بازدید 4623

رونمایی قسطی مسئولان گردشگری از طرح «سفر قسطی»!

ایده ای که به رغم تکراری بودن، انتقادات زیادی به دنبال داشت؛ از جمله این نقد که آیا می‌توان مردم را بدهکار کرد تا سفر بروند و اقتصاد دیگران را بچرخانند؟ آیا مردم زیر بار این کار خواهند رفت؟ آیا با توجه به شرایط اقتصادی کشور، منابع مالی لازم برای اجرای این طرح وجود دارد؟ اصلا چگونه ممکن است سفری اقساطی شود و ارزان؟
کد خبر: ۸۷۵۵۸۶
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۹ 03 February 2019
تخریب سازه‌های عمرانی، حاصل امضاء فروشی مهندسین خاکستری است/ واگذاری پروژه‌های عمرانی به سرمایه داران، نتیجه‌ای جز تحویل پروژه ضعیف و نا ایمن ندارد ندارد

«پرداخت هزینه‌های سفر به صورت قسطی»؛ هرچند این کار به هیچ وجه جدید نیست، قرار است به زودی با پمپاژ تبلیغاتی رونمایی و آغاز شود!

به گزارش «تابناک»؛ به فاصله یک سال از سخنرانی دولتمردان در باب ضرورت توجه به گردشگری داخلی و وعده فراهم آوردن زیرساخت های مورد نیاز برای رونق گردشگری کشورمان، حدود دو هفته پیش خبر رسید که طرح «سفر ارزان» در آستانه نهایی شدن است.

موضوعی که از زبان «ولی تیموری»، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیان شد تا بعد برخی رسانه ها به نقل از وی، این ایده را کمی تشریح کرده و «سفر قسطی» را جایگزین آن کنند: «پکیج‌های سفر ارزان آماده شده که پیش‌پرداختی برای سفر در نظر گرفته شده و مابقی هزینه‌ها نیز در قالب اقساط پرداخت می‌شود.»

جایگزینی «ارزان» با «قسطی» که تیموری در تشریح دلیل آن گفت: بحث «سفر ارزان» نیست. بحث ما این است که سفرهای زیادی در داخل کشور انجام می‌شود اما طوری نیست که تأسیسات گردشگری و همکاران ما در بخش خصوصی را درگیر کند... اگر این سفر در قالب یک برنامه طراحی شود، شما در آن زمانی که گذاشتید، می‌توانید بیشترین استفاده را ببرید؛ یعنی به جای دو جاذبه، ممکن است ده جاذبه را ببینید.

ایده ای که به رغم تکراری بودن، انتقادات زیادی به دنبال داشت، از جمله این نقد که آیا می‌توان مردم را بدهکار کرد تا سفر بروند و اقتصاد دیگران را بچرخانند؟ آیا مردم زیر بار این کار خواهند رفت؟ آیا با توجه به شرایط اقتصادی کشور، منابع مالی لازم برای اجرای این طرح وجود دارد؟ اصلا چگونه ممکن است سفری اقساطی شود و هزینه های آن افزایش پیدا نکرده و فراتر از آن، کاهش بیابد و ارزان شود؟

پرسش ها و انتقاداتی که به نظر می‌رسید مسئولان را به واکنش وادار کرده و با پاسخگویی ایشان همراه شود؛ انتظاری که به سر نیامده، مسئولان ترجیح دادند قسط دیگری از اطلاعات مربوط به این طرح گردشگری را رسانه‌ای کرده و زمان اجرایی شدن این طرح را اطلاع دهند: «این طرح پس از تعطیلات نوروز ۹۸، رسماً اجرا می‌شود.»

خبری که امروز معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به ایسنا داده و در تشریح آن گفته: «بسته‌های «سفر قسطی» در حال آماده‌سازی است. سیاست توسعه گردشگری، توزیع سفر در کشور است. آسیب‌شناسی‌ها نیز نشان می‌دهد یکی از عوامل توزیع نادرست سفر، اجرای برنامه‌های شخصی و انفرادی است، برای همین سایر سیاست‌گذاری‌ها در جلوگیری از ازدحام جمعیت در یک مسیر و منطقه مشخص، نمی‌تواند چندان اثرگذار باشد.»

وی در ادامه افزود: «این بسته‌های سفر که همچنان در حال طراحی است به مناطقی انجام می‌شود که چندان مقصد سفر نیست. علاوه‌ بر این، سعی شده با کیفیت‌ترین خدمات برای این بسته‌ها در نظر گرفته شود. سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هم موظف بود با بانک‌ها رایزنی و توافق کند تا تسهیلاتی را در اختیار آژانس‌ها و دیگر تأسیسات گردشگری قرار دهند. با صدا و سیما هم مذاکره شده است که به محض آغاز اجرای طرح، تبلیغ سفرهای آن را رایگان پخش کند.»

سخنانی که نه تنها به هیچ یک از ابهامات مطرح درباره این طرح پاسخ نمی‌دهد، که بر ابهامات می‌افزاید، چون بنا بر سخنان این مقام مسئول، نه تنها به ایده سفر قسطی اشکالی در اجرا وارد نیست، بلکه به باور طراحان و مجریانش، می‌توان به کمک آن بخش عمده مشکلات ریشه ای کشورمان در این حوزه را نیز حل کرد؛ از جمله معضل توزیع نامناسب سفر؛ اما چگونه؟

اگر فکر می‌کنید که تیموری به این پرسش پاسخ داده، سخت در اشتباهید، چون تنها توضیح ارائه شده توسط وی برای شیوه اجرای این طرح، این بوده: «در توافقی که با تشکل صنفی آژانس‌های مسافرتی صورت گرفته، قرار است آن‌ها بسته‌های سفر را تهیه کنند و از طرف بانک نیز برای ارائه خدمات سفر به صورت اقساط، حمایت شوند. مردم برای سفر به مقصد دلخواه خود هزینه‌ای را به صورت پیش‌پرداخت بدهند و مابقی هزینه سفر را هم تقسیط کنند.»

توضیحاتی کلی که وقتی به شکل گیری ابهامی در ذهن خبرنگار هم رسیده، به پاسخی شفاف منجر نشده است. مثل طرح این سؤال از وی که آیا این طرح موجب کاهش کیفیت خدمات نخواهد شد؟ که معاون سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در پاسخ به آن گفته: «اجازه بدهید اصل طرح آغاز شود بعد درباره کیفیت آن صحبت کنیم. پرداختن به این موضوع در این مرحله مکانیزمی برای انحراف از ادامه و اجرای کار است.»

توضیحاتی مبهم درباره طرحی که قرار است گردشگری را در کشورمان متحول کرده و حتی توزیع سفر را به دنبال داشته باشد و دو ماه دیگر با همراهی رایگان صدا و سیما اجرایی خواهد شد؛ اما هنوز معلوم نیست ساز و کار اجرایی آن دقیقا چه خواهد بود و مسئولان تمایلی به پاسخگویی به ابهامات مطرح در خصوص آن ندارند!

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۰
5 میلیون پول بیمارستان شده
تامین اجتماعی ساری میگه فعلا پول نداریم بدیم
مرد یعنی کسی که حرفش سنده.

مرد کم شده
مرد هم مردای قدیم
به رغم درسته
ما که با هزینه خودمون اومدیم حالا مثلا تهران بزرگ یه خرابشده پیدا نمیکنیم بریم توش تو سرما ساعت 7 صبح آواره خیابونم الان. اونی که قسطی میره که فاتحححه
نان خریدن مردم با قرض بدهکاری است . سفر اقساطی طلب مان
روزی 1000 نفر از مردم عادی را تیرباران کنید در طی 10 سال کل مشکلات کشور خود به خود حل خواهد شد. از همین امروز شروع کنید و از مردمی که در صف گوشت هستند
مردم برای خرید مایحتاج ضروری دارن قرض می کنن
کجای کاری داداش ؟؟
صدایت از جای گرم در می اید
بهشت زهرا میبرن یا مناطق جنگی
حتما گوشت 100هزار تومانی و مرغ 16 هزار تومانی را به نصف قیمت به مسافران می فروشند و پولش را هم 5 سال بعد می گیرند . . مردی می مرد از بی نوایی یکی به او گفت زردک می خواهی ؟ ما می گوییم گرانی و تورم کمر مردم را شکسته معاون میگه سفر قسطی را می خواهیم راه بیندازیم. شکم گرسنه مسافرت می خواد چکار برادرم . عزیزم . دلبندم.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر