بازدید 33128
نظرسنجی معنادار صداوسیما و یک شوک به برنامه «نود»؛

چه عواملی باعث شد محمدرضا گلزار، جای عادل فردوسی‌پور را بگیرد؟

فردوسی‌پور در سال‌های گذشته نسبت به پخش برنامه‌هایی با محوریت لیگ برتر فوتبال حتی در سایر شبکه‌های تلویزیون به مسئولان بالادستی‌اش معترض شده بود که در این زمینه می‌توان به اعتراضش به تمرکز برنامه «برنامه ورزش از نگاه دو» بر فوتبال اشاره کرد. بنابراین جای تعجب ندارد نسبت به آنچه امروز در شبکه سوم سیما در حال رخ دادن است، اعتراض کند اما...
کد خبر: ۸۶۸۸۷۸
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۵ 11 January 2019

چه عواملی باعث شد محمدرضا گلزار جای عادل فردوسی‌پور را بگیرد؟«برنده باش» در حالی به عنوان پرمخاطب‌ترین برنامه تلویزیون معرفی شد که در نظرسنجی مورد استناد قرار گرفته برای این رده بندی، جایگاه برنامه «نود» نه در رده دوم، بلکه در رده سوم است؛ اتفاقی که نشان می‌دهد جایگاه برنامه بی‌رقیب صداوسیما برای تلویزیون به شدت متزلزل شده است؛ اما چرا چنین شرایطی رقم خورده و «نود» و «فردوسی پور» پس از سال‌ها جایگاه‌هایشان در تلویزیون به سرعت رو به افول گذاشته است؟

به گزارش «تابناک»؛ مرکز افکارسنجی صداوسیما در تاریخ دهم دی یک نظرسنجی با نمونه آماری 404 نفر از افراد 15 سال و بالاتر ساکن شهر تهران به انجام رسانده که نتایج آن قابل تأمل است. در این نظرسنجی که البته جامعه آماری بزرگی ندارد، 78 درصد از پاسخگویان، بیننده حداقل یکی از برنامه‌های شاخص شبکه‌های سیما بوده‌اند. بر اساس جنسیت، بانوان 81 درصد و آقایان 75 درصد، بیننده این برنامه‌ها بوده‌اند. همچنین در میان گروه‌های سنی و تحصیلی، نوجوانان 87 درصد و افراد با تحصیلات راهنمایی و دبیرستان 95 درصد بیشتر از سایر گروه‌ها بیننده برنامه‌های سیما بوده‌اند.

بر اساس این نظرسنجی، مسابقه «برنده باش» با اجرای محمدرضا گلزار با 49 درصد بیننده و برنامه‌های «حالاخورشید» با اجرای رضا رشیدپور با 39 درصد، «نود» با اجرای عادل فردوسی‌پور با 38 درصد از شبکه سه و به «خانه برمی‌گردیم» با 31 درصد در رتبه‌های بعدی این نظر سنجی قرار دارند و بدین ترتیب، فردوسی پور که در بدترین شرایط در رده دوم قرار می‌گرفت، این بار در جایگاه سوم قرار گرفته است. هرچند همان گونه که در رده بندی مشخص است، اختلاف اندکی میان رده دوم و سوم قرار دارد، در گذشته شرایط به گونه دیگری بود، به گونه‌ای که برای دوره‌ای طولانی نود با اختلاف چشمگیری در صدر پرمخاطب ترین برنامه‌های تلویزیون قرار داشت.

چه عواملی باعث شد محمدرضا گلزار جای عادل فردوسی‌پور را بگیرد؟

مسابقه «برنده باش» که یک «بازی پول» است، فاقد هیچ خلاقیت و نوآوری است و یک کپی از مدلی است که در دیگر کشورها اجرا شده و حتی پیش از این، ایرج نوذری نیز با مشارکت یک شرکت در سال‌های دور برای تلویزیون اجرا می‌کرد. بر این اساس می‌توان گفت فاصله «برنده باش» با رده‌های دوم و سوم این نظرسنجی بیش از آنکه به جذابیت این برنامه بازگردد به افول دیگر برنامه‌ها به ویژه «نود» بازمی‌گردد. اکنون این پرسش مطرح است که چه اتفاقی باعث شده شاهد این تغییر چشمگیر باشیم و محمدرضا گلزار جای عادل فردوسی‌پور را بگیرد؟

عادل فردوسی‌پور برای چند سال محمدحسین میثاقی را که خود به برنامه «نود» آورده بود، حفظ کرد اما میثاقی به مرور اندازه‌ای شد که مسئولان شبکه سه تصمیم گرفتند به او برنامه مجزایی بدهند و در همین راستا برنامه «فوتبال برتر» با محوریت لیگ برتر فوتبال روی آنتن رفت. در گذشته برنامه‌های پخش زنده فوتبال روی بازی متمرکز بود اما میثاقی در این برنامه بخش‌های مهمی از حواشی و سوژه‌ها را مورد توجه قرار می‌دهد که عملاً دست برنامه «نود» را خالی کرده است. بررسی حواشی لیگ برتر فوتبال، موضوعی بود که همگان آن را به برنامه «نود» ارجاع می‌دادند اما اکنون شرایط تغییر کرده است.

از سوی دیگر پس از حواشی به وجود آمده که منجر به تعطیلی چند هفته‌ای برنامه «نود» شد، فردوسی‌پور به مراتب دست به عصاتر عمل کرده و یا سراغ سوژه‌های جنجالی نرفته و یا این سوژه‌ها را به شکل گذشته مورد توجه قرار نداده است. البته مشخص نیست، این اتفاق تا چه میزان برگرفته از ممیزی‌های قبل و بعد از تولید برای برنامه 90 است؛ اما به هر حال تماشاگر تلویزیون، افول این برنامه را از چشم فردوسی‌پور می‌بیند و اساساً پرسش نمی‌کند که آیا موضوع حساسی بوده که مانعی برای پخشش وجود نداشته یا کل بضاعت نود، همین سطح کیفی بوده است؟

فردوسی‌پور در سال‌های گذشته نسبت به پخش برنامه‌هایی با محوریت لیگ برتر فوتبال حتی در سایر شبکه‌های تلویزیون به مسئولان بالادستی‌اش معترض شده بود که در این زمینه می‌توان به اعتراضش نسبت به تمرکز برنامه «برنامه ورزش از نگاه دو» بر فوتبال اشاره کرد؛ بنابراین، جای تعجب ندارد نسبت به آنچه امروز در شبکه سوم سیما در حال رخ دادن است، اعتراض کند، ولی آیا همچون گذشته به اعتراض او پاسخ مناسبی داده می‌شود یا این اعتراض وارد دانسته نخواهد شد؟

آیا شوک تازه به برنامه نود و فردوسی‌پور، منجر به بازنگری در این روند خواهد شد یا همه از این وضع راضی هستند و روند عبور از فردوسی‌پور به گونه دیگری طی می‌شود؟ زمان نشان خواهد داد که نود در چند سال چه شرایطی را پشت سر خواهد گذاشت و پربیننده‌ترین و پول‌سازترین برنامه تاریخ تلویزیون ایران چه فرجامی خواهد داشت.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۸
انتشار یافته: ۵۶
نظر سنجی محترم است ولی گذشته از آن به نطر من آقای فردوسی پور بهترین در حوزه فوتبال است
مهمترین مشخصه یک مجری داشتن علم کافی در آن زمینه است. ایشان بسیار محبوب هستند.
میثاقی در حد یک گزارشگر درجه ۳ هم نیست فقط داره حمایت میشه
صدا و سیما اشتباه میگه
این ها هم مثل امار تورم ساختگی است
کدوم برنامه کپی برنامه خارجی نیست؟
نود با حمایت از یک تیم پایتخت خود را از چشم سایرین انداخته است
سلبریتی ها ، شدند مرجع سیاسی یک عده
فردوسی پور وقتی به سیما امد هیچ چیز نداشت! اما به لطف برنامه نود استاد دانشگاه نویسنده و تهیه کننده شد!
نود برنامه ای است که در هدر دادن پول بیت امال در فوتبال مقصر است
پاسخ ها
من
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
دانشجوی شریف بود وقتی اوومد.همون موقع هم سواد انگلیسییش بهتر از معجزه هزاره سوم بود
مسخره تر از برنده باش ندیده ام
ترس و واهمه صاحبان قدرت که در تعدادی از برنامه های فردوسی پور رسوا شده اند باعث این اقذامات شده است و ناسزا رو باید ان اقایی بخوره که اول هستش در حالی که اطرافیانش که فامیل خودش هستش مسبب این کارها هستند...
مسخره تر از برنده باش ندیده ام
کسانی که انتخابات در سطح ملی رو مهندسی می کنند انتظار دارید از پس یک نظرسنجی برنیان !؟
فردوسی پور اول است
اولش اینکه در همین یکی دو هفته پیش برنامه خبرهای سنکین از مافیای فوتبال پخش می مرد جهت اطلاع شما!
دومش هم اینکه در پشت سر میثاقی جناب فردوسی پور تهیه کننده ان هست
تو‌کشور ما نظر سازی انجام میشه نه نظر سنجی،،، جالبه که همه هم میدونن
بهر حال حسادت دست از سر این ملت بر نمی دارد و یکی از اصول بدبختی این ملت حسادتشان است و رشدی هم نخواهیم کرد
صدا وسیما فامیلی آخرش میشه همین ...
این اتفاق دلیل داره که الان ما شاهدش هستیم .عدم اعتماد مردم به عادل فردوسی پور. حداقل مردم اذربایجان به عادل اعتماد ندارن به خاطره رفتارهای که طی چندین سال انجام گرفته .
“مسابقه «برنده باش» که یک «بازی پول» است، فاقد هیچ خلاقیت و نوآوری است و یک کپی از مدلی است که در دیگر کشورها اجرا شده و حتی پیش از این، ایرج نوذری نیز با مشارکت یک شرکت در سال‌های دور برای تلویزیون اجرا می‌کرد. بر این اساس می‌توان گفت فاصله «برنده باش» با رده‌های دوم و سوم این نظرسنجی بیش از آنکه به جذابیت این برنامه بازگردد به افول دیگر برنامه‌ها به ویژه «نود» بازمی‌گردد.” بر این اساس می توان گفت ...! چه ربطی داشت این دلیل به نتیجه گیری. یه مقدار حرفه ای تر تحلیل کنید!
یارو فردوسی پور وقتی رسما طرفدار قرمز پایتخته تیمهای پرطرفدار دیگه رو میکوبه معلومه برنامه اش افت پیدا میکنه و تماشاگراش ریزشی میشن.نمونه اش دشمنی با تراکتور باعث شد چندین میلیون تماشاگر خودش رو از دست بده که هیچ بلکه کار طرفداران تراکتور با برنامه نود به خصومت و دشمنی کشیده و با کوچکترین مساله ای هر دو طرف همدیگه رو بشدت میکوبن.از طرف دیگه انقدر هم به استقلال گیر داد که طرفدارای این تیم هم الان به دشمنان فردوسی پور تبدیل شده اند.حالا سایر تیمهای شهرستانی و سپاهان و... بماند.
فردوسي پور ژن خوب نبود،آقازاده نبود، اشراف نبود،با پارتي و زد و بند هم به تلويزيون نيامده بود، عادل نخبه بود و هست، عادل سعي نكرد با عبور از خط قرمز معروف بشه، جلوي فسادفوتبالي ايستاد، روشنگري كرد، زنده باد و مرده باد نكرد، عادل تعصب بيجا نداشت،عادل فرزند ايرانه، فرزند مردمه، برنامه ساز حرفه اي، عادل اوناييكه با زدو بند ب فوتبال اومدن رو با حرفه اي گري به چالش كشوند، اگه عادل نبود كيروش نميتونست ب راحتي بمونه به فوتبال كمك كنه، عادل نه آبي بود نه قرمز، عادل نوجوانها رو تشويش ب فوتبال پاك ميكرد، مردم رو عاشق فوتبال كرد ، كاري كه ژاپن با صرف هزينه هاي هنگفت و ساخت كارتن و اعزام بازيكن به برزيل و...انجام ميداد، عادل خالصانه و با هزينه كن و تلاش بسيار انجام داد، فردوسي پور عزيز تمام اين كارها رو با صداقت انجام داده، تا اينكه سر و كله ي ژن خوب ، خام ، بيتجربه، بدون تخصص ورزشي تو شبكه ٣پيدا شد، اين ژن خوب كه متحجرانه نظر ميده، شمشير رو از رو براي عادل فردوسي پور و نود كشيد، انگار براي نابودي صدا وسيما مسولين صداوسيما سنگ تمام گذاشتنه، صدا وسيما پر شده از مديران بي تخصص و با نگرش حزبي. تخريب شخصيتهاي ملي و مردمي با برنامه هاي از اهداف كلان صداو سيما شده، روزي نيست كه هاشمي را نكوبند، با اين نگرش تلويزيون مخاطبي برايش نمانده و جال اينجاست نه تنها اين مشي عوض نميشه بلكه اصرار بر اين خط مشي پررنگ تر شده
نوع نظر سنجي و شرايط نمونه برداري ٤٠٤ نفري خَيلي علمي نيست
انشالله كه محتوي برنامه هاي صدا و سيما از هر دو اين برنامه ها بيشتر گردد و مخاطب بازنده وقت و عمر نباشد
البته از نظر مخاطب فوتبال و برنامه نود را نمیشه با برنامه باش مقایسه کرد چونکه برنامه نود ورزشی است و برنامه برنده باش عمومی و همگانی است که البته با مجری گری محمد رضا گزار جایگاه خودش را پیدا کرده .
این نظرسنجی فقط از تهران بوده ، اگر از کل کشور نمونه انتخاب بشه قطعن مسابقه برنده باش اول نمیشه ، نظر و سلیقه تهرانیها خیلی وقتها متفاوت بوده با بقیه کشور ، پارامترها و کیفیت زندگی در شهری که بیشتر حجم پولی و مالی کشور اونجا متمرکز شده همیشه بر کیفیت زندگی و در نتیجه نوع دیدگاه مردم تاثیر گذار بوده و هست
نظر سازیه تا نظر سنجی شما باور نکنید
نظر سنجی های مرکز نظر سنجی صدا و سیمای میلی از نظر علمی ارزشی ندارد چون اصل کار یعنی جامعه آمازیس مخدوش و اشکال دارد. اصلا کسی مگر بجز فوتبال برنامه های صدا و سیمای ما را نگاه میکند؟ ما توی کل فامیلامون بعنوان یک نمونه شاید ۲ درصد برنامه های تلویزیون میلی را نگاه کنند البته همه پیر پاتال هستند.
واقعا 404 نفر تو 81 ميليون، جامعه آماري مناسبي است. يعني با اين جامعه آماري واقعاً ميشد نتيجه گيري كرد؟؟
واقعا يعني پايه‌ي هر تحليل ديگه اي (غير از عادل فردوسي پور) 404 نفر بود، خبرش را جزو خبرهاي مهم در سايت درج مي‌كرديد؟

با تيتري كه زده شده، "نظر سنجي معنادار"، حسن نيت درج كننده‌ي خبر عيان است. من موندم شوك بزرگي كه به آقاي فردوسيپور وارد شده را چه كنيم؟؟ نگران حالشان شدم، اين خبر شما حتما ايشان را دگرگون كرده است.
*واقعا فكر نميكنيد انرژي خود را مي‌بايست در زمينه‌هاي مفيدتر براي جامعه، صرف كنيد؟
هیچکس نمیتواند جای عادل خان فردوسی پور را بگیرد
یکجانبه شدن برنامه 90 هم بی تاثیر نبوده.
آخه 400 نفر هم شد جامعه آماری
نمونه برداری از ابتدا غلط است و اصلا بیانگر کل آمار جامعه نیست
صداوسیمای عزیز به جای یک نفر دهها و صدها نفر مجری در هر زمینه ای تربیت کن و به اینها پولهای کلان و باد آورده نده در حد حقوق متعارف یک کارمند به اینا پول بده در بین 80 ملیون ایرانی صدها هزار تن استعداد دارن فوتبال رو گزارش کنن یا مجری گری در سایر زمینه ها انجام بدن پول کلان نده به اینا این پول بیت الماله بیش از حقوق یک کارمند به اینا پول نده بزار هر کجا پول بیشتری گیرشون میاد برن درآرن و شما از سایر صدها تن گزارشگری که تربیت کردی استفاده کن
متاسفانه سیستم صدا و سیما دائم در حال خود زنی است و نمی گذارد برنامه ای که دارای سابقه و مخاطب و مورد وثوق مردم است حفظ شود. یکی از خطرناک ترین کارها همین تغییرات است که به جامعه ترزیق می شود و نشان از پشت پرده دارد. قطعا هر بیننده و ناظری در پس این حوادث و معماری ها به قضاوت می نشیند و این در حالی است که دیگر صدا و سیما نقشی در چگونگی برداشت جامعه نداشته و ضربه و تاثیرات منفی ان به کل نظام و تغییر دیدگاه مردم منجر خواهد شد.
کسانی که از بیان واقعیت، روشن گری و شفافیت اتفاقات هراسناک هستند خواهان این شرایط هستند نه عموم مردم و جامعه .
همین جا آمار بگیر ببین چند نفر با علاقه و پشت سر هم برنامه برنده باش را می بینند در اطرافیان ما هیچ کس نگاه به این برنامه نمی کند. و گاهی از سر بی برنامه گی آن را نگاه می کنند. این نوع افکار سنجی فقط برای خوشحال کردن اسپانسر هست
موفق بودن و موفق ماندن در سطح اول در ايران بسيار كار سخت و دشواري است . شما بايد تمام حواست به اطراف و حسودان و تنگ نظران باشد تا به كار خودت و اگر فقط به كار خودت تمركز كني و از افراد ذكر شده قفلت كني قطعا موفق نخواهي شد
البته تا حدودي در كل دنيا چنين مطلبي مرسوم است ولي در ايران فرايند به زير كشيدن موفق ها بسيار رايج است متاسفانه
چرا نعل وارونه می زنید .
فردوسی پور زمانی یکه تازی می کرد که رقبایش برنامۀ ورزش و مردم و مسابقه های معمولی بود .
نه اینکه محتوای برنامه ها افزایش یافته باشد ، خیر بلکه رنگ و لعاب برنامه ها بیشتر شده و حالا با آمدن این دست از رقبا برنامۀ نود میدان را خالی کرده است .
شاید اگر این وضعیت ده سال قبل هم بود باز نود رتبۀ بالایی کسب نمی کرد .
انصاف بدین در شرایط عادی نود چه جذابیتی دارد ؟
دو نفر دعوا می کنند فردوسی پور داوری می کند .
در آیتم بعد ، ببخشید اینجا خطا بود یا نه ؟ و ...
آیتم بعد ، آقای فلانی شما چکتون پاس شد .
گرهمۀ اینها رو بگذارید کنار کیفیت بسیار پایین ( فوتبالی و بصری ) فوتبال داخلی که از نبود برخی کوری خوندن ها ، اساسا بدرد حتی یک لحظه دیدن هم نمی خورد .
پدر طرف ازش پرسید تو مسابقات کشتی چندم شدی ، گفت دوم گفتن بین چند نفر ؟ جواب داد تو وزن ما دو نفر شرکت کننده بود . باباش گفت اگر منم شرکت می کردم ، سوم می شدم .
به تابناک پیشنهاد میدم همین نظر سنجی رو در خصوص پربیننده ترین برنامه های تلویزیون شما هم برگزار کنید و ببینید نتایج اعلامی شما با نتایج تلویزیون چقدر متفاوته.
برنده باش خیلی بی مزه شده بیشتر شرکت کننده ها تکراری هستن و این کار شغلشون شده کف گیر سوال ها هم به ته دیگ رسیده و سوالات کم محتوای مطرح میشه مثل این کدوم حیوانات موقع شنا دست هم را میگیرند که گم نشوند؟
اصلا قبول ندارم هیچکس نمیتونه جای آقای فردوسی پور رو بگیره
آقای گلزار اصلا خوب کار نکردن به نظر من ضعیف ترین برنامه تلویزیون مسابقه برنده باش می باشد که مردم بیشتر به خاطر پولش شرکت میکنن وگرنه هیچکس نگاه هم نمیکرد
اینقدر از پرس پولیس طرفداری کرد که اینجوری شد
فردوسی پور باید بدونه اینجا ایرانه. فردا ممکنه شرایط امروزو نداشته باشه
من بعنوان بیننده کاری به 90ندارم که در رتبه چندم قرار گرفته وروی آن هم تعصبی ندارم اما قسم می خورم رتبه یکی برای مسابقه ای که عالم و آدم از آن بد می گویند و هیچ یک مولفه ها و ابزار های یک برنامه موفق رو نداره ازاساس دروغ است . اگر استناد آنها به میزان پیامک است معلوم است که پیامک بالایی دارد ، هرچه بیشتر جواب پیامک بدی شانست بالاتر میره ، مسولین سیما مجبورند برای اینکه ضعف های بیشمارشون رو بپوشونن یه برنامه رو که در دوره اونا شروع شده رو اینطور دست بگیرند و تا عرشش ببرند .
واقعا ملت میشینن برنامه الکی صدا سیما رو میبینن یعنی قابل هضم نیس اصلا
صدسال هیچ برنامه جای عادل خانونمیگیره
نظر سنجی از 404 نفر؟
احتمالا در یکی از پایگاههای بسیج انجام شده!
تا همین جاهم که اومده بود جالب بود.هر مدیری طبق برنامه های خودش پیش میره.شاید نظرشون اینه که کارایی نداره.
چند نکته
1- نظر سنجی در تهران به تنهایی نمیتونه شاخص آماری درستی باشه چون این برنامه ها فقط از شبکه تهران و برای تهران پخش نمیشه
2- مدیران سیمابه جای اینکه تحمل و مدارشون را بالا ببیرن انتقاد و گلایه اونم در مورد فوتبال را هم برنمیتابن مخصوصا این مدیر جدید شبکه 3 که کلا ظاهرا اومده که کار سیما را یکسره کنه
3- افول یک برنامه نمیتونه به تنهایی کار یه نفر باشه
سلام
یکی دیگه از دلایلش
این آقا برنامه نود مخصوص پرسپولیس گذاشته
همه حرفهاش وپیامکهاش محور پرسپولیس
استقلال وسپاهان وتراکتور کمتر این برنامه نگاه میکنند
من که در مصاحبه های فردوسی پور همیشه دیدم از برنامه سازی در مورد فوتبال حمایت کرده
دوم اینکه اگر مردم به برنده باش اقبال نشون دادن اونواز مسولین که باعث شده سلیقه مردم افت کنه
ضمنا قبلا هم هرکسی نود رو نگاه نمیکرد و نود بیننده خاص خودش رو داشت و داره.حالا با برنامه هایی مثل این بازی پول ،تماشاگرای جدید به تلویزیون اضافه شده.در حالی که با پولی که صرف این برنامه هامیشه،میتوان مدارس سیستان و بلوجستان رو ایمن کرد
بهترین ساعت تلویزیون برای برنده باش انتخاب شده. اگه نود رو هم این ساعت پخش کنه قطعا نود رو نگاه میکنیم. وگرنه برنامه ای که تازه ۱۱.۵ شب شروع میشه رو اصلا نمیشه دید
کمبود افراد کاردان و باسواد موجب رخداد این قبیل انتخابات عجیب در جهت جذب بیننده و مخاطب بیشتر است که خطا است.
عادل فردوسی پور و امثالهم در قلب اکثر مردم جای دارند و حالا تلویزیون میلی هر کاری بکنه عادل عزیز تر میشه .
404نفراونم میشه ملاک
این امار کاملا جهت دار و ساختگی هست و احتمالا با سفارش با پارتی بازی ساخته شده وارزشی نداره.
دلیلش اینه که فردوسی پور داره از برنامه به نفع تیم محبوبش حمایت میکنه
مسخره تر از برنده باش ندیده ام با مجری بسیار ضعیفش
خوب معلومه چون خانمها که نصف جامعه هستن برنده باش می بینند ولی اکثرا علاقه ای به فوتبال ندارن .مثل من ودوتا دخترم.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان