بازدید 3107

بورس میزبان میعانات گازی می‌شود

کد خبر: ۸۷۴۴۸۳
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۶ 30 January 2019

بعد از عرضه نفت خام در رینگ صادراتی بورس، این بار وزارت نفت با هدف تنوع سازی روش‌های فروش و مشارکت بخش خصوصی در فروش تصمیم به عرضه میعانات گازی در این رینگ کرده است.

به گزارش ایسنا، ششم آبان‌ماه امسال برای نخستین بار یک میلیون بشکه نفت خام سبک در بورس انرژی عرضه شد که در نهایت سه خریدار، ۲۸۰ هزار بشکه نفت به قیمت هر بشکه ۷۴ دلار و ۸۵ سنت را معامله کردند. دومین عرضه نیز در بیستم آبان‌ماه صورت گرفت و ۷۰۰ هزار بشکه نفت خام سبک ایران، به قیمت هر بشکه ۶۴.۹۷ دلار به فروش رسید. ا تفاقی که پای بخش خصوصی را به فروش نفت باز کرد و نفتی‌ها رضایت خود را از این اتفاق ابراز و اعلام کردند که این فرآیند ادامه‌دار خواهد بود. از سوی دیگر بورسی‌ها نیز اعلام کردند این عرضه‌ها به‌طور منظم انجام می‌شود که با این کار، بخش خصوصی بتواند وارد معاملات نفت خام شود.

وزارت نفت در ۲۳ دی‌ماه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که سومین نوبت عرضه نفت خام در بورس یکم بهمن‌ماه با تغییراتی نسبت به عرضه‌های قبلی صورت خواهد گرفت. قرار شد یک میلیون بشکه نفت خام سبک در حجم‌های ۳۵ هزار بشکه‌ای با قیمت پایه ۵۲.۴۲ دلار به ازای هر بشکه عرضه شود و در این عرضه، علاوه بر امکان تسویه حساب با ارزهای بین‌المللی، امکان تسویه کامل با ارز ریال ایران با نرخ سنا محقق شود. هم‌چنین دوره تسویه حساب معاملات نیز از ۶۰ به ۹۰ روز افزایش یافت. سومین عرضه نفت خام در بورس در موعد مقرر صورت گرفت، اما مشتری پیدا نکرد. قرار است چهارمین عرضه در ۱۵ بهمن‌ماه صورت بگیرد.

در عرضه چهارم علاوه بر تغییرات ایجاد شده، امکان جدیدی با هماهنگی سازمان بورس صورت گرفته که بر اساس آن مشتریان می‌توانند در صورت تأمین پیش پرداخت به روش‌های دیگر از جمله تأمین معادل ارزی آن، با تائیدشرکت ملی نفت قبل از عرضه از پرداخت پیش پرداخت معاف شوند و در صورت موفقیت در انجام معامله پیش پرداخت را به صورت ریالی طبق اطلاعیه عرضه پرداخت کنند. این موضوع کمک می‌کند خریدارانی که منابع ارزی در اختیار دارند قبل از عرضه ارز خود را به ریال تبدیل نکنند و در صورت انجام معامله این کار صورت گیرد؛ لذا هزینه‌های تبدیل ارز به ریال و برعکس در صورت عدم انجام معامله از عهده خریدار برداشته خواهد شد.

جزئیات عرضه میعانات گازی در بورس

مهم‌ترین هدف از عرضه نفت خام در بورس تنوع سازی روش فروش بوده است و برای تحقق بیشتر این هدف وزارت نفت این بار تصمیم به آغاز عرضه میعانات گازی در رینگ صادراتی بورس انرژی گرفته است. به گفته امیرحسین تبیانیان - نماینده شرکت ملی نفت ایران - این شرکت در راستای اجرای بند ۱۳ سیاست کلی اقتصادمقاو متی در خصوص تنوع در روش‌های فروش و مشارکت بخش خصوصی در فروش و اجرای ماده ۴ قانون ششم توسعه کشور و همچنین در ادامه مسیر توجه به تقاضای بازار و مشارکت بخش خصوصی در صادرات، پس از عرضه نفت خام، عرضه میعانات گازی را در دستور کار قرار داده است.

وی افزود: شرکت ملی نفت ایران تصمیم دارد با عرضه میعانات گازی در رینگ صادراتی بورس انرژی، سبد متنوعی از محصولات را در اختیار خریداران قرار دهد و با انتشار اطلاعیه، این عرضه به زودی انجام خواهد شد. به گفته تبیانیان به نقل از شرکت ملی نفت جزئیات در روزهای آینده اطلاع رسانی خواهد شد و پیش بینی می‌شود طی هفته‌های آینده نخستین عرضه در بورس انرژی انجام شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل