بازدید 5321
۶
در گفت و گو با «تابناک» مطرح شد؛

توصیه عضو جامعه روحانیت به نمایندگان درباره بودجه/ متأسفانه تفاوتی بین «بیت‌المال» و «مال‌البیت» قائل نیستیم!

عضو جامعه روحانیت مبارز گفت: ما دو کلمه داریم که اگر جابجا شود، مفهوم آن با هم بسیار متفاوت است؛ یکی بیت المال است و دیگری مال البیت. بیت المال برای بودجه و کشور است و مال البیت برای مردم است. در حال حاضر، یک نوع تفکیکی بین بیت المال و مال البیت وجود دارد و زمانی که این دو را از هم جدا نکنیم، نمی توانیم مشکلات را حل کنیم. باید یک نوع همبستگی برای حل مشکلات در کشور به وجود بیاید که متأسفانه در کشور نداریم.
کد خبر: ۸۶۰۲۹۱
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۰ 13 December 2018

نماینده اسبق مجلس، تأکید کرد: گرفتاری های امروز کشور هم ملی است و هم بخشی؛ بنابراین نگاه به بودجه باید در عین حال که ملی است بخشی هم باشد. باید یک نوع همبستگی برای حل مشکلات در کشور به وجود بیاید که متأسفانه در کشور به وجود نیامده است.

سيدرضا اكرمي، عضو جامعه روحانیت مبارز در گفت وگو با خبرنگار «تابناک» با بیان اینکه باید در بودجه ملی نگری و بخشی نگری با هم دیده شود، گفت: گرفتاری های امروز کشور هم ملی است و هم بخشی، بنابراین نگاه به بودجه باید در عین حال که ملی است بخشی هم باشد.

این نماینده اسبق مجلس، تأکید کرد: ما دو کلمه داریم که اگر جابجا شود، مفهوم آن با هم بسیار متفاوت است یکی بیت المال است و دیگری مال البیت. بیت المال برای بودجه و کشور است و مال البیت برای مردم است. ما این دو را باید در کنار هم داشته باشیم.

اکرمی گفت: در حال حاضر یک نوع تفکیکی میان بیت المال و مال البیت وجود دارد و زمانی که این دو را از هم جدا نکنیم، نمی توانیم مشکلات را حل کنیم. باید یک نوع همبستگی برای حل مشکلات در کشور به وجود بیاید که متأسفانه در کشور نداریم.

او خاطرنشان کرد: لایحه بودجه باید براساس برنامه پنج ساله و سند چشم انداز بیست ساله تنظیم و چکیده ای برای بودجه سال 98 در نظر گرفته شود. لایحه بودجه ما به نفت وابسته است و اگر بتوانیم 2/5 میلیون بشکه صادر کنیم، درآمدمان با زمانی که 1/5 میلیون صادر می کنیم متفاوت است؛ ضمن اینکه قیمت نفت نیز در حال تغییر است، این پیچیدگی هایی دارد که باید بتوانیم این موارد را با یکدیگر وفق دهیم.

این عضو جامعه روحانیت مبارز، ادامه داد: اگر بهترین لایحه بودجه دنیا و ایده آل را برای سال 98 ببندند اما منابع آن که عبارت از تأمین مالیات، صادرات، عوارض، فروش نفت و خدمات تأمین نشود، این لایحه به چه درد می خورد؟ نفتی بودن و دولتی بودن اقتصاد، دو مشکل جدی کشور است که تا این موارد حل نشود لایحه بودجه نمی تواند کمکی به حل مشکلات کشور کند.

اکرمی با بیان اینکه نمایندگان به لایحه بودجه تنظیم شده دولت اعتماد دارند، گفت: نمایندگان به بودجه دولت اعتماد دارند و اگر اعتماد نداشتند، آن را تصویب یا اصلاح نمی کردند؛ اما یکسری واقعیات در بیرون وجود دارد که این واقعیات دیکته شده است. اگر ترامپ از برجام خارج نمی شد، در کشور با این مشکلات روبه رو نبودیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۶
سفسطه هم حد و مرزی دارد !
بیت المال یا مال البیت هر دو از ثروت ملی ویا مالیات تهیه می شود و تقسیم آن هم برای بخش های مختلف کار دولت و مجلس است.
مشکل تقسیم کردن است که درست انجام نشده است وبعد بی حساب و کتاب بودن یعنی عدم شفافیت در مصرف است که اختلاس و سوئ استفاده پیش می آید.
برای چی نهادها از بودجه عمومی‌پول میگیرن؟ اصلا کارکردشون چییه؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۸:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۲
این بخش سهم بزرگی از بودجه را در بر میگیرد که شاید خواست مردم نیست ،آنرا به همه پرسی بگزارید.
متاسفانه سیستم اداری کشور به گونه ای رشد کرده افرادی که مدیر می شوند رانت ورانتخواری را جز کار می دانند و پول به دست آمده را حلال می دانند
شکرخدا امروز هم یه لغت یاد گرفتیم ""مال البیت"
نصف بودجه كشور در حوزه هاي علميه هزينه ميشود اياحوزه هاي علميه در ابادان كشور سهمي دارند ؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل