بازدید 15742
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت وگو با «تابناک»؛

دولت توپ افزایش حقوق کارکنان را به زمین مجلس انداخت!

سال گذشته، دولت میزان افزایش دستمزدها را تقریبا مساوی با نرخ تورم افزایش داد و امسال نیز به روال سابق خود بازگشته و قرار است در سال آینده، درآمد حقوق بگیران افزایش کمتری داشته باشد؛ البته دولت توپ را به زمین مجلس انداخته و اعلام کرده، هرچقدر در لایحه بودجه، میزان افزایش ها تصویب شود، دولت مکلف به پرداخت خواهد بود.
کد خبر: ۸۶۲۲۶۷
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۹ 21 December 2018

دولت توپ افزایش حقوق کارکنان را به زمین مجلس انداخت/ برای افزایش حقوق، باید واقعیت‌های درآمدی مدنظر قرار گیرد بر پایه قانون برنامه ششم توسعه، باید افزایش حقوق و دستمزد کارگران بر پایه نرخ تورم محاسبه شود؛ اما این قانون تقریبا هیچ زمانی اجرا نشده و همیشه میزان افزایش دستمزدها با میزان نرخ تورم موجود در جامعه متفاوت است.

به گزارش «تابناک»؛ سال گذشته، دولت میزان افزایش دستمزدها را تقریبا مساوی با نرخ تورم افزایش داد و امسال نیز به روال سابق خود بازگشته و قرار است در سال آینده، درآمد حقوق بگیران افزایش کمتری داشته باشد؛ البته دولت توپ را به زمین مجلس انداخته و اعلام کرده، هرچقدر در لایحه بودجه، میزان افزایش ها تصویب شود، دولت مکلف به پرداخت خواهد بود.

محمدرضا پورابراهیمی در گفت وگو با تابناک در این باره اظهار داشت: افزایش حقوق کارمندان بستگی به این دارد که ما منابع درآمدی خودمان را چقدر تعریف کنیم. اگر منابع درآمدی با توجه به سناریوهایی که در بحث فروش نفت مطرح شده باشد، در حالت بدبینانه، حدود یک میلیون بشکه در روز است و در حالت خوشبینانه نیز دو میلیون است و اگر میانگین آن را در نظر بگیریم، حدود 1.5 بشکه خواهد بود.

این نماینده مجلس گفت: اما ممکن است شرایط بهتر شود و در آن صورت بودجه نیز به تناسب آن شرایط قابل تغییر است. به هر حال ممکن است در هفته های آینده، شرایط ما در حوزه تحریم، متفاوت باشد؛ بنابراین، همه چیز بستگی به این دارد که در هفته های آخر سال چه تغییراتی در کشور ایجاد می شود. هر چقدر در پایان سال امکان فروش نفت ما بیشتر باشد، قطعا اثر مثبتی در ایجاد درآمد بیشتر برای کشور خواهد داشت که می تواند بر میزان افزایش حقوق و دستمزد نیز اثرگذار باشد.

نکته دوم جایگزینی در درآمدهاست. ما هم اکنون در حال انجام طرح نظام جامع مالیاتی هستیم که قرار است در سال 98 با رویکرد خاصی اجرا و در صورت انجام، از فرار مالیاتی بیش از 300 هزار میلیارد تومان در کشور جلوگیری و به سرجمع درآمدی اضافه شود. اگر بتوانیم با دولت در این مورد به توافق برسیم و افزایش سهم مالیات از محل فرار مالیاتی را به بودجه اضافه کنیم، بر درآمد دولت اضافه خواهد شد که این می تواند در افزایش حقوق تأثیرگذار باشد.

بخش سوم آن نیز مربوط به کاهش هزینه های دولت می شود. خبرهایی که ما داریم این است که دولت بر اساس لایحه اولیه، توانسته حدود 30 تا 40 هزار میلیارد تومان ـ با فشاری که بر دستگاه ها گذاشته ـ کاهش بدهد که یک خبر خوب است و به سرجمع درآمدها اضافه می شود و می تواند سرفصل تعهدات الزام آور دولت از جمله حقوق و دستمزد را با یک شرایط بهتر مواجه کند.

رویکرد چهارم در این مورد نیز عملکرد پلکانی است؛ یعنی اینکه حقوق های پایه کم، درصد افزایش بیشتری داشته باشند و حقوق های بالا درصد کمتری داشته باشند.

این نماینده مجلس در پاسخ به این که بنا بر قانون، باید افزایش حقوق به میزان نرخ تورم باشد، اما دولت این موضوع را نادیده گرفته است، نیز گفت: طبیعتا زمانی که ما با شوک تورمی مواجه می شویم، شرایط قدری متفاوت می شود. شوک تورمی در سال اول عدد بسیار بالایی است؛ مانند سال های 90 و 91 اما به تدریج تخلیه می شود و کاهش پیدا می کند؛ بنابراین نه زمانی که نرخ ها پایین هستند و نه زمانی که نرخ بالاست، تورم نمی تواند ملاک باشد، چون میانگینی از این عدد برآورد می شود و اگر این عدد امکان ریالی زیادی باشد، حتما عدد بالایی در نظر گرفته می شود؛ اما برای اینکه در بودجه این عدد قرار داده شود، باید به بودجه توجه شود؛ یعنی اگر بخواهیم این عدد را در بودجه بگذاریم، باید به درآمد توجه شود. اگر درآمد دولت در سال آتی به نحوی باشد که امکان جبران باشد، باید نرخ کاهش قدرت خرید به نحوی جبران شود. پس از این جهت نگاه ها به مجلس است که هر چه امکان وصول درآمد باشد، بتواند برای بالا بردن قدرت خرید مردم مدیریت کند، ولی واقعیت های درآمدی نیز باید مد نظر قرار گیرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۵۵
انتشار یافته: ۱۷
دولت توپ و حباب و برجام و ......
دولت و خانه دولت(مجلس) نه خانه ملت، دو روی یک سکه اند
تورمی که شما ایجاد کردید خیلی بالاست ولی تورمی که حساب می کنید نمی دانم از کی می پرسید
همه چیز ۳ برابرگرون بشه اشکال نداره و دولت با فراغ بال مجوز گرونی میده ولی موقع افزایش حقوقها کع ارزششون یک سوم پارسال شده میرسه دنبال دوز و کلک برای افزایش ندادن میگرده این رسم مروت و انصاف نیست مردم گناهشون چیه ؟
چقدر قشنگ و شیک با سرنوشت مردم بازی می کنند!
و توپ رو به زمین هم میندازند
انگار نه انگار که تورم واقعی 97 بالای 80 درصده
با روحانی تا 1400!
با مجلس وکیل الدوله تا 1398!
با تکرار میکنم تا 1400!
با شورای شهر تهران و شهرداری دست توجیب مردم اما دریغ از کار و فعالیت تا 1400!
با اصلاح طلبان تا 1400!
با تورم و گرانی و فقر و بیکاری و ذلت در برابر اجنبی و دشمنان و قلدری برای ملت تا 1400!
با فساد و ناکارآمدی تا 1400!
و...
البته از ماست که برماست
سایت خوبی دارید.
هر سال بدتر از سال دیگر .تورم صد در صدی ولی افزایش صفردرصد زیرا 10درصد که افزایش داده می شود از بندهای دیگر 15درصد کم خواهد شد
تجربه نشان داده است افزایش حقوق کارمندان بهانه خوبی است برای مدیران دولتی که بتوانند محصولات کارخانه هایشان را چندین برابر قیمت واقعی به مردم بفروشند .
شک نکنید چون اکثر مدیران دولتی ونمایندگان محترم مجلس یا کارخانه دارند ویا اینکه کاسب و مجلس هم شده دفتر کار آقایان
اقایان مجلس دست ما به دامان شماست کارمندان و بازنشستگان جدیدا مثل کمیته امدادی ها هستند اینها سی سال برای همین بازنشستگی برای دولت زحمت کشیده اند وحالا دولت دارد پاسکاری می کند این بیچاره ها را دریابید به حداقل حقوقها برسید
مجلس یا دولت فکر می کند که به مردم میخواهد صدقه بدهد ویا از سهم الارث پدرشان به ملت پول میدهد . آمدید پست ها را غصب کردین از مزایای آن نیز استفاده مکنید و حقوق های نجومی میگیرید.حالا که مدیریت نمی دانید و مردم را به خااک سیاه با این گرانی نشاندید .هی بایارانه 45500 در ماه را در تلویزیون مردم را تحقیر میکنید و حالا نه به بار ه ونه به داره .افزایش حقوق سال دیگه .شما تورم را مهار کنید افزایش حقوق پیش کشتان.
چرا وقتی نوبت افزایش حقوق ودستمزد میشود اما و اگر ها زیاد میشود و نمایندگان سوال های گیج کننده میکنند چرا برای حقوق خودشان اینچنین سوال هایی نمیکنند
. . . بنابراین نه زمانی که نرخ ها پایین هستند و نه زمانی که نرخ بالاست، تورم نمی تواند ملاک باشد، . .
پس چرا این کلمات قصار را در قانون نگنجاندید.؟؟؟و عکس این را گنجانده اید.؟؟؟
احتمالا آقای پور ابراهیمی کشفیات دیگری هم ندارند که در آینده رو خواهند کرد.
وقتی شمای نماینده قانون را لوس میکنید چه انتظاری از مجریان میتوان داشت.لااقل قانون را آنطور که فکر میکنید درست و جامع است تصویب کنید تا اینقدر اما و اگر نداشته باشد.
ما که ملتی هستیم که اجبارا نجیبیم ،رودربایستی نکنید و هر طور دلتان میخواهد و نه طبق قانونی که تصویب کرده اید عمل کنید.
واقعا براي خودم به خاطر رايي كه به روحاني دادم و همچنين شركت در انتخابات متاسفم افراد بي مسئوليت كه فقط رانت بازي و تهديد كارمندها رو يادگرفته اند و همگي با دريافت هاي حقوق و مزايا و امتيازات نجومي درد مردم جامعه را نمي فهمند
اميدوارم هر چه زودتر بساط اين بي مديريتي از مملكت ما برچيده شود
ديگه براي مردم اميدي نمونده...
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۲۲:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۳۰
دوست عزیز متاسفانه بحث دولت و دوبت ها نیست! آخه مگه میشه این همه دولت عوض بشه اما مشکلات یا سر جای خود باشن و یا بیشتر هم بشن. متاسفانه این یه پارادوکس هستش و عملا هر دوره تکرار مکررات میشه اما دریغ از عمل! تا دلتون بخواد راهکارهای قشنگ، نقدهای زیبا و .... به کار گرفته میشه اما دریغ و صد دریغ از کار عملی. متاسفانه مردم هم صرفا امیدوار میشن به اینکه حالا این انتخاب ممکنه شرایط رو تغییر بده، اما بعد از مدتی پی به اشتباه خومد می برند و داستان دوباره و صد باره تکرار می شه
حقوق کارمندان اهمیتی نداره ، ما مردم ایران بخاطر کار قهرمانانه و غرور آفرین دولت امید بجهت فعالیت نمایندگی سیگار فبلیپ اسراییلی در ایران سپاسگذاریم .
حقوق و مشکل مردم رو بی خیال همینکه مردم رو نشیه میکنید خیلی با ارزش است .
بدا به حال مردم کرمان اگر دور بعد به این نماینده ای که خوب سفسطه را بلد است، رأی بدهند. به این جمله توجه کنید اوج هنرنمایی(پیچوندن مردم) است:«بنابراین نه زمانی که نرخ ها پایین هستند و نه زمانی که نرخ بالاست، تورم نمی تواند ملاک باشد، چون میانگینی از این عدد برآورد می شود»
نمی دانم فلسفه در نظر گرفتن افزایش حقوق کمتر از نرخ تورم توسط دولت برای کارکنانش چیست؟ آیا واقعا می خواهند قدرت خرید یک کارمند در سالجاری را در سال بعد کاهش دهند؟ اگر جواب منفی است پس صغری کبری چیدن چه معنی میدهد. اگر جواب مثبت است هی به درآمد و تحقق آن و بستگی به این و آن دارد احاله ندهند بلکه صریحا بگویند ما می خواهیم نان مردم را در سال آتی از سفره امسالشان برداریم!!!و ما دولتیان و مجلسیان در این مدیریت ضعیف و بی عرضه هستیم و نه چیز دیگر!!! البته انتظار مردم و کارکنان در شرایط عادی و رو به بهبود باید افزایش توان خریدشان در سال آتی باشد و در شرایط اضصرار حداقل این توان خرید باید ثابت بماند و نه کاهش یابد والسلام.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر