بازدید 2469

سهم فصل آموزش عالی از کل بودجه ۹۸ منفی شد

به رغم آنکه آمار‌های استخراج شده از لایحه بودجه سال ۹۸ حکایت از افزایش چشمگیر بودجه دانشگاه‌های برتر و افزایش میانگین ده درصدی بودجه دیگر دانشگاه‌های کشورمان دارد، سهم آموزش عالی از بودجه کاهش یافته است!
کد خبر: ۸۷۱۰۲۷
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۴ 19 January 2019
به رغم آنکه آمار‌های استخراج شده از لایحه بودجه سال ۹۸ حکایت از افزایش چشمگیر بودجه دانشگاه‌های برتر و افزایش میانگین ده درصدی بودجه دیگر دانشگاه‌های کشورمان دارد، سهم آموزش عالی از بودجه کاهش یافته است!

به گزارش «تابناک»، این خبری است که محمدتقی نظرپور، معاون اداری مالی و مدیریت منابع وزارت علوم می‌دهد و برای تاکید بر آن، به آمار و ارقام رجوع می‌کند تا به این نتیجه برسد که سهم فصل آموزش عالی از بودجه کل کشور حدود منفی ۰.۱۹ است.

اظهارنظری که از زبان این مقام مسئول در یک برنامه تلویزیونی مطرح می‌شود و نظر پور آن را این گونه تشریح می‌کند: در ابتدا باید بگویم که منظور از وزارت علوم صرفا ستاد وزارت نیست، بلکه بودجه ستاد وزارت، دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری مورد نظر است که سهم آن در بودجه سال ۹۷ از بودجه کل کشور ۱.۳۷ درصد بود که در بودجه سال آتی به ۰.۸۸ درصد کاهش یافته است.

اما این گزاره به چه معناست؟ آیا بودجه آموزش عالی در سال ۹۸ کم شده است؟

آن گونه که معاون اداری مالی و مدیریت منابع وزارت علوم خبر داده، پاسخ این سوال منفی است چراکه بودجه آموزش عالی در سال ۹۷ حدود ۹ هزار و ۴۰۲ میلیارد تومان بوده که بر اساس لایحه بودجه سال ۹۸، برای سال آینده به ۱۰ هزار و ۷۰۲میلیارد تومان رسیده است که حکایت از رشد ۱۳.۸۳ درصدی آن دارد.

بر این اساس جا دارد که بپرسیم براستی ماجرا چیست و منظور این مقام مسئول از کاهش سهم فصل آموزش عالی از بودجه کل کشور چه بوده؟

برای پاسخ دادن به این سوال می‌بایست نگاهی کلی‌تر به ایحه بودجه سال ۹۸ بیاندازیم که دقیق شدن در آن حکایت از رشد ۳۹ درصدی بودجه کل کشور در بخش هزینه‌ای دارد. رشدی چشمگیر که در کل موجب رشد رقم نهایی بودجه شده، اما در بخش‌هایی رقم خورده که آموزش عالی از جمله آن‌ها نبوده است. واقعیتی که خود را در قالب کاهش رقم بودجه آموزش عالی در قیاس با کلیت بودجه خود را نشان داده است.

موضوعی که نشان می‌دهد دولت مردان در تهیه بودجه سال بعد، توجه بیشتری به بودجه دیگر بخش‌ها نشان داده‌اند و اولویت ان بودجه آموزشی نبوده است، هرچند که بودجه این بخش را نیز افزایش داده‌اند؛ افزایشی که با توجه به تورم رقم خورده در سال جاری، اندک‌تر بوده و در نتیجه آن می‌توان پیش بینی کرد آموزش عالی در سال ۹۸ با کمبود‌های بیشتری در قیاس با سال جاری مواجه باشد.

واقعیتی که معاون وزیر علوم هم بر آن اذعان دارد تا جایی که به مهر می‌گوید «در مجموع سهم وزارت علوم از بودجه آنطور که باید دیده نشده است» چراکه «دولت محدودیت‌هایی در تنظیم بودجه داشته و نتوانسته نیاز همه دستگاه‌ها را برآورده کند.» سخنانی که پیرو آن، درخواست وزارت علوم از کمیسیون تلفیق برای رقم زدن تغییراتی در این خصوص مطرح می‌شود که در نوع خود قابل تامل است.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی