بازدید 6273

احتمال افزایش ۲۵ درصدی دستمزد کارگران

کد خبر: ۸۷۵۶۳۴
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۷:۱۴ 04 February 2019

یک کارشناس حوزه کار گفت: تکلیف تعیین دستمزد سال آینده کارگران را ماده ۴۱ قانون کار روشن می‌کند. وی پیش‌بینی کرد که حداقل مزد کارگران در سال آینده ۲۵ درصد افزایش داشته باشد.

به گزارش «تابناک»، حمید حاج اسماعیلی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره اعلام افزایش ۲۰ درصدی حداقل دستمزد کارگران در سال آینده، اظهار کرد: در اینکه مداخلات دولت در تعیین دستمزد بیش از اندازه است تردیدی نیست و این یک نقص بزرگ برای شورای عالی کار است که برداشت دولت این است که شورای عالی کار حاکمیتی است و نقشی فراتر از کارفرمایان و کارگران در تعیین مزد دارد.

وی ادامه داد: اینکه حداقل دستمزد سال آینده کارگران ۲۰ درصد پیش‌بینی شده خلاف ماده ۴۱ قانون کار است، چون بر اساس ماده ۴۱، نرخ تورم و سبد معیشتی ملاک تعیین دستمزد کارگران است و ما نمی‌توانیم درصد افزایش کارمندان دولت را برای کارگران هم ببینیم و شورای عالی کار را زیر سوال ببریم.

این کارشناس حوزه کار با توجه به فشارهای متعددی که کارگران طی یکسال گذشته تحت تأثیر نرخ ارز متحمل شدند، پیش‌بینی کرد: حداقل مزد سال آینده کارگران بیش از ۲۵ درصد افزایش یابد و کمتر از این میزان اجحاف جدی در حق کارگران است و قدرت خرید کارگران را به شدت کاهش می‌دهد.

حاج اسماعیلی درعین‌حال با بیان اینکه در کنار افزایش حداقل مزد، شورای عالی کار باید به سمت اختصاص بسته‌های حمایتی برود، گفت: از دولت انتظار داریم که کالاهای اساسی و مورد نیاز کارگران را به صورت ماهانه و غیرنقدی در اختیار کارگران بگذارد.

وی تاکید کرد: دولت باید نقش نظارتی خود را در حمایتی‌هایی که جدا از تعیین مزد صورت می‌دهد، ایفا کند و وام‌های ودیعه اجاره مسکن به کارگران را در سال آینده در دستور کار قرار بدهد.

به گفته این کارشناس حوزه کار، نمایندگان کارگری در شورای عالی کار باید با جدیت مطالبات کارگران را دنبال کنند در غیر این صورت در سال آینده بحران‌های اجتماعی ناشی از عدم حمایت از خانوارهای کارگری را شاهد خواهیم بود و هزینه بسیاری را متحمل خواهیم شد.

وی گفت: اگر شورای عالی کار در تعیین دستمزد از یک مکانیسم سه جانبه تبعیت کند به سود دولت و گروه‌های کارگری و کارفرمایی است و منافع ملی را بیش‌تر تأمین می‌کند.

به گزارش ایسنا، برابر ماده ۴۱ قانون کار، شورای عالی کار موظف است همه ساله میزان حداقل مزد کارگران را برای نقاط مختلف کشور و یا صنایع مختلف با توجه به درصد تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی و در نظر گرفتن سبد معیشت خانوار تعیین کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۴
انتشار یافته: ۱۳
البته اگر نرخ تورم را 5% در نظر نگیرید (یعنی تک رقمی)، قدرت خرید و دستمزد حقیقی کارمندان، کارگران، بازنشستگان، و مستمری بگیران باید ب مد نظر قرار دادن نرخ تورم حقیقی محاسبه شود. شاخص نرخ مصرف کننده (CPI) را باید در نظر گرفت.
در این خصوص با شعار حمایت از قشر زحمتکش و احساسی نمی شود برخورد کرد. باید با روش های کاملاً علمی و مشخص برای همگان افزایش محاسبه شود که هیچگاه نمی شود.
اردیبهشت سال 1398 هم می گویند 15% افزایش حقوق تصویب شد، ولی هیچگاه این مطلب پشتوانه شفاف علمی نداشته و نخواهد داشت.
پاسخ ها
فریبرز
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
حق مسکن شده 100 هزار تومان. به من لطفاً بگویید کجا خانه ای با نرخی نزدیک به این مبلغ کمکی اجاره می دهند؟ حق عائله مندی جای خود!
کاهش قدرت خرید معلول تورم است ، راه افزایش قدرت خرید ، شناسایی علتهای تورم و ارائه راهکار برای رفع علت ها است . اگر فردی امسال 2 میلیون تومان بگیرد و سالی 20 درصد تورم وجود داشته باشد و به همین میزان افزایش حقوق سالانه داده شود ، پس از 5 سال باید 5 میلیون حقوق بگیرد . منابع چنین افزایش هایی از چه محلی تأمین می شود.
دیگه بسه هر سال افزایش حقوق کارگران 5درصد بیشتر از کارمندان هستش دیگه این همه جنگ وجدال برای تعیین در صد حقوق کارگران برای چیست؟
بابا وقتي تورم بيش از 50 درصده چرا حقوق كاگر 25 درصد بايد زياد بشه ؟بايد فرداروزی جوابگو خوانتواده هايي باشنند كه در اثر فقر متلاشي ميشنند
وقتی ملزومات زندگی 100 درصد گران شده خودتون 100 درصد قیمت ماشینهاتون بالا کشیدید برای کارگران چه برنامه ای دارید
6 ماهه همه اجناس دو برابرشده تا حالا چه گلی به سینه کارگران زدید
پس کارمندان بدبخت چی؟
چرا دولت امکان خرید برای کارکنان و کارگران فراهم نمی کند خانوار این افراد مشخص است و نیاز به کاهای اساسی مثل گوشت این خانوارها هم مشخص است. از طریق تعاونی ها و اتحادیه های کارگری این امر را سامان دهند.
۲۵درصدهم کافی نیست حقوق هابایدحداقل ۲۰۰ درصداضافه شوند
اين افزايش حقوق مربوط به تورم سال 97 هست الان تو اين سايت پيش بيني شده كه سال 98 تورم 40 درصدي داريم. يعني حداقل 70 درصد افزايش قيمتها . حالا چرا 20 يا 25 درصد افزايش داشته باشيم؟؟؟نميشه يه سال هم كه شده 100درصد افزايش حقوق داشته باشيم؟؟؟
با سلام خدمت خوانندگان محترم
همه قبول دارند که قیمت ها خیلی بالا رفته و افزایش حقوق لازم است ولی الان کارفرمایان هم تحت فشارهای مختلفی هستند.مشکلات نقدینگی تامین مواد اولیه کمبود قطعات مشکلات فروش و.......ینابرین چنانچه افزایش دستمزدها زیاد شود ناچارا تعطیلی واحد های تولیدی را در پی خواهد داشت.
آفرین بر شما
حداقل 25 درصد هم جوابگو نیست ولی 20 درصد دیگه واقعا ظلمه
تازه معلوم نیست شورای کار 25درصد را تاییدکند!!!!!!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار