بازدید 15859

دولت باید در ممنوعیت‌های وارداتی تجدیدنظر کند/ بازار، اطمینانی به کاهش قیمت ارز ندارد

زمانی که دلار به بالاترین حد خود در سال جاری رسید، بازار جهش‌های عجیب‌وغریبی تجربه کرد؛ قیمت برخی اقلام در بازار حتی به ده برابر قیمت چند ماه پیش خود رسید، بسیاری از اقلام ضروری نیز در بازار نایاب و یا کمیاب شد و برخی کالا هم که ارز دولتی دریافت کرده بودند، حداقل 60 درصد افزایش قیمت را تجربه کردند.
کد خبر: ۸۶۴۲۳۷
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۷ 30 December 2018

هنگامی که دلار به بالاترین حد خود در سال جاری رسید، بازار جهش‌های عجیب‌وغریبی را تجربه کرد، به گونه ای که قیمت برخی اقلام در بازار، حتی به ده برابر قیمت چند ماه پیش خود رسید. همچنین بسیاری از اقلام ضروری در بازار نایاب یا کمیاب شد و برخی کالا هم که ارز دولتی دریافت کرده بودند، حداقل 60 درصد افزایش قیمت را تجربه کردند.

با این ‌حال، با ارزان شدن بهای ارز و کاهش آن از 18 هزار تومان به حدود 10 هزار تومان، هنوز اثری از کاهش قیمت‌ها در بازار نیست و همچنان قیمت برخی کالاها رو به افزایش است. بسیاری بر این باورند، در این شرایط برای کنترل بازار باید نظارت از سوی دولت بیشتر شود. در مقابل عده‌ای دیگر می گویند، نظارت کارساز نیست و بازار باید از طریق عرضه و تقاضا کنترل شود و دولت به‌ جای محدود کردن واردات اجازه دهد تا بازار به روال طبیعی خود بازگردد.

جلال میرزایی نماینده مردم ایلام، ایوان، شیروان، چرداول و مهران در گفت‌وگو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: زمانی که قیمت ارز افزایش پیدا کرد، قرار شد دولت به یکسری از کالاها ارز 4200 تومانی پرداخت کند، ولی به خاطر اتفاقاتی که در آن زمان رخ داد، این ارز در جایی که باید هزینه شود، نشد.

وی در ادامه گفت: برخی کالاها با ارز آزاد وارد می‌شوند که طبیعی است در این شرایط قیمت این کالاها افزایش داشته باشد. با این ‌حال، انتظار این بود پس از کاهش ارز قیمت‌ها به حالت سابق خود برگردد، ولی متأسفانه دولت مرزها را بسته و واردات به‌ شدت کم شده است.

این نماینده مجلس افزود: اندکی طول خواهد کشید تا قیمت‌ها به حالت قبل خود بازگردد، اما عده‌ای می گویند اگر دولت نظارت خود را افزایش دهد، ممکن است اتفاقاتی در قیمت اجناس رخ دهد، ولی تجربه نشان داده که با نظارت و اعمال فشار کاری درست نمی‌شود.
عرضه و تقاضا تعیین‌کننده قیمت کالاها در بازار است؛ اگر عرضه کم و کالا درخواست زیادی داشته باشد، طبیعی است که قیمت‌ها بالا می‌رود، به ویژه در جامعه ما که احتکار بیداد می‌کند و فرهنگ که مبتنی بر کار و تلاش نیست، افراد سعی می‌کنند در کوتاه‌ترین زمان ممکن بار خود را ببندند.

این نماینده مجلس در ادامه یادآور شد: بنابراین دولت در این خصوص نمی‌تواند کاری از پیش ببرد؛ مگر آنکه برنامه‌ریزی بلندمدتی وجود داشته باشد و کارهای اساسی انجام و کل ساختارها اصلاح شود.

وی در ادامه خاطرنشان ساخت: در کل سیستم ما ـ چه نهادهای انقلاب و چه نهادهای دولتی ـ زمانی که مناصب بر اساس شایسته‌سالاری و ارتقا، مبنای شایستگی نیست، از این مشکلات خواهیم داشت. متأسفانه کسب‌وکار ما هم از همین سیستم تبعیت می‌کند و همه ‌چیز رانتی و ارتباطی شده است؛ پس نمی‌توان این اوضاع را به این سادگی‌ها اصلاح کرد.

وی گفت: الآن مردم به ما می‌گویند زمانی که دلار به 18 هزار تومان رسید، برخی کالاها افزایش تا 10 برابری هم تجربه کرده‌اند، ولی اکنون‌ که قیمت‌ها کاهش پیدا کرده، فروشندگان حاضر نیستند، کالا را با قیمت واقعی به مردم بدهند. نکته این است که برخی کسبه خرد، کالاهایشان را با قیمت بالا خریده‌اند. این‌ها در برابر قیمت دلار تا مدتی مقاومت خواهند کرد. البته برخی‌ در این میان، به دنبال سود خود هستند. راهکار کاهش قیمت در بازار این است که کسی چیزی نخرد، من اطمینان دارم که بازار نمی‌تواند یک یا دو ماه بیشتر در مقابل نخریدن و بالا بودن قیمت‌ها مقاومت کند. البته یک موضوع دیگر این است که بازار اطمینانی به کاهش قیمت ارز ندارد و نگران این است که قیمت ارز بار دیگر گران شود.

این نماینده در پایان افزود: البته تا همین الآن هم بسیاری از کسبه اظهار نارضایتی می‌کنند و ادعا دارند، مشتری در بازار کم شده است؛ بنابراین، اگر مردم کمی دیگر مقاومت کنند ممکن است بازار از مواضع خود کوتاه بیاید و مجبور شود، قیمت ها را کاهش دهد. البته دولت هم باید تجدیدنظری در ممنوعیت‌های وارداتی داشته باشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۸۹
صحبتهای مردم هیچ اثری ندارد
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
اقای ظریف وزیر خارجه با برجام و سیمان کردند اراک بدون حتی گرفتن یک امضا از طرف مدعی برای همیشه ملت ایران متعهد به خارجی کردند و حالا اصولا منکر می شوند و می گویند هدف از برجام رقع تحریمها نبوده بلکه رفتن به هتل کوبرگ وین بوده! و اقای طیب نیا وزیر اقتصاد دور اول اقای روحانی با سودهای موهوم خود و افسانه تورم تک رقمی باعث افزایش چهار برابری نقدینگی و در نتیجه متلاشی کردن سیستم بانکی کشور و فاجعه کنونی اقتصاد شدند و اقای هاشمی وزیر بهداشت با طرح بیمه سلامت خود باعث فروپاشی سیستم بیمه و بودجه نویسی کشور شدند و حالا که صدایش درامده و یا در استانه در امدن است مانند اقای طیب نیا بدنبال رفع مسئولیت از خود هستند و اقای کرباسچی با فروش قوانین ملی شهرسازی و تراکم و الگو شدن ان در سرتاسر کشور و تصور اینکه اداره اقتصاد و شهرداری کشور مانند اداره یک مغازه است و به فکر دخل باید بود برای همیشه زیست بوم ملت ایران را بصورت برگشت ناپذیری ویران کردند و هر سه این وزیران نتیجه ناکارمدی سیستم سهمیه در دانشگاه و رانتهای علمی هستند و عجیب نیست کارکرد انها بهتر از این باشد و متاسفانه هر روز این خیل ناشایسته سالاری مدیران با دکترای فله ای و سهمیه ای دارد بیشتر می شود و در نتیجه ابر چالش های اقتصادی و سیاست خارجی و داخلی کشور هم بزرگتر.
ناشناس
| United States of America |
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
متاسفانه اصلا نمی توان باور کرد که در ایران مسایل بسیار بدیهی برای خیل بزرگی از نه تنها مردم عادی بلکه حتی برای بسیاری از به ظاهر کارشناسان غیر قابل درک است! فقط کافی است به سه نمونه اشاره کنیم:

1- همین بیمه سلامت . الان بیمه درمانی بزرگترین مشکل بودجه پیشرفته ترین و مرفه ترین کشورهای دنیا هست. نمونه ان همین اوباما کر در امریکا به عنوان ثروتمند ترین کشور دنیا که ده سال است دعوی روز بودجه ریزان است انوقت چطور ما وزیری داریم که در اقتصاد رکود زده ایران که از مشکلات بسیار سنگین ساختاری و رشد پایین رنج می برد بیمه ای را به بودجه و در نتیجه اقتصاد ایران و در نهایت از ناحیه کسر بودجه به جیب همه مردم ایران تحمیل می کند که حالا نتیجه انرا دارید می بینید؟ غیر از بدسوادی کارشناسی که خود ناشی از بدسوادی و عدم شایسته سالاری علمی در زمان تحصیل و بعد مدیریت است؟

2- نمونه دیگر وقتی اقای طیب نیا در دور اول اقای روحانی می اید و می فرماید نرخ سود بانکی را در کشوری که سالهاست از رشد منفی و یا صفر برخوردار است باید به 25 درصد برسد یا می رساند بر چه اساسی این کار را می کند. وقتی نرخ سود بانکی در پیشرفته ترین کشورها مانند ژاپن صفر یا منفی است و در کشورهای با رشد دو رقمی بسیار موفقیت امیز و سالم بالا مانند چین 4 یا 5 درصد است. چطور می توان انتظار داشت چنین کارشناسی نداند که این یعنی متلاشی کردن سیستم بانکداری و در نهایت اقتصاد ایران و جالب است برخی مردم که نباید هم کارشناس باشند از این سود 25 درصدی خوشحال هستند! نتیجه اینکه برای تامین همین سود 25 درصدی موهوم بانکهای خصوصی از سال 92 و همزمان با این افزایش بصورت تصاعدی از بانک مرکزی اضافه برداشت یا چاپ پول بی پشتوانه داشتند که فقط در مهرماه امسال به رقم دهشتناک ده تریلیون تومن رسیده . یعنی هر ایرانی 45 هزار تومن یارانه در مهر گرفته ولی بانک مرکزی به نیابت از این بانکها از جیب هر ایرانی 125 هزرا تومن بر داشت کرده! ولی ان وزیر اقتصاد الان دقیقا کجاست که پاسخگو باشد. جالبش ان است که رئیس کنونی بانک مرکزی و وزیر اقتصاد کنونی باز به دنبال تثبیت و عادی جلوه دادن اقتصاد و تورم و نرخ ارز در چنین اقتصادی هستند!

3- چگونه می توان تببین کرد که در اقتصادی که حجم تولید ملی ان در شش سال گذشته نه تنها افزایش نیافته بلکه ثابت مانده و درامد نفتی ان کاهش یافته ولی نقدینگی ریالی ان تا چهار برابر افزایش یافته مردم و مسئولین ان انتظار دارند نرخ دلار به عنوان ارز شاخص خارجی در حد همان شش سال پیش باقی بماند؟ کدام جادو کارشناسی یا علم تخدیر افکار می تواند چنین افکاری را ایجاد کند؟

خلاصه اینکه تا کی ما در ایران می خواهیم تصور کنیم تافته جدا بافته هستیم و اصول علم اقتصاد و سیاست خارجی و داخلی در دنیا بر ما اثر ندارد؟! تا چه زمانی مردم عادی ما خوشحال هستند و انتظار دارند در حالیکه در 50 سالگی بسیار باز نشسته می شوند باید رفاه و وضیعت اقتصادی انها با کشورهایی برابر باشد که سن بازنشستگی بالای 67 سال و میزان بهره وری تا 20 برابر کشور ما هست؟ خلاصه تا کی می خواهیم همش امید این سیستم فشل اموزش عالی کشور باشیم که انقدر سهمیه و رانت علمی در ان بیداد می کند که دکترا مهندسی حمل و نقل ان بحث هاله نور بر بالای سرش را مطرح می کند و...
ناشناس
| Germany |
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
جواب ناشناس ۱۲۵۴:
اقاجان اقای قالیباف کارهای بسیار بدتر از کرباسچی انجام داد منتهی اصولگرایان به ان اقا می گویند مدیر جهادی در صورتی که کرباسچی یک دهم تراکم فروشی قالیباف را هم انجام نداد یا در بحث دکتر ظریف شما کم کاری های اقای متکی را چرا نمی بینی که دست ایران را بردند زیر تیغ شورای امنیت؟
تمام دولتها نقاط ضعف و قوت داشته اند منتهی دیگه شما خیلی علیه دولت فعلی هستید و سیاه نمایی شما وحشتناک است.
دولت فعلی چوب نااهلی ترامپ را میخوره و گرنه برجام یک قرارداد بین المللی بوده و انها خباثت کردند .حواسمان باشد دشمن بین خودمان تفرقه نیاندازد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
آقای ظریف که با بیزینس کلاس پرواز میکنند از درد و رنج مردم آگاه نیستند و نمی دانند که فشار اقتصادی چیست
ناشناس
| Romania |
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
من 5 دقیقه پیش آمدم دیدم پرچم امریکا درباره اسکاتلند و زبان انگلیسی و این چیزها نوشته بود، حالا دوباره آمدم دیدم یکباره این متنش غیب شده!!! تابناک خبر داری چی شده؟
بابا در امریکا به رئیس جمهور آمریکا فحش میدن آب از آب تکان نمیخوره ،
یزدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
بهترین نظری بود که یک عاقل گفت واردات باید ازاد شود تولید کننده ایرانی ظرفیت ممنوعیت واردات را ندارد و فقط به فکر جیب خود است اخه حمایت از تولید ملی معنی نداره زمانی که گنجایش تولید و حق مصرف ککنده رعایت نمیشود باید واردات ازاد شود که رقابت هم شکل بگیره و به نوعی احترام به مصرف کننده گذاشته شود
ناشناس
| United States of America |
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
دوست عزیز از المان.

1- بله اقای قالیباف مانند همه شهرداران بعد از اقای کرباسچی در سرتاسر کشور که درامد اصلی انها فروش قانون و تراکم بود تراکم فروخت ولی مهم این است که بدانیم این اقای کرباسچی بود که مانند یک کاسب جز این بدعت و فاجعه فروش قوانین ملی شهرسازی را گذاشت و به اصطلاح اب را در جوب انداخت. انتقاد به کرباسچی به این معنی نیست که با همه کارهای اقای قالیباف موافقیم .

2- تا کی می خواهیم متوجه نباشیم که افراد را نباید نسبت به هم یا خط فکری انها قیاس نکنیم بلکه کارکرد انها را با شاخصهای حرفه ای و استاندارد دنیا و فاصله انها با ان شاخصها بسنجیم؟ بر همین اساس عملکرد اقای متکی و یا جلیلی و یا مدیر جهانی در سیاست خارجی هرگز قابل قبول نیست ولی ایا غیر قابل قبول بودن عملکرد انها به این معنی است که حتما اقای ظریف بهتر از انها بوده است؟ واقعا ایا تمام شاخصها و استانداردها ی سیاست خارجی در دنیا در دو شاخص اقای جلیلی یا ظریف خلاصه می شوند که اگر کسی از یکی انتقاد کرد حتما و قهرا به معنی تایید دیگری است؟ هر دو این عزیزان تنها نسبتی که نداشتند همان شایسته سالاری در علم سیاست خارجی است. اگر کسی به صرف داشتن مدرک مرتبط با سیاست خارجی در امریکا و زبان انگلیسی می تواند وزیر خارجه موفقی باشد امریکا چند میلیون وزیر خارجه موفقتر در حد اقای ظریف دارد! موفقتر از انجهت که پذیرش در دانشگاه امریکا به عنوان یک دانش اموز امریکایی کجا و پذیرش در این دانشگاهها به عنوان یک بورسیه دولت خارجی از ایران و عربستان و چین و تایوان و کره جنوبی کجا! انها که درسیستم اموزش امریکا و کشورهای پیشرفته هستند می دانند که دانشجوی خارجی یعنی قلک این دانشگاهها و هیچ معیاری برای تسلط و علم ان دانشجو نیست!

3- عزیز انتقاد از این دولت یا ان دولت سیاهنمایی نیست. انتقاد است. کدام دولتی در دنیا می شناسید که با وجود داشتن غنی ترین ثروت نفت و گاز دنیا وضیعت اقتصادی و معاش ان به این شکل باشد که تورم و بیکاری ان دو رقمی و رشد اقتصادی و شاخص ارزش پول ان منفی باشد. شاید فقط ونزویلا که دوست صمیمی و مدل دولت مدیر جهانی بود. انوقت شما می گویید ما سیاه نمایی می کنیم. ایران و ونزویلا با وجود داشتن غنی ترین ذخایر نفت و گاز دنیا دارای بدترین کارکرد اقتصادی هستند. اگر این نتیجه هنر دولتمردان انها هستند پس نتیجه چیست؟ این دولت و ان دولت هم ندارد. سالهاست که چنین است.

4- در مورد برجام. در کدام مبحث و علم سیاست خارجی برجام قرار داد است؟! شما اصلا می دانید که برجام نه تنها قرار داد نیست بلکه قولنامه و تفاهم نامه و حتی موافقتنامه هم نیست! سندی که در سرتاسر ان حتی یک امضا هم نیست در دنیا کاغذ باطله ای بیش نیست. این نهایت سادگی تیم سیاست خارجی ما بود که برجام را به عنوان سند چند جانبه به ملت ایران معرفی کرد. اطمینان داشته باشید اگر در سرتاسر این سند حتی یک امضا از سوی هر کشور طرف گفتگو بود حتی در حد دربان وزارت خارجه ان کشورها ترامپ هرگز قادر نبود به این سادگی از ان خارج شود. حتی یک امضا!
ناشناس
| United States of America |
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
به دوست 1431. به هر حال از تابناک متشکر که با سعه صدر نسبت به انتشار نظرات رسیده تا انجا که امکان دارد اقدام می نماید. هر اندازه بیشتر نظرات مختلف انتشار یابد برای کشور بهتر و مفید تر است حتی اگر مطابق نظر ما نباشند.
ناشناس
| United States of America |
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
فقط باید اصافه نمایم که در زمان اقای کرباسچی و کارکردهای او کارشناس بی تجربه ای در یکی از سازمانها و دانشگاههای در ارتباط با توسعه کشور بودم که به شدت طرفدار مدیریت اقای کرباسچی بودم. ولی هر چه بیشتر در مدیریت تجربه کسب کردم و به خصوص بعد از سالها کار و تحقیق در کشورهای مختلف دنیا از اسیا تا اروپا و امریکای شمالی متوجه شدم که چرا کشورهای پیشرفته دنیا به این حد از پیشرفت رسیدند. فقط به این خاطر که قوانین بسیار علمی و شاخص ملی وضع نمودند و احدی از مدیران و حتی مردم ان کشورها به خود اجازه نمی دهد که بخشی فکر کند و این قوانین ملی را نادیده بگیرد. اگر می بینید که مثلا پوشش اسلامی یا حقوق سایر اقلیتها یا حتی افراد و خانواده های داعشی مقیم این کشورها را حفظ می کنند به این خاطر نیست که ذاتا موافق انها هستند فقط به این خاطر است که به این نکته پی بردند احترام به قوانین ملی در نهایت به صرف جامعه است و سلیقه بودن قانون یعنی پایان پیشرفت و رفاه انها. حتی اگر مثلا داعشیها از همین قوانین سو استفاده کنند ولی این بها باید پرداخت شود تا جامعه به ترقی خود ادامه دهد. نکته ای که اغلب در کشورهایی مانند ایران مغفول می ماند و همه تلاش دارند سلیقه ای و بخشی حوزه مدیریت خود را پیش ببرند.
ناشناس
| United States of America |
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
فقط باید اصافه نمایم که در زمان اقای کرباسچی و کارکردهای او کارشناس بی تجربه ای در یکی از سازمانها و دانشگاههای در ارتباط با توسعه کشور بودم که به شدت طرفدار مدیریت اقای کرباسچی بودم. ولی هر چه بیشتر در مدیریت تجربه کسب کردم و به خصوص بعد از سالها کار و تحقیق در کشورهای مختلف دنیا از اسیا تا اروپا و امریکای شمالی متوجه شدم که چرا کشورهای پیشرفته دنیا به این حد از پیشرفت رسیدند. فقط به این خاطر که قوانین بسیار علمی و شاخص ملی وضع نمودند و احدی از مدیران و حتی مردم ان کشورها به خود اجازه نمی دهد که بخشی فکر کند و این قوانین ملی را نادیده بگیرد.
ناشناس
| Netherlands |
۱۶:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
پاسخ به دوست ۱۴۵۰:برجام با قطعنامه ۲۲۳۱ رسمی شده و قولنامه نیست.
حواستان کجا است؟
مشکل ما الان بی قانونی امریکا است و قدرت فوق العاده زیاد او روی نهادهای مالی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
ناشتاس 12/52دل پری از دولت روحانی داری ولی همه این بدبختی ها برمبگردد به استخدام بیحساب کتاب و یارانه کل کشور توسط دولت معجرا
سبوس برنج شمال
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
داداش نفست از جای گرم بلند میشه




چند روز بیش آماری که گمرگ خدش آمار داده بیش از 140هزار کانتین تو بنادر جنوبی رسوب کرده.



اصلا کسی دلش به حال مردم نمیشوزه




چرا.فقط در یه مورد دلسوزشون موقع انتخابات است.
حالا که جهان یک دهکده است ما چرا مردم ایران را از ان دور کنیم؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
شما رو در دهکده جهانی نمیپذیرند قربان! مگر به عنوان بردگانی که هر وقت خواستن بهتون بگن بمیرید و هر وقت خواستن بهتون بگن زنده باشید. در دهکده جهانی فقط جان چشم آبی های موبور ارزش داره نه جان همه انسان ها. بقیه فقط باید باشند، موجوداتی برای ترحم و مصرف اضافه مانده های نژاد برتر.
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
اقای ناشناس افکار شما به دویست سال برمی گردد هیتلر را از گور در نیار مردم دنبال تکنولوژی برترند نه نژاد برتر چشم ابی های مو بور عاشق ایرانی اصیلند از خدا می خواهند با ملت ایران دوست باشند
روزبه والا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
سلام
شما فرض کنید ما اراک را سیمان نمی کردیم و داشتیم الان با داشتن آن چه چیزی داشتیم که با نداشتنش نداریم.تنها چیزی که نداریم بمب اتم است که آن هم گفتن حرام است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
واقعا چرا؟ چرا باید با دنیا فرق کنیم؟ چرا با مردم مالزی و اندونزی و سنگاپور و هنگ کنگ فرق داریم؟ همین الان زنگ زدم پست تی ان تی برای دریافت مرسوله از خارج، گفتن مستقیم به ایران نمیاد اول میره امارات بعدش میاد ایران، اصلا ایران در لیست بسیاری از مقاصد دنیا نیست. چرا؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
| Austria |
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
پاسخ احتمالی مسوولین :حالا پست تی ان تی به ایران نیاد چه اهمیت و ارزشی دارد مهم این است عزت مان در جهان حفظ بشود
دولت ارزهای حاصل از صادرات را ریخت در بازار ارز و همزمان با اعمال فشار حجم معاملات رو کم کرد تا نرخ ارز رو بیاره پایین ولی از واردات زد و بار گرانی رو انداخت روی دوش اجناس. مردم نااگاه نیستند، بازار را آزاد بگذارید خود مردم تصمیم بگیرند
اشکنه بخورید .
پاسخ ها
نادری
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
وارادت خودرو باید آزاد شود
همچنین لوازم خانگی

لوازم خانگی را در زیر پله تولید میکنند بنام برند اروپایی و کره ای دارند میفروشند

احیاالناس ...یکی جواب بده
بنظر من دولت میتونه با تسهیل کردن واردات مواد خام و قطعات پایه ای الکترونیکی و مکانیکی اولیه زمینه را برای تولید و ایجاد اشتغال فراهم کنه
واقعا لزومی نداره شوینده خانگی و لوازم خانگی خارجی و... در این حجم وارد کشور بشه (نه الان که تحریم هستیم بلکه حتی در حالت نرمال)
بگذارید مثال بزنم
مردم کشور ایتالیا با وجود داشتن ثروت و نزدیک بودن به المان از لوازم خانگی برند المانی کمتر استفاده میکنند و مثلا از برند های ایتالیایی مثل کندی بهره میبرند
به بازار سری بزنید
کندی در بازار ایران هم وجود داره
کیفیتش و امکانات مثلا مدل لباسشوییش رو با جنس ایرانی مقایسه کنید
حاضرم قسم بخورم مزیت خاصی نسبت به جنس ایرانی درجه یک نداره
ما برند ارج رو داشتیم که بخاطر فعال نبودن بخش توسعه و تحقیق از بین رفت
با راه اندازی کمپین عدم خرید خودرو با قیمتهای نجومی به قشر آسیب پذیر جامعه وتولید خودروهای با کیفیت کمک کنیم وهمچنین ایمن سفرکرده وشاهد حوادث ناگوار وترافیک خسته کننده نباشیم
بحث نخریدن نیست بابا جون پول نداریم که بخریم
تورم خیلی بیشتراز۴۲ درصدهست همه قیمتهاازجمله میکن وخودرو وموادغذایی ولوازم خانگی ومحصولات الکترونیکی وغیره وغیره حداقل دو سه برابرشده اندومردم فشارفزاینده تورم راباپوست وگوشت واستخواتشان حس میکنند علت سانسور همین نرخ رسمی والبته غیرواقعی هم برمیگرددبه انتقادازتورم ۴۰ درصدی دولت قبل !!!!
هموطن، خواهشا اجناسی که نیاز فوری ندارید نخرید، مثلا اگر موز گران است، بگذارید بماند روی دست تاجر و فاسد شود اما نخرید. اگر مرغ گران است و نیاز به خرید فوری ندارید، بگذارید بماند روی دست دلال و فاسد شود. کمی برای خود احترام قائل باشیم و هر چیزی را به هر قیمتی نخریم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
حرف شما صحیح ولی اونی که داره میخره مبخواد مرغ ده تومان باشد با صد تومان ما همینشم نداریم بخربم با حقوق سه میلیونی و شیش سر عابله به نبمه ماه هم نمبرسبم
من که متوجه نشدم از کالای ایرانی حمایت کنیم یا نه چون گران هستن تکلیف مردم رو روشن کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
تو با این مغزت حمایت کن... مرد حسابی کالای ایرانی وقتی حمایت داره که قیمتش قابل رقابت باشه... پس چرت نگو....
اگه واردات آزاد بشه ، دلار از 30 هزار تومن هم بالاتر میشه
"بسیاری بر این باورند، در این شرایط برای کنترل بازار باید نظارت از سوی دولت بیشتر شود."
با سلام
با وجود نظارت های موجود دولتی وقتی قیمت ها به این میزان افزایش پیدا کرده لذا پیشنهاد بنده این است تمام سازمان های نظارتی منحل شوند
و بازار بدون نظارت دولتی و تعزیرات بهتر خواهد بود
چرا که خود این دستگاه های نظارتی باعث افزایش قیمت هستند

با تشکر
قیمت تفنگ گلوله زن فنلاندی زیر 1000 دلار است حالا بگیریم 1000 دلار اگر دلار را 20 هزار تومان هم حساب کنید می شود 20 میلیون تومان ولی بعلت قوانین رضاخان که بر واردات تفنگ استوار است قیمت یک برنو 70 سال پیش که نه خان درست حسابی دارد و غیره 50 میلیون تومان ، هشتاد میلیون تومان قیمت می گذارند .

ما آدمهای تابع قانون نمی توانیم برویم تفنگ قاچاق بخریم مثلا کلاشنیکوف یک میلیونی در استانهای مرزی و شاید هم کمتر .
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
تفنگ میخوای چه کار؟؟ شکار حیوانات اخلاقی نیست حتی اگر قانونی باشد
ناشناس
| - |
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
تفنگ که نان نمی شود
ناشناس
| Austria |
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
قاچاق بخر نگه دار استفاده نکن بعد چند سال عفو میخورد برو برایش جواز بگیر اگر اینکاره هستی که باید بلد باشی
عزیز دل برادر بازار و بازاریان هم از این مردم هستند و نباید آنها را از مردم جدا دانست سوال این است اگر کسی چیزی را گران خریده چرا باید آن را ارزان بفروشد و ضرر کند ؟ من خودم کارمند هستم ولی باید انصاف در هر چیزی رعایت شود
پاسخ ها
Hami
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
عزیز دل برادر، پس چرا این کاسبان محترم وقتی قیمت ارز رو به افزایش هست قیمت اجناس را به بهانه افزایش قیمت دلار، لحظه ای افزایش میدهند در صورتی تاریخ تولید اجناس چند ماه قبل تر است. چرا آنها اینقدر بی انصافند؟ آنموقع هم اگر اعتراضی بکنی میگویند اگر به قیمت قبل بفروشیم باید بعد بریم گرانتر بخریم. همیشه راهی برای توجیه دارند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
برادر کارمند من، اون موقع که همین بازاریان محترم جنسهایی را که با قیمت قبلی و ارزان دلار خریده بودن به چند برابر قیمت فروختن، و سود زیادی کردن. حالا هم یه کمی ضرر بدن جای اون سود جای دوری نمیره. شما توی تحلیل هاتون انصاف داشته باشید!
ناشناس
| Germany |
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
ایا تضمینی هست قیمت ارز بالای ۳۰ تومان نرود ،ایا تضمین میکنید من جنسی را که با داار بالای ۱۵ تومان خریده ام با دلار ۱۰ تومانی بفروشم فردا مجبور نباشم ان را دوباره با دلار ۲۰ تومانی بخرم ،؟
....راهکار کاهش قیمت در بازار این است که کسی چیزی نخرد، من اطمینان دارم که بازار یک یا دو ماه بیشتر نمی‌تواند در مقابل نخریدن و بالا بودن قیمت‌ها مقاومت کند. ...
مردم ندارند که بخرند.مایحتاج روزانه چیزیست که تمام اقشار جامعه با آن درگیرند.وقتی 80%جامعه را به زیر خط فقر هدایت کردید دیگر توانی برای خرید باقی میماند که مردم مقاومت کنند ؟
در عوض فروشنده ای که در این مدت به گرانی دامن زد مجبور به قبول رکود میشود و در نهایت مثلا میانگین سود دو سالش میشود همان سود قبل از گرانی.با این تفاوت که خریدار به فروشنده ،تولید کننده و دولت بدبین شده، اعتمادش را نسبت به آنها از دست داده است.هر چند که مانند آنها راهکار انتقام ندارد.
با راه اندازی کمپین عدم خرید خودرو با قیمتهای نجومی وبی کیفیت، به قشر آسیب پذیر ومزدبگیر(کارگران وکارمندان) جامعه وتولید خودروهای با کیفیت کمک کنیم تا ایمن سفرکرده وشاهد حوادث وتصادفات ناگوار و ترافیک خسته کننده وسرسام آورنباشیم
مغز کل تشریف دارند ایشون.یا واقعیتها رو نمی دونند یا خودشون رو زدن به خواب.اول اینکه مردم توان خرید ندارند و فقط تو تامین مایحتاج زندگیشون مثل خوراک و پوشاک و مسکن به شدت درمانده شده اند و حتی توانائی برآورده سازی حداقلهای زندگی خودشون رو هم نداند پس بطور قطع در بازار رکود حکمفرما خواهد بود. دوم اینکه دولت ارزی نداره برای واردات بیشتر از این و تمام برنامه دولت برای اینه که مردم رو تو سال 98 با تنفس مصنوعی زنده نگه داره که بعید می دانم با این شرایط حتی به اواسط سال بعد هم برسه. این مریض یا خواهد مرد یا اینکه وضیتش اورژانسی شده و خودش رو به در و دیوار خواهد زد البته راه سومی هست و آن اینکه مسئولین بشینند و برای مملکت اندیشه ای کنند.
تنها راه کنترل قیمت دریافت مالیات تصاعدی از درآمدها است که باعث می شود اگر کسی کالایی را به دلار 4200 خریده و با قیمت دلار سه برابر نرخ گذاری می کند از این مابه التفاوت مالیاتی از او اخذ شود که اصولا هرقدر بیشتر روی کالایش بکشد کمتر سود کند
به این ترتیب کسبه هم دندان گردی نمی کنند و به سود عرف حداکثر 20 درصدی روی کالای خریداری شده به قیمت قبلی راضی می شوند
علاوه براین اگر بخواهید اقتصاد درست شود و به بازارهای جهانی بپیوندیم باید مالیات بخش خصوصی و هر جایی که مالیات نمی دهد ساماندهی شود
هر کسی که دارای درآمد است باید مالیات بدهد
و معافیت مالیاتی باید برای افراد کم درآمد یا صنایع کم درآمد و مهم در نظر گرفته شود نه این که هر کسی صرفا چون آشنا دارد مشمول معافیت مالیاتی بخش خصوصی شود
کسبه باید مکلف به استفاده از صندوق دو فیشه باشند
تاکسی ها باید فیش بدهند
و همه این ها باید - نه بر حسب نوع کسب و کار یعنی مالیات مشاغل!- بلکه به ازای درآمد کسب شده مالیات بپردازند
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
دیکه حال مردم اساسی خوب شود با طرح ناب شما!!!!!مالیات از چی !!!!!!حالت خوبه
وقتی واردات کم بشه خود به خود اثری به مراتب بدتر از گرانی قیمت دلار بر روی کالاها میزاره چراکه وقتی چیزی وارد نشه حکم طلا رو پیدا میکنه
اظهارات این نماینده با واقعیات سازگار نیست.
مدت زمان دلار 18 هزار تومانی بسیار کوتاه بود.
قیمت ها الان نسبت به قبل 2 تا. 3 برابر شده و دلار هم با نرخ 11000 تومان امروز 2 تا 3 برابر شده است. اینقدر داستان پیچیده نیست که مسئولین میخوان توپ را مثل همیشه بندازن تو زمین مردم و یا دشمن فرضی و نفوذی ها که این عین فرار به جلو مسئولین است.
آقایون با این همه ادعا که همه دنیا بد هستند و فقط ما خوبیم در عرضه سیب زمینی و گوجه فرنگی ماندند!
گوشت و تخم مرغ و مرغ و ... جای خود دارد.
دولت هی میگه کالاهای اساسی با دلار 4200 عرضه میشود ولی میبینی مرغ از 6 هزار تومن می رسه به 14 هزار تومن
مشکل غیر از ناکارامدی است؟
30 میلیارد بر مبنای دلار 4200 تومن بردند حالا اومده میگه ذخایر اسکناس ما صفر بود. بیا بگو چه کسانی صفر کردند؟
به اندازه شان ووزانت یک نماینده تحلیل ارائه دادن نکوست
مثلا راهکار دادید؟؟ من فروشنده با این همه مخارج زندگی ،،دارایی شهرداری ،اتحادیه برق گاز و هزارتا خرج دیگه چطوری زندگی کنم،،اقتصاد باید پویا باشه همه بخرن بفروشن و همه سود کنن از صبح تا شب ۱ریال درآمد نداریم اگه زورتون میرسه خودروسازها رو مهار کنید
اگر مردم دو سالی زندگی نکنند شرایط خیلی بهتر میشود. شهر ها آب و هوای پاک خواهند داشت, سد ها پر آب خواهند بود , و امثال اینها.
وی در ادامه خاطرنشان ساخت: در کل سیستم ما ـ چه نهادهای انقلاب و چه نهادهای دولتی ـ زمانی که مناصب بر اساس شایسته‌سالاری و ارتقا، مبنای شایستگی نیست، از این مشکلات خواهیم داشت. متأسفانه کسب‌وکار ما هم از همین سیستم تبعیت می‌کند و همه ‌چیز ارتباطی شده است؛ پس نمی‌توان این اوضاع را به این سادگی‌ها اصلاح کرد.

(درود بر دکتر دلاور که درد رو گفت ولی دربغ از درمان )
بازار فقط نظارت دقیق می خواد
تا زمانی که مسئولين ما خودشون بازاري هستن وذي نفع بازار هستن اوضاع همينه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
دقیقا زدی تو هدف. تحلیل درستیه.
مهدی
| Germany |
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
انحصار و احتکار که پایه اقتصاد ایران شده است را باید تصحیح کرد.
الان واردات کولر گازی ممنوع شده . ولی غذای سگ خیر
در صورتی که در کشور هیچ کولر سازی گازی نیست و انهای هم که وجود دارد در بهترین حالت بصورت skd مونتاژ می کنند که ان حالت مونتاژی که در به اصطلاح کارخانه های مونتا» هست در یا یک جعبه اچار ساده هم قابل اجرا است
فقط به اسم چند برند خاص رانت داده اند
پاسخ ها
ناشناس
| Romania |
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
بخدا یکی از آشنایان تعریف میکرد همسایه اش برای دو ماه 400 هزار تومان پوشک مخصوص سگ خریده، در حالیکه بچه اش نیاز به تغذیه مناسب داره، مردم دیوانه شده اند. بچه خودشون رو نمیتونند بزرگ کنن میروند سگ می آورند
با پائئن اوردن قیمت دلار فقط سبب ورشکستگی تولید کنندگان شده است و همه بیکار شده اند همتی و ... از بیکار شدن کارگران چه خبر دارند؟ .. و سالهاست این بدبختی حاصل مردم شده و ارز را بزور پائین نگه می دارند و تا تغییر ایجاد می شود دوبار فاجعه قیمتی رخ می دهد. شما همه قیمت ها را بالا برده اید حالا برای مقابله با امریکا دلار را ارزان کرده اید .......
پاسخ ها
ناشناس
| Romania |
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
دلار گران بشه میگید تولید کننده ورشکست میشه ارزان بشه میگید ورشکست میشه!! از ارزانی هیچکسی ضرر نمیکنه مگر آنکه دلال باشد
قیمت کالاها بالای 20هزار تومان است . این بگیر ببند ها با دلار بازار فقط سبب شده که کالاهی وارد کشور نشود و کسانی که صادر می کنند ارز را وارد نکنند . این چه مدیر بانک مرکزی هست که انتخاب شده است .
پیشنهادی پنطقی است
وارد کننده را بر سر دو راهی نگه داشتن
کار درستی نبست .
تعادل عرضه و تقاضا های ضروری به
هم خواهد خورد .
نخریدن هم فاقد محمل صحیحی است
چون بعضی ما یحتاح ها ضروری است
و باید به هر قیمتی خرید .
قرار بود ارز چهار هزار و دویستی برای کالاهای اساسی باشه ، حالا می گیریم موبایل، لوازم برقی و خانگی ،خودرو ، مسافرت، پوشاک و ............ سوسول بازیه ولی دیگه برای بشر عصر حجری هم خورد و خوراک ضروری بوده ، پس چرا اینا افزایش چند برابری داشته اند ، لبنیات ، مرغ، میوه، برنج و..... شاید بهتر بود ابتدا تعریفی از کالای اساسی میدادند تا تکلیف مردم مشخص می شد.
حمایت از کالای ایرانی یعنی گران کردن کالای ایرانی مگه نه؟؟؟؟ مثل گران شدن تمام اجناس وخودرو مگه نه؟؟؟؟

حمایت از کالای ایرانی را تعریف کنید منظورتان چیه؟
چرا سیاستمدارهایی که باعث این اقتصاد اسفناک شده اند را محکوم نمیکنید و بهزندان نمی اندازین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
کی باید اینها را محکوم کنه؟ یک نفر را نام ببر که در این اوضاع بی تقصیر باشه
میگه مردم نخرند راهکار مبارزه با گرونی نخریدنه، الان مثلا لبنیات گرونه شیر نمیخریم ماست هم نخریم، نون و پیاز بخوایم بخوریم پیازشو چیکار کنیم کجا بکاریم که مجبور نباشیم بخریم؟، آخه پیاز هم گرونه
2
راهکار نخریدن بدترین و غیر کارشناسی ترین راهکار است.
در ضمن نخریدن در مدت کوتاه میسر است نه در طولانی مدت.
چرا صدا و سيما مردم را تشويق به نخريدن نمي كند ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
چرا كمپين نمي گذارد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
چرا فرهنگ سازي نمي كند چرا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
پاسخ ها
محمد
| Canada |
۱۷:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
خخخخخ .یعنی مشکل نخریدنه؟ عزیزم مشکل ارزش پول ملیه که دولت نابودش کرده
تا زمانی که اقتصاد در دست دولت ودولتیها باشد این داستان ادامه دارد.در کشور ما تمام مواد اولیه وکالاهای اساسی وکلیدی در دست عده ای خاص است .هم واردات هم صادرات.وتمام تصمیمات را هم خود همین افراد بر اساس منافع خود میگیرند.این بیمار نیاز به جراحیه کلی دارد.پس دنبال ادرس غلت نروید.
راه دیگری نیز دارد ؛ و آن حق گفتن است و نه صورت مسئله را پاک کردن؛ و آن حق مردم را از ارز و دلار 4200 تومانی و ارز نیمایی 8000 تومانی و پول نفت و... دادن بشکل بالا بردن ارزش ریالی پول ایران و یا رعایت خط فقر در ایران که 5 میلیون تومان در ماه است ؟ پس این حرف های موجب نمی شود ما عوام از خواص جلوتر افتاده پروژه متعدد فکر کردن و خراب بودن معیشت را فراموش کنیم ....بدرود
بهترین کار این است کلا ول کنند همه چیز را آخرش خودش به یه تعادلی میرسد هی با زور کنترل کنند عین جوشکاری درب دیگ بخار است یا زیرش باید خاموش کنند که نمیتوانند اقلا درش را باز بگذارید بخار دیگ را نترکاند . در شیمی بهش میگویند حداکثر بی نظمی و حداقل سطح انرژی در تمام امور دنیا همین حاکم است.
راه حل این است که دست از این اقتصاد بکشیم و منابع و استخراج منابع را به مالکان واقعی، روستاها، شهرها، و استانها بسپاریم و دولت با قدرت و برنامه ریزی دقیق از همه نسق بکشد و مالیات بگیرد..
مگر من جنوبی با پول برج نشینان تهرانی شریک هستم تا آنها با گاز و نفت من شریک باشند.
مگر من کارگر و روستا نشین با درآمد پزشکان و بازاریان شریک هستم که آب ما را به اینها میدهند.
ما به قوانین بسیار مدرن نیاز دارم نه قوانین ریش سفیدی.
چاره کار یک مرجع و عالم دینیه مثل میرزای شیرازی دولتی نباشه و یک فتوای تحریم بده مثل تنباکو ولی کو ؟؟
این مردم که من میبینم براشون دوغ و دوشاب یکیه... هر چی بگی نخر میرن صف میبندن... اینجا هم دارن عجز و لابه میکنن که پول نداریم... ولی اگه 5درصد زیرقیمت چیزی باشه چنان حمله میکنن که.... حرف بیخود هم نزنیم...
خیلی داغونیم،
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
داغون،‌مال یک لحظمونه
بقیشو تابناک نذاشت بگم
اگر جنابعالی و همکارانتون توی مجلس و دوستانتون توی دولت چشمهاتون رو باز کنین می فهمین که مردم نزدیک به یک ساله که دارن به حرفهای شما گوش میدن و چاره ای هم ندارن .
سلام....اگر با نخریدن قیمت ها کاهش می یابد پس چرا مسئولین حکومت، دولت، وزرا، و .....اعلام نمی کنند که مردم جنس نخرند؟؟؟؟. امروز در بازار کلا چقندر پیدا نمی شد....فروشنده ها اظهار می داشتند که قیمت آن در تره بار مرکزی تهران بالای ۸۰۰۰ تومن است....آیا با نخربدن کاهش می یابد!!!!!
رییس جمهور فرمودن با FATF همه چیز 20% ارزون میشه البته سر برجام هم گفتن.
البته جدیدا ظریف الممالک فرمودن قصد برجام رفع تحریم ها نبود!!!
احسنت بشما .
البته شرایط فعلی بازار شعارکالای ایرانی رابخریم محقق کردومردم فهمیدند تولیدکنندگان ایرانی چه تحفه هایی هستند که اگردستشان برسدمردم را پوست می کنند که کردند
هرزمان واردات كالايي ممنوع شد قيمت مشابه ايراني ان سربه فلك كشيد
هنوزهم نميخواهيم بپذيريم بازاربايد رقابتي باشد؟
ای هم وطن اگر بگویم همه مشکلات تان را حل کردم از من قبول می کنید؟
پس میگم.
( ۱ نخرید)
( ۲ نخورید)
به همین آسانی شما ها چرا موضوع به این آسانی را دیر می گیرید.؟!!!
آیا دلیل اصلی تورم در دهه های گذشته افزایش قیمت دلار بوده است؟ که الان انتظار دارید با کاهش دلار اجناس ارزان شوند؟
خدایا خودت رحم نما!!!!!!!!؟
گرانی کالاها ارتباطی با سکه وارز ندارد
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار