بازدید 7112
یک فعال و کارشناس محیط زیست در گفت وگو با «تابناک»:

کدام مدیریت؟ مسئولان محیط زیست حتی از تهیه بروشور هم عاجزند!

متولیان حفاظت از محیط زیست کشورمان که مدتی است چوب حراج به حیات وحش زده و با صدور انبوه پروانه شکار، به کشتار بی حد و حصر برخی گونه‌ها برچسب «مجاز» زده‌اند، حالا خبر از مدیریت شکار می‌دهند؛ ادعایی که به باور برخی منتقدان، بسیار گزاف و غیرواقعی است.
کد خبر: ۸۶۱۸۱۷
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۸ 18 December 2018
تخریب سازه‌های عمرانی، حاصل امضاء فروشی مهندسین خاکستری است/ واگذاری پروژه‌های عمرانی به سرمایه داران، نتیجه‌ای جز تحویل پروژه ضعیف و نا ایمن ندارد ندارد
متولیان حفاظت از محیط زیست کشورمان که مدتی است چوب حراج به حیات وحش زده و با صدور انبوه پروانه شکار، به کشتار بی حد و حصر برخی گونه‌ها برچسب «مجاز» زده‌اند، حالا خبر از مدیریت شکار می‌دهند؛ ادعایی که به باور برخی منتقدان، بسیار گزاف و غیرواقعی است.

به گزارش «تابناک»؛ در حالی که کشتار پرندگان مهاجر در فریدونکنار، سرخرود و ازباران بیداد می‌کند و بازار پرنده‌فروشان فریدونکنار مملو از لاشه‌های پرندگانی است که صید و شکارشان تخلف محسوب می‌شود، حمید ظهرابی معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد: «برای نخستین بار شکار پرندگان در فریدونکنار مدیریت شد.»

وضعیت متناقضی که برخی آن را نشانه عدم صداقت مسئولان سازمان می‌دانند. افرادی که از جمله آن‌ها محمدعلی یکتانیک، فعال و کارشناس محیط زیست است که از نزدیک در جریان صید و شکار وسیع در فریدونکنار قرار دارد. وضعیتی که وی تأکید دارد «قتل عام» و «نسل کشی» است نه صید و شکار.

او در این باره به «تابناک» می‌گوید: این بار اولی نیست که مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست مقابل دوربین‌های رسانه‌ها به همه ایرانیان دروغ می‌گویند و واقعیت‌ها را انکار می‌کنند، اما در نشست اخیری که برگزار کرده‌اند، مرز‌های جدیدی را در عدم صداقت جابجا کردند که عجیب است؛ اینکه چند تن از مدیران سازمان مدعی شدند شکار در فریدونکنار مدیریت شده است!

یکتانیک می‌افزاید: نکته بسیار جالب در خصوص این ادعا آن است که اساسا در منطقه فریدونکنار، ازباران و سرخرود، هرگز شکار با اسلحه به عنوان یک معضل مطرح نبوده بلکه مسأله در این مناطق این است که پرندگان به تعداد زیاد با دام‌های زمینی و هوایی صید می‌شوند، که متفاوت از شکار است!

او با اشاره به بازار‌های مملو از پرندگان مختلف در این منطقه می‌گوید: بازاری که در آن روزانه هزاران پرنده عرضه می‌شود، هرگز با سلاح گرم تغذیه و تأمین نمی‌شود، اما ظاهرا مسئولان به این نکته مهم واقف نیستند. البته فارغ از تفاوت صید و شکار، جا دارد اشاره کنیم که بازار فریدونکنار در سایه کوتاهی‌های مسئولان به بارنداز قاچاق شهر‌ها و حتی استان‌های مجاور هم تبدیل شده و بسیاری از صید‌های صورت گرفته در نقاط دیگر هم در این بازار به فروش می‌رسند.

این فعال محیط زیست با تأکید بر فیلم‌ها و تصاویر تهیه شده از این بازار می‌گوید: کافی است نگاهی به فیلم‌های گرفته شده از محل جدید بازار ـ که در ماه جاری و روز‌های اخیر تهیه شده ـ بیندازیم تا دریابیم که مدیریت صید و شکار چقدر با واقعیت تطابق دارد و دروغ بیان شده، چه اندازه بزرگ و ... است!

 

وضعیتی که یکتانیک تأکید دارد درباره دیگر ادعا‌های مطرح از سوی مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست نیز صادق است. او در این باره می‌گوید: از یاد نبرده‌ایم که در مورد صدور دو هزار پروانه شکار در سطح استان تهران هم هر بار خبرنگاری از آقایان پرسید که چه توجیهی برای صدور این حجم از پروانه داشته‌اید، هربار جواب عجیب تری از جواب قبلی دریافت کرد؛ یک بار گفتند که اشتیاق شکارچیان را که سال‌ها شکار نکرده بودند دیدند و پروانه بیشتری صادر کردند و بار دیگر گفتند که هدفشان از این کار، ارضای غرایض شکارچیان بوده است!

این کارشناس محیط زیست در ادامه می‌‎افزاید: البه ارضای غرایض شکارچیان بیشتر مورد تأکید مسئولان سازمان قرار گرفت، چون یک بار از زبان معاونت سازمان، یعنی آقای ظهرابی بیان شد که حالا مدعی مدیریت شکار در فریدونکنار شده و یک بار هم گوینده آن آقای کیومرث کلانتری بود. همه این‌ها در حالی است که می‌دانیم وقتی مجوز شکار ۱۶۰ هزار پرنده را در قالب ۲ هزار پروانه شکار صادر می‌کنیم معنایش آن است که می‌بایست دست کم یک میلیون پرنده در تهران داشته باشیم، اما آیا این میزان پرنده داریم؟

 
تعداد بازدید : 371

یکتانیک با طرح ابهامات دیگر در خصوص صدور مجوز شکار ۱۶۰ هزار پرنده در قالب دوهزار پروانه شکار در تهران، می‌گوید: هنوز کسی نمی‌داند آیا اساسا افرادی که پروانه‌های انبوه یاد شده را گرفته‌اند، از آن‌ها در جای درست استفاده می‌کنند یا نه، یا اینکه آیا سلاح این افراد مجاز است یا خیر، یا اینکه آیا محدودیت تعداد پرنده ذکر شده در پروانه‌شان را رعایت می‌کنند یا خیر؟ جدای این‌ها اصلا کسی نمی‌داند آیا شکارچیان پروانه دار، گونه درست را شکار کرده‌اند یا خیر، چراکه می‌دانیم مسئولان حتی از تهیه یک بروشور ساده برای معرفی گونه‌های مجاز و غیرمجاز به شکارچیان عاجز بوده‌اند!

توضیحاتی که در ادامه آن می‌گوید: آقایا مسئول از کدام مدیریت حرف می‌زنند؟ آیا می‌شود به ادعای ایشان که عدم صداقتشان را نشان داده‌اند، اطمینان کرد؟ آیا واگذاری مناطق حفاظت شده با توجیه مشارکت مردم هم نتیجه همین مدیریت است؟ این مسائل است که مانع می‌شود بپذیریم اقداماتی مانند دایر کردن قرق‌های اختصاصی، منفعت هم دارند و چیزی جز شروع جنگ نابرابری که پایه گذارش، سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان است، نیست.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۵
کشتار دسته جمعیه واقعا
کاش اهالی و مردم فریدون کنار امروزه و بعد از خبرهای متعددی که سال هاست از وضعیت شکار ناجوان مردانه و فروش آن در بازارهای این شهر به جهانیان رسانده می شود توجه شده باشند که متاسفانه امروز نام شهر شان , یاد آور و مترادف شده با شکار و قتل عام پرندگان زیبای مهاجر و غیر مهاجر و شنیدن نام این شهر حس و حال بدی به آدم ها می دهد , حس و حال من نوعی که اینگونه است. به نظر من تا دیر نشده و نام این شهر برای همیشه در ذهن ها به نماد پرنده کشی برای بدست آوردن مقداری پول و ارتزاق تبدیل نشده , فکری کنند اگر چه به نظر می رسد دیگر اندکی دیر شده. و یادمان باشد امروزه تصاویر زشت و زیبای هر اتفاقی با پیکسل بالا و در لحظه در معرض جهانیان قرار می گیرد.
شما يك نفر بعد از 45 سال سابقه خدمت به اسم كلانتري رئيس سازمان محيط زيست كرده ايد كه 90 درصد حوزه كاري اين آقاي دخالت توكار وزارت جهاد كشاورزي و انتصابات تو سازمان تحقيقات كشاورزي تا رسيدن به مسائل محيط زيست.
سازمان محیط زیست سالهاست که حیات خلوت عده ای خاص شده است و مافیای شکارچیان و دارندگان اسلحه در آن نفوذ بی حد و حصری دارند .
در کشوری که هر روز ما یحتاج اولیه مردم گران می شود و برای دولت اهمیتی ندارد ، محیط زیست را که کلا اهمیت نمی دهند ....
ایران بااین رویه که در پیش گرفته چه منابع طبیعی و محیط زیست رو به نابودی است
مسیولان خود از مشتریان خصوصی این انواع گوشت اند.
اونوقت توی استان ها و شهرستان های دیگه اگر یک پر پرنده توی ماشین شکارچی باشه روزگار شکارچی را سیاه میکنند
وای بر کسانی که مجوز شکار رو صادر می کنند و همچنین بر شکارچیان... نفرین پرنده ها بر شکارچیان .... کوتاه باد زندگانی کسانی که عمر مخلوقات زیبای خدا رو کوتاه می کنند....
آقای مدیر سازمان وقت ندارد
ایشان بدنبال موضوع جاسوس و... است وقت ندارد به این مسائل سرپایی بپردازد
وای براین سازمان محیط زیست
نتیجه مدیریت اصلاح طلبان پر ادعایی همچون عیسی کلانتری بهتر از این هم نمی شود
چیز جدیدی نیست. هر سال در این فصول این اخبار را می شنویم
کسانی که اینگونه دست به قتل عام این مخلوقات بی آزار خداوند میزنند یقینا دچار عذاب الهی خواهند شد ، بی شک .
کاش میشد به این زبان بسته ها فهماند که ایجا جای امنی نیست برای شما به مرز ایران نزدیک نشوید!!
مروم فریونکنار باید توجه کنن با این قتل عامشون نسل پرندگان رو منقرض میکنن کم بخور همیشه بخور
سازمان حفاظت محیط زیست بعد از 12 سال همچنان در به روز رسانی و تجدید چاپ کتاب اطلس مناطق حفاظت شده ایران عاجز و ناتوان هست.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان