بازدید 12736
پیمانه اقتصادی؛

وزیر صنعت: شما ناراحتید که خودروسازی راه افتاده؟/ رئیس اتاق ایران: دولت نرخ ارز را فدای تراز شدن بودجه می‌کند/ معیار پرداخت سود به سپرده‌های کوتاه‌مدت از امروز با روش جدید/ سکه با عبور از سد ۴ میلیونی به بهمن رسید/ بنزین مثل نان شب است

این پیمانه تیتر‌هایی همچون قرمزپوشی بورس در آخرین روز از اولین ماه زمستان، یخ‌زدگی بازار «تسه‌ها»، وزیر نفت: بنزین مثل نان شب است، اتحادیه اروپا واردات فولاد را محدود می‌کند، آماده کاهش رشد اقتصادی در جهان باشید، ده حقیقت جالب در مورد یورو، احتمال تشدید نابسامانی قیمت مرغ در بازار، عزم پاریس برای اتحاد رنو و نیسان، ارز رمزنگار مشترک عربستان و امارات راه‌اندازی شد و افت سرمایه‌گذاری چین در آمریکا را در بر دارد.
کد خبر: ۸۷۱۵۸۰
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰ 21 January 2019
تابناک اقتصادیپیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.      

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون قرمزپوشی بورس در آخرین روز از اولین ماه زمستان، یخ‌زدگی بازار «تسه‌ها»، وزیر نفت: بنزین مثل نان شب است، اتحادیه اروپا واردات فولاد را محدود می‌کند، آماده کاهش رشد اقتصادی در جهان باشید، ده حقیقت جالب در مورد یورو، احتمال تشدید نابسامانی قیمت مرغ در بازار، عزم پاریس برای اتحاد رنو و نیسان، ارز رمزنگار مشترک عربستان و امارات راه‌اندازی شد و افت سرمایه‌گذاری چین در آمریکا را در بر دارد.

قرمزپوشی شاخص کل بورس در آخرین روز از اولین ماه زمستان

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز یکشنبه ۳۰ دی ماه ۹۷، با کاهش ۵۵۶ واحدی معادل ۰.۳۳ درصد به رقم ۱۶۵ هزار و ۵۷۵ واحد رسید. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با کاهش ۱۶۱ واحدی معادل ۰.۳۳ درصد به رقم ۴۷ هزار و ۹۹۹ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز با افت ۱۱۶ واحدی معادل ۰.۳۹ درصد، عدد ۲۹ هزار و ۳۳۵ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش ۸۱ واحدی معادل ۰.۳۹ درصد به رقم ۲۰ هزار و ۶۳۲ واحد رسید. شاخص سهام آزاد شناور نیز، ۹۵۳ واحد کاهش معادل ۰.۵۳ درصد را رقم زد و به سطح ۱۸۰ هزار و ۴۴۶ واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با ۲۸۱ واحد کاهش معادل ۰.۲۳ درصد به رقم ۱۲۳ هزار و ۱۹۴ واحد رسید و شاخص بازار دوم، با ۱۷۲۲ واحد کاهش معادل ۰.۵۳ درصد همراه بود و عدد ۳۲۴ هزار و ۳ واحد را به نمایش گذاشت.
 
وزیر صنعت: شما ناراحتید که خودروسازی راه افتاده؟/ رئیس اتاق ایران: دولت نرخ ارز را فدای تراز شدن بودجه می‌کند/ معیار پرداخت سود به سپرده‌های کوتاه‌مدت از امروز با روش جدید/ سکه با عبور از سد ۴ میلیونی به بهمن رسید/ بنزین مثل نان شب است

یخ‌زدگی بازار «تسه‌ها» در بازار اوراق مسکن

اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۵ (تسه ۹۵۱۲) در طول معاملات دی، بازده مثبت ۹/ ۳ درصد را ثبت کرد و در نهایت به سطح ۵۵ هزار و ۶۶۸ واحد رسید. سایر سررسید‌های وام مسکن نیز به‌ طور عمومی رشد محدود قیمت را تجربه کردند. از نکات مهم معاملات «تسه ۹۵۱۲» فرکانس ضعیف تغییرات قیمتی بود به‌ طوری‌ که کف ۵۱ هزار تومانی و سقف ۵۷ هزار تومانی به صورت محدود در معاملات این اوراق مشاهده شد، اما محدوده قیمتی آن بیشتر روز‌ها در کانال ۵۵ هزار تومان قرار گرفت. رکود تورمی حاکم بر بازار مسکن (ناشی از جهش نرخ دلار) به رشد قیمت واحد‌های مسکونی و کاهش حجم معاملات منجر شد. با این حال به نظر می‌رسد از شیب صعود قیمتی کاسته شده و می‌توان امیدوار بود در صورت ثبات عوامل موثر همچون نرخ ارز، رونق به بازار مسکن بازگردد.

وزیر صنعت: شما ناراحتید که خودروسازی راه افتاده؟

رضا رحمانی در حاشیه چهل و سومین جلسه هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران که گفت: «وزارت صنعت بیشتر به دنبال منفعت خودروسازان بوده تا مردم» با رد این ادعا گفت: این سؤالتان تهمت است، سؤال نیست؛ به هر حال کارگروه‌های تخصصی و قانونی در خصوص قیمت خودرو، تصمیم می‌گیرند و افزایش قیمت، فرایند خودش را دارد. رحمانی ادامه داد: خودروسازان باید از این رکورد خارج می‌شدند، چراکه افزایش تیراژ یعنی افزایش پاسخ‌دهی به تعهدات و این یعنی افزایش تولیدی که منجر به کاهش قیمت خواهد شد؛ لذا ما روی حقوق مردم و انجام تعهدات قطعی و غیرقطعی خودروسازان پافشاری داشتیم. وی در واکنش به سؤالی درباره چرایی پیش فروش محصولات خودروسازان نیز گفت: در حال حاضر هیچ مجوزی برای پیش فروش محصولات صادر نشده است. وزیر صمت همچنین در پاسخ به این که چرا خودروسازان به تعهداتشان در موعد مقرر عمل نکرده‌اند، گفت: همه می‌دانند مشکلاتی وجود داشت که تعهدات در موعد مقرر انجام نشد. به نقل از گزارش تسنیم، وی در ادامه در پاسخ به این که آیا با افزایش قیمت، مشکلات حل شده است یا خیر، گفت: افزایش قیمت شامل تعهدات قبلی نمی‌شود. شما ناراحتید که خودروسازی راه افتاده؟

وزیر نفت: بنزین مثل نان شب است

بیژن زنگنه روز گذشته در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در اجرای یک پروژه «نتیجه نهایی» مهم است، اظهار داشت: هدف‌مان این بود که در صورت بازگشت تحریم به دلیل کمبود و ناتوانایی در تولید این فرآورده با مشکل روبه‌رو نشویم. هم اکنون بنزین مثل نان شب است و کشور نمی‌تواند دو ساعت نداشتن بنزین را تحمل کند. ما با زحمات زیاد توانستیم در ۶ ماهه نخست امسال در زمینه تولید بنزین به تعادل برسیم. وی با اشاره به این که در سال گذشته روزانه ۱۲ میلیون لیتر بنزین وارد کشور شده است، اما امسال از مهرماه هیچ بنزینی وارد کشور نشده است، گفت: در واقع در تولید بنزین خودکفا شده‌ایم و وضع ذخایرمان بهبود یافته است. در بودجه سال آینده هم برای واردات بنزین پیش‌بینی نداشته‌ایم. زنگنه، تولید بنزین کشور را در سال ۹۱، حدود ۵۲ میلیون لیتر عنوان کرد و با بیان اینکه به این رقم ۴۳ میلیون لیتر افزوده شده است، تصریح کرد: هم اکنون تولید روزانه بنزین کشور به ۹۵ میلیون لیتر در روز رسیده که نشان‌دهنده افزایش ۸۳ درصدی است. افزایش این میزان بنزین در تاریخ کشور بی‌سابقه است.

اتحادیه اروپا واردات فولاد را محدود می‌کند

اتحادیه اروپا در پاسخ به وضع تعرفه بر واردات فلزات توسط دولت ترامپ، محدودیت‌هایی برای واردات فولاد به اروپا وضع کرد. قانون جدید که به تازگی به تأیید کمیسیون اروپا رسیده، سهمیه‌هایی را برای ۲۶ نوع کالا تعیین کرده و تعرفه‌ای ۲۵ درصدی برای واردات بیش از این سهمیه وضع کرده است. در بیانیه کمیسیون اروپا آمده است، این مقررات جدید برای حفظ جریان‌های سنتی تجاری وضع شده‌اند و کشور‌های عضو اتحادیه اروپا، از وضع مقررات حمایتی، پشتیبانی کرده‌اند. قانون جدید از اوایل فوریه اجرایی خواهد شد. برنامه اتحادیه اروپا، شامل تنظیم سهمیه به صورت میانگین واردات ۳ سال اخیر به علاوه ۵ درصد است. تعرفه ۲۵ درصدی در صورتی که سهمیه پر شود به باقی واردات آن کشور اعمال خواهد شد. صادرکنندگان اصلی فولاد به اتحادیه اروپا، چین، هند، روسیه، کره‌جنوبی، ترکیه و اکراین هستند. به نقل از مهر، طبق اعلام کمیسیون اروپا، واردات فولاد به اتحادیه اروپا، از ماه مارچ ۲۰۱۸ که آمریکا تعرفه ۲۵ درصدی بر واردات فولاد و تعرفه ۱۰ درصدی بر واردات آلومینیوم از اتحادیه اروپا، کانادا و مکزیک وضع کرد، افزایش یافته است.

آماده کاهش رشد اقتصادی در جهان باشید

بر اساس آخرین گزارش صندوق بین‌المللی پول (IMF) به نظر می‌رسد رشد اقتصادی جهان به بیشترین مقدار خود رسیده و این به معنای شروع روند‌های نزولی در سال‌های پیش روست. نرخ رشد جهانی، تحت تأثیر اقتصاد‌های پیشرفته است. با این حال، پیش‌بینی‌ها از کاهش رشد اقتصادی چین در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال ۲۰۱۸ از ۶.۶ درصد به ۵.۸ درصد بر رشد جهانی تأثیرگذار خواهد بود. به نقل از ایرنا، مسأله مهم دیگر در زمینه اقتصاد، حجم بدهی‌هاست که به‌طور معناداری نسبت به بحران جهانی ۲۰۰۸ بیشتر شده و به حدود ۲۲۵ درصد تولید ناخالص داخلی جهانی رسیده است که در کنار نرخ‌های بهره پایین، می‌تواند مشکلاتی را برای کشور‌هایی که تعهدات دلاری دارند، به‌ وجود آورد.

رئیس اتاق ایران: دولت نرخ ارز را فدای تراز شدن بودجه می‌کند

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران در نشست هیات نمایندگان اتاق ایران اظهار داشت: متأسفانه هر ساله نرخ ارز در بودجه به طور مشخص تعیین نمی‌شود و باید بر اساس محاسبات فنی به آن رسید. در واقع دولت نرخ ارز را فدای تراز شدن بودجه می‌کند. دولت برای رسیدن به درآمد مورد انتظار خود، نرخ ارز را به صورت نانوشته طوری در نظر می‌گیرد که بتواند با فروش دلار نفت، درآمد‌های خود را با هزینه‌ها تراز کند. چنانچه برآورد‌های درآمدی و هزینه‌ای در بودجه محقق نشود و بنا به هر دلیلی با کسری بودجه طی سال آتی مواجه شدیم، نرخ ارز کانالی برای دولت به منظور جبران کسری بودجه می‌شود. غافل از اینکه نرخ ارز یک متغیر کلیدی در اقتصاد است و هرگونه دستکاری برای تراز شدن بودجه، تبعات منفی شدید بر کل اقتصاد خواهد گذاشت.

دویچه وله آلمان از ده حقیقت جالب در مورد یورو می‌گوید!

۱-یورو اولین بار در یکم ژانویه ۱۹۹۹ معرفی شد، اما نخستین بار از یکم ژانویه سال ۲۰۰۲ اسکناس‌ها و سکه‌های یورو وارد چرخه گردش پولی کشور‌های اروپایی شدند.

۲-حدود ۳۴۰ میلیون نفر در مبادلات روزانه خود در سراسر جهان از یورو استفاده می‌کنند و بدین ترتیب یورو دومین ارز مهم جهان است.

۳-تا اکتبر سال ۲۰۱۸، حدود ۱.۲ تریلیون یورو به شکل اسکناس و ۲۸ میلیارد یورو به شکل سکه در چرخه پولی جهانی وجود داشته است.

۴- مسئولیت چاپ اسکناس‌های یورو با بانک مرکزی اروپا و ضرب سکه‌ها بر عهده بانک‌های مرکزی کشور‌های عضو منطقه یورو است. به همین دلیل، اسکناس‌ها در منطقه یورو یکسانند، اما سکه‌ها در کشور‌های مختلف دارای تصاویر مختلفی هستند.

۵- منطقه یورو شامل ۱۹ کشور بلژیک، آلمان، استونی، ایرلند، یونان، اسپانیا، فرانسه، ایتالیا، قبرس، لتونی، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالت، هلند، اتریش، پرتغال، اسلوونی، اسلواکی و فنلاند است که از یورو به عنوان واحد پولی خود استفاده می‌کنند.

۶- علاوه بر ۱۹ کشور فوق، آندورا، موناکو، سن مارینو و واتیکان نیز کشور‌هایی هستند که از یورو به عنوان واحد پولی خود استفاده می‌کنند، اما حق چاپ یورو را ندارند.

۷- بنا بر اعلام بانک مرکزی اروپا، بین ۲۰ تا ۲۵ درصد یورو‌های چاپ شده در خارج از منطقه یورو مورد مبادله قرار می‌گیرند.

۸- آلمانی‌ها بیش از اتباع دیگر کشور‌های عضو منطقه یورو به وجه نقد علاقه‌مندند: به طور متوسط در کیف پول هر آلمانی ۱۰۹ یورو وجود دارد. اتریش با ۸۹ و یونان با ۸۰ یورو در رده‌های بعدی قرار دارند. از آن سو، پرتغالی‌های با ۲۹ یورو کمترین علاقه را به وجه نقد دارند و فرانسوی‌ها با ۳۲ یورو و هلندی‌ها با ۴۴ یورو در رده‌های بعدی قرار دارند.

۹-بانک مرکزی اروپا که مقر آن در شهر فرانکفورت آلمان است، اسکناس‌های ۵، ۱۰، ۲۰، ۵۰، ۱۰۰، ۲۰۰ و ۵۰۰ یورویی چاپ می‌کند. انتشار اسکناس‌های ۵۰۰ یورویی به دلیل نگرانی‌های امنیتی و استفاده در پولشویی از ماه آوریل امسال متوقف خواهد شد، اما اسکناس‌های موجود همچنان معتبر باقی خواهند ماند.

۱۰- سکه‌های ۱، ۲، ۵، ۱۰، ۲۰ و ۵۰ سنتی و ۱ و ۲ یورویی در حال حاضر ضرب می‌شود. هر یک یورو معادل ۱۰۰ سنت است.  

معیار پرداخت سود به سپرده‌های کوتاه‌مدت از امروز با روش جدید

بر اساس بخشنامه بانک مرکزی که اول دی ماه به شبکه بانکی کشور ابلاغ شده است، از امروز اول بهمن ماه ۹۷ بانک‌ها حق ندارند به سپرده‌های کوتاه‌مدت سود روزشمار پرداخت کنند و باید ضوابط جدید را برای پرداخت سود به این سپرده‌ها رعایت کنند. بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار از این پس، معیار پرداخت سود سپرده‌های سرمایه‌گذاری عادی از روزشمار به ماه‌شمار تغییر می‌یابد. همچنین در این مصوبه تأکید شده، حداکثر نرخ سود علی‌الحساب برای سپرده‌های کوتاه‌مدت عادی ۱۰ درصد سالانه است. هدف اعضای شورای پول و اعتبار از تصویب این طرح کاهش فعالیت‌های سفته‌بازی بوده است؛ بانک مرکزی معتقد است این طرح منافع خیلی از سوداگران را به خطر می‌اندازد. /تسنیم

عزم پاریس برای اتحاد رنو و نیسان

خبرگزاری نیکی ژاپن یکشنبه گذشته اعلام کرد که یک هیأت دولتی از فرانسه گفته‌اند قصد دارند رنو و نیسان را یکپارچه کنند و به احتمال زیاد این اتحاد زیر چتر یک شرکت واحد شکل خواهد گرفت. براساس این گزارش، این هیأت که یکی از افراد آن مارتین ویال، رئیس منتخب دولت در شرکت رنو است. همچنین اعلام کرد که قصد دارد رئیس بعدی نیسان را برگزیند. شرکت نیسان در این رابطه هنوز واکنشی نشان نداده است. کارلوس گوسن، رئیس سابق شرکت نیسان، از نوزدهم نوامبر در توکیو دستگیر و بازداشت شده و متهم است که هشت سال تا ماه مارس سال ۲۰۱۸ دستمزد خود را کمتر از واقعیت اعلام کرده و موقت ضرر و زیان سرمایه‌گذاری‌های شخصی خود را به شرکت نیسان و بحران مالی جهان منتقل کرده است. گوسن همه این اتهامات را انکار می‌کند. دولت فرانسه از شرکت رنو خواسته است که طی چند روز آینده یک نشست در سطح هیأت‌مدیره برگزار و برای جانشین گوسن تصمیم‌گیری کند. /دنیای اقتصاد

نرخ مرغ تا اطلاع ثانوی اعلام نمی‌شود/ احتمال تشدید نابسامانی قیمت مرغ در بازار

براساس اعلام اتحادیه پرنده و ماهی نرخ مرغ تا اطلاع ثانوی اعلام نخواهد شد. این اتحادیه در اطلاعیه‌ای به اعضای خود اعلام کرد: همکاران محترم نرخ مرغ تا اطلاع ثانوی اعلام نمی‌شود. آن گونه که در اطلاعیه این اتحادیه آمده است، مبنای فروش به مصرف کننده، فاکتور خرید به اضافه 10 درصد سود است. این موضوع می‌تواند منجر به تشدید نابسامانی قیمت مرغ در بازار شود. البته دولت همچنان در حال توزیع مرغ تنظیم بازاری به قیمت هر کیلوگرم ۹۸۰۰ تومان در میادین میوه و تربار است، اما عدم اعلام نرخ از سوی اتحادیه به معنای آن است که قیمت مرغ در خارج از شبکه توزیع منتخب و در مغازه‌های سطح شهر با نرخ‌هایی بالاتر از نرخ فعلی (۱۴ هزارتومان) به فروش خواهد رسید. /مهر

سکه با عبور از سد ۴ میلیونی به بهمن رسید

مهر نوشت: در جریان معاملات روز یکشنبه سی ام دی ماه بازار آزاد تهران، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید، از مرز ۴ میلیون تومان گذشت و به ۴ میلیون و ۴۰ هزار تومان رسید. همچنین هر سکه طرح قدیم سه میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، نیم سکه ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۶۸۵ هزار تومان بوذ.

افت سرمایه‌گذاری چین در آمریکا

مؤسسه "رودیوم گروپ" در گزارشی اعلام کرد حجم سرمایه‌گذاری‌های مستقیم چین در امریکا از ۲۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۷ به تنها ۴.۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ کاهش یافته که بیانگر تشدید تنش‌ها بین دو کشور است، حال آنکه سرمایه‌گذاری مستقیم چین در آمریکا در سال ۲۰۱۶ تقریبا ۱۰ برابر سال گذشته و معادل ۴۶ میلیارد دلار بود.  این پایین‌ترین سطح سرمایه‌گذاری خارجی چین در آمریکا از سال ۲۰۱۱ تاکنون است و احتمالا مرتبط با جنگ تجاری دو کشور و سختگیری بیشتر دولت چین بر سرمایه‌گذاری خارجی بنگاه‌های بزرگ این کشور به منظور کاهش بدهی خارجی است.

ارز رمزنگار مشترک عربستان و امارات راه‌اندازی شد

عربستان سعودی و امارات متحده عربی اولین ارز رمزنگار مشترک خود را در نخسستین دیدار شورای همکاری سعودی ـ اماراتی در ابوظبی راه اندازی کردند. در همین حال، این ارز رمزنگار مشترک در مراحل اولیه محدود به بانک‌ها خواهد شد تا دولت‌ها درک بهتری از چگونگی عملیات برون مرزی فناوری بلاک چین داشته باشند. این ارز رمزنگار بر اساس دیتا بیس توزیع یافته شده بین بانک‌های مرکزی و بانک‌های شرکت کننده از هر دو طرف عمل می‌کند که هدف آن محافظت از منافع مشتریان، ایجاد استاندارد‌های فناوری و دسترسی به ریسک‌های امنیت سایبر است. این برنامه جدید کمک به افزایش تاثیرات ارز مرکزی بر روی سیاست‌های پولی خواهد کرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۳۳
بله راه افتادن این نوع خودروسازی که با انحصار و استثمار مردم همراه است باعث ناراحتی هست. اما وقتی قدرتمندان منتفع هستند مردم اهمیتی ندارند
وزیر صنعت: شما ناراحتید که خودروسازی راه افتاده؟
صنعت مونتاژ را میگی خودرو سازی آره چون انحصاری و رقیب نداره باید هم هر طوری که میخواهید عمل کنید اگر درهای واردات باز بود آونوقت می خوام ببینم چه حالی داشتید و چطور صحبت می کردید؟
آقای وزیر صنعت کدام تعهد ، کدام مردم مداری ، کدام صنعت ، کدام روز خوش اصلا متوجه هستید چه بر سر مردم آورده اید.
با بازار انحصاری ، با رانت ، با شبکه مافیا ، با تولید محصول نامرغوب ، با 20 هزار تلفات جاده ای ، با 20 هزار خانواده داغ دار ، با سالانه 250 هزار مجروح و معلول ، با اثرات روانی ناشی از سوانح رانندگی ، با 20 هزار نیروی کار (پزشک ، پیراپزشک ، مهندس ، استادکار ، کارگر ماهر و ...) از دست رفته ، با جبران هزینه های میلیاردی در بخش درمان بخاطر همین مصدومین و .... متوجه هستید چه خسارت و هزینه ای بر اقتصاد مملکت تحمیل می شود؟
شما وزیر یک مملکت هستید . دید شما باید کلان باشد ، باید تمامی هزینه های مستقیم و غیر مستقیم را مدنظر بگیرید و بدنبال اصلاح اساسی امور باشید.
این صنعت(خودرو سازی) برای دفاع کردن از خود هیچ وقت توجیهی نداشته جز اشتغال. حال من یک سوال دارم کجای این صنعت ارزش حمایت دارد؟
اگر پاسخ باز اشتغال است من به سادگی توجیه خواهم کرد که همین میزان اشتغال را در همین صنعت با ایجاد خط های مونتاژ خودروهای با کیفیت روز دنیا و با ایجاد درصد اشتغال بیشتر ،هم در خط های مونتاژ و هم در واحدهای قطعه سازی می توان ادامه داد. بازار دلالان و مشاغل خدمات جانبی هم رونق خواهد گرفت ولی در عوض اگر قرار باشد منطقی به قضیه نگاه کنیم به سبب مونتاژ داخلی قیمت تمام شده محصول باید کاهش یابد(البته در قضیه پژو 2008 شاهد بودیم به دلایل مختلف، مونتاژ داخل برای مصرف کننده بسیار گران تر از قیمت جهانی خودرو بود که این دلایل غیر اقتصادی و ناشی از سهم خواهی و رانت بی نهایت موجود در این صنعت است که دلسوزی واقعی مسئولین را میطلبد) و خودرو با کیفیت در اختیار مصرف کننده قرار می گیرد و نتیجه آن کاهش تمامی ارقام فوق الذکر خواهد بود.
نابود شود آن صنعت خودروسازی که فقط به سرکیسه کردن مشتریانش فکر می کند. ای گل گرفته شود درب صنعتی که تنها چیزی که برایش مهم نیست رضایت مشتری است.
جناب آقای وزیر!
روشی که شما در پیش گرفته اید به ذهن هر شخص غیر متخصصی نیز می رسد. راه انداختن خط تولید و تضمین شغل 400000 شاغل این صنعت حداقل اقدام لازم الاجراء است ولی تکلیف چندین میلیون مصرف کننده جنس بی کیفیت چیست؟ چرا از تخصص خود و همکاران برای اصلاح صنعت خودرو استفاده نمی کنید. تا مرغ گران می شود مرغ وارد می کنند و ایضا تخم مرغ. چطوره که در این همه سال شما و هیچ مسئول دیگری با آزاد کردن محدود و مقطعی خودرو خودروساز را وادار یا تشویق به رقابت نکرده اید؟
چرا مثل صابونو البسه و ... ترکیه ما خودرویی که روی خودروساز را کمی کم کند در بازار نداریم؟ کجای قانون داریم که می توانید مردم را وادار به خرید جنس خاصی کنید؟
پاسخ ها
h.h
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۱
نگاه منطقی به آمار:
منظور از 400 هزار نفر اشتغال در صنعت خودرو ، اشتغال این تعداد به مدت میانگین 25 سال است (مشاغل سخت و زیان آور و مشاغل معمول) حال آنکه طبق آمار رسمی سایت پزشکی قانونی تعداد تلفات جاده ای 25 سال کشور تعداد 500 هزار نفر می باشد بعلاوه آمار مجروحین و معلولین و فلج و قطع نخاع و ... که واقعا با اشک این آمار را باید بیان نمود.
در ضمن آمار 8 ساله شهدا و جاویدالاثران جنگ تحمیلی 212 هزار نفر می باشد که معادل 10 سال از کشته شدگان حوادث رانندگی می باشد.
در پاسخ به این سوال که آمار تلفات و مصدومین جاده ای بسیار بالا است وزیر سابق صمت فرمودند که مشکل از مردم است و ایمن رانندگی نمی کنند.
حال من بعنوان یک کارشناس ایمنی جواب میدهم: جناب وزیر بر اساس اطلاعات تمامی رفرنس های معتبر 80 درصد علل وقوع تمامی حوادث در تمام دنیا علل انسانیست و آماریست مورد توافق تمامی کارشناسان به همین دلیل است که بر کیفیت محصولات از دیدگاه ایمنی و سلامت تأکید می گردد زیرا یک خطا هر چند با دلایل انسانی نباید به قیمت از دست دادن جان و سلامتی فرد خاطی تمام شود.
کیفیت آپشن نیست جناب وزیر الزام است الزام.
مردم چرا متوجه نیستید خودشون متنفع هستند از این وضع و اوضاع .راستی پیش فروش جدید را کی اعلام میکنید؟
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۱
ول کن بابا پیش فروش خودرو یعنی پولهای مردم به سرنوشت نامعلوم گرفتار شدن با این وضع تحویل و تحریم قطعات خودرو
(وزیر صنعت: شما ناراحتید که خودروسازی راه افتاده؟) نه همه خوشحالند چون راه افتادنشو ملت از جیب های خالشون پرداخت می کنن این چه سیاستیه که حالا دولت مردا از ملت طلبکار شدن و فرار رو به جلو دارن نمونه اش قسمتی از مقاله تابناک عزیز
(رئیس جمهور به تازگی در اظهار نظری از مردم خواسته در کنار مشکلات و گرانی ها، زحمات هم دیده شود و مردم با مقایسه آنچه در کشور به آنها ارائه می شود با آنچه در کشورهای همسایه به مردم می دهند، شاکر نعمات باشند! انگار آقای رئیس جمهور عادت کرده اند به جای تلاش برای بهبود وضعیت نابهنجار و عذرخواهی از مردم به واسطه آنچه دولت برایشان فراهم کرده است، از بالا به پایین نگاه کند و از آنها بخواهد شاکر همین وضعیت موجود باشند!)
اقای وزیر محترم صمت. شما مکلفید که از تولیدات داخلی حمایت نمایید چنانچه تولید خودرو با کیفیت فعلی ببازار عرضه شود وظیفه شما وهمکاران این است که ازتولید این نوع خودرو جلوگیری شود کشور روزی ۵۰نفر تلفات حوادث خودروهای مورد حمایت شما را میدهد شما وزیر صنعت هستید وزیر بازاریابی خودرو نیستید لطفا بوظیفه اصلی توجه فرمایید متاسفانه چند سال پیش که کمپین خودرو بی کیفیت داخلی نخریم فعل بود بدبختانه وزیر وقت بخاطر فروش خودروهایی که ملت علاقمند بخرید نبودند بکمک بانکها خودروها را بصورت اقساط با بهره بالا بمردمی که توان خرید نداشتند فروخت وفرمود حمایت از تولید است حالا اگر این کمپین خودرو بی کیفیت نخریم شما چکار میکنید لطفا جواب خانواده ها ی داغدار را بدهید
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۱
عزیزم تلفات جاده ای نتیجه رانندگی به سبک فلان است و ربطی به خودرو ندارد در مملکت ادمی زادی اصلا تصادفی روی نمی دهد که دنبال تحلیل نتیجه ان باشی در ثانی ناراحتی نخر به شما چه مربوط که دیگران چه می کنند؟
آقای وزیر با حمایت شما خودرو سازی راه افتاد ولی مردم بیچاره را زیر گرفت و له کرد!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
برای تولید هر کالایی اول باید مزیتهای اقتصادی کالا را در نظر گرفت و بعد دنبال تولید آن کالا رفت و این موضوع برای ما در تولید خودرو وجود ندارد چون صنعت قطعه سازی درست حسابی نداریم پس برای ما صرف اقتصادی ندارد
شما به چراید خودرو می گید
به 405
تندر
206
تیبا
...
پس به ماشین های اروپایی و امریکایی چی می گید
همانطور که خداوند در قرآن می فرماید سرنوشت هرقوم راخودش مشخص می کند .درکشورما تاخوداگاهی مردم به جایی نرسد وخودشان برای سرنوشتشان قدمی برندارند هیچ اتفاقی نخواهد افتاد .بطورمثال اگرمردم فقط یکماه درخریدخودرو دست نگهدارند هرنوع شرکتی ازپا در می آید اما مساله همینجاست که تولید کنندگان بخوبی ازضعف مردم دراین خصوص آگاهند درنتیجه یکه تازی میکنند
سلام بر رئیس قوه قضائیه
سلام بر رئیس سازمان بازرسی کل کشور
سلام بر رئیس سازمان حمایت از مصرف کننده
و سلام بر تمامی دلسوزان قشر محرو م که نمی زارن تا اب تو دل ما قشر محروم تکون بخوره
دولت باید نرخ انرژی را فدای تراز کردن بودجه می کرد و نه نرخ ارز را چی می شد دلار می شد 5000 تومان و بنزین و گازئیل می شد 10000 تومان؟
دو خودروساز دولتی و تحمیلی به مردم تا پایان سال 98 خودرو پیش فروش کردند که تا پایان 99 هم تحویل نمیدن . جناب وزیر زحمت کشیدند دیگه مجوز صادر نمیکنن
من زیاد از سیاستهای دولتمردانی که مردم چشم امید به راهکارهای منطقی و مفید!!!!! ایشان دوخته اند ، سردر نمیارم . برای چون منی که سواد سیاسی ندارم توان هضم چنین تدابیر کمرشکن البته برای اکثریت قشر متوسط جامعه ( گفتم متوسط چون به باور عزیزان مسئول قشر فقیر جامعه در اقلیتن) رو ندارم . بنده با عقل ضعیف خودم خروجی این تصمیمات رو میبینم ، علتش میتونه ناهماهنگی در جاگذاری مهرهای مفیدتر در پستهای حساس باشه
در یک جمله عرض کنم در اکثر سمتها نه متخصصین ما متعهدن و نه متعهدین ما متخصص
اولین گروه سرمایه های بالقوه مملکت رو به تاراج میبرن
دومین گروه به هدر رفتن انرژی های بالفعل کمک میکنن
در آخر حرفم اینه هر مسئولی در هر رتبه ای از تصمیم گیری خود صلاح تموم مردم رو نه فقط مترفین جامعه ، در نظر نگیره در ایرانی بودن خودش شک کنه شک کنه شکنه.......
استاد حیف و میل منابع و نعمت ها هستیم ... بهتر نیست کمی هم به فکر تنظیم خانواده و کنترل جمعیت باشیم آیا کشوری که بیش از نیمی از آن کویر و بیابان است ظرفیت جمعیت 80 میلیونی را دارد ؟
آیا پولی که در کارتهای بانکی است چون فیزیکی نیست می تواند پول دیجیتال باشد؟
ارز دیجیتال باید دو خصیصه داشته باشد 1- غیر متمرکز باشد 2- قابلیت ماینینگ داشته باشد در غیر اینصورت ارز دیجیتال نمیتواند باشد.
وقتی صحبت از ارز دیجیتال زیر نظر بانک مرکزی کشورها می شود منظور همون پولی است که در کارتهای بانیکی است نه ارز دیجیتال.
مرغ خود خودم دیروز خریدم ۱۴۶۰۰.
با توجه به نرخ گوشت قرمز ظاهرا افزایش قیمت گوشت مرغ هم به ان دلیل است.
تو بازار انحصاری افزایش تولید خودرو موجب کاهش قیمت خواهد شد!
دیگه چرا دنبال استند اپ کمدی میگردین با این همه استعداد
با وجود ،گرانی ،و تورم بالای ۳۰۰٪ کاهش سود سپرده های بانکی یک نوع کلاشی ،و دزدی محسوب میگردد ؟ و بدون شک خیانتی است که آثار مخرب آن بر زندگی ،و اقتصاد کشور بعدا نمایان میشود ،همانند ،عملکرد سال ۹۵ و ۹۶ ،، که تاثیرات آن در سال ۹۷ باعث متلاشی شدن زندگی میلیونها ایرانی گردید ؟،،
عزیزان و مردم عزیز ایران بیائید یک حرکت اساسی انجام دهیم و آن نخریدن هر چیزی که بی رویه گران میکنند( چه مرغ باشد و چه خودرو و ....) و مردم را به سخره میگیرند و بر ثروت خود می افزایند و هر روز جسورتر از دیروز میشوند و این ساده ترین و کارامد ترین راه حل است از این دولتها بر ما ملت ثمری نیست پس بیائید با هم متحد شویم . نخریدن نخریدن نخریدن
دست زدن به اين چندر غاز سوديكه مردم از سپرده هايشان ميگيرند امورات را ميچرخانند با اين كار بانك مركزي براي بار ديگر بازار و دلار و سكه را به سمت بدي ميكشاند
مسولین قول دادند بزودی رسیدندگی کند
متاسفم واسه ملتی ک خودمم جزو همون ملتم همچین ریئس جمهوری اورد سرکار و و متاسفم واسه ریئس جمهوری ک همچین وزاریی رو اورد سرکار و حق الناس و بیت المال رو سپرد دستشون ...ب شخصه ب اندازه ارزنی اگه از حق من ب صنعت خودرو سازی داده بشه و حتی اون کارگرخودرو سازی که از حق من داره خونوادش و روزی میبره حلال نمیکنم
وزیر خودروسازها باید استیضاح بشه
این سرنوشت ملتی است که هنوز نتوانسته نه گفتن رو یاد بگیره وبجای شور ازشعورش استفاده کنه .
اقای وزیر خودروسازها به تعهدهای خود عمل نمی کنند ان وقت شما دست انها را باز گذاشته اید که خودروها را به قیمت حاشیه بازار بفروشند .بیش از یک سال است که خودرو تندر پلاس ثبت نام کرده ام از تاریخ تحویل آن بیش از هشت ماه می گذرد . به ایرانخودر که مراجعه می کنیم می گویید خودرو نداریم. آن وقت از وقتی حاشیه بازار درست شده داخل هر نمایندگی چندتا تندر گذاشته وبه قیمت آزار می فروشند. اگر تولید نمی شود که به تعهدات خود عمل کنند اینها از کجا آمده؟
واقعاً باعث تاسف است . عملاً ثروت عمومی فدای ناکارامدی مدیران، ورشکستگی و منافع دو جسد متحرک خودروسازی و بانکداری شده است. در حیرتم که ادا و اطوار و رفتار این صنوف در جهت منافع ملی و بقاء و استحکام نظام است یا خیر؟ انسان به روشهای مدیریتی این دو قبیله شک میکند. خوب سود بانکی را برخلاف واقعیت بازار تغییر دادید. نتیجه همین امروز چه بود؟ جز اینکه باعث شد قیمت ارز و سکه نگهان افزایش یابد( و طبعا کالاها). بنده معتقدم بخشی از عناصر دو قبیله خودرو سازی و بانکاری هم غرض دارند و هم مرض. متاسفم.
اقاجان یکی از دوستام سراتو سایپا ثبت نام کرده بوده و تا مرداد تصفیه کامل کرده بوده منتهی تحویلش ندادن و هفته گذشته دعوتنامه براش فرستادن گفتند بازم پول می اورید با نرخ روز خودرو!!!!!!!!
دزدی در روز روشن
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها
آخرین اخبار