بازدید 1562

کوبا درخواست کلمبیا مبنی بر استرداد فرماندهان ای ال ان را رد کرد

کوبا درخواست دولت کلمبیا مبنی بر استرداد ۱۰ فرمانده گروه چریکی مارکسیست را رد کرد. این فرماندهان گروه ELN برای گفت‌وگوهای صلح به کوبا رفته بودند اما دولت بوگوتا آنها را مقصر بمب‌گذاری اخیر دانسته که ۲۱ کشته برجای گذاشت.
کد خبر: ۸۷۱۳۹۴
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۸ 20 January 2019

کوبا درخواست دولت کلمبیا مبنی بر استرداد ۱۰ فرمانده گروه چریکی مارکسیست را رد کرد. این فرماندهان گروه ELN برای گفت‌وگوهای صلح به کوبا رفته بودند اما دولت بوگوتا آنها را مقصر بمب‌گذاری اخیر دانسته که ۲۱ کشته برجای گذاشت.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، وزیر امور خارجه کوبا در توییتی اعلام کرد که این کشور به پروتکل این مذاکرات احترام می‌گذارد و کوبا در حال میزبانی و مشاوره با هر دو طرف و ضمانت‌کنندگان این گفت‌وگوها بوده است.

این پروتکل حداقل امنیت را برای رهبران چریکی فراهم می‌کند تا به مناطق جنگلی یا کوهستانی کلمبیا باز گردند و این امر با کمک صلیب سرخ انجام می‌شود که بر طبق زمان قرارداد شده‌ای وظیفه تامین امنیت بر عهده آنها خواهد بود.

ایوان دوکو، رئیس جمهور کلمبیا گفت که درخواست استرداد به همراه متن بی ثمر مذاکرات صلح در هاوانا ناگهان به وجود نیامده بلکه پاسخی است به "اعمال جنایت کارانه‌ای که حقوق بشر را نقض می‌کند".

این رهبر راستگرا در گفت‌وگویی تلویزیونی گفت: به هیچ وجه نمی‌توان عمل صورت گرفته از این گروه را در قالب پروتکل تعیین شده دانست، به این دلیل ما این وظیفه را به دولت کوبا واگذار می‌کنیم تا عدالت را برقرار سازد.

مردم کلمبیا از جمله دوکو قرار است امروز (یکشنبه) در اعتراض به بمب‌گذاری خودرو در بوگوتا، به راه پیمایی و اعتراض بپردارند.

گروه ای ال ان که توسط کشیشان افراطی کاتولیک در ۱۹۶۴ تشکیل شد تاکنون هیچ بیانیه عمومی درباره بر عهده گرفتن بمب‌گذاری خودرو که از بدترین فجایع کلمبیا در ۱۶ سال اخیر است، منتشر نکرده است.

در این بمب گذاری حداقل ۲۰ افسر پلیس بعلاوه خود راننده کشته شدند که دولت کلمبیا با شناسایی او اعلام کرد که نام فرد مجرم "خوزه آلدمیر روخاس" است و او یک متخصص مواد منفجره گروه ای ال ان است.

در نوامبر سال میلادی گذشته کلمبیا از کوبا خواستار دستگیری نیکولاس رودریگرز، فرمانده گروه چریکی ای ال ان شد و همچنین از این کشور خواست تا اطلاعاتی مبنی بر حضور دیگر فرماندهان ای ال ان در کوبا تهیه کند.

کلمبیا همچنین از هاوانا درخواست کرد تا رودریگرز تحت پیگرد توسط اینترپل قرار گیرد. دولت کوبا به طور عمومی به هیچکدام از این درخواست‌ها پاسخ نداده است.

مذاکرات صلح با ای ال ان از فوریه ۲۰۱۷ با حضور خوآن مانوئل سانتوس، رئیس جمهور سابق کلمبیا صورت گرفت اما دوکو مذاکرات را تا زمانی که ای ال ان تمام گروگان‌هایش را آزاد کند و حملات به ارتش و اهداف غیرنظامی را موقف کند، تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق درآورده است.

کوبا در گذشته میزبان مذاکرات بین دولت کلمبیا و ارتش مسلح انقلابی کلمبیا (فارک) بود که منجر به یک توافق صلح در ۲۰۱۶ شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی