بازدید 8747

دوران سربازی باید همراه با سلامت کامل روانی کارکنان وظیفه باشد

کد خبر: ۸۶۱۰۷۷
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۹ 16 December 2018

معاون بهداد ناجا گفت: سعی کرده ایم با اجرای طرح آمایش سرزمینی، تقویت امکانات رفاهی یگان‌های خدمتی، برخورد مناسب فرماندهان با سربازان و ... از بروز بیماری‌های روانی پیشگیری کنیم.

به گزارش میزان، سردار سید محمد رضا سید احمدیان اظهارکرد: به علت حساسیت و گستردگی ماموریت‌های ناجا در سطح کشور و نیز ارتباط تنگاتنگ پلیس با قشر‌های مختلف جامعه، کارکنان نیروی انتظامی از جمله کارکنان وظیفه می‌بایست از سلامت جسمی و روانی برخوردار باشند.

وی با بیان اینکه وضعیت بیماری‌های اعصاب و روان در جمع سربازان در شهر‌ها و نیز دوره‌های مختلف، متفاوت است، افزود: براساس خوداظهاری سرباز و یا غربالگری آنان در یگان‌های خدمتی، مواردی از این نوع برای تعیین تکلیف وضعیت بیمار به شورای پزشکی نیرو‌های مسلح معرفی می‌شوند.

معاون بهداد ناجا با بیان اینکه در بیماری‌های روانی با ۳ دسته از مشمولان مواجه هستیم، گفت: دسته اول مشمولانی هستند که قبل از ورود به خدمت سربازی در مرحله معاینه اولیه پزشکی و با تکمیل برگ خوداظهاری، بیماری و اختلال روانی خود را مطرح می‌کنند، به عنوان مثال، فردی که اختلال شخصیت ضد اجتماعی دارد، قطعا قبل از ورود به خدمت سربازی، رفتار‌هایی غیر عادی از خود بروز می‌دهد.

این مقام ارشد انتظامی خاطرنشان کرد: دسته دوم مشمولانی هستند که زمینه قبلی بیماری روانی را دارند، اما علائم و نشانه‌های بیماری آنان به صورت جدی بروز نکرده و در دوران خدمت، در اثر یک آسیب یا استرس روحی، بیماری خود را نشان می‌دهد، به عنوان مثال، افرادی زمینه اختلال رفتاری دوقطبی دارند که به دنبال استرس روانی در دوران سربازی، علائم بیماری آنان بروز می‌کند.

سردار سید احمدیان درباره دسته سوم بیماری‌های روانی که برخی از مشمولان با آن مواجه هستند، گفت: دسته دیگر افراد سالمی هستند که با ورود به خدمت سربازی و مواجهه با شرایط محیط نظامی، مقررات و سلسله مراتب خاص به علت شرایط تربیتی، آستانه تحمل و ظرفیت آنان متفاوت است و طاقت دستور‌ها و احترام‌های نظامی را ندارند و با کوچکترین استرس، دچار مشکل و اختلال اعصاب و روان می‌شوند.

وی بر ارتقاء سطح سلامت روانی سربازان تاکید و تصریح کرد: برگزاری کارگاه‌های آموزشی با موضوع بهداشت و سلامت در یگان‌های خدمتی، اجرای غربالگری کارکنان وظیفه در مراکز آموزشی نیرو‌های مسلح، ارائه خدمات مشاوره و روانشناسی از جمله اقداماتی است که در راستای ارتقاء سطح سلامت سربازان انجام می‌شود.

این مقام ارشد انتظامی به حساسیت ویژه نیرو‌های مسلح به منظور پیشگیری از بروز اختلال‌های روانی در دوران خدمت سربازی و یا پیشرفت بیماری در مواردی که سرباز دارای اختلال رفتاری خفیف است، اشاره و بیان کرد: اقداماتی برای ایجاد محیط خدمتی آرام، بدون دغدغه و استرس صورت گرفته که سربازان بتوانند وظایف خطیر خود را در عرصه‌های مختلف انجام دهند.

معاون بهداد ناجا با بیان اینکه تلاش کرده ایم با اجرای طرح آمایش سرزمینی، در صورت امکان مشمولان حداقل در ۳۰۰ کیلومتری محل سکونت خانواده خود به کارگیری شوند، گفت: با تقویت امکانات رفاهی یگان‌های خدمتی، نظارت بر رفتار فرماندهان در برخورد با سربازان، آموزش مهارت‌های زندگی و مشاوره روان شناسی تا حد ممکن از بروز اختلال‌های روانی پیشگیری شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار