بازدید 23841
۸
یک شفاف‌سازی بی‌سابقه؛

پشت پرده سرمایه گذاری فیلم‌های سینمایی در سال 1397 چه کسانی هستند؟

سازمان سینمایی در اقدامی قابل توجه و بی‌سابقه، لیست 61 فیلم سال 1397 را به همراه اسامی سرمایه گذاران و درصد سهم هر یک از آنها از فیلم اعلام کرد که حاوی نکات جالبی است و واکنش برخی سینماگران در قبال برخی آثار و همچنین نحوه اکران برخی از آثار توسط برخی پخش کنندگان و سینماداران و نادیده گرفتنِ برخی فیلم‌های دیگر را معنادار می‌سازد.
کد خبر: ۸۶۲۹۵۱
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۱ 23 December 2018

پشت پرده سرمایه گذاری فیلم‌های سینمایی در سال 1397 چه کسانی هستند؟سازمان سینمایی در راستای اجرای قانون دسترسی آزاد به اطلاعات و شفاف سازی بیشتر فضای اقتصادی سینما، برای نخستین بار لیست سرمایه گذاران فیلم‌های سینمایی در سال 1397 را اعلام کرد؛ لیستی که البته با توجه به تولید شماری از فیلم‌ها در ماه‌های گذشته و ماه‌های پیش روی، به تکمیل نیاز دارد.

به گزارش «تابناک»؛ دسترسی آزاد به اطلاعات در بسیاری کشورهای غربی و شرقی، امری عادی است و اطلاعات تمامی شهروندان برای نظارت عمومی در دسترس همه قرار دارد. بدین ترتیب امکان فرار مالیاتی، پولشویی و... بسیار پرریسک بوده است. در کشورمان اما شرایط متفاوت است و شفاف سازی به صورت گزیده صورت می پذیرد و از طریق سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات قدم های اولیه برداشته شده است.

پشت پرده سرمایه گذاری فیلم‌های سینمایی در سال 1397 چه کسانی هستند؟

پس از راه اندازی سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات، به درخواست سرویس فرهنگی «تابناک» در اقدامی بی‌سابقه در تاریخ سینما، لیست فیلم‌هایی از بنیاد سینمایی سازمان سینمایی در حدفاصل سال‌های 1390 تا 1396 به نگارنده اعلام و سپس همان لیست با حذف بخش مجموع توسط این بنیاد راساً نیز منتشر شد.

آن گونه که فارابی اعلام کرده، دست کم 329 فیلم در حد فاصل 1390 تا 1396 از منابع عمومی استفاده کرده‌اند که این میزان بیش از 83 میلیارد و هشتصد و سی و پنج میلیون تومان دریافت داشته‌اند. جزئیات ده‌ها میلیارد تومان کمک دیگر به مجموعه‌های سینمایی شده است.

در ادامه متکی بر درخواست دیگری از سوی سرویس فرهنگی «تابناک»، مؤسسه رسانه‌های تصویری، لیست بیش از 22 میلیارد و سیصد میلیون تومان کمک به فیلم‌های سینمایی از سال 1388 تا انتهای سال 1395 را منتشر کرد. سپس متکی بر درخواست دیگری از سوی سرویس فرهنگی «تابناک»، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی نیز لیست کمک‌ یا مشارکت‌های میلیاردی به فیلم‌های سینمایی را منتشر کرد.

در ادامه با وجود مخالفت شماری از اهالی سینما با این نوع شفاف‌سازی، با اتکا به درخواست دیگری از سوی دبیر سرویی فرهنگی «تابناک»، لیست رقم تخصیص یافته با مجموعه‌های سینمایی اعلام شد که شامل پرداختی های سازمان طی سال های 1387 تا 1396 به مؤسسه سینماشهر، انجمن سینمای جوانان ایران، مدرسه ملی سینما و خانه سینما می‌شود. بر اساس این لیست، میزان کمک‌ها به خانه سینما در پنج سال اخیر، روند افزایشی چشمگیری داشته، به گونه‌ای که در سال‌های 95 و 96 بالغ بر 22 میلیارد تومان به خانه سینما کمک شده و در مجموع پنج سال نزدیک 28 میلیارد تومان به خانه سینما کمک شده است.

به تازگی نیز بنیاد سینمایی فارابی در ادامه این روند قابل توجه، لیست وام‌ها به فیلم‌ها و سینماگران در سال 1397 را منتشر کرد که مواردی از این تسهیلات، محل نقد و بررسی قرار گرفته است. در کنار همه این لیست‌ها، یک مطالبه جدی وجود داشت که از سوی سینماگران در گفت وگوهای خصوصی با «تابناک» مطرح می‌شد و آن هم مشخص شدنِ مالکیت فیلم‌ها و عقبه مالی آثار سینمایی است. به باور بسیاری از سینماگران در پس پرده نام‌های تهیه کننده و کارگردان، سرمایه گذاران فیلم‌های سینمایی هستند که تصمیم‌گیرنده اصلی سینما و صاحب منافع کلیدی محسوب می‌شوند اما نام آنها از نظرها پنهان است.

در همین راستا، سازمان سینمایی در اقدامی قابل توجه و بی‌سابقه، لیست 61 فیلم سال 1397 را به همراه اسامی سرمایه گذاران و درصد سهم هریک از آنها از فیلم اعلام کرد که حاوی نکات جالبی است و واکنش برخی سینماگران در قبال برخی از آثار و همچنین نحوه اکران برخی از آثار توسط برخی پخش کنندگان و سینماداران و نادیده گرفتنِ برخی فیلم‌های دیگر را معنادار می‌سازد.

این لیست بدین شرح است؛

پشت پرده سرمایه گذاری فیلم‌های سینمایی در سال 1397 چه کسانی هستند؟

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۸
ایکاش چنین شفاف سازی هایی در خودرو و سیاست انجام میشد.
من واقعا هیچی از متن نفهمیدم و نتونستم بفهمم جدول چه چیزی نشون میده.
فکر کنم خیلی تخصصی بود .
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
برای فهمیدن هم چاپ نشده است!
با سلام . مردم ایران ذاتا دوست دارند که در امر خیرو انفاق شرکت داشته باشند .لذا انجمنهای خیرین در جامعه بسیار زیاد شده است . مشاهده می شود پس از مدتی هیات امنای خیرین برای افزایش موجودی صندوق و خدمات رسانی ، تلاش می کنند در راه تجارت قدم بر دارند . مخصوصا در امر واردات داخلی و خارجی . بنظر می رسد زمان ان رسیده که با هدایت انها بسمت صادرات و یا سرمایه گذاری در احداث کارخانه و یا خرید سهام از بازار بورس برای کمک به کارخانجات . می توان این سرمایه های کوچک را به سازندگی و رفع بیکاری در جامعه تبدیل کرد . چون در حال حاضر اکثریت واردات به کشور از طریق این انجمنهای خیریه می باشد .
قدم بعدی تابناک :

شفاف سازی رای نمایندگان - چرا رای نماینگان آمریکا ( شیطان بزرگ ) شفاف است ولی رای نمایندگان ایران شفاف نیست ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
به خاطر این که خود نمایندگانی که به مجلس فرستادین رای به عدم شفافیت رای هاشون دادن ولی می خوان تبادلات بانکی مون رو شفاف کنن
با سلام و خسته نباشید خدمت مسولان سایت تابناک و هم چنین تقدیر از بخش فرهنگی تابناک در راستای شفاف سازی وضعیت سینما.
ارقام را که در کنار یکدیگر می چینیم از شمارش صفرهای ناقابل در می مانم.
سوال من از مردم و مسئولان این است که در چندین سال گذشته این ارقام صرف ساخته شدن فیلم و باصطلاح فرهنگ سازی شده است. آیا با صرف چنین بودجه های سرسام آوری، به چنین هدفی نزدیک شده ایم یا اینکه فرهنگ در جامعه ما عقب گردی هولناک داشته ؟
بی شک هر ناظر بی طرفی که از احوالات فرهنگی جامعه با خبر باشد، می تواند صریحا جواب بدهد.
به امید روزی که افراد متخصص و کاردان بتوانند با برنامه ریزی صحیح فکری و فرهنگی، جامعه را از این سقوط فرهنگی نجات بدهند تا سینمای کشورمان هم بتواند با تکیه بر محور فکری و فرهنگی راه را برای آینده ای بهتر باز نماید.
اعلام کنید این موسسه اوج پولش از کجا تامین می شود . این موسسه که خصوصی نیست پس با اجازه کدام نهاد مردمی اجازه دارد اینطور بی مهابا بیت المال را خرج کارگردانان کند.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر