بازدید 20863
حربه قومیتی و فرار رو به جلوی نماینده مجلس؛

هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان، به موضوع نماینده سراوان ورود می‌کند/ پزشکیان مسئول پرونده محمدباسط درازهی شد

روز گذشته، فیلم کوتاهی از برخورد عجیب یک نماینده مجلس شورای اسلامی با کارمند گمرک منتشر شد که در همان دقایق کوتاه، پُر بود از کلمات رکیک و توهین به مردم. در این فیلم، نماینده سراوان از شهرهای سیستان و بلوچستان، از کارمند گمرک توقعی دارد. کارمند به درازهی می گوید: ما از شما دستور نمی گیریم و درازهی، نماینده سراوان به این کارمند هتاکی می کند.
کد خبر: ۸۶۱۷۱۶
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۰ 18 December 2018

هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان، به موضوع نماینده سراوان ورود می‌کند/ پزشکیان مسئول پرونده محمدباسط درازهی شدروز گذشته، فیلم کوتاهی از برخورد عجیب یک نماینده مجلس شورای اسلامی با کارمند گمرک منتشر شد که در همان دقایق کوتاه اولیه، پُر بود از کلمات رکیک و توهین به مردم.

به گزارش «تابناک»؛ در این فیلم، نماینده سراوان از شهرهای سیستان و بلوچستان، از کارمند گمرک توقعی دارد. کارمند به درازهی می گوید: ما از شما دستور نمی گیریم و درازهی، نماینده سراوان به این کارمند هتاکی می کند. در این هنگام، یکی دیگر از ارباب رجوع‌ها، وقتی می فهمد فرد هتاک نماینده مجلس است، او را بدون حتی لحظه‌ای تردید به شکلی تحقیرآمیز بیرون می اندازد.

پس از پخش گسترده این ویدئو، آقای نماینده مجلس در ویدئویی دیگر توضیح داد، فیلم منتشره با ترفندهای کامپیوتری برای تخریب چهره وی تقطیع شده بود و در آن فیلم کارمند گمرک به قوم بلوچ و اهل سنت توهین کرده و خلاصه او از مراجع ذی صلاح پیگیر مسأله است.

اما نکته جالب ماجرا اینجاست که صبح امروز فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد در جلسه علنی مجلس پس از طرح موضوع انتشار این کلیپ در فضای مجازی، از محمدباسط ‌درازهی نماینده مردم سراوان عذرخواهی کرد و کلیپ را تقطیع‌شده و خلاف واقعیت دانست.

بهروز نعمتی، عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با تابناک اظهار داشت: همه ما از این اتفاق ناراحتیم و جلسه ای نیز به این منظور تشکیل شده و نماینده سراوان نیز توضیحاتی در این باره داده است. مجموعه بروآردها این شد که مسعود پزشکیان به عنوان رئیس هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان، این موضوع را پیگیری کند. همچنین قرار است خود دژپسند نیز در این پروسه به مجلس کمک کند که اگر مشکل از سوی نماینده بوده، موضوع بررسی شود و مسیر قانونی خود را پشت سر گذارد.

این نماینده مجلس در پاسخ به این که دلیل ناراحتی محمدباسط ‌درازهی چه بوده، گفت: این نماینده در توضیحات خود اظهار داشته که بیش از 45 دقیقه منتظر بوده، و کارمندان گمرک هم به وی فحاشی کرده اند و وی نیز ناراحت شده و از کوره در رفته است.

این نماینده مجلس در خصوص برخی تنش ها در جلسه صبح نیز گفت: بحثی بین جلالی و کریمی قدوسی بر سر رأی گیری ایجاد شده بود که با وساطت حل شد.

آنچه از گفته های دو طرف می توان برداشت کرد، این است که به هر حال این نماینده مجلس برای کاری که به گفته خودش رسیدگی به مشکلات حوزه انتخابیه بوده، به این اداره رفته، ولی بخش ناگفته ماجرا این است که معمولا نمایندگانی که به دیدار مدیران می روند با وقت قبلی و هماهنگی شده می روند.

بنابراین از رویداد این فیلم می توان دو نتیجه گیری کرد: یا اینکه نماینده سراوان بدون وقت قبلی به دیدار این مدیر رفته و در خواست ملاقات خارج از نوبت داده که با واکنش کارمندان و سایر ارباب رجوع مواجه شده و یا آنکه احتمالا درخواستی داشته که از حیطه وظایف این مدیریت خارج بوده و وی با اصرار قصد به کرسی نشاندن حرف خود را داشته است.

اما به هر حال، آنچه در این فیلم کوتاه وجود دارد، حکایت از یک رفتار نامتعارف و توهین به مردمان وفاداری است که با شرکت در انتخابات به دنبال رفع مشکلات کشور هستند.

شگفتی ماجرا آنجاست که این نماینده مجلس بعد از پخش این ویدئو، به سرعت مسأله را قومیتی قلمداد کرده و با اینکه در این فیلم اثری از توهین کارمند گمرک به مردم یک خطه دیده نمی شود، موضوع را به گونه ای دیگر جلوه داده و با اعمال فشار از طریق سایر نمایندگان سیستان و بلوچستان، وزیر تازه منصوب شده را وادار به عقب نشینی کرده است.

هرچند وزیر اقتصاد با تواضع خاصی از مردم عذرخواهی کرده، انتظار این است به موضوع کامل رسیدگی و اگر این مسأله ابعاد دیگری نیز دارد، سریع درباره آن شفاف سازی شود، چون کمترین سود این کار این خواهد بود که مردم در دور بعدی انتخابات ـ که حدود یک سال دیگر خواهد بود ـ شناخت بهتری از منتخبان خود خواهند داشت.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۹۲
انتشار یافته: ۴۳
اگر لباس بلوچی تن این نماینده نبود کسی جرات درگیری با وی را نداشت(بجز لباس سخصی ها)
پاسخ ها
علمدار
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
بازم که تو از داخل سفارت فلان کشور مزلف عربی اظهار نظر کردی. شما خواهشا سکوت کن البته دقیقا به زبان شما میشه اسکتوا
متاسفم برای مردم ایران که چنین اشخاصی به عنوان نماینده به مردم اهانت میکنند
برخی نمایند های مجلس پر توقع و رفتارشان در مجلس هنگام سخنرانی مسیولان یا موافقان و مخالفان هنگام تصویب لوایح بسیار دور از ادب و شان نمایندگی نیست.من .گاهی چنان فریاد می زنند که انگار به جای مجلس در چال میدان هستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
یا نظر را منتشر نکنید یا اینکه کامل چاپ کنید چنان نظر را دستکاری میکنید که جملات نامفهوم می شوند واقعا به شعور مردم توهین می کنید
آخرش از این نماینده یک قهرمان میسازند و کارمند بیچاره رو اخراج میکنن و اون رو عامل عربستان و استکبار و ..‌ معرفی میکنن
این مجلس با برخی نمایندگانی که اختیار در مسائل مهم و اصلی کشور ندارند و فقط حرف خود را در مسائل جزئی به کرسی می نشانند تعطیل شود بهتره.اون از نماینده ارومیه اینم از سراوان
از خروجی لیست امید و تَکرار بیشتر از این انتظاری نیست.
قوم خود برتربین
به گزارش نامه نیوز، یکی از کارکنان گمرک که درخواست کرد نامش برده نشود در مورد فیلم منتشره از یک نماینده مجلس هنگام ورود به ساختمان گمرک و درگیری با یک ارباب رجوع، چنین توضیح داد: ساختمان دارای پارکینگ محدودی است که عمدتاً توسط خودروهای مدیران گمرک اشغال می‌شود و میهمانانی که از قبل هماهنگ کرده باشند، می‌توانند برای پارک خودرو از این پارکینگ استفاده کنند، اما در روز سه‌شنبه هفته قبل یکی از نمایندگان مجلس بدون هیچ هماهنگی قبلی قصد داشت با خودروی خود وارد پارکینگ شده و دیداری با رئیس کل گمرک داشته باشد که چون هیچگونه هماهنگی از قبل انجام نشده بود از ورود خودروی این نماینده به پارکینگ گمرک به دلیل مشکل ظرفیت پایین پارکینگ جلوگیری شد.

وی افزود: اینکه نماینده محترم مجلس اعلام کرده جلسه با رئیس گمرک از قبل هماهنگ شده و بعدا تغییر یافته بود، صحت ندارد و کارمند انتظامات گمرک موظف بوده به خاطر عدم هماهنگی از ورود خودروی این نماینده به داخل پارکینگ گمرک جلوگیری کند.

وی افزود: کارمند گمرک که در فیلم منتشر شده در فضای مجازی اجازه ورود بدون هماهنگی را به نماینده مجلس نمی‌دهد، هیچ گونه سابقه سوئی در مدت خدمت در گمرک نداشته و اتفاقاً خودش از شهروندان اهل تسنن ترکمن صحرا در استان گلستان است و ادعای نماینده مذکور مبنی بر توهین به اهل تسنن از سوی این کارمند و قومیتی جلوه دادن این بحث و درگیری نمی‌تواند واقعیت داشته باشد.

وی تأکید کرد: این جریان در اوج ساعات کاری و شلوغی زمان اداری اتفاق افتاده که اگر آن نماینده مجلس قبلاً حتی با یک تلفن هماهنگ کرده بود، هیچ کدام از این مشکلات پیش نمی‌آمد و از قبل برای جای پارک خودروی ایشان تدبیری می‌شد. همچنین طبق فیلمی که وجود دارد، این نماینده مجلس ۴۵ دقیقه در جلوی درب گمرک معطل نشده و همان ۵-۶ دقیقه‌ای که جر و بحث بین نماینده و کارمند و همچنین دخالت یک ارباب‌رجوع صورت گرفته، واقعیت دارد.

وی تاکید کرد : هیچ فردی نباید فحش و ناسزا به دیگری بگوید؛ به ویژه این که فرد گوینده نماینده مجلس و از مسئولان کشور باشد و توهین از جانب هیچ کس به فرد دیگری پذیرفته نیست و همه باید نسبت به حفظ کرامت افراد بدون توجه به جایگاه آنها اهتمام داشته باشند.

این کارمند گمرک در پاسخ به این پرسش که آیا کارمند مورد نظر هنوز سر کارش است، گفت: دلیلی ندارد که آن کارمند وظیفه‌شناس از کار بی‌کار شود؛ البته باید در مورد همه شهروندان از جمله نمایندگان مجلس که خود قانون‌گذار هستند، قانون و مقررات رعایت شود.

محمد واسط درازهی نماینده سراوان در مجلس پس از انتشار فیلم این واقعه در یک پیام ویدئویی که از خود منتشر کرده، گفته است این کلیپ توسط افراد مغرض پیرو یک درگیری و مشاجره بین او و یک ارباب رجوع بعد از حدود ۴۵ دقیقه معطلی در محل گمرک ایران و به تحریک یکی از پرسنل گمرک صورت گرفته است.

درازهی در این فیلم مشاجره ایجاد شده را توهین به قوم بلوچ، مذهب اهل سنت، نمایندگان مجلس و مسئولان کشور قلمداد می‌کند؛ البته در فیلم منتشر شده هیچ نشانه‌ای از توهین قومیتی یا مذهبی و امثال آن به چشم نمی‌خورد و به خصوص با توجه به اینکه کارمند یاد شده خود اهل تسنن بوده است ادعای توهین مذهبی و قومیتی دور از ذهن به نظر می‌رسد.

این نماینده مجلس همچنین فیلم منتشر شده در فضای مجازی را محصول ترفند کامپیوتری، برش و همسان‌سازی کلمات و انتشار از روی غرض دانسته که اعلام کرده این مسئله از سوی مقامات قضائی ذیصلاح در حال پیگیری است.

وی همچنین در پایان فیلم منتشر شده از خود آرزو کرده است روزی برسد که به هیچ قوم، مذهب و لباسی در هیچ‌جا توهین و بی‌حرمتی نشود.

شهروندان ایران اسلامی با لباس، زبان و مذهب مختلف هزاران سال است که با پذیرش تفاوت‌ها در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند و همه خود را در برابر قانون مساوی می‌دانند.
این نماینده بایدرسماازکارمندصادق عذرخواهی کرده وتعهددهدمن بعدازاتجام چنین کارهایی خوداری کند
وزیر اقتصاد دوباره عذرخواخی رو تکذیب کرده و گفته کسی ک خطا کرده باید عذرخواخی کنه
سوال اصلی این است :
نماینده مذکور در گمرک چکار داشته است ؟
اگر از طرف مجلس بوده چرا کارمند و منشی نداشته چرا با هماهنگی مجلس نرفته؟
اگر کار شخصی داشته جرا باید بخاطر اینکه نماینده است درخواست دیدن رییس را بکند؟ اینکه نماینده فی نفسه چه کار گمرکی شخصی دارد خودش موضوع اصلی است . در فیلم هم ایشان به کارمند فحش دادند. کارمندی که کارش را انجام بدهد بدون تبعیض بین رییسان و رعیتان باید پاداش بگیرد نه آنکه مجازات شود
نماینده محترم شما می تونستید با یک عذرخواهی ساده رفتار اشتباه خود را تا حدی اصلاح کنید نه اینکه دوباره با توسل دروغ جوسازی کنید
چه انتظارای دارید عزیز جان از این مجلس و دولت اگر جز این خروجی وجود داشته باشد به حق بایستی متعجب شد کجایند مصدق ها چه شد آن عشق و محبتهای اول انقلاب نفت نبود ولی اونی که بود برای همه بود از همه چیز به نفع هم میگذشتیم حالا همه بی تربیت و بی ادب و عصبانی و خشمگین شدیم حتی دوکلمه حرف نمی تونیم با هم بزنیم خدایا چه شد کجاست آن سال‌های دفاع از ایران عزیز که ادبیاتمان به نفع هم مردن بود چه شد کجا داریم میریم به خود خدا این راه به تعالی و بارندگی نمیرسه موج های هر روزه بیکاری همه دستفروش شدن شرط بند شدن کلاهبردار و رشوه بگیر
اینکه یک کارمند گمرگ بطور نادانسته یا دانسته توهین به مردم بلوچ کرده درست است چون بجای بحث با نماینده ، گفته ببینید که این نماینده مردم بلوچ است و نمیدانم چه کسانی به این رای داده اند.. و سپس با اشاره ی مرموزی از یک لباس شخصی کیف بدست که بیشک یک مامور حفاظت بوده ، نه مراجعه کننده، دست به خشونتی دور از ادب یک ایرانی با فرهنگ علیه نماینده زده... و اورا که گویا نزدیک یک ساعت سرکار گذاشته شده بوده، تحریک و به بیرون از اداره دک کردند... این یک روش درست نیست که در یک اداره ی مرزی کشور بلا مردمی با غیرت و غیور و وفادار با آرمان ایرانیشان رخ دهد که باید وزیر و دادگاه صالحه با آن رسیدگی بکند و از نماینده هم دلجویی بشود...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
کلمه ی بلوچ هیچ جای فیلم گفته نشده
میگه این آقا نماینده مجلسه
شما هم جو الکی نده برادر من
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
فیلم رو خوب نگاه کن میگه ایشون نماینده مجلس هستند . خود نماینده محترم مدعی کامل نبوده فیلم شده اند خب فیلم کامل منتشر شود به همین سادگی
1-مدرک تحصیلی ایشان بررسی شود.
2- شش ماه الی یک سال ایشان آموزش ببینند که یک نماینده چگونه در مکانهای عمومی ظاهر شده و چه ادبیاتی باید داشته باشند.
اینها را باید از مجلس بیرون کرد. شرم آوره برای جمهوری اسلامی که همچین نماینده ای داشته باشه
نتیجه تکرار
ادمین لطفا
تابناک عزیز
به عنوان یک رسانه، نه تنها در عرصه اطلاع رسانی و صحت اخبار باید دقت داشته باشید،بلکه بطور غیر مستقیم مسوول پاسداری از زبان فارسی نیز می باشید،عنوان (هیات نظارت بر رفتار نمایندگان، به موضوع نماینده سراوان ورود می کند.) از نظر دستوری اشتباه است و شایسته است که بصورت : هیات نظارت بر رفتار نمایندگان، موضوع نماینده سراوان را بررسی خواهد کرد؛اصلاح شود.
بعضی نمایندگان بجای قانونگذاری در مسائل اجرایی حوزه خود وعزل ونصبها واخذ مجوزهادخالت می کنند.شورای محترم نگهبان باید آنها را از اینکار منع کند.
تو ژاپن اینجوریه که اگه نماینده ی مجلس خطایی کرده باید جفت دست و پاشو بست تاخودشو نکشه.
ولی توی ایران نماینده به کارمنده توهین میکنه جای عذرخواهی میگه ترفندهای کامپیوتری بود و تازه ازش عذرخواهی هم میکنن
سانسوری در کار نبوده این نماینده باید تنبیه شود.
فبلم دارد میگوید کترمند با متانت جواب داده و گفته باید منتظر دستور مافوق باشد ولی نماینده بی درنگ توهین را شروع میکند ولی اشکال از دو جا هست یکی خشونت از طرف نمایندگان بخاطر این هست که در مجلس نمیتوانند مطالبات مردم را به پیش ببرند و دوم مصوبات آنها وتو میشود و خسته روحی هستند و هر روز تهدید به پیامک میشدند
تابی یه چیزی واس خودت گفتی دیگه به هر حال
بهتر است يک نهاد خارج از مجلس به رفتار و عملكرد نمايندگان نظارت و كنترل داشته باشه
سلام جای بسی تاسف داره که برای فرار از مسولیت خود و پوشش دادن بی ادبی خود متوسل به دروغ بشیم و به قول معروف عذر بدتر از گناه بیاریم . ابروی ما مردم سیستان و بلوچستان رو بردی
اقای دژپسند اصل ماجرا را چطور با این سرعت فهمیدن .........
واقعاً خيلي دور از اخلاق هست كه نماينده مجلس كه بايد عصاره فضائل باشه ، اينجور الفاظي به كار ببره اونم در حضور يك خانم ، زشت تر اينكه در پاسخ شروع به اتهام زني به اشخاص بكنه و سعي كنه موضوع رو امنيتي جلوه بده ! خب برادر من ، فيلم اش موجود هست و بچه كوچيك هم ميفهمه كه فيلم مونتاژ نشده ، ايشان اگر معذرت خواهي ميكرد و دلجويي ميكرد از شخصي كه بهش توهين كرده ، صدبرابر بيشتر اثر داشت ... ولي متاسفم براي ايشان واقعا ....
چرا نباید با این نماینده برخورد کرد؟ اگه نمایندگان بخواهند با اون کارمند که فقط وظیفه اش را انجام داده برخورد بکنند یا وزیر را استیضاح بکنند اول باید با این نماینده خاطی برخورد کنند
خداییش این نماینده چرا خودشو‌ از همه برتر میدونه
اگه نماینده ها نماینده بودن و امثال این اقا به فکر قوم بلوچ بودن دو طفل معصوم در اتش نمی سوختند
نماینده مجلس اشتباه کرده و باید از مردم عذرخواهی می کرد نه اینکه دوباره با دروغ مسائل قومیتی را وسط می کشید باید به شدت با این نماینده برخورد شود
امیدوارم به درستی قضاوت بشه
ايشان رفته گمرك چه چيزى را ترخيص كنه ؟
تازه گفته اگه ان کارمند تنبهه نشه از مجلس استعفامیدم وبه دانشگاه برمیگردم ترا خدا به دانشگاه راه ندین چون بد اموزی داره برای دانشجویان.
چه ربطی به وزیر داره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
خدایا تا کی باید شاهد این قضایا باشیم یک روز رانتخواری.یک روز ژن برتر .یک روز داماد بازی .یک روز فامیل بازی . یک روز ................................... پس خلاصه کلام بگوئید مردم ما شما را پله کردیم تا برویم بالا
حالا که فیلم به قولی ناقص منتشر شده خب فیلم کامل را منتشر کنند. به همین راحتی همه چیز مشخص می شود
این روش خوبیه که هر آدمی که پست و مقامی داشت یا نماینده بود وقتی ماهیت خودش را نشان داد و یا گاف داد و در فضای مجازی پخش شد فورا برای ماست مالی کردن قضیه اعلام کنند فیلم سانسور شده یا تقطیع شده یا عمدا میخواسته اند فلانی را خراب کنند و....البته در صدا سیما اخبار هشت و نیم دیدیم که چطور نماینده مزبور میخواست موضوع را از طریق شیعه سنی کردن و اینکه کارمند مثلا شیعه بوده و سنی ها را اذیت میکنه و برخورد شیعه سنی داشته و .... ماست مالی کنه غافل از اینکه آبی که ریخته شده جمع نمیشه و سوء استفاده میکرد. به هر حال وقتی توهین کرده آنهم در مقام نماینده مجلس قابل توجیه نیست و نماینده سراوان گردن کلفتی کرده که باید پاسخ گردن کلفتها را با شکستن گردنشان داد تا ملت ببینند که حساب و کتابی هم هست. اما راه فرار نباید داد .البته اگر قضیه در گمرک بوده که باید گفت کارمندای گمرک هم کم مسئله ندارند.گمرک در واقع سر گردنه است و گمرکیها میتوانند به عده ای خوب سرویس دهند و سرویس دریافت کنند و میتوانند گیر بدهند و اذیت کنند. مشکل اینجاست که دست به دمبک هر کی میزنی صدا میده.نماینده و کارمند گمرک و بانکی و .... هر کس هر جا بتونه زهرشو میریزه.خدا عاقبت ملت را با این نماینده ها و دولت و بدنه دولت ختم به خیر کنه.
نماينده سراوان بايد استعفا بده
خیلی جالبه
مجلس به جای حساسیت نشان دادن به سوختن چند کودک معصوم در کلاس های درس فاقد استاندارد مناطق محروم، برای توهین به نماینده( به به فرض صحیح بودن ادعای نماینده) جلسه برگذار میکند.... جان مردم چقدر بی ارزش شده در این مملکت
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی