بازدید 2198

افزایش تعداد دانشگاه های کشور تقصیر نمایندگان مجلس است

کد خبر: ۸۶۰۸۰۹
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۵ 15 December 2018

یک مقام مسئول در بنیاد ملی نخبگان گفت: نمایندگان مجلس به وزیر علوم گفته اند چرا تعداد دانشگاه ها افزایش یافته است در حالی که افزایش دانشگاه ها تقصیر نمایندگان مجلس است.

به گزارش مهر، سعید سهراب پور رئیس دبیرخانه جذب نخبگان در دانشگاه های بنیاد ملی نخبگان صبح امروز در برنامه شنبه های انقلاب با موضوع علم و نخبگان با اشاره به تبیین نقش نخبگان در توسعه علمی کشور گفت: نظام نوپای ما بعد از انقلاب بلافاصله مورد هجوم استکبار جهانی قرار گرفت. انواع شگردها را به کار بردند تا نظام ما را از بین ببرند که می توان به جنگ تحمیلی اشاره کرد که با فداکاری آحاد مردم نتوانستند در این جنگ پیروز شوند و اولین نوآوری های ما در طول جنگ تحمیلی شروع شد چرا که ما تنها بودیم و کسی به ما کمک نمی کرد.

وی ادامه داد: بعد از جنگ نهضت ما به پرچمداری مقام معظم رهبری شروع شد، یکی از خاطرات خوب من مربوط به افطاری های مقام معظم رهبری است، دو سال اولی که افطاری ها آغاز شده بود و دانشگاهیان با مقام معظم رهبری دیدار داشتند به دستور شخص ایشان من مبصر جلسه بودم و برنامه را هدایت می کردم ولی از سال های بعد این امر به صورت نهادینه انجام می شد.

رئیس دبیرخانه جذب نخبگان در دانشگاه ها بنیاد ملی نخبگان گفت: در این جلسات بود که مقام معظم رهبری بر پیشرفت های علمی تاکید بسیار می کردند و دستور تاسیس بنیاد ملی نخبگان توسط مقام معظم رهبری ارائه شد. این بنیاد یک بنیاد فرا وزارتخانه ای است.

وی در ادامه به برخی از شاخص های پیشرفت علمی اشاره کرد و گفت: افزایش سهم ایران از کل کمیت تولید علم دنیا نزدیک دو درصد است، همچنین در h.index در سال ۲۰۱۸ رتبه کشور ما ۲۵۰ بود که h.index توجه به کیفیت انتشارات است.

سهراب پور ادامه داد: همچنین تعداد پژوهشگران h.index ۱۵ ما ۱۱۱۵ نفر اعلام شده که این رتبه بسیار خوبی است. همچنین مقالات دانشمندان ایران یک هزار و ۵۱۶ مقاله عنوان شده که از ترکیه بالاتر قرار دارد.

وی به معضل آموزش عالی اشاره کرد و گفت: بعد از انقلاب آموزش عالی رشد بسیار خوبی داشته ولی این رشد به صورت بی رویه بوده برخی از دانشگاه ها با شهریه دانشجو پذیرش می کنند که این دانشگاه ها باید بدانند که افزایش هزینه را نمی توان با افزایش شهریه جبران کرد باید برای خود درآمدزایی داشته باشند.

رئیس دبیرخانه جذب نخبگان در دانشگاه ها بنیاد ملی نخبگان با اشاره به افزایش تعداد دانشگاه های سراسری گفت: کنترل کمی و کیفی مهم است که توجه کافی به این مساله نشده، نمایندگان مجلس، وزیر علوم را خواسته و به او اعلام کردند که چرا تعداد دانشگاه ها افزایش یافته است؟ که باید در اینجا گفت این تقصیر خود نمایندگان است که دائما می خواهند در شهر و استان های مختلف دانشگاه ایجاد شود.

سهراب پور ادامه داد: دانشگاهی خوب است که هم از نظر علمی در مرزهای دانشگاه حرکت کند و هم مسائل کشور را حل کند. برای حل مسائل کشور باید با صنایع همکاری داشته باشد که صنایع ما به علت اینکه دولتی هستند و اینکه به مباحث علمی توجه نمی کنند ارتباط چندانی با دانشگاه ها ندارند.

وی گفت: در حال حاضر درصد پژوهش از GDP بسیار پایین است. این عدد در برخی از کشورها ۱۰ برابر کشور ما است. در زمانی که ما تحریم نبودیم و پول نیز داشتیم به پژوهش به صورت یک مسئله فانتزی و لوکس نگاه کردیم ولی با تمام این موارد دانشگاه ها شاهکار هستند و این را مقام معظم رهبری به خوبی درک کرده و عنوان می کنند.

رئیس اسبق دانشگاه صنعتی شریف افزود: در حال حاضر رادار مدرن کشور را مدیون دانشگاه ها هستند. بیشتر کار ناو جماران و ناوچه سینا توسط دانشگاه ها انجام شده است.

رئیس دبیرخانه جذب نخبگان در دانشگاه های بنیاد ملی نخبگان در ادامه تاکید کرد: دانشگاه ها باید ماموریت گرا باشند و ماموریت داشته باشند.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت رشد دانشگاه ها را بهتر از وزارت علوم کنترل کرده است چرا که آنها بیمارستان های دولتی را در اختیار خودشان دارند در صورتی که ما این صنعت فکسنی را که در راس آن نیز صنعت خودرو است و من از آن خیلی ناراحت هستم را در اختیار نداریم و به همین دلیل وزارت بهداشت از ما موفق تر بوده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی