بازدید 8713

راه اندازی اپلیکیشن اتوبوس اشتراکی در تهران

کد خبر: ۸۶۱۱۹۹
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۵ 16 December 2018
به گزارش تیترشهر: در طول یک دهه اخیر مطالعات کارشناسان حمل و نقل عمومی به ویژه شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران نشان می دهد میدان ونک به دلیل اینکه یکی از میادین اصلی توزیع سفر شهروندان شمال تهران به مقاصد غرب و شمال غربی، شرق و شمال شرقی پایتخت است در زمان های پیک سفر در بیشتر ایام سال با افزایش مسافر و تقاضای سفر روبه رو است.

هر چند در طول سال های اخیر با ساماندهی خطوط تاکسی و اتوبوس این میدان و ایجاد پایانه ای قابل دسترسی مسافران به این مدهای حمل و نقل عمومی امکان دسترسی بهتر شهروندان فراهم شده است اما باز هم در ساعات اوج سفر به ویژه پیک عصرگاهی شاهد انتظار تعداد زیادی از مسافران در ایستگاه های اتوبوس و تاکسی هستیم.

بر این اساس و با هدف ساماندهی مشکلات دسترسی راحت شهروندان به ناوگان اتوبوسرانی؛ شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران با همکاری مهندسان ایرانی مطالعاتی را برای راه اندازی اپلیکیشن اتوبوس شاتل برای نخستین بار در ایران در این پایانه انجام داده است

آنطور که مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران به خبرنگار تیتر شهر توضیح داد: با انجام این مطالعات لزوم طراحی و اجرای اپلیکیشن اتوبوس اشتراکی ( شاتل) با نام اختصاری DRT مشخص شده است و به زودی این APP برای دسترسی راحت و آشان شهروندان به این ناوگان اتوبوسرانی در زمان پیک سفر عصرگاهی در پایانه اتوبوسرانی میدان ونک رونمایی خواهد شد.

به گفته پیمان سنندجی؛ اتوبوس های شاتل سیستمی است که تجربه موفقی را در بیشتر شهرهای مطرح دنیا داشته است. شیوه فعالیت این سوریس های حمل و نقلی به شهروندان و مسافران نیز به این صورت است که با توجه به میزان تقاضا به مقاصدی که از قبل روی نقشه اپلیکیشن مشخص و کدگذاری شده است، مسافر می تواند با مشخص کردن مبدا و مقصد خود با پرداخت کرایه به صورت آنلاین بدون طی کردن زمان انتظار طولانی سفر به مقصد خود برسند.

بیشترین تقاضای سفر از پایانه ونک به مقاصد مناطق غربی تهران

مطالعات اولیه طرح اتوبوس شاتل در پایانه اتوبوسرانی میدان ونک به عنوان یکی از شلوغ ترین و پر تردد ترین میادین شمالی شهر تهران نشان می دهد که در ساعات اوج سفر عصر گاهی نه تنها تعداد زیادی مسافر برای رسیدن به مقاصد خود در غرب تهران به این میدان مراجعه می کنند بلکه ساعات بیشتری را در انتظار ورود اتوبوس به پایانه سپری می کنند که این مساله به ویژه در زمان پیک عصرگاهی باعث نارضایتی شهروندان از نحوی خدمات رسانی سیستم های حمل و نقلی اعم از تاکسی و اتوبوس شده است.

طبق این مطالعات پایانه تاکسیرانی میدان ونک نشان می دهد ، این مجموعه با مشکلاتی همچون ورودی، خروجی و انباشت کل پایانه، ورودی، خروجی و انباشت خطوط مهم و مبدا و مقصد نهایی مسافران پایانه روبه رو است. همچنین در خارج از این مجموعه نیز در ساعات پیک سفر عصرگاهی در ابتدای خیابان ملاصدرا با ورودی، خروجی و انباشت مسافران مواجه است.

مطالعات کارشناسان شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران نشان می دهد که در زمان اوج سفر عصرگاهی که از ساعت 16 آغاز و تا ساعت 20 شب نیز ادامه دارد،در طول این 4 ساعت 11000 مسافر وارد پایانه اتوبوسرانی میدان ونک می شوند. این در حالی است که به دلیل تقاضای بالای سفر به ویژه در خطوط پر مسافر، گاهی اوقات 1200 نفر در طول صف های طولانی در انتظار ورود اتوبوس ها به این پایانه هستند.

مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران در این باره به خبرنگار تیتر شهر توضیح داد: در مجموع درساعات اوج سفر عصرگاهی میانگین زمان انتظار مسافران برای سوار شدن به اتوبوس 14 دقیقه در نظر گرفته شده است که در برخی ساعات این میزان انتظار به 26 دقیقه می رسد که همین مساله با نارضایتی شهروندان نسبت به خدمات رسانی ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران روبه رو است.

خطوط آزادی، میدان انقلاب، جنت آباد، میدان آزادی، میدان صادقیه از جمله خطوطی هستند که در پایانه اتوبوسرانی میدان ونک با بیشترین تقاضای سفر در هنگام عصر روبه روست.

مطالعات انجام شده به تفکیک هر کدام از خطوط نام برده شده نشان می دهد که در اوج سفر عصر گاهی از ساعت 16 تا 20 شب 1000 مسافر متقاضی استفاده از خط اتوبوس میدان آزادی هستند. این در حالی است که در ساعت هایی که این خط با انبوه تقاضای سفر روبه رو می شود بیشترین طول صف به 60 نفر در بین ساعت 17 تا 18 عصر ایجاد می شود. این در حالی است که میانگین زمان انتظار مسافران برای خط ونک به میدان آزادی 8 دقیقه تخمین زده شده است که در ساعات اوج سفر بیشترین زمان انتظار مسافران در این خط به 13 دقیقه برای هر نفر مسافر بین ساعات 17:30 تا 19:30 می رسد.

خط اتوبوس میدان پایانه ونک به جنت آباد نیز در زمان عصر با 1200 تقاضای سفر و مسافر روبه رو است که در بین ساعات 17:30 تا 18:30 بیشترین طول صف مسافران برای این خط با حضور 130 نفر تشکیل می شود. جالب است بدانید که میانگین زمان انتظار برای این خط پر تقاضا در اوج سفر عصرگاهی 15 دقیقه در نظر گرفته شده است این در خالی است که بین ساعات 18:30 تا 19:30 بیشترین زمانی که مسافران در انتظار اتوبوس هستند به 21 دقیقه نیز می رسد.

خط پایانه ونک به میدان صادقیه را می توان یکی از پر تقاضا ترین خطوط این پایانه دانست. تعداد کل مسافران این خط در ساعات اوج سفر عصرگاهی 1900 نفر است و در بین ساعات 17 تا 18 حدود 170 نفر مسافر بیشترین طول صف انتظار را در این خط ایجاد می کنند. در مجموع میانگین زمان انتظار برای این خط در این ساعات 13 دقیقه در نظر گرفته شده اشت که در حدود ساعات 17:30 تا 18:30 این زمان انتظار برای مسافران خط میدان صادقیه به 20 دقیقه نیز می رسد.

تعداد مسافران ورودی و خروجی خط میدان ونک به انقلاب در پیک عصرگاهی 600 نفر است که بیشترین طول صف در این زمان برای این خط بین ساعات 16: 30 تا 17: 30 بوده است که به 40 نفر می رسد. میانگین زمان انتظار برای این خط نیز 10 دقیقه در نظر گرفته شده است که بیشترین زمان انتظار مسافران بین ساعات 17: 30 تا 19 به 15 دقیقه نیز می رسد.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران درباره زمان انتظار مسافران در خطوط مختلف پایانه نیز بیان می کند: در مجموع میانگین زمان انتظار برای استفاده از خطوط اتوبوسرانی پایانه میدان ونک 14 دقیقه است که در بین ساعات 18 تا 19 این میزان انتظار به 26 دقیقه نیز می رسد.

میدان ونک، یکی از مقاصد توزیع سفر در تهران

مطالعات انجام شده دارای ابعاد دیگری نیز هست. سنندجی در باره طریقه دسترسی مسافران به پایانه میدان ونک بر اساس مطالعات انجام شده به خبرنگار تیتر شهر گفت: با توجه به اینکه میدان ونک یک مرکز تجاری و اداری است دسترسی مسافران به پایانه اتوبوسرانی و تاکسیرانی مستقر در میدان ونک به صورت پیاده انجام می شود. به گونه ای که 73 درصد از مسافران به صورت پیاده، 10 درصد به وسیله اتوبوس و 17 درصد نیز به وسیله خطوط تاکسیرانی وارد این پایانه می شوند.

به عبارت دیگر می توان گفت که اکثر مسافران در انتهای خطوط پایانه پیاده می شوند که شامل 73 درصد و در میانه مسیرها نیز 27 درصد از ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی پیاده می شوند.

به گفته وی مطالعات درباره طریقه دسترسی مسافران از انتهای خط به مقصد نهایی پایانه میدان ونک نیز نشان می دهد مقصد نهایی اکثر مسافران در انتهای خطوط پایانه است. اما 61 درصد از این افراد به صورت پیاده به مقصد نهایی خود می رسند، 30 درصد با تاکسی، 7 درصد با یک اتوبوس دیگرو 2 درصد نیز به وسیله مترو به مقصد نهایی خود بعد از پیاده شدن از اتوبوس های پایانه ونک می رسند.

آنطور که مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران توضیح می دهد، یکی دیگر از مشکلاتی که پایانه ونک در زمان اوج سفر عصرگاهی با آن روبه رو هستند مربوط به تعداد مسافران سرریز شده از خطوط این پایانه است که تعداد آنها نیز به 700 نفر نمی رسد. براین اساس تعداد مسافران سرریز شده از پایانه به مقصد میدان آزادی 33 درصد، خیابان ملاصدرا 32 درصد و به سایر مقاصد ممکن 35 درصد است. این مسافران سرریز باعث ایجاد ترافیک در محدوده پایانه به ویژه خیابان ملاصدرا می شوند.

به گفته پیمان سنندجی مسانگین نرخ سوار شدن مسافران سرریز شده در هر دقیقه 3 نفر است که در ساعات اوج سفر عصرگاهی مسافران سریز شده به مقصد خیابان ملاصدرا در ساعت 16 به 20 نفر، مسافران سریز شده به مقصد میدان آزادی در حدود ساعت 18:30 تا 19 به 13 نفر و مسایر مقاصد نیز در بین ساعات 18 به 15 نفر بر دقیقه می رسد.

مطالعات نشان می دهد زمان انتظار مسافران در خطوط مختلف پایانه تا 5 دقیقه مطلوب به نظر می رسد. اما در ساعات اوج سفر عصرگاهی مسافران انتظار تا 15 دقیقه را نیز در این پایانه قابل قبول می دانند اما زمانی که مدت زمان انتظار در این پایانه به 26 دقیقه می رسد با نارضایتی آنها همراه می شود. این در حالی است که مدل اتوبوس شاتل نهایت مدت انتظار برای سوار شدن به اتوبوس 15 دقیقه در نظر گرفته شده است.

حل مشکل توزیع سفر با استفاده از سیستم DRT

پیمان سنندجی بر این باور است که براساس مطالعات انجام شده بیشترین تقاضای سفر در بین ساعات 16:30 تا 18:30 در خطوط این پایانه ایجاد می شود به همین دلیل راه اندازی سیستم خدمات رسانی اتوبوس شاتل یا همان DRT نشان می دهد که به عنوان مثال درحدود ساعت 17 و 17:30 به مقصد جنت آباد در مجموع 12 اتوبوس می توانند با اپلیکیشن طراحی شده به مسافران خدمات رسانی کنند. مطالعات نشان می دهد که بیشترین طول صف مسافران با راه اندازی این پالیکشین به 80 نفر و میانگین انتظار آنها به 6 دقیقه خواهد رسید این در حالی است که بیشترین زمان انتظار مسافران برای سوار شدن به اتوبوس های شاتل نهایت به 15 دقیقه می رسد که زمان قابل قبولی برای شهروندان و مسافران است.

همچنین با استفاده از سیستم DRT به مقصد شهرک اکباتان در ساعات اوج سفر عصرگاهی بیشترین طول صف انتظار مسافران به 65 نفر می رسد. این در حالی است که میانگین زمان انتظار برای این خط با استفاده از اتوبوس های شاتل 6 دقفیقه و بیشترین زمان انتظار مسافران برای سوار شدن به این اتوبوس ها نیز به 11 دقیقه خواهد رسید.

برای خط صادقیه نیز بیشترین طول صف مسافران به 150 نفر با میانگین زمان انتظار 8 دقیقه خواهد رسید. البته پیش بینی می شود که بیشترین زمان انتظار در این خط برای استفاده از DRT به 14 دقیقه می رسد.

تعداد مسافران ورودی و خروجی و صف انتظار خط آزادی نیز در این شرایط تغییرات زیادی می کند به گونه ای که در ساعات اوج تقاضا بین ساعات 17 تا 19:30 بیشترین طول صف مسافران 55 نفر با میانگین زمان انتظار 5 دقیقه خواهد شد. البته بیشترین زمان انتظاری که مسافران طی می کنند تا سوار اتوبوس شوند نیز برای این خط به 10 دقیقه می رسد.

این اتفاق در خط انقلاب نیز به این صورت تخمین زده شده است که بیشترین طول صف انتظار در بین ساعات 17 تا 19:30 به 30 نفر با میانگین زمان انتظار 7 دقیقه خواهد رسید و بیشترین زمان انتظار مسافران به مقصد انقلاب نیز 10 دقیقه می شود.

در مجموع می توان اینگونه پیش بینی کرد که زمان انتظار مسافران در خطوط مختلف پایانه به صورت میانگین به 5 دقیقه خواهد رسید و بیشترین طول صف ایجاد شده در پیک عصر گاهی نیز 540 نفر و بیشترین زمان انتظار نیز 10 دقیقه خواهد بود.

این مطالعات نشان می دهد که زمان انتظار مسافران در خطوط مختلف پایانه میدان ونک در پیک عصرگاهی با راه اندازی DRT تغییرات زیادی خواهد کرد به گونه ای که بیشترین طول صف مسافران در بین ساعات 18 تا 19 به 700 نفر با میانگین زمان انتظار 8 دقیقه می رسد و بیشترین زمان انتظار برای مسافران سایر خطوط نهایت 14 دقیقه خواهد شد.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران بر این باور است که برای راه اندازی مسیرهای DRT از پایانه میدان ونک به مقاصد پر تردد با 18 اتوبوس در گام نخست امکان پذیر است. به این صورت که حدود ساعت 17 بعدازظهر 8 اتوبوس، ساعت 17:30 6 اتوبوس و حدود ساعت 18 4 اتوبوس نیاز است تا خدمات رسانی به مسافران را انجام دهد.

برای اینکه میزان انتظار را برای خط جنت آباد کم کنیم نیاز داریم تا 18 دستگاه اتوبوس را در این پایانه در اوج سفر عصرگاهی مستقر کنیم تا بتوانیم زمان انتظار را به زیر 5 دقیقه برسانیم.

امکان خرید صندلی و پرداخت آنلاین در اپلیکیشن DRT

براساس طراحی های انجام شده اپلیکیشن اتوبوس های DRT به این صورت است که مسافر می تواند مبدا و مقصد نهایی خود را روی نقشه انتخاب کند. در این میان APP نیز نزدیکترین ایستگاهی که امکان استفاده مسافر از اتوبوس های شاتل را دارد به وی معرفی می کند. نهایت پیاده روی متقاضی تا رسیدن به ایستگاه معرفی شده 10 دقیقه است. البته مسافر این امکان را دارد که نزدیک ترین ایستگاه را درخواست کند. بعد از اینکه این مرحله نیز توسط کاربر تایید شد، وی می تواند صندلی خود را در اتوبوس مذکور رزرو و هزینه آن را نیز توسط پرداخت آنلاین بپردازد. هزینه استفاده از این شیوه خدمات رسانی بر مبنای مصوبه شورای شهر در زمینه تصویب کرایه اتوبوس های دربستی به ازای هر صندلی محاسبه می شود.

بعد از پرداخت نیز دستگاه QR کدی را به متقاضی می دهد که در زمان استفاده از آن که توسط سیستم راننده نیز قابل خواندن است می تواند از سیستم DRT استفاده کند.

آنطور که پیمان سنندجی می گوید؛ امکان ثبت تقاضا برای سایر خطوط نیز در این اپلیکیشن وجود دارد و بعد از افزایش تقاضاها برای مسیرهای جدید اتوبوس هایی را برای خدمات رسانی در این مسیرها در نظر گرفته می شود.



سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر