بازدید 5348

سازوكار ويژه مالي (SPV) امشب اعلام نخواهد شد

کد خبر: ۸۷۳۸۷۹
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۶ 28 January 2019

منابع خبری دوشنبه گفته‌اند بعید است بیانیه اتحادیه اروپا درباره ایران امروز اعلام شود.

به گزارش «تابناک» به نقل از فارس، منابع خبری دوشنبه به خبرنگار وال‌استریت‌ژورنال گفته‌اند بعید است «جمع‌بندی» اتحادیه اروپا درباره ایران امروز اعلام شود.

پیش از این رسانه‌ها گزارش داده بودند اختلافات میان ایتالیا و اسپانیا بر سر یکی از بندهای این «جمع‌بندی» صدور آن را به تعویق انداخته است.

در سازوکار اتحادیه اروپا، «جمع‌بندی» مجموعه‌ای از موضع‌گیری‌های سیاسی در مورد یک موضوع خاص است که طی گفت‌وگوها در شورای اروپا تصویب می‌شود.

بند مورد اختلاف در این «جمع‌بندی» مربوط به مذاکرات چهار کشور اروپایی (آلمان، انگلیس، فرانسه و ایتالیا) با ایران در خصوص اوضاع یمن است.

اسپانیا از عدم حضور در گفت‌وگوهای 4 جانبه ناراضی است و ظاهراً خواستار آن است که در بیانیه جمع‌بندی اشاره‌ای به این مذاکرات نشود. ایتالیا، به عنوان یکی از کشورهای طرف گفت‌وگو با ایران، خواستار اشاره به مذاکرات مذکور در این «جمع‌بندی» است.

خبرنگار وال‌استریت‌ژورنال نوشته مذاکرات میان اسپانیا و ایتالیا برای حل اختلاف ادامه دارد و احتمال دارد که همین موضوع، صدور بیانیه مورد نظر را برای چند روز به تعویق بیندازد.

پیش از این منابع خبری گزارش داده‌اند اتحادیه اروپا در این بیانیه از فعالیت‌های موشکی و منطقه‌ای ایران ابراز نگرانی کرده و بر ضرورت حفظ برجام تأکید خواهد کرد.

صدور این بیانیه از آن جهت که با اعلام ثبت ساز و کار ویژه مالی اتحادیه اروپا برای تسهیل مبادلات تجاری با ایران مرتبط شده، اهمیت پیدا کرده است. گزارش‌ها حاکی است اتحادیه اروپا قصد دارد بیانیه جمع‌بندی و ساز و کار ویژه را به صورت همزمان اعلام کند.

پیش از این خبرگزاری رویترز در گزارشی مدعی شده بود کشورهای اروپایی قصد اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران در زمینه‌های غیرهسته‌ای دارند، اما «فدریکا موگرینی»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به دلیل نگرانی از احتمال فروپاشی برجام، خواستار آن است که قبل از آغاز به کار ساز و کار ویژه، هیچ اقدام ضد ایرانی انجام نشود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار