندیشیده و اجراء گردید عنوان کرد و گفت : پیروزی انقلاب اسلامی ایران،زمینه ساز ایجاد تحولات فکری و فرهنگی عظیمی در حضوص زنان شده است .

انعکاس چهره ی زن فرهیخته ایرانی به جهانیان

عضو فراکسیون جوانان مجلس با بیان اینکه امروز زنان آگاه‌تر، بصیرتر و کوشاتر شده‌اند. و از انسانی محدود، به زنی پویا و تعالی‌جو تحول یافته‌اند اظهار داشت : زنان ایرانی توانسته‌اند از ویژگی دنیای کنونی که همانا ارتباطات گسترده است، بهره برده و همان گونه که از اطلاعات مربوط به حوزه زنان و کلیه امور علمی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و … آگاهی می یافتند، موفق شوند اخبار، افکار و اقدامات خود را نیزدر جهان منعکس نمایند. برقراری ارتباطات جهانی و آگاهی از شرایط، عقاید و تجربیات هم جنسان خود در اقصی نقاط جهان، پیشرفت در حوزه‌ها‌ی علمی، تحقیقاتی و فکری متناسب با دنیای کنونی و تلاش برای ارائه چهره ای مناسب با زن فرهیخته، متفکر و امروزی ایرانی مجموعه ای از ویژگی‌ها‌ی زنان ایران در دوران انقلاب است

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل