بازدید 2395

سیاست‌های تشویقی را به جای بخشنامه جایگزین کنیم

کد خبر: ۸۶۷۲۳۰
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۲ 06 January 2019

عضو شورای شهر تهران درباره لایحه طراحی، پایش و اجرای نماهای پایتخت گفت: سیاست های تشویقی را به جای بخشنامه جایگزین کنیم.

به گزارش مهر، احمد مسجدجامعی در ابتدای سخنان خود درباره این لایحه گفت: سخت است که به عنوان مخالف این لایحه صحبت کنم چون لایحه مذکور مربوط به دوره چهارم و پی گیری های بنده به عنوان عضو و رئیس شورا به همراه آقای سالاری بود که در پی دیدار با مقام معظم رهبری و رهنمودهای ایشان در خصوص فضای سبز تهران و محیط زیست و سیما و منظر شهری، انجام گرفت.

عضو شورای اسلامی شهر تهران ضمن بیان این موضوع که بعد از دیدار با مقام معظم رهبری و در سال ۱۳۹۳ طرح دو فوریتی داده شد و به تصویب رسید گفت: هم اکنون در سال ۱۳۹۷ هستیم و چهار سال است این طرح دو فوریتی بر زمین مانده است. بنابراین به نظر من، شاید آن اتفاقی که مدنظر طراحان بوده در این مصوبه و این شکل و ساختار پیشنهادی رخ ندهد و این خود مانعی به موانع قبلی زندگی و کار در شهر بیفزاید و فرصتی برای سودجویی شود.

وی ضمن بیان این که همین مراکز معماری که به وجود آمدند و همین کمیسیون ها، یک مشکل جدی شده اند افزود: در همین راسته کریم خان، کتاب فروشان و گالری ها که با آن ها آشنایی داریم با این مشکل جدید درگیر هستند، در حالی که خود صاحبان گالری و کتابفروشی ها هم ذوقشان و هم فهمشان از معماری بیشتر است. این در حالی است که بر اساس این مصوبات آن ها باید با چهار کارشناس چانه بزنند و بالاخره پای شهردار وسط بیاید. بنابراین بهتر است برای تحقق این فکر راه دیگری پیدا کنیم.

مسجدجامعی با ذکر یک مثل گفت: ما در حوزه سیما و منظر شهری در اواخر دوره شهردار قبلی، آقای قالیباف موفق بودیم و کارهایی مثل پهنه رودکی و مانند آن که الان سخن از آن در میان است، پایه هایش در آن دوره گذاشته شد. قبل تر از آن هم مربوط به وزارت ارشاد دولت اصلاحات بود. این ها کارهایی بود که انجام شد و تأثیر هم گذاشت.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به این که در تهرانگردی جمعه قبل، اولین مرکز در پهنه رودکی افتتاح شد تأکید کرد: بخش خصوصی علاقمند شده و به عنوان پیشرو سرمایه می گذارد، پول می دهد و هزینه می کند تا اصالت نما را حفظ کند.

مسجدجامعی افزود: من با ایده پرداختن به سیما و منظر شهری موافقم ولی با چه ساختاری؟ این که بتوانیم در همین چارچوب یعنی طراحی و اجرای نماهای شهر، به سیما و منظر شهر بپردازیم خیلی خوب است اما باید در نظر گرفت که راه های دیگری دارد.

وی با طرح یک مثال گفت: طرحی به نام پلاک طلایی داشتیم که با همکاری و مشارکت شورایاری ها انجام شد. در این طرح واحدهای مسکونی و غیرمسکونی که ضوابط را رعایت کرده و پاکیزه سازی کرده بودند انتخاب و معرفی می شدند، پلاک طلایی می گرفتند، الگو می ساختند و حمایت می شدند. یعنی این کار با سیاست حمایتی انجام شد و بسیار هم تأثیرگذار بود. ابتدا هم از منطقه ۱۳ شروع شد و بعد ۵ تا ۶ منطقه و پهنه دیگر هم اضافه شدند و سراسری شد. ولی متأسفانه کم کم در همان دوره قبل فراموش شد.

مسجدجامعی در پایان نتیجه گرفت: لازم است سیاست های تشویقی را به جای بخشنامه جایگزین کنیم. ۵ سال طول کشیده تا لایحه آمده اما شاید با این ساختار به پیشنهاداتی هدف طراحان بوده نرسیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار