بازدید 5007
۴
بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی،

«آمفا» تمام و کمال به بنیاد سعدی سپرده شد

بنیاد سعدی که پیشتر عهده‌دار آزمون آمفای عمومی بود، با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی که هفته جاری ابلاغ شد، به نوعی جای وزارت علوم را هم در آزمون آمفای دانشگاهی گرفت.
کد خبر: ۸۶۲۴۵۶
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۴ 21 December 2018
بنیاد سعدی که پیشتر عهده‌دار آزمون آمفای عمومی بود، با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی که هفته جاری ابلاغ شد، به نوعی جای وزارت علوم را هم در آزمون آمفای دانشگاهی گرفت.

به گزارش «تابناک»، بر اساس این مصوبه که رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی آن را ابلاغ کرده، بنیاد سعدی مسئول تدوین آیین‌نامه و استاندارد آزمون بین‌المللی مهارت زبان فارسی (آمفا) شد.

استانداردی که البته قرار است پس از تهیه و تدوین، توسط دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ گردد و در دست اجرا قرار گیرد. موضوعی که نشان می‌دهد هدف از مصوبه اخیر، برون سپاری تهیه و تدوین استاندارد این آزمون توسط شورای عالی انقلابی فرهنگی است که از میان دو گزینه موجود، یعنی وزارت علوم و بنیاد سعدی، به این بنیاد رسیده است.

صحبت درباره دو گزینه‌ای است که از قدیم، یکی عهده دار برگزاری این آزمون در سطح آکادمیک و دانشگاه بوده (یعنی وزارت علوم) و دیگری، آزمون عمومی آمفا را تهیه و برگزار می‌کرده (یعنی بنیاد سعدی). دو گزینه‌ای که از میانشان، دومی یعنی بنیاد سعدی برای تهیه و تدوین آیین نامه و استاندارد این آزمون برگزیده شده است.

نکته جالب توجه در این میان، لزوم برگزاری آزمون آمفای آکادمیک توسط سازمان سنجش و برگزاری آزمون آمفای عمومی توسط بنیاد سعدی است. بنیادی که اگرچه نام شاعر بلندآوازه ایرانی بر پیشانی آن قرار گرفته، اما وظیفه‌ای در خصوص سعدی پژوهی ندارد و گسترش زبان فارسی را پی می‌گیرد. بنیادی که طی سال‌های اخیر، بودجه اختصاص داده شده به آن محل بحث و حاشیه‌هایی بوده است، به ویژه آنکه رئیس این بنیاد، غلامعلی حدادعادل، رئیس سابق مجلس شورای اسلامی است که فرد سرشناسی در حوزه سیاست به شمار می‌آید.

متن مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی که در جلسه ۸۰۹ این شورا تصویب شده، به این شرح است:

۱. آیین‌نامه و استاندارد آزمون بین‌المللی مهارت زبان فارسی (آمفا) توسط بنیاد سعدی و با مشارکت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تدوین و توسط دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی به وزارت مزبور و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط جهت اجرا و اعمال، ابلاغ می‌شود.

۲. آزمون‌های بین‌المللی مهارت زبان فارسی در دو گونه عمومی و دانشگاهی (آکادمیک) برگزار می‌شود. برگزاری آمفای دانشگاهی به‌عنوان معیار پذیرش داوطلبان خارجی جهت تحصیل در دانشگاه‌های ایران در چارچوب آیین‌نامه و استاندارد مزبور بر عهده سازمان سنجش آموزش کشور و برگزاری آمفای عمومی برای سایر اهداف و کارکرد‌ها در چارچوب آیین‌نامه و استاندارد مذکور بر عهده بنیاد سعدی است.

۳. دانشگاه‌ها می‌توانند در صورت لزوم برای تعیین سطح زبان فارسی دانشجویان خارجی، نسبت به برگزاری آزمون اختصاصی زبان فارسی اقدام کنند.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
چه می کند این حداد عادل؟
تابناك ممكن است ظاهرا هيات دولت تصميم گرفته كه فاتحه زبان فارسى خوانده شود كه كار را انهم بطور دربست و با اختيارات كامل به جناب حداد واگذار كرده اند !!!!!!
مبارك است
دوستان! کاش انقدر سیاست زده نباشیم و در مورد چیزی که کوچک ترین اطلاعی در موردش نداریم این قدر سطحی قضاوت نکنیم. آمین
کاش ما مردم یاد بگیریم درمورد مسائلی نظر بدیم که دانشش رو داریم.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل