بازدید 2607

جزئیات دیدار وزیر راه با انبوه‌سازان

کد خبر: ۸۷۱۲۹۹
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۷ 20 January 2019

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان کشور با بیان اینکه وزیر راه و شهرسازی اولین نشست خود را با بخش خصوصی در حوزه ساخت‌وساز برگزار کرد، گفت: واقعیت این است که بعد از 40 سال هنوز 140 هزار هکتار بافت ناکارآمد شهری نشان می‌دهد که در حوزه زمین و مسکن اقدامات مناسبی صورت نگرفته است و باید در مورد کارت اعتباری مصارف ساختمانی نیز بگویم که به کوپنی شدن مصالح ساختمانی برای کاهش قیمت تمام شده مسکن خوش‌بین نیستم.

به گزارش «تابناک»، فرشید پورحاجت در گفت‌وگو با فارس، که پرسید آیا وزیر راه و شهرسازی نشست خود را با بخش خصوصی بخش مسکن برگزار کرد یا خیر، گفت: بعد از گذشت حدود 2 ماه از تغییر وزیر راه و شهرسازی و آمدن اسلامی بر سر کار، وزیر راه و شهرسازی اولین نشست خود را روز سه‌شنبه هفته گذشته با بخش خصوصی برگزار کرد.

وی افزود: واقعیت این است که در 40 سال گذشته 16 برنامه در حوزه زمین و مسکن اجرا شده است. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اولین نهادی که در کشور توسط بنیانگذار انقلاب اسلامی راه‌اندازی شد، بنیاد مسکن بود تا این نهاد در جهت رفع مشکلات مسکن اقدامات مناسبی انجام دهد.

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان کشور با اشاره به اینکه در 40 سال گذشته سیاست‌های بخش زمین و مسکن منتج به تأمین مسکن مناسب برای مردم نشده است، گفت: بعد از حدود 40 سال ما همچنان 140 هزار هکتار بافت ناکارآمد شهری داریم که متأسفانه 20 میلیون نفر از جمعیت مردم ایران بدمسکن هستند و در این مناطق و این بافت‌ها زندگی می‌کنند.

پورحاجت خاطرنشان کرد: به اعتقاد بنده یکی از دلایلی که باعث شده تا در بخش مسکن و ساختمان موفق نباشیم، این بوده است که دولتها هیچ گاه در سیاست‌گذاری‌های خود بخش خصوصی را در کنار خود ندیدند و بخش خصوصی که 90 درصد مسکن کشور را تولید می‌کند از سیاست‌گذاری‌های دولت در هنگام تدوین اطلاع نداشته است.

وی افزود: در شرایط فعلی اگر می‌خواهیم از این وضعیت در بخش مسکن و ساختمان خارج شویم، باید یک نهاد متولی بخش خصوصی در بخش مسکن ایجاد شود و اگر اعتقاد داریم، صنعت مسکن پیشران اقتصاد است، پس باید یک «اتاق صنعت ساختمان» همانند اتاق بازرگانی و اتاق تعاون تشکیل شود.

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان کشور با تأکید بر اینکه در جلسه وزیر راه و شهرسازی به اسلامی پیشنهاد دادیم که این اتاق صنعت ساختمان تشکیل شود، گفت: قطعاً با تشکیل «اتاق صنعت ساختمان» سرمایه‌های سرگردان بخش خصوصی می‌توانند با قدرت بیشتری اقدام به تولید و عرضه مسکن کنند.

پورحاجت با بیان اینکه در این جلسه بخش خصوصی دغدغه‌های خود را در مورد بخش مسکن به وزیر راه و شهرسازی گزارش داد، گفت: متأسفانه آمارهایی که در حال حاضر در بخش مسکن وجود دارد،‌دال بر شکاف عظیم میان قدرت خرید و قیمت مسکن به وجود آمده است.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس که آیا بخش خصوصی از جزئیات کارت اعتباری مصالح ساختمانی که برای اولین بار از سوی اسلامی وزیر راه و شهرسازی مطرح شد، اطلاعاتی دارد یا خیر، گفت: بخش خصوصی و انبوه‌سازان از جزئیات کارت اعتباری مصالح ساختمانی هیچ اطلاعات دقیقی ندارد، ما معتقدیم این کارت اعتباری همان کوپنی شدن مصالح ساختمانی است و به آن خوش‌بین نیستیم.

به گفته دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان کشور، توزیع مبتنی بر شرایط خاص نشان می‌دهد که این کارت اعتباری همانا کوپنی شدن مصالح ساختمانی است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، حدود یک ماه پیش وزیر راه و شهرسازی از منتفی شدن افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن خبر داد و گفت: برای بالا بردن قدرت خرید مسکن می‌توانیم با تقویت انبوه‌سازان و سازندگان مسکن قیمت تمام شده مسکن را کاهش دهیم، چرا که ما معتقدیم افزایش سقف تسهیلات منجر به افزایش قیمت مسکن می‌شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل