بازدید 2914

چالش های آموزش عالی توسعه کیفی دانشگاه ها

کد خبر: ۸۷۵۴۷۷
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۰ 03 February 2019

رئیس دانشگاه تهران گفت: اگر برای چالش های آموزش عالی اقدامی صورت نگیرد، توسعه کیفی و بهبود عملکرد دانشگاه‌ها کار سخت‌تری خواهد بود.

به گزارش مهر، به نقل از دانشگاه تهران، محمود نیلی احمدآبادی در نشست روسای دانشگاه های سطح یک گفت: تصمیماتی که در این نشست‌ها گرفته می‌شود، برای توسعه همکاری در حوزه‌های مختلف است. به‌ویژه تشکیل خوشه‌های فکری یکی از اقدامات ارزشمند دانشگاه‌های سطح یک به شمار می رود.

وی افزود: ما همچنان باید به توسعه و طراحی برنامه‌های مشترک بین دانشگاه‌های سطح یک فکر کنیم. همانگونه که وقتی با دانشگاه‌های غیر ایرانی همکاری داریم، منجر به توسعه رده‌بندی دانشگاه و افزایش یافته‌ها می‌شود، همکاری دانشگاه‌های داخل کشور نیز ارتقا آنها را تسریع و دستاوردها را عمیق‌تر خواهد کرد.

رئیس دانشگاه تهران تاکید کرد: گسترش همکاری بین دانشگاه‌های سطح یک باید مورد بررسی بیشتری قرار گیرد، البته این مسئله نافی همکاری با دانشگاه‌های دیگر نیست.

نیلی احمدآبادی تاکید کرد: همیشه بحث بر این بود که دانشگاه‌های بزرگ محور توسعه آموزش عالی در شهرستان‌ها شوند و یا اینکه هر شهرستانی باید به‌طور مستقل دانشگاه خود را تاسیس کند. تقریبا هر دو الگو در ایران اجرا شده است و بسیاری از دانشگاه‌های سطح یک شعبه‌ای در شهرهای دیگر دارند که می‌توانیم کیفیت شعب این دانشگاه‌ها را در شهرهای مختلف با دانشگاهی که راسا تشکیل شده مورد مقایسه قرار دهیم. اگر این الگو بیشتر دنبال می‌شد، ما شاهد یک توازن بهتر در توسعه آموزش عالی بودیم. به هر حال این موضوع جای بررسی بیشتری دارد، البته منظور ما نیز در این بحث توسعه کیفی است.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌ها با چالش‌های جدی مواجه هستند، افزود: اگر آموزش عالی برای حل این چالش‌ها اقدامی نکند، توسعه کیفی و بهبود عملکرد این دانشگاه‌ها کار سخت‌تری خواهد بود.

رئیس دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: از جدایی دانشگاه‌های علوم پزشکی اگر بگذریم که البته موضوع مهمی است، تمرکز اختیارات بیرون از دانشگاه‌ها در اجرای فعالیت‌های آنها اخلال ایجاد کرده و مسئله دیگر پذیرش و جذب دانشجو است که باید مورد بررسی قرار گیرد و با همکاری و همفکری سازمان سنجش، دولت و مجلس به یک راه‌کار مناسبی برای نظام آموزش عالی دست یابیم.

در جلسه روسای دانشگاه های برتر کشور موضوعات مختلف مربوط به دانشگاه‌ها مورد بحث و بررسی قرار گرفت. از جمله این مسائل می‌توان به بررسی علل گرایش بیش از حد به رشته‌های علوم‌تجربی و کاهش کیفی ورودهای رشته‌های مهندسی و راه‌کارهای رفع این مشکل، اصلاحات ساختاری دانشگاه‌ها، تعارض میان ابلاغیه‌های دیوان عدالت اداری و دیوان محاسبات با مصوبات هیئت امنا، بودجه دانشگاه‌ها، رعایت ظرفیت پذیرش دانشجو توسط سازمان سنجش و موضوع بودجه‌های پژوهشی دستگاه‌های دولتی اشاره کرد.

بیست و یکمین اجلاس دانشگاه‌های سطح یک کشور با حضور روسای دانشگاه‌های تهران، صنعتی امیرکبیر، علامه طباطبایی، شیراز، صنعتی شریف، صنعتی اصفهان، تربیت مدرس، خواجه نصیرالدین طوسی، اصفهان، علم و صنعت، تبریز و فردوسی مشهد به میزبانی دانشکده مهندسی کشتی‌سازی و صنایع دریایی دانشگاه امیر کبیر در بندر عباس برگزار شد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر
آخرین اخبار