بازدید 8121

بررسی ماهیت اثر تاریخی کشف شده در مشهد

کد خبر: ۸۶۷۰۶۰
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۶ 06 January 2019

سرپرست معاونت میراث فرهنگی خراسان رضوی گفت: به زودی تیم تخصصی میراث فرهنگی تشکیل شده و ماهیت اثر تازه مکشوف در حوالی کوچه باغ مشهد را روشن خواهد کرد.

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، مرجان اکبری در خصوص ماهیت اثر کشف شده در حوالی کوچه باغ مشهد، اظهار کرد: طبق مشاهداتی که در این سطح از حفاری نظاره‌گر بودیم این موضوع است که آجرهای چهارگوش قدیمی، پوشش گنبدی، طاق، پایه‌ها و دیواره‌های آن مشخص شده است.

وی در این خصوص ادامه داد: اساسا محتوای این اثر مشخص و معلوم نیست برای آن‎که ماهیت و دوره آن مشخص شود نیاز به اطلاعات بیشتری است که در این مورد درحال رایزنی هستیم و کارگاهی که در آن منطقه مشغول به کار بود، تعطیل شده تا بتوان مطالعات بیشتری را زیر نظر باستان‌شناس انجام دهیم.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی با اشاره به اضطراری بودن موضوع و اخذ مجوزهای مربوطه درباره آن، افزود: شروع مطالعات، محور این اثر بستگی به مجهز کردن یک گروه دارد که بتوانیم با توجه به آن، کار اطلاع رسانی را داشته باشیم.

اکبری خاطرنشان کرد: باید با شهرداری هماهنگی انجام و مجوز اخذ شود زیرا طرف قراردارد پروژه شهرداری است ولی به لحاظ تخصصی باید بخش مطالعات باستان شناسی عهده‌دار آن باشد.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان در این خصوص تصریح کرد: برای این کار باید پروپزالی بنویسند چرا که باید بدانند به دنبال چه مواردی هستند، نگاه تخصصیِ پژوهشیِ باستان شناسی عوامل خود را می‌خواهد که نقشه‌بردار، کسی که بتواند اطلاعات را مدون کند، نیروهای کارگری و خدماتی و...از آن جمله هستند وهمه آن‌ها زیر نظر یک باستان شناس قرار می‌گیرند.

وی درباره حفاظت‌ این اثر تازه کشف شده، افزود: اثر طوری قرار دارد که در خاک مدفون است و در حال حاضر تاکیدی بر آن نیست که اثر در موقعیتی خاص قرار دارد و باید حفاظتی از آن صورت گیرد، مهم آن است که در ابتدا ماهیت اثر مشخص شود تا درباره بافت تاریخی مشهد به ما کمک کند.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان در این باره ضافه کرد: اکنون در پهنه همان کارگاه، پیمانکار از آن محافظت می‌کند و همچنین یگان حفاظت ما هر روزه سرکشی خود را به این اثر دارد.

اکبری متذکر شد: ممکن است کشف آثاری در حین حفاری، کشاورزی و ... صورت بگیرد، مهم این است که باید همیشه آمادگی خود را حفظ کنیم تا بتوانیم تیم پژوهشی‌ داشته باشیم که سرعت عمل را در آن بخش افزایش می‌دهد.

وی تصریح کرد: قانون برای چنین وضعیتی سه ماه فرصت می‌دهد یعنی بر اساس قانون ۱۰۲شهرداری‌ها، این موضوع پیش‌بینی شده است که در مکان‌هایی مانند معابر اگر با فضایی تاریخی مواجه شویم کار باید متوقف شود و پس از اعلام به به میراث فرهنگی، این ارگان سه ماه وقت دارد که درباره آن اثر اظهار نظر کند و امیدوارهستیم تا این وقت را نیز به ما بدهند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل