بازدید 6543
۱

شفافیت از سینمای ایران رخت بر بست؟

در دوره مدیریت جدید سینما، به جز مورد استثنایی اعلام مشارکت بنیاد فارابی در فیلم‌هایی که در جشنواره فجر پیشین داشت، شاهد اعلام ریزهزینه‌‌های سازمان سینمایی و زیرمجموعه‌هایش نظیر بنیاد فارابی، مرکز گسترش سینمای مستند، انجمن سینمای جوان و موسسه سینماشهر نبودیم. در واقع آنچه سایت سازمان سینمایی نشان می‌دهد، آخرین عملکرد سازمان سینمایی در حوزه شفافیت به تیر و مرداد سال 1400 بازمی‌گردد و پس از آن، همه چیز متوقف شده است!
کد خبر: ۱۱۱۴۲۵۵
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۷ 17 April 2022

شفافیت از سینمای ایران رخت بر بست؟

پس از شش از استقرار مدیریت تازه سینمای ایران، روند شفافیت در سینمای ایران به کل متوقف شده و عملاً زمینه پنهان سازی اطلاعات مالی پروژه‌ها، میزان کمک‌ها و دیگر جزئیات فراهم شده است؛ اتفاقی که برخلاف شعارهای متولیان است و می‌تواند بسترساز توزیع رانت و اتفاقات مشابه شود.

به گزارش «تابناک»؛ شفافیت یکی از مهم‌ترین عوامل مقابله با فساد است که از قضا علاوه بر زمینه‌سازی برای کشف فساد و رانت، اثر بازدارندگی بالایی نیز دارد، چرا که در معرض نظارت عموم امکان وقوع فساد و توزیع رانت بسیار محدود می‌شود. بنابراین هرجا فساد گسترده‌ای کشف می‌شود، باید انتظار داشت با بستری شفاف و قابل دسترس برای عموم مردم، فعالان مرتبط و رسانه‌ها مواجه نباشیم.

شفاف سازی اطلاعات در سینمای ایران اتفاقی بود که با پیگیری سرویس فرهنگی «تابناک» و با همکاری رئیس وقت سازمان سینمایی از اسفند 1396 با انتشار جزئیات مالی توافق بر سر فیلم رستاخیز آغاز شد و سپس با انتشار اطلاعات پرداخت‌های مالی بنیاد فارابی به 329 فیلم سینمایی در سال‌های اخیر تداوم یافت.

شفافیت از سینمای ایران رخت بر بست؟

این وضعیت به سایر مراکز سینمایی نیز تسری یافت و در نهایت شرایط به سمتی رفت که در سه سال اخیر، مراکز سازمان سینمایی به صورت فصلی و سالیانه گزارش ریزهزینه‌هایشان را مشتمل بر تمامی پرداخت‌ها به سینماگران و پروژه‌ها و دیگر هزینه‌ها نظیر هزینه سفر به فستیوال‌ها و هزینه برپایی جشنواره‌ها از جمله جشنواره فیلم فجر را منتشر می‌کردند.

این وضعیت از پاییز سال 1400 متوقف شد و در دوره مدیریت جدید سینما، به جز مورد استثنایی اعلام مشارکت بنیاد فارابی در فیلم‌هایی که در جشنواره فجر پیشین داشت، شاهد اعلام ریزهزینه‌‌های سازمان سینمایی و زیرمجموعه‌هایش نظیر بنیاد فارابی، مرکز گسترش سینمای مستند، انجمن سینمای جوان و موسسه سینماشهر نبودیم. در واقع آنچه سایت سازمان سینمایی نشان می‌دهد، آخرین عملکرد سازمان سینمایی در حوزه شفافیت به تیر و مرداد سال 1400 بازمی‌گردد و پس از آن، همه چیز متوقف شده است!

شفافیت از سینمای ایران رخت بر بست؟

سامانه صدور مجوزهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه سینما که از مهرماه 1400 در دسترس قرار گرفته بود و به صورت یکپارچه، اطلاعات همه پروانه‌های صادره و نوبت‌های پروانه ساخت و نمایش را منتشر می‌کرد نیز از دسترس خارج شده است. این اتفاق از هفته پیش رسانه‌ای شد اما در این حوزه نیز شاهد اتفاق خاصی نبودیم و این سامانه همچنان در دسترس نیست. بدین ترتیب امکان نظارت عمومی حداقلی در این بخش نیز وجود ندارد و دقیقاً مشخص نیست در اتاق‌های سازمان سینمایی چه اتفاقاتی در جریان است.

انتظار می‌رود سازمان سینمایی نیز در راستای سیاست‌های کلی نظام و راهبردهای دولت پیرامون شفاف سازی، فرآیندهای پیشین را فعال نماید و در گام نخست ریز عملکرد مالی خود و تمامی مراکز زیرمجموعه‌اش به همراه ریز هزینه جشنواره سینمایی از جمله جشنواره فیلم فجر، جشنواره سینماحقیقت و جشنواره فیلم کوتاه تهران را به همراه لیست سرمایه گذاران فیلم سینمایی و سهم هر شخص از سهم خود در فیلم را منتشر کرد؛ مواردی که در چند سال اخیر انتشارشان به روتین اداری تبدیل شده بود و انتظار می‌رود بیش از این نیز شاهد توسعه‌اش باشیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
شفافیت از کل ایران رفت.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی