بازدید 12068

اهداف سفر دریابان شمخانی به افغاستان و علنی کردن مذاکره با طالبان

شمخانی، خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان را فرصتی طلایی برای تقویت توانمندی‌های دفاعی و نظامی این کشور با اتکا به ظرفیت‌های داخلی و درون منطقه‌ای ذکر کرد و افزود: ملت‌های منطقه برای خروج کامل نیروهای آمریکایی ـ که حضورشان جز جنگ و ناامنی حاصلی نداشته ـ لحظه شماری می‌کنند.
کد خبر: ۸۶۴۲۱۴
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۵ 27 December 2018

روز چهارشنبه دریابان علی شمخانی، نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران که در صدر هیأتی از مقامات عالی سیاسی، نظامی و امنیتی به کابل سفر کرد، با اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش «تابناک»؛ دریابان شمخانی در این دیدار تقویت و گسترش روابط همه جانبه با کشورهای همسایه را در ردیف اصول ثابت و غیر قابل تغییر جمهوری اسلامی عنوان کرد و اظهار داشت: پیوندهای عمیق دینی، فرهنگی و تاریخی بین دو ملت، ظرفیت‌های چشمگیری برای توسعه مناسبات مبتنی بر تأمین منافع مشترک پیش روی دو کشور قرار داده است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با بیان اینکه امنیت و پیشرفت افغانستان را امنیت و پیشرفت ایران می‌دانیم، بر لزوم تسریع در نهایی سازی و امضای سند جامع روابط دو کشور تأکید کرد.

دریابان شمخانی با تأکید بر ضرورت تلاش مستمر دو کشور در برقراری کامل امنیت در مرزهای مشترک برای مقابله با تحرکات اشرار، قاچاقچیان مواد مخدر و گروه‌های تروریستی گفت: دشمنان امنیت و آرامش منطقه در اقدامی سازمان یافته به دنبال نا‌امن سازی مرزهای مشترک به منظور انتقال عناصر شکست خورده داعش به افغانستان و حمایت از توسعه تروریسم تکفیری در این کشور هستند تا بار دیگر آتش جنگ و خونریزی و ناامنی را در منطقه شعله‌ور کنند.

وی هشیاری و آمادگی کشورهای منطقه برای مقابله با تهدیدات جدید تروریسم تکفیری را اجتناب ناپذیر و حیاتی دانست و تصریح کرد: هرگونه غفلت و بی توجهی به این تهدیدات، می‌تواند حوداث تلخ و دهشت باری، مشابه آنچه در عراق و سوریه رخ داد را تکرار کند.

اهداف سفر دریابان شمخانی به افغاستان و علنی کردن مذاکره با طالبان

دبیر شورای عالی امنیت ملی با اعلام آمادگی کشورمان برای افزایش تعاملات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و تعمیق همکاری‌های دفاعی، نظامی و امنیتی با کشور دوست و برادر افغانستان، بر نقش تعاملات تجاری مرزی و تأثیرات مثبت آن بر حفظ امنیت مرزها و مقابله با قاچاق تأکید کرد.

شمخانی خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان را فرصتی طلایی برای تقویت توانمندی‌های دفاعی و نظامی این کشور با اتکا به ظرفیت‌های داخلی و درون منطقه‌ای ذکر کرد و افزود: ملت‌های منطقه برای خروج کامل نیروهای آمریکایی که حضورشان جز جنگ و ناامنی حاصلی نداشته، لحظه شماری می‌کنند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با اشاره به ضرورت افزایش گفت‌وگو و تعامل سازنده بین گروه‌های مختلف در افغانستان و اجتناب از اقدامات خشن و مخل امنیت اظهار داشت: اقدامات پنهانی و مخرب برخی کشورهای فرامنطقه‌ای به ویژه آمریکا، کمکی به ایجاد صلح پایدار در افغانستان نخواهد کرد و پیچیدگی‌های شکل گیری فرآیندهای مبتنی بر صلح سازی را افزایش می‌دهد‌.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان نیز در این دیدار با ابلاغ سلام‌های گرم خود به رهبر معظم انقلاب و ریاست جمهوری، از تلاش بیست ساله شمخانی در تنش زدایی و ایجاد همگرایی بین کشورهای منطقه قدر‌دانی کرد.

رئیس جمهور افغانستان، ضرورت ایجاد سازوکارهای مشترک و فعال بین دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی دو کشور برای افزایش تحرک در حوزه مقابله با تروریسم، جرایم سازمان یافته و مبارزه با قاچاق مواد مخدر را مورد تأکید قرار داد و افزود: امنیت پایدار در مرزهای مشترک، اصلی‌ترین اولویت دولت افغانستان است.

وی رویکرد افغانستان به جمهوری اسلامی ایران را برگرفته از سیاستی راهبردی و در چارچوب تداوم و ارتقای مناسبات در افقی بلندمدت عنوان کرد و افزود: فعال‌سازی ظرفیت‌های اقتصادی قابل مبادله به ویژه در حوزه ترانزیت کالا، تجارت و مبادلات مرزی تضمین کننده شکل گیری مناسبات پایدار و مبتنی بر منافع بلندمدت دو کشور است.

شمخانی پیش از این نیز با حمدالله محب، مشاور امنیت ملی رئیس جمهور افغانستان و عبدالله عبدالله رئیس هیأت اجرایی افغانستان دیدار و گفت‌وگو کرده بود. وی در سفری یک روزه به همراه هیأتی سیاسی، اقتصادی و امنیتی به کابل رفته است.

سفر دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران به افغانستان، نخستين سفر يك مقام عاليرتبه ايران به كابل پس از دستور دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور امريكا براي خروج سربازان امريكايي از افغانستان بود؛ دستوري كه هنوز بر سر چند و چون اجرا يا ذات اجرايي شدن آن در ساختار سياسي و نظامي امريكا، بحث و جدل در جريان است.

دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان، در حالي مسأله رابطه ايران با طالبان افغانستان و تلاش براي به پاي ميز مذاكره نشاندن آنها با دولت مركزي را مطرح كرده است كه پس از قطر و امارات، قرار است تا چند روز ديگر عربستان سعودي ميزبان چهارمين دور گفت‌وگوهاي صلح ميان نمايندگان امريكا و طالبان در شهر جده باشد.

نكته قابل توجه در تلاش‌هاي علني ايران براي مذاكره با طالبان، كمك به روند بازگشت صلح، ثبات و امنيت در افغانستان است. بر همين اساس دبيرشوراي عالي امنيت ملي در كابل تأكيد كرد، مناسبات دولت ايران با دولت مركزي در كابل برقرار است و هدف از هرگونه رايزني با طالبان نيز تقويت جايگاه دولت و متقاعد كردن طالبان به مذاكرات با افغانستان به جاي مذاكره با نمايندگان دیگر كشورهاست.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# انتخابات # محمدباقر قالیباف # مصطفی پورمحمدی # سعید جلیلی # علیرضا زاکانی # امیرحسین قاضی زاده هاشمی # مسعود پزشکیان # انتخابات ریاست جمهوری