بازدید 3374
محسن رضایی در دومین کنفرانس حکمرانی و سیاستگذاری عمومی:

در مجمع تشخیص دنبال تشکیل مجلس سنا نیستیم

کد خبر: ۸۷۵۰۵۶
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۱ 02 February 2019

دبیر تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: یکی از دستاوردهای انقلاب ما ارائه مدل جدیدی از حکمرانی در ایران و جهان است.

به گزارش «تابناک» به نقل از ایلنا، محسن رضایی در دومین کنفرانس حکمرانی و سیاستگذاری عمومی که صبح امروز در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد، گفت: دهه پیروزی انقلاب اسلامی و چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را به ملت شریف ایران اسلامی و مقام معظم رهبری تبریک عرض می‌کنم. امیدوارم این رویکرد بزرگ ملت ایران که تاکنون از میان مقاومت‌های جهانی راه‌هایی را برای ما باز کرده است آوردهای بیشتری را به ارمغان بیاورد.

وی با تشکر از دست اندرکاران برگزاری این همایش گفت: یکی از دستاوردهای انقلاب ما ارائه مدل جدیدی از حکمرانی در ایران و جهان است. نظام جمهوری اسلامی در ایران تاسیس شده که بن‌مایه‌های ما از فرهنگ ما و اسلام ما و تجارب و سابقه تاریخی حکومت اسلامی بوده است‌ هر موضوع نو و جدیدی نیازمند تجربیاتی است تا غنی‌تر شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: امروز در چهلمین سال پیروزی انقلاب این همایش معنای خاصی دارد و آن این است که اهداف بزرگی داریم که نیازمند تعامل بیشتر مردم و نخبگان در حکمرانی است که مردم و نخبگان باید نقش بیشتری در حکمرانی داشته باشند. ما در مجمع تشخیص دنبال تشکیل مجلس سنا نیستیم.

محسن رضایی ادامه داد: در بررسی ریشه‌های ناکارآمدی دوگانه یا عدم توازن در کارآمدی در کشور باید چالش‌ها را مورد ارزیابی قرار دهیم. یکی از این چالش‌ها، چالش پیوستگی است به این معنا که تغییرات مکرر دولت‌ها و مجلس گاهی در تضاد با فعالیت‌های قبلی است ۷۰ درصد نمایندگان مجلس عوض می‌شوند و دو، سه سال طول می‌کشد که اینها به سر خط برسند. دولت‌هایی هم که جایگزین می‌شوند این پیوستگی را از دست می‌دهند در نتیجه پیوستگی کارآمدساز در مجالس و دولت‌ها کمتر دیده می‌شود.

وی چالش یکپارچگی را دومین چالش در این حوزه ارزیابی کرد و گفت: نگاه بخشی و سازمانی و غلبه این نگاه بر منافع ملی و عدم وحدت نظر در بخش‌های مختلف وجود دارد.

وی همچنین چالش عوامگرایی، تحمیل قدرت اجرایی بر دیگر مولفه‌های حکمرانی، چالش نمایندگی و کنار رفتن اقلیت‌های انتخاباتی را از دیگر چالش‌های موجود دانست.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: مجمع تشخیص یکی از وظایفش این است که این کارآمدی را افزایش دهد اگر نگاهی به سیر تاریخی مجمع بیاندازیم باید این طور بگوییم که مجمع تشخیص در ابتدا برای حل اختلافات مجلس و شورای نگهبان شکل گرفت و از سال ۶۸ تا ۷۴ وظایف مجمع احصا شد. از سال ۷۵ تا ۸۴ موضوع سیاست‌گذاری یکی از محورهای فعالیت مجمع بود و از سال ۸۴ تا ۹۲ زیرساخت‌های نظارت به اجرای سیاست‌های کلی شکل گرفت و از سال ۹۲ تاکنون هم سیاست‌گذاری تکمیل می‌شود و هم نظارت راهبردی در اداره کشور شروع شد.

وی با طرح این پرسش که ارتباط مجمع تشخیص مصلحت نظام با حکمرانی چگونه برقرار می‌شود، تصریح کرد: حکمرانی امکان و ظرفیتی است که از یک سو نظام را قابلیت می‌بخشد و جامعه را در رسیدن به اهداف خود یاری می‌کند و از سوی دیگر حکمرانی به معنای مجموعه راهبردی قوا است. قوای سه گانه‌ بیشترین نقش را در این راه دارند.

رضایی با تاکید بر اینکه حکومت متولی یک امر واحد است، اظهار داشت: فعالیت ملی یک امر واحد است و در نتیجه باید این امر واحد محقق شود همین طور استقلال قوای سه گانه هم باید وجود داشته باشد اما استقلال سه قوه به معنای سه اقدام مستقل نیست اگر محصول حکمرانی امنیت و رفاه است و هر کدام از این اقدامات باید به طور مشترک بین فعالیت اجرایی و قانونی به دست بیاید. امنیت و رفاه بدون فعالیت‌های اجرایی، قانونی و قضایی به دست نمی‌آید و ناهماهنگی و تاخیر موجب افزایش هزینه ملی در راه رسیدن به منافع ملی می‌شوند.

وی اضافه کرد: استقلال قوای سه‌گانه چگونه به امری واحد تبدیل می‌شود؟ به دلیل وجود دموکراسی، دولت‌ها و مجلس‌ها مرتب تغییر می‌یابند اما این دگرگونی‌ها چگونه می‌تواند به توسعه و رفاه بیانجامد؟ در نتیجه ما نیاز به لایه بالاتری داریم که حکمرانی راهبردی نام دارند بر همین اساس مهمترین کار مجمع برای تحقق همین امر است مجمع تشخیص ظرفیتی است که در اختیار مقام معظم رهبری قرار دارد که رهبری به کمک آن ظرفیت بتواند حکمرانی راهبردی را به وجود بیاورد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل