بازدید 29648
تأملی بر سخنان امروز رئیس جمهور؛

انتقال آب از خزر و خلیج فارس، نزدیک‌تر از چیزی است که تصور می‌شود!

به رغم آنکه برخی رسانه‌ها تلاش دارند تا انتقادات امروز رئیس جمهور را به مخالفت وی با توافقنامه پاریس تعبیر کنند، شواهد حکایت از عزم جزم روحانی برای اجرای طرحی کهنه دارد که به تازگی هم بر اجرایی شدنش تأکید کرده بود.
کد خبر: ۸۶۰۱۴۴
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۳ 13 December 2018
تخریب سازه‌های عمرانی، حاصل امضاء فروشی مهندسین خاکستری است/ واگذاری پروژه‌های عمرانی به سرمایه داران، نتیجه‌ای جز تحویل پروژه ضعیف و نا ایمن ندارد ندارد
به رغم آنکه برخی رسانه‌ها تلاش دارند تا انتقادات امروز رئیس جمهور را به مخالفت وی با توافقنامه پاریس تعبیر کنند، شواهد حکایت از عزم جزم روحانی برای اجرای طرحی کهنه دارد که به تازگی هم بر اجرایی شدنش تأکید کرده بود.

به گزارش «تابناک»؛ حسن روحانی در نشست امروز هیأت دولت که یکی از دستور‌های مهم آن، انتصاب و معرفی برخی استانداران بود، در بخشی از سخنانش به برخی مشکلات کشورمان اشاره کرد تا از ضرورت رفعشان سخن بگوید و به حاضران در جلسه در این خصوص دستورهایی دهد.

مشکلاتی که از جمله آنها، کمبود آب است؛ مشکلی که هرچند برخی آن را یکی از بزرگترین مشکلات حال حاضر کشورمان می‌دانند که بحرانی و حتی ورای آن است، رئیس جمهور تأکید دارد که مشکل نیست و آنچه موجب شده مشکل جلوه کند، کمبود تلاش است!

روحانی در این باره گفت: ما مشکل آب نداریم چون در جنوب و در شمال کشورمان آب فراوان داریم؛ منابع آب عظیم دریای خزر و خلیج فارس. این منابع را داریم، اما اشتباه کرده‌ایم و منتظریم تا ترسالی بشود و باران بیاید تا کمبود آب حل شود.

او در ادامه افزود: البته باران در ید قدرت خداوند متعال است و باید دعا کنیم، اما باید بپذیریم که کشورمان در منطقه خشک قرار گرفته است و باید به فکر آب برای مردم باشیم. باید بدانیم که کمبود آب نداریم، بلکه کمبود تلاش داریم. چطور کشور‌های حاشیه جنوبی خلیج فارس از خلیج فارس استفاده می‌کنند، اما ما منتظر بارش هستیم؟

رئیس جمهور با اشاره به طرح انتقال آب خزر ـ که هفته پیش وعده اجرای آن را داد و انتقادات بسیاری را برانگیخت ـ گفت: همه دارند از دریای خزر استفاده می‌کنند، جز ما. دیگر کشور‌های پیرامون خزر آلودگی درست می‌کنند، به گونه‌ای که وقتی به سواحل شمالی می‌رویم، با لکه‌های نفتی بر سطح آب مواجه می‌شویم، در حالی که ما استفاده مشروعمان را هم از این دریا به بهانه‌هایی نمی‌کنیم.

سخنان رئیس جمهور به این قسمت که رسید، شیب تندتری گرفت تا به نقد برخی تصمیم‌های بین المللی برسد و بگوید: در دنیا مقالاتی به خاطر عدم توسعه ما نوشته شده است؛ این مقالات برای خودشان نیست و، اما پشت سر آن مقاله‌ها رفتیم و گرفتار مقاله‌ها شدیم و ملتمان را به دردسر انداختیم.

روحانی برای تبیین سخنان خود در خصوص مقاله‌های نوشته شده در جهان، مسأله گاز‌های گلخانه‌ای و مضرات آن‌ها را پیش کشید تا تأکید کند که این مساله در کشور‌های پیش رفته مدنظر قرار نمی‌گیرد و رعایت نمی‌شود. نکته‌ای که نشان می‌دهد (به زعم رئیس جمهور) این دست مقالات طرحی برای ممانعت کشور‌های دیگر در طی کردن مسیر توسعه است.

نکته‌ای که بلافاصله پس از آن، رئیس جمهور تأکید کرد که محیط زیست مهم است، اما در ابعاد ملی. او در این باره گفت: می‌بایست برای محیط زیست خودمان تلاش کنیم، اما وقتی قرار می‌شود این کار را کنیم، ملالغتی می‌شویم و می‌خواهیم خط به خط [موازین جهانی]را رعایت کنیم، در حالی که آن‌ها توصیه‌هایی هستند که باید رعایت شوند، اما اصل مردم هستند.

روحانی افزود: زندگی مردم برای ما اصل است. صنعت کشورمان به آب وابستگی دارد و علاوه بر آن کشاورزی کشورمان هم وابسته به آن است. باید آب برای آن‌ها تأمین کنیم. اصلا این‌ها به کنار، زندگی و راحتی مردم مهم و اصل است و باید برای آن آب تامین کنیم. چرا از منابع آب استفاده نکنیم و آب خزر و خلیج فارس را شیرین نکرده و به عمق کشور نیاوریم؟

رئیس جمهور در ادامه و برای موکد شدن آن، به مطالعات دقیق صورت گرفته در سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان اشاره کرد و گفت: مطالعات دقیق صورت گرفته و راه وجود دارد که هم از آب جنوب و شمال استفاده و هم اصول محیط زیستی را مراعات کنیم.

سخنانی که هرچند برخی تلاش دارند از لابلایشان مخالفت رئیس جمهور با توافقنامه پاریس را بیرون بکشند و تأکید کنند که روحانی بر خلاف برخی همکارانش در کابینه دولت، تمایلی به پیوستن به این توافقنامه ـ که لایحه آن در مجلس شورای اسلامی در دستور کار است ـ ندارد؛ اما ورای آن به نظر می‌رسد و حکم کلی تری برای اجرای طرح‌های عظیم انتقال آب در کشورمان است؛ طرح‌هایی که دست کم در خصوص انتقال آب از خزر و خلیج فارس به اعماق کشورمان، بی شباهت به طرح کهنسال و قدیمی ایران رود نیستند که هم منتقدان پرشماری دارد و هم اجرایی به نظر نمی‌رسد. طرح‌هایی که روحانی تأکید دارد ضروری هستند و قابل اجرا، چه عضو توافق‌های بین المللی محیط زیستی مانند پاریس باشیم و چه خیر.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۵۵
علی برکت اله
اقای روحانی برید دنبال نان برای سفره های خالی مردم که انتقال اب ازخزروخلیج فارس ابه !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۲
نان گندم میخواد ....گندم هم برای رشدش آب میخواد .....مثل اینکه به گندم های امریکایی که با پول نفت خریده میشن بدجوری عادت کردین.....
علی امیری فراهانی
| United States of America |
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۲
این دقیقا یادداشتی است که بهار سال 95 به سایت شما و برخی سایتها ارسال نمودم و متاسفم که دوباره این گونه طرحها در ایران بررسی می شود و عوض کار بسیار کم هزینه تر مدیریت منابع ابی به سوی چنین طرحهای علمی تخیلی و فانتزی می رویم:

اخیرا آقای روحانی سفری به استان سمنان نمود که اتفاقا ایشان و رئیس جمهور قبلی‌ هر دو از این خطه هستند و هر دوی آن ها به علاوه آقای هاشمی‌ و همه دولتمردان، همیشه از وعده انتقال آب دریای خزر یا خلیج فارس به دشت های مرکزی و کرمان یا سمنان صحبت می کنند و یک طرح قدیمی‌ مربوط به پنجاه سال پیش را مبنا وعده‌های خود قرار میدهند و البته همیشه در چند ده سال اخیر مقالاتی در حمایت از چنین پروژه یی می بینیم.

بدون اینکه خواسته باشم به این دوستان دولتمرد یا کارشناس جسارتی کرده باشم وقتی‌ این اخبار، وعده‌ها و مقالات به ظاهر علمی‌ را می‌خوانیم واقعاً با تمام وجود احساس ناامیدی و یاس به ما دست می دهد، یعنی هنوز در کشور من کسانی‌ هستند که چنین اعتقادی دارند و بدتر از آن ۱۳۰ نفر مشغول به آن می شوند و با بودجه چند میلیاردی، ۱۰ جلد گزارش و تحقیق ارائه می دهند که بله این طرح امکان پذیر است! فقط چند نکته:

۱- این دوستان فقط. فقط یکبار به خود زحمت داده‌اند که بدانند چرا برخی‌ مناطق دنیا خشک و کویر است؟!

۲- این دوستان یکبار از خود پرسیدند که چرا ساحل شرقی‌ دریا خزر یا اطراف خلیج فارس، یا سواحل دریای سرخ، یا سواحل جنوب مدیترنه در شمال افریقا، یا ساحل شرقی‌ شیلی در آمریکای جنوبی که با دریاها و اقیانوس‌ها در تماس تماس مستقیم هستند، چرا خشک‌ترین و بی‌باران‌ترین نقاط کره زمین هستند؟!. مگر دریا ندارند، مگر آب آبادانی نمی‌اورد؟!

۳- اطمینان دارم این کارشناسان هرگز حتی نشینیدند که ٔبر اساس مطالعات ناسا، خشکترین و کم باران‌ترین مناطق دنیا، ٔبر روی اقیانوس آرام جنوبی است! یعنی‌ اگر در آنجا خشکی بود، کم باران‌ترین نقطه خشکی زمین بود که بیابانهای استرالیا ادامه همان منطقه است.

۴- دوستان فقط کافیست یک مقدار کلیمتو لوژی واحد یک دانشگاه را بخوانید و متوجه بشوید که سیستم‌های پر فشار که بزرگترین آن در نیمکره جنوبی ٔبر روی همان اقیانوس آرام جنوبی و در نیمکره شمالی ٔبر روی خشکی ها همین صحرای بزرگ افریقا و شبه جزیره‌ عربستان است و دریا سرخ و خلیج فارس هم بخشی از آن و تا ایران و مرکز آسیا تحت عنوان کمربند بیابانی ادامه یافته، مسول اصلی‌ خشکسالی نواحی عظیمی‌ از دنیا هستند. اما چرا چنین است؟ به خاطر حرکت زمین به دور محور خود و میلیون ها سال طول می‌کشد که این سیستم‌های پر فشار و کم فشار جای خود را عوض کنند.

۵- یعنی اگر همه ایران مرکزی هم پر آب شود، باز سواحل آن خشکترین مناطق دنیا خواهد بود کما اینکه سواحل خلیج فارس و دریا سرخ خشکترین مناطق کره زمین است.

این از بحث علمی‌ دلیل بیهوده بودن این برنامه ها (اگر بتوان اسم آن را برنامه گذاشت و نه توهم علمی‌! که به درد فیلم سازهای علمی‌ تخیلی می‌خورد مانند فیلم ۲۰۱۲ و شکسته شدن پوسته کره زمین!)، اما بحث فنی‌:

۱- ابتدا باید گفت از نظر فنی‌ و مهندسی‌ همه چیز امکان دارد، حتی تراشیدن رشته کوه البرز. ولی‌ آیا مساله را حل می‌کند، بسیاری از همین دوستان کارشناس، می‌گویند اگر البرز نبود، ابرهای دریای خزر به داخل ایران مرکزی می‌آمدند و ایران مرکزی مانند کرانه دریای خزر آباد و جنگل میشد! این دوستان اصلا متوجه نیستند که تنها دلیل آبادی کرانه دریای خزر همین کوه‌ها است که به دلیل جریان باد از شمال، رطوبت خزر در ٔبر خورد با آنها به ارتفاعات بالاتر سوق پیدا می‌کند و در نتیجه تشکیل ابر می دهد، ولی‌ فقط این منطقه، و مثلأ کرانه شرقی‌ دریای خزر که کوهی نیست، این رطوبت در آسمان به دلیل همان سیستم مسلط پر فشار محو می شود و هرگز امکان تشکیل ابر و در نتیجه بارانی وجود ندارد. خلاصه اگر کوه البرز نبود، کرانه خزر چیزی شبیه کرانه خلیج فارس بود!

۲- در ثانی‌ وقتی‌ از امکان پذیر بودن پروژه‌ائ یی صحبت می شود نه تنها ابعاد مهندسی‌، بلکه ابعاد اقتصادی و هزینه نیز مهم است که در آنصورت فقط یک کلمه را به دوستان یادآوری باید کرد: بزرگراه تهران- شمال و یا تونل خرگوش دره در فاز ۳ آن!... دوستان شوخی‌ می فرمایند که با مثلأ ۱۰ میلیارد دلار یا ۲۰۰ میلیارد دلار امکان ساخت کانال های عظیم آب و حوضچه‌های آبی در ایران مرکزی وجود دارد، حتی اگر همه دانش فنی‌ و امکانات مهندسی‌ امروز دنیا آماده شود، این پروژه کانال آب ، ۱۰۰ سال دیگر هم تمام نمی‌شود. تونل مانش در زیر تنگه ۲۰ کیلومتری انگلیس و فرانسه، ۲۰ سال طول کشید تا بتوانند یک خط راه آهن را از عرض آن عبور دهند.

در پایان، به دنبال ثابت کردن غیر عملی‌ بودن این برنامه یا توهم علمی‌ بودن آن نیستیم که همانطور که گفته شد فقط با یک سوال که چرا کرانه خلیج فارس سبز و آباد نیست، پاسخ مشخص است و اگر مهندسی از روی خیر خواهی‌، ۵۰ سال پیش این پروژه را مطرح کرد، نه ماهواره یی بود و نه سیستم پر فشار و کم فشاری شناخته شده بود و احتمالا این مهندس هرگز به ساحل خلیج فارس سفر نکرده بوده است. ولی‌ مساله بزرگتر این است که هنوز ما در ایران کارشناسان و از آن بدتر دولتمردانی و از آن ناراحت کننده تر، انتظارات مردمی داریم که این چنین مسائلی‌ مورد بحث و صحبت و سخنرانی‌ ریاست جمهوری از آقای هاشمی‌، تا مدیر جهانی‌ و تا مدیر اعتدال داریم که وقت خود و کشور را برای این برنامه می گذارند و این همه دستگاه‌های کارشناسی کشور و وزرا و محیط زیست به آنها مشاوره نمی دهد، گویی که خود نیز به آن اعتقاد دارند.

شخصاً ایمان دارم این پروژه بزرگترین شاخص در صداقت و دانش محوری هر دولت و دولتمردان آن است به این معنی که هر مدیر و دلتمردی صحبت از انتقال آب شور دریای خزر و دریای عمان به ایران مرکزی و مثلأ سمنان و کرمان می‌کند، از دو حال خارج نیست، یا دانش ندارد، یا اینکه به دنبال استفاده تبلیغی و سرگرم کردن مردم است که در هر دو صورت مایه تاسف است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۲
تیر خلاص به محیط زیست ایران
علی امیری فراهانی
| United States of America |
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۲
ضمنا علاقمندان به بحث گرمایش زمین می توانند به یادداشتهای " نقطه مشترک ایران و ترامپ" و"پیمان اقلیمی پاریس، واقعیتی اغراق شده" مراجعه کنند که در انها با استناد به شواهد علمی اشتباه بودن و سیاسی بودن واقعیت تاثیر تعیین کننده انسان بر گرمایش زمین و در نتیجه غیر ضروری بودن پیمان اب و هوایی پاریس شرح داده شده.
ناشناس
| United States of America |
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۲
نان آب می خواهد، همه کشورهای پرجمعیت دارای ذخایر آب زیاد هستند.
هاشم رجایی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۲
طرحهای انتقال آب و شیرین سازی و امثال هم ،تحت هیچ عنوان امکان اجرا شدن ندارند زیرا در صورت اجرا خدمات بزرگی به مردم خواهند نمود به همین دلیل علی رغم شعار های دولتها هیچگاه اجرا نخواهند شد
ناشناس
| Germany |
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۲
خدمت جناب فراهانی عارضم انتقال اب توسط لوله کم هزینه تر از ساخت جاده است و امکانپذیر .چون قبلا در پروژه اصفهان به یزد انجام شده.اما نحوه انتقال اب از سرشاخه ها برای بنده قابل قبول نیست.بجای انتقال از سرشاخه که باعث ایجاد خشکسالی در نقطه ای دیگر از ایران عزیز میباشد بایستی کمی بیشتر هزینه کرد و در مصب رودخانه وجایی که به دریا میریزد لوله انتقال اب را قرار دهند..در جنوب کشور هم اگر بجای انتقال اب سرشاخه های کارون از محل ورود کارون به خلیج فارس اب را منتقل کنند دیگر کشاورزی معترض نخواهد بود و اقلیم دیگر مناطق به بهانه ابادی اقلیم دیگر اسیب نخواهد دید
ناشناس
| United States of America |
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۲
ما استفاده مشروعمان را هم نمیکنیم . در این جمله ما نشاندهنده فقط سمنان است نه کل کشور
غلی امیری فراهانی
| United States of America |
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۲
دوست عزیز از المان و سایر دوستان بدترین و پرهزینه ترین کار ممکن این است که بخواهیم با شیرین کردن اب دریا و انتقال ان به مثلا استان سمنان کشاورزی کنیم. استان سمنان یا کرمان یا یزد به اندازه کافی اب کافی برای نیازهای اشامیدن دارد که تنها نیاز به مدیریت منابع اب ان دارد. میشکل از انجا شروع شد که برخی از اهالی و مقامات استانهای سمنان و اصفهان و کرمان و یزد بدون توجه به بحث امایش سرزمین که از سال 1346 مطالعات ان شروع شد و در سالهای بعد از انقلاب متوقف شد می خواهند در بیابانهای این استانها صنایع به شدت پر مصرف اب مانند فولاد و مس و کارخانجات تولیدی و البته گسترش کشت پسته و حتی برنج انجام دهند و نمونه این نفوذ مقامات همان بحث انتقال فولاد مبارکه از بندر عباس به اصفهان بود که حالا همه مردم استان اصفهان دارند بهای این علاقه مقامات خود به انتقال ثروت ملی کشور به حوزه شهری خود را می دهند. این استانها اب کافی برای اشامیدن و قعالیتهای محدود کشاورزی دارند ولی هر گونه گسترش صنایع سنگین و کشاورزی گسترده خیانتی به این استانها بوده که از روی نااکاهی مقامات و حرص و از برخی شکل گرفته. فولاد مبارکه را به مالک اصلی ان یعنی ساجل خلیج فارس بر گردانید. از توسعه صنایع در این استانها جلوگیری کنید. از توسعه جالیز و گلحانه و صنایع سیمان و باغهای پسته در یزد و کرمان جلو گیری کنید. رشد جمعیت این استانها را محدود در حد یک درصد کنید. خواهید دید که این استانها اب کافی برای اشامنیدن و قعالیت منطقی کشاورزی برای روستاییان خود را به اندازه کافی دارند و نیازی به انتقال اب کارون یا زاینده رود به کرمان یا یزد و خود اصفهان نیست و به جای اوردن فولاد مبارکه که باید گاز و اب و سنگ اهن ان را از صدها کیلومتر دور تر یعنی ساحل خلیج فارس به ان منتقل کرد. این صنایع را به ساحل خلیج فارس منتقل کنید که مشاور خارجی اولیه هم ان سواحل را برای این صنایع به شدت الوده ساز و اب بر جانمایی کرده بود.

جالبش این است که در زمان اقای دولت اقای هاشمی و بعد از ایشان که خودشان ساکن کرمان و یزد بودند برای مطالعات اولیه این طرح انتقال اب به ایران مرکزی مبلغ ده میلیارد تومن که به پول امروز به راحتی 200 تا 300 میلیارد تومن می شود ردیف بودجه اختصاص یافت و 130 نفر کارشناس! و متخصص! مشغول مطالعات مختلف این طرح شدند و نتیجه ان ده جلد مطالعات اولیه بود که با نهایت تعجب این همه متخصص اعلام فرمودند انجام این طرح از نظر علمی! و کارشناسی! شدنی است! درس سرتاسر این ده جلد کوچکترین اشاره ای به این مطلب نشده که پس چرا ساحل خلیج فارس خشک و برهوت است؟! جواب ساده است. متاسفانه حتی در میان بسیاری از کارشناسان و متخصصان ما هم اولویت اول منافع شخصی و بخشی است. این 130 کارشناس عزیز می دانستند اگر همان ابتدا و فقط در یک برگ کاغذ بگویند امکان چنین طرحی به خاطر سیستم پر فشار حاکم وجود ندارد دیگر شانسی برای گرفتن بودجه بیشتر تحت عنوان فاز مطالعات تکمیلی و تفصیلی نخواهند داشت پس باید طوری جمع بندی نماییم که باز هم ردیف بودجه برای چند سال دیگر ما بر قرار بماند! فقط تاسف.
حقگو
| South Africa |
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۲
شیرین کردن آب شور خلیج فارس کاری هست که سالهاست توسط کشورهای حاشیه خلیج از کویت و بحرین تا عمان در حال انجام هست و چیز جدیدی نیست ، و انتقال آن آب با لوله به مرکز ایران کاملا امکان پذیر هست و باید بشود و تا الان هم تاخیر داشته فقط یک مشکل تو ایران هست که این کار صاحب نداره و همه فقط نظر میدهند ارگانی سازمانی که برود دنبال این کار و تمامش کند
ع.ص
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۲
این صغرا و کبرا نوشتن و گفتن مشکلی را حل نمیکند ۵۰ سال قبل آب از منطقه بوشکان برازجان با لوله و ارتفاع بیش از ۹.۰ متر برای شرب به بوشهر انتقال دادند یا از سد میناب اب برای شرب بندرعباس به این شهر انتقال دادند در عربستان بیش ۳.۰ کیلومتر با خط لوله اب دریا به مرکز عربستان انتقال دادند و مردم زند گی میکنند نمیشه که از پتانسیل نیمی از جنوب ایران بلااسثفاده و خالی از جمعیت کرد و امنیت نیمی از ایران‌بخطر انداخت باید بر ای نیمه جنوبی و شرقی و مرکزی ازران‌اب تامین کرد تا توزیع جمعیت در کل کشور یکسان شود.اگر اینگونه است چرا کانال پاناما کانال سوئز و دهها یا صدها کانال و تونل در دنیا ساخته شده است و کانال بزرگ قرقوم‌شوروی و ترکمنستان هم همینکار را میکند و صدها سال مورد استفاده است این کلیماتولوژی بدرد شما میخوره نمیدانم درکدام منطقه ایران ساکن هستید و منبع اب َما برای شرب و کشاورزی چگونه تامین میشود همیشه گفته اند سیر از گرسنه خبر ندارد
ایرانی
| Sweden |
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۲
دوست عزیز
منظور تامین آب آشامیدنی مردم و اب برای کشت هست. ما نمی خواهیم از کویر آمازون درست کنیم.
مهدی
| Germany |
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۲
سنگ بزرگ نشان نزدن است!
این طرح را احمدی نژاد عنوان کرد با وضع اقتصادی آنزمان که بهتر بود و انجام نگرفت.
حال پا جای رجز خانی های احمدی نژاد گزاردن راه حل نیست ،همانطور که نبود.
علی امیری فراهانی
| United States of America |
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۲
در هیچ نقطه ای از دنیا که حساب و کتاب دارد و بدنبال استقاده بهینه از امکانات هستند و به دنبال کارهای تبلیغی نیستند برای کشاورزی از شیرین کردن اب دریا استفاده نمی شود چون هرکز صرفه اقتصادی ندارد. حتی در عربستان که خود بزرگترین کشور دنیا در صنعت شیرین سازی اب و با فاصله زیاد از سایر کشورها هست ظرفیت شیرین سازی ان 600 هزار متر مکعب در روز است. جالب است بدانید فقط مصرف اب شهر تهران برای مصارف اشامیدنی و روز مره و نه کشاورزی در روز حدود 2 میلیون متر مکعب است و یا بده اب تنها رودخانه کرج بالای دو میلیون متر مکعب در روز است.

ما در ایران متاسفانه به دلیل بد دانشی و حتی بی دانشی بسیاری از متولیان اب و اقتصاد و کشاورزی به جای طرح ملی امایش سرزمین فقط به فکر طرحهای بی منطقی هستیم که فقط مصرف تبلیغاتی دارد مانند شیرین کردن اب دریا برای کشاورزی یا اخیرا باب شده استفاده با هزینه بالا از اب سنگین و ژرف! در حالیکه اگر به برنامه ملی امایش سرزمین به صورت علمی پرداخته شود اصولا ایران می تواند براحتی با همین بارش سالیانه مسایل خود را بدون انتقال اب بین حوزه ها بر طرف کند. به عنوان نمونه ایران سالی 200 میلیارد مترمکعب بارش دارد که 110 میلیارد مترمکعب ان مصرف می شود و از این 110 میلیارد مترمکعب 90 درصد یا حدود 100 میلیادر متر مکعب ان به مصرف اب کشاورزی و انهم بدترین شکل یعنی سیستم غرقابی اختصاص می یابد. یعنی سیستمی که از ده هزار سال پیش در ایران متداول بوده. در حالیکه ما می توانیم به راحتی با همین میزان اب و با مدیریت ان و استفاده بهینه و علمی تو و روشهای کم هزینه ولی نوین ابیاری با 50 میلیاردمترمکعب کشاورزی خود را بدون انکه به میزان تولید اثر بگذارد اداره کنیم. ولی چه می شود کرد که تا صحبت از تحریم می شود برخی از نظریه پردازان و کارشناسان! و از ان بدتر حتی وزرا ما که باید فرهیختگان جامعه باشد صحبت از مثلا کشت هندوانه در بندرعباس و کرمان و صدور ان به دوبی می کنندو وقتی میگوییم پس مشکل اب چه می گویند شیرین سازی اب دریا! یعنی با هزینه فوق تصور و نجومی اب دریا را شیرین کنیم یا از هزار کیلومتر انطرف تر اب منطقه دیگر ایران را کاهش دهیم تا بتوانیم هندوانه به دوبی با یک دهم هزینه تمام شده صادر کنیم و اسم ان را هم بگذاریم اقتصاد مقاومتی یا شکست تحریم امریکا! شیرین کردن اب دریا فقط برای اشامیدن و انهم فقط در جایی که هیچ جانشین دیگری وجود ندارد قابل توصیه است نه برای انتقال به گلخانه های گرمسار و باغهای پسته کرمان و انار و هنداوانه یزد و کرمان و بوشهر!
ع.ص
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۲
جناب علی امیر فراهانی اسراییل اخیرا گزارش شد که علیرعم راندنان بسیار بالای آب نیز بسمت شیرین سلزی آب دریا روی اورده اتد این همه منفی بافی نکن سواد و تجربه لت برای حل مشکل و تامین اب اگر داری رو کن با مسئله مدیریت اب کمبود آب شرب سمنان که ۲۰۰ میلیون‌متر مکعب حل نمیشود و باید به انتقال آب روی اورد
ع.ص
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۲
در ادامه مطلب صغرا و کبر گفتن ارتفاع پمپاژ اب از بوشکان برازجان به بوشهر بجای ۹۰ متر ۹۰۰
و اصلاح میشود میباشد که لشتباه تایپ شده لست
علی امیری فراهانی
| United States of America |
۱۶:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۲
عزیز ع ص کمی به نقشه اسراییل و منابع ابی ان و میزان بارش ان توجه کن. البته که اسراییل چاره ای جز شیرین کردن اب دریا ندارد همانطور که دبی ای قطر یا کویت چاره ای جز شیرین کردن اب دریا ندارند. با تشکر از سایت تابناک توضیحات بیشتر در همین کامنت بالا اورده شده. مگر قرار است هر کاری اسراییل یا امریکا یا ژاپن و... می کند لزوما و حتما برای ما هم مفید باشد. همین عدم بومی شدن علم نزد برخی کارشناسان و متخصصان ما بدترین اسیب است. مشکل سمنان به راحتی با برنامه مدیریت منابع اب حل است. به شرطی که انتظار نداشته باشیم سمنان را قطب کشاورزی کشور کنیم و مثلا برای گلخانه های گرمسار یا پسته دامغان با ده برابر درامد ناشی از ان گلخانه و پسته به اقتصاد و بودجه کشور فشار بیاوریم تا مثلا کشاورز سرخه و سمنان و دامغان را خوشحال کنیم. دوست عزیز. ایران اصولا کشور کشاورزی نیست. ما فقط کشاورزی را باید برای رفع نیاز داخل و انهم با یارانه سنگین به خاطر مسایل امنیت ملی نگاه کنیم. مثلا به عنوان نمونه همین بحث تولید مرغ و تخم مرغ و گوشت صنعتی و...همش مسئولان و مدیران مربوطه می گویند ما تولید کافی داریم. ایران صنعت تولید مرغ و تخم مرغ و گوشت صنعتی ندارد چون همه نهادهای ان از جوجه تا یونجه و سویا و ذرت دانه ای و واکسن و علوفه و دارو های این مرغها و گوشتها از خارج وارد می شود و در واقع در ایران فقط با هزینه بسیار بالاتر به خاطر نبود علم و استاندارد بهره وری متناسب مونتاژ می شود. به هر حال این واقعیت تلخ کار و کسب در ایران است. تا این حقایق را نپذیریم فقط یک رانت و سود وحشتناک از نفت و بانکهای کشور به جیب مدیران و دست اندرکاران این صنایع به شدت زیان ده ریخته ایم و مردم را در زحمت قرار دادیم.

در مورد صنایع دیگر هم متاسفانه همین بحث عدم روبرو شدن با مسئله بهره وری و استفاده بهینه و فقط توجه به مسایل تبلیغی مانند خودکفایی در تولید و احداث نیروگاه و پالایشگاه و منابع نفت و گاز.عزیز. در صنایع خودرو سازی یا پوشک سازی و ... هم از این صحبتها می شد که ما چه اندازه خودرو ملی ساختیم و همه چیز با توان کارکنان خود ماست. ولی تحریم نشان داد که اینها ادعا مدیران ضعیف این به قول شما مافیا بوده. در مپنا و پالایشگاه و سایر جاها نمی شه منکر ساخت شد ولی اگر به دقت مورد بررسی قرار بگیره همه انها باز دارای وابستگی بسیار بالای خارجی و با توجه به بحث کنترل و کیفیت و راندمان بهره برداری برای دوران بهره برداری بسیار گرانتر از نمونه خارجی برای ایران تمام میشه. مثلا نیروگاههای مپنا فقط 50 درصد نمونه جهانی راندمان دارد و از نظر انرژی بسیار پر مصرف تر هستند که فقط کشورهایی مانند عراق و سوریه و ونزویلا به خاطر استفاده از خط اعتباری بانکی ایران حاضر شده اند انها را از ایران بخرند. نمونه دیگر بحث پله برقی در تهران است که تولید کننده های داخلی اعتراض داشتند که چرا شهرداری از ما نمی خره. وقتی شهرداری خرید هر چند ظاهرا هزینه اولیه ان کمتر از نمونه خارجی بود ولی بعدا در مصرف با توجه به خرابی مکرر انها و خارج سرویس بودن و هزینه تعمیر و حتی موارد سقوط و خرابی بسیاری از انها و مجروح شدن مسافران.. به مراتب گرانتر از نمونه المانی یا کره ای ان بود که در نهایت شهرداری را مجبور کرد در سایر ایستگاهها مانند زیر گذر چهارراه ولی عصریا از نمونه خارجی استفاده کند و یا انها را جایگزین با نمونه خارجی با هزینه بسیار گزاف مضاعف کند. به هر حال ایرانی می تواند همه چیز تولید کند. همانطور که در بحث تئوری می توان تمام دنیا را هم با شیرین کردن اب و انتقال ان به دشتهای جیرفت و فارس هنداوانه داد. ولی باید با توجه به رقابت و مزیت باشد. همین بحث مزیت و رقابت را در نظر نگرفتیم و همش گفتیم نفت هست از بودجه نفت استفاده می کنیم که حالا ثروتمند ترین کشور دنیا از نظر منابع زیرزمینی نفت و گاز به جایی رسیده که برای تامین مرغ 80 میلیون جمعیت ان کارت ملی باید ارایه داد! عزیز اینها درد است.

مثلا همین در مورد قیمت بنزین و سوخت.ما یکی از بد ترین صنایع الوده کننده جو را داریم که به دو علت است. یکی همان عدم توجه به بالا بردن کیفیت صنایع خودروسازی. تمام محاسبات اقتصادی نشان می دهد صنعت خودرو سازی کشور به صورت کامل یک صنعت ورشکسته است که در دید ملی مزایای ان به مراتب کمتر از مضرات ان است. همه دفاع مدیران صنایع خودرو سازی بحث اشتغال است. ولی این مدیران نمی گویند با هزینه اتلاف سرمایه و انرژی و تلفات بسیار بیشتر انسانی ناشی از عدم ایمنی کافی این خودرو ها می شود هر سال چندین برابر اشتغال این صنایع در سایر صنایع با مزیبت اشتغال ایجاد کرد. بحث دیگر پرت سرمایه و انرژی عجیب و غریت گاز و محصولات نفتی در ایران است که واقعا در دنیا وجود نداره. به عنوان نمونه کانادا دارای بیشترین میزان برق تولیدی دنیا به نسبت جمعیت و ارزانترین ان به نسبت جمعیت به خاطر برق ابی است. چیزی حدود 20 هزار کیلووات سرانه. دو برابر امریکا و 7 برابر ایران. ولی شما در کانادا امکان نداره که مثلا مسافت بین شهری بین تهران تا حتی کرج را سیستم روشنایی کرده باشند. ولی ما حتی تهران تا قم یا رشت یا قزوین و... را سیستم روشنایی گذاشتیم. یا در همین کانادا که منابع عظیم برق و گاز و اب شیرین دارد هر خانوار در ماه به طور متوسط چیزی حدود 600 دلار خرج هزینه این سه قلم می کند و در زمستان خانه های بسیار بزرگ فقط یکی یا دو تا از اتاقهای انها گرم می شود تا خانواده در خرج گاز و برق صرفه جویی کرده باشد. ولی در ایران ما گاز را تقریبا مجانی به کارخانجات فولاد و پتروشیمی و سیمان می دهیم ولی مدیران این کارخانجات ان را به قیمت حتی گرانتر از کانادا و جهانی به شهروندان ایرانی می فروشند و یا اغلب خانه ها در ایران به طور متوس در ماه دو تا سه دلار هزینه برق و گاز می دهند و....
ع.ص
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۲
اقای علی امیری فراهانی چرا در مورد عربستان صعودی در نوشته هایت اشاره نمیکنید در عربستان خط انتقال بیش لز ۳۰۰ کیلومتری و شیرین سازی آب را دارد و مشکلش مانند جنوب ایران است چه مشکلی تاکنون ایجاد کرده از نطر شما باید میلیونها نفر مهاجرت کنند و اگر مهاجرت نکنند چکار باید بکنند هم باید اب شربشان تامین شود هم کار و اشتعال داشته باشند هم مهاجرت نکننددنیا کم کم بسمت آب دریا میرود منابع خدا دادی بارندگی هم محدود است و رشد جمعبت هم زیاد میشود و ارزی برای خرید محصولات کشاورزی هم نداریم ولی منابع بیکران زمین و انرژی خورشیدی برای تولید محثولات مختلف با ارزش افزوده هم داریم و دنیا از نظر حفط محیط زیست هم در حال پیشرفت است وقتی ما نتوانیم از سه چهارم اب شور کره زمین استفاده کنیم ایا نوعی عقب ماندگی نیست باید یاد اوری نمایید که انتقال آب از دریا به متاطق خشک در کجای دنیا چه مشکلی ایجاد کرده است کویر خشک بی اب و علف که محیط زیست ندارد و اب هم هر جا برود عمران و ابادی و محیط زیست ایجاد میکندب
خطاب به آقای امیری فراهانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۲
آقای امیری فراهانی جهت اطلاع شما و فیزیکدانان نجوم و هواشناسان و کارشناسان مخابرات و سایر علوم مرتبط ، و سایر علاقمندان ، علاوه بر این طرح انتقال آب خزر ، الان چند سالی است که به احتمال زیاد تغییرات مصنوعی آب و هوایی یا انتقال مصنوعی ابرها و توده های هوای مرطوب از سواحل خزر و دیگر مناطق در حال اجراست که توضیحات آن در زیر داده میشود:
الان چند سال است بارندگی در سواحل جنوبی خزر کاهش شدید یافته در مقابل بارش ها در مناطق همجوار سواحل خزر مثل نواحی غرب و شمالغرب و شمال شرق کشور تقریبا عادی است
کاهش شدید بارش ها در سواحل خزر باعث خشکسالی شدید ، خسارات شدید به کشاورزی ، کاهش وحشتناک سطح سفره های آب زیر زمینی ، خشکی و خزان زودرس درختان جنگلی ، شیوع بیماری های مشترک انسان و دام مثل فاسیولا و تب کریمه کنگو و .... در این مناطق شده است
به احنمال زیاد از امواج الکترومغناطیسی فوق قوی با فرکانس کم یا هارپ برای جابجایی مصنوعی ابرها و توده های هوای مرطوب از سواحل خزر به مناطق خشک مجاور مثل تهران برای کاهش آلودگی هوای این شهر ، به مناطق جنوبی کوه البرز مثل سمنان و به مناطق اطراف دریاچه ارومیه به منظور احیای این دریاچه ( با توجه به قول های فراوان که در مورد احیای این دریاچه داده شده )، استفاده می شود
شواهد فراوانی دال بر انجام این کاریعنی جابجایی مصنوعی ابرها و توده های هوا از سواحل جنوبی خزر وجود دارد که عبارتند از:
1- همانطور که گفته شد خشکسالی شدید در سواحل خزردر حالیکه بارشها در مناطق مجاور به آن مثل نواحی غرب و شمالغرب و شمالشرق کاملا عادی بود
2- بادهای گرم بی موقع در سواحل خزر در زمستان و بهار در چند ساله اخیر که باعث شده حتی دمای هوا در زمستان و اوایل بهار سال گذشته در سواحل خزر حتی به 37 و 38 در جه هم برسد!! و آتش سوزی های مهیبی در جنگل های این منطقه رخ دهد
همین یکی دو روز گذشته دمای هوا در برخی مناطق در سواحل خزر به 28 درجه هم رسید که ناشی از باد گرم بی موقع است ، لازم بذکر است زمان طبیعی باد گرم در شمال حداکثر دو یا سه روز و در اوایل پاییز است
2- وزش بادهای شرقی به غربی در زمستان در سواحل خزر و نواحی شمالغرب که رویدادی کاملا غیر طبیعی است ، چون جهت طبیعی حرکت توده های هوا و بادها در این مناطق در این فصل سال همیشه از جهت غرب بطرف شرق است
4- طبق اطلاع سازمان هواشناسی ، سواحل جنوبی خزردر آینده نزدیک در معرض خطر گرد و خاک ناشی ازبیابانهای شرق دریای خزر در ترکمنستان و بیابان قراقروم قرار خواهند گرفت. در مورد موضوع گردو خاک و ریزگردها در ادامه بیشتر نوضیح خواهم داد
5- فرونشست زمین و تخریب پل ها و جاده ها در موقع افزایش بارندگی ( یکی از عواقب خشکسالی این منطقه ) :
در پاییز امسال در جریان بارندگی های شدید در شمال کشور خسارات زیادی وارد شد.
اینگونه بارشها در خطه شمال طبیعی هستند و جزء لایینفک طبیعت این منطقه هستند که هرگز در گذشته ها منجر به جنین خساراتی نشده بودند. ولی چرا امسال این اتفاق افتاد؟ پاسخ این است که خاک و زمین منطقه شمال که بطور طبیعی خاک و زمینی پر از آب و رطوبت وپر از گل ولای و مستحکم بوده ، در پی خشکسالیهای 3 یا 4 سال گذشته آن رطوبت و چسبندگی و استحکام طبیعی و ذاتی خود را از دست داد ، و از طرف دیگر سفره های آب زیر زمینی هم در جریان این خشکسالیها کاهش شدید یافتند ، بنابراین خاک و زمین این منطقه استحکام و دوام طبیعی خود را از دست داد و به خاک و زمینی سست و پوک تبدیل شد و در برابر بارش هایی که درشرایط عادی در این منطقه کاملا طبیعی هستندخاک و زمین دچار فرونشت شدند و پل ها و جاده ها خراب شدند

اما توضیحات بیشتر در این مورد :
همانطور که میدانید ابرها و اتمسفری که ابرها درآن حضور دارند دارای بارهای الکتریکی و مغناطیسی هستند ، که وقوع رعدوبرق که در واقع تبادل بار الکتریکی بین ابرها و زمین است یکی از نشانه های وجود این بار الکتریکی است ، پس اگر امواج الکترومغناطیسی قوی به ابرها برخورکنند ، بر بار الکتریکی و مغناطیسی آنها تاثیر کرده و باعث جابجایی ابرها خوهند شد.

در سال 1389 معاون وقت سازمان محیط زیست اعلام کرد ایران به فناوری هارپ دست یافته که از کاربردهای آن جابجایی مصنوعی ابرهاست. و البته میتواند لرزه هایی در طبقات درونی زمین ایجاد کند ، که شاید همزمانی زلزله های اخیر با شراط جوی بارانی و ابری یا با فاصله زمانی کم از این رخدادهای جوی بدین علت باشد

البته بر طبق شواهد و دلایلی میتوان حدس زد که جابجایی مصنوعی ابر ها و توده های هوا از سال 1375 البته اینبار از کوههای زاگرس به مناطق مرکزی مثل یزد صورت گرفته است تا در آنجا ابرهای منتقل شده از زاگرس در طی فرایند باروری ابرها بارور شوند ، چون از سال 1375 باروری ابرها در مناطق مرکزی مثل یزد بطور گسترده اجرا میشود
اما دیگر عواقب این امواج الکترومغناطیسی قوی که برای جابجایی مصنوعی ابرها و توده های هوا بکار میروند عبارتند از :
1- انتقال ریزگردها : همانطوریکه گفته شد احتمالا از حدود سال 75 شمسی انتقال مصنوعی ابرها و توده های هوا از کوههای زاگرس به مناطق مرکزی با استفاده از امواج یا میدان های الکترومغناطیسی قوی صورت میگیرد ،از نیمه دهه 80 شمسی و رفته رفته با قوی تر شدن این امواج و تاثیر احتمالی عواملی دیگر مثل امواج ماکروویو ماهواره ای و مخابراتی ، میدانهای مغناطیسی طبیعی زمین و طوفانهای خورشیدی و سایر عوامل ، این امواج مغناطیسی قوی احتمالا بطور نا خواسته ذرات خاک را که در بیابان های کشور های مجاور یا در بیابانهای خوزستان قرار دارند به سمت خود جذب میکنند و باعث انتقال ذرات گرد و خاک به کشور ما می شوند ، درست مانند حالتی که در یک اتاق بطور همزمان تلویزیون و جاروبرقی روشن باشند ، بعد از مدتی ذرات گرد و خاک روی صفحه تلویزیون روشن جمع می شوند ، در این مثال صفحه روشن تلویزیون مانند یک قطب مغناطیسی یا الکتریکی ذرات گردوخاک را به سمت خود جذب میکند
لازم بذکر است در بررسی هایی که انجام شده جنس ذرات ریزگرد در نواحی جنوب و غرب شامل عناصر فرو مغناطیس مثل آهن و مواد پیزوالکتریک مثل کوارتز و مواد فلزی بوده که به دیگر عناصر خاک چسبیده اند ، و این موضوع به سادگی علت شناور شدن این ذرات خاک را در میدانهای مغناطیسی گفته شده معلوم میکند
البته در مورد ریزگردهای نواحی شرق و جنوب شرق کشور که اخیرا به میدان آمده اند باید جنس ذرات گردو خاک و ریزگردهای آنجا هم مورد بررسی قرار گیرد تا مشخص شود علت برخواستن این ریزگردها چه بوده است

2- ایجاد تغییرات شیمیایی مخرب در لایه ها اتمسفر زمین که میتواند باعث عبو اشعه های مضر خورشیدی ازلایه یونوسفر از اتمسفر و رسیدن آنها به زمین شود:
در تعریف امواج الکترومغناطیس هارپ گفته شده ، این امواج ابتدا با فرکانس بالا و شدت بسیار قوی از روی زمین به سمت اتمسفر ارسال می شوند ، در لایه یونوسفر و در طی فرایندی بنام مدولاسیون حرارتی این امواج به سطح زمین بازتابیده می شوند البته اینبار با فرکانس خیلی کم ولی همچنان با شدت قوی .... آنچه در این میان خطرناک است همان فراینده مدولاسیون حرارتی است که به دلیل اینکه باعث ایحاد گرمای غیر طبیعی در لایه یونوسفر میشود میتواند باعث تغییرات شیمیایی در عناصر و مواد این لایه از اتمسفر شود که زیانهای آن را نیز ذکر کردیم
3- افزایش بخار آب در لایه های اتمسفرزمین منجر به افزایش گازهای گلخانه ای :
در جریان انتقال مصنوعی ابر ها و توده های هوای مرطوب از مناطق مرطوب به مناطق خشک ، قسمت اعظم این ابرها که در واقع بخار آب هستند به مقصد خود در مناطق خشک نمی رسند ، بلکه جذب لایه های فوقانی تر اتمسفر میشوند ، و چون بخار آب هستند پس به عنوان یک گاز گلخانه ای در اتمسفر ایفا نقش میکنند و موجب گرم تر شدن زمین میگردند
4- ارتباط احتمالی با زلزله ها : امواج الکترومغناطیسی ذکر شده بطور ناخواسته به سطح زمین نیز برخورد میکنند و میتوانند به عمق زمین نیز نفوذ کنند.
این امواج مغناطیسی قوی بعد از برخورد به سطح و اعماق زمین بر مواد بسیاری از زمین و لایه های زیرین آن که دارای خواص مغناطیسی و الکتریکی هستند اثر کرده و موجب ارتعاش آنها و زلزله می شوند
متعاقبا این زلزله ها باعث ایجاد شکستگی هایی در اعماق زمین میشوند که میتواند باعث کاهش سطح آب های زیرزمینی از یک سو ، وعبور گدازه ها و گازهای داغ از اعماق زمین به درون کوههای آتش فشان از سوی دیگر شود. کمااینکه اخیرا اخباری دال برگرم شدن کوه دماوند که یک آتش فشان غیر فعال بوده مخابره شده است
5 و 6 و7 وووووو......
در پایان ذکر این نکته لازم است که تغیرات آب و هوایی ذکر شده علاوه بر امواج الکترومغناطیسی ، با لیزر و امواج صوتی هم البته در مقیاس خیلی کوچکتر قابل انجام است .
ویلیام کوهن وزیر دفاع آمریکا در دهه نود به امکان ایجاد تغییرات مصنوعی آب و هوایی و حتی زلزله و آتش فشان با امواج الکترومغناطیسی اشاره کرد. علیرغم این گفته تاکنون در هیچ جای دیگر دنیا اخباری دال برایجاد تغییرات مصنوعی آب و هوایی با استفاده از امواج الکترومغناطیسی منتشر نشده است ، و آنچه احتمالا انجام شده صرفا پروژه های تحقیقاتی و آن هم در مناطق بسیار دوردست و خالی از جمعیت بوده تا ضمن دستیابی به اهداف پژوهشی ، آسیبی به طبیعت و اکوسیستم و انسانها وارد نشود ....
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۲
ببینید درست است است که الان انتقال آب از دریاهای حنوب به طرف کشورهای خلیج فارس در حال انجام است
اما یقینا بزودی این کار به دلیل مخاطرات زیست محیطی بسیار مثل کاهش سطح آب دریا ، شوری آب ، به خطر افتادن حیات موجودات دریایی و....با مخالفت سازمان های بین المللی مواجه خواهد شد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۲
به هیچ وجه نباید تجربه خشک شدن دریاچه آرال و دریاچه ارومیه برای دریاچه خزر تکرار شود
این طرح آبرسانی که از سه دریای خزر و عمان و خلیج فارس در زمان دولت دهم شروع شده بود چرا تا الآن به تاخیر انداختید و چرا حالا به یادتان افتاد آیا آن را هم در برجام و قبل برجام تعهد داده بودید که خانم ابتکار را مخالف آن نشان می دادید و بنام او این کار از ادامه کار جلوگیری کردید
یاد طنزی افتادم که می گفت برای انتقال آب خلیج فارس به کویر نقشه ایران را بر عکس کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۲
لطفا یک نفر توضیح دهد انتقال آب شور به کویر لم یزرع بجز ایجاد شرجی و ازبین بردن محیط زیست طبیعی چه فایده دارد ؟
ع.ص
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۲
در کویر ایران به جز مار و مارمولک چه محیط زیستی وجود دارد و تاکنون چه درآمد و عایداتی لز محیط زیست کویر داشتیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۴
محیط زیست مسیر را می گویم . یک تونل تهران شمال
ببینید چه فاجعه زیست محیطی ای ایجاد کرد است ؟
متاسفانه فرسودگی عظیمی در زیرساخت آب و فاضلاب کشور وجود دارد
از سیستم فرسوده آب رسانی با راندمان پایین تا هدر رفت اساسی آب در بخش کشاورزی که بالغ از 90 درصد مصرف آب در این بخش است
در کنار طرح های آبرسانی که رئیس جمهور محترم پیگیر است و میتواند آب مورد نیاز صنایع فولاد و برج های خنک کننده مرکزی کشور را تامین کند ، بحث حفظ آب شیرین بسیار مهم است
و با پیگیری انرژی های تجدید پذیر مثل سولار سیستم ها و استفاده از شبکه های بهینه سازی شده تولید و مصرف برق توسط مشترکین خانگی و کارگاه ها و کارخانجات ( اسمارت گرید ) می شود قدر انرژی را دانست

شیرین کردن آب دریا برای مصرف خانگی هم میتواند توسط اساتید ارجمند و متخصص دانشگاه بررسی شود
مساله انرژی و آب را دریابید که نه تنها برای حفظ نظام بلکه برای حفظ حیات این سرزمین بسیار واجب است
بله ، آب شور انتقال بدید به مرکز کشور
دقیقا تیر آخر بر پیکر محیط زیست این کشور و نابودی کاملش زده میشه
شما همون لطف کنید اشتباه سد گتوندو جمع کنید
پاسخ ها
ع.ص
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۲
 صدها سد در ایران ساخته شده و مردم سراسر کشور از آن بهرهمند هستند تنها یک سد گتوند اگر اشتباه مکانیابی شده است دال بر این نیست که کلیه سدها اشتباه بوده است تهران پانزده   میلیونی اکنون دارای  شش   سد برای تامین آب شرب مردم مورد استفاده میباشد  اگر مشکلی دارد چرا خراب نمیکنند. در تمام دنیا سدها نقش زیادی برای شرب و  توسعه و رفاه مردم دارند و اگر تازه به دوران رسیده ها نمیدانتد بدانند که اگر سدهای کشور نبود همه مردم مجبور به استفاده اب ناسالم  بوده ویا ساکن در روستاها بودند. در تمام اروپا و آمریکا  سد های متعدد وجود دارد حتی در آسیا و افریقا 
  
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۲
هزینه شیرین کردن اب دریا ذر کالیفرنیا بیش از یک دلار برای هر لیتر است وباید هزینه های انتقال را بر ان افزود.و در ایران معمولا هزینه ها چند برابر میشود.
ع.ص
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۲
نمیدانم  ساکن کدام شهر ودیار هستید و منبع
 آب شرب شهر ودیار شما از کجا تامین میشود بیشتر  مردم جنوب و جنوب شرق  ایران دارند خالی میکنند و همه مردم از بیکاری دارند حاشیه نشین شهرهای بزرگ میشوند و بسیاری از مردم ایران از بیکاری و فقر به کارهای ناشایست روی آورده اند اینکار باید از ابتدای انقلاب  شروع میشد نه بعد از ۴۰ سال که ۴۰ سال دیگر طول بکشد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۲
بدین ترتیب خطه سرسبز شمال و قطب کشاورزی را هم اربین می برند
ناشناس
| United States of America |
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۲
اشتباه نکنید سد سازی در ایران برای ذخیره آب است و الزام آور ولی در دنیا سد را برای برق می سازند که امکان حذف آن وجود دارد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۲
الان در کویر و مرکز ایران از نظر محیط زیست چه حبر است چه چیزی داریم که ازبین برود نگران چه هستید نگران چند عدد مارمولک و مار و لقرب و قورباغه نباشید
بابک برهانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۴
دولتمردان ارجمند بجتی اینکه صدها میلیارد دلار بودجه کشور را صرف این بفرمایید که آب شور خلیج فارس را به کویر لوت بیاورید و آن را تبدیل به گلستان کنید .
احسنت ودرود بر رئیس جمهور محترم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
خدا شفات بده
اصلا ایرانی ها جان این پروژه های عظیم و تاریخی را دارند؟ بچه آخری این طرح که اتوبان تهران شمال باشد بعد از ۲۵ سال به جایی نرسید بعد انتقال آب دو دریا به کویر را ایرانی ها می توانند انجام بدهند؟ باور این کار سخت است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۲
سپاه میتونه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۲
جناب سیاست زده الان ۱۰۰ ها پروژه بزرگ به سرانجام رسیده ولی شما گیرت روی این ازاد راه شمال است
بی خیال عمو
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۲
کار نشد ندارد همت بلند میخواهد اراده میخواهد و صداقت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۲
بزرگراه تهران شمال هم روزی ساخته خواهد شد دیر و زود دارد ولی سوخت و سوز ندار د اراده لازم دارد
رحمت خدا و پیامبر بر رئیس جمهور و رهبر عزیز به خاطر این کار عظیم
پاسخ ها
بابک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۲
زیاد جدی نگیر این بشر خیلی چیزها قول دادوهیچ عمل نکرد،ساده نباش
کاملا درسته . اگه هر جه سریعتر فکری به حال وضعیت آب نشود . بخش بزرگی از ایران خالی از سکنه خواهد شد .
چه كسى گفته ايران رود اجرايى به نظر نمى رسد تنها امريكا كه تمام تنگه هاى مهم وموجود جهان را كنترل ميكند ودوست دارد هميشه دستش برگلوم عمده كشورهاى جهان باشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۲
جای رود باید دنبال تونل بود که اجرای تره ......شما وابستگی رطوبت ابرهاتون را به مدیترانه و دریای سیاه را هم کمتر کنید کلی تو بارش موثره.....سیستم پرفشار و کم فشار و بارش هم خودش مبحث مفصلی است که کار نکردین روش......
همه دولتهای گذشته در سالهای پایان دولت وعده های زیادی ان هم تو خالی میدهند و خدا حافظی میکنند و میروند . هاشمی رفسنجانی کلنگ آزاد راه تهران شمال را زد احمدی نژاد دو بانده کردن جاده تهران مشهد و آوردن آب از مازندران به سمنان که روز افتتاحیه لودر و بولدیزرها را ردیف کرده بود و الآن هم روحانی. این یک رویه شده تو دولت ها و مردم هم دیگه دستشونه؟
راه حل بحران اب مهاجرت است باید ده پانزده بندر بزرگ در خلیج فارس ساخته شود یعنی بنادر فعلی توسعه پیدا کنند و جمعیت نواحی مرکزی به این بنادر مهاجرت کنند تا هم مشکل اب از طریق تصفیه اب دریا حل شود و هم بعد از دوران نفت اقتصاد ایران به سمت تجارت با جهان شکل بگیرد
زمان احمدی نژاد هم صحبتش بود، فقط نمیدونم چرا اون موقع به حساب کارهای عجیب و غریب احمدی نژاد میگذاشتن اما امروز تبدیل شده به نماد سازندگی و تلاش روحانی!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
والّا
من هم قبول دارم. این توافق نامه پاریس انگار از سوی کشورهای توسعه یافته وضع شده تا جلوی رشد کشورهای در حال توسعه رو بگیرن
این آخرا روحانی چقدر شبیه احمدی نژاد شده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟قبلاً فقط در وعده دادن و شعار مثه اون بود..الان تو حرفاش هم مثه خودش شده...............
بعد خشک کردن دریاچه ارومیه پیش بسوی خشک کردن دریای خزر. قبل از شروع هر کاری حداقل چهار تا شرکت مشاور و پیمانکار قوی بیارید تا اتفاقات سد گوتوند تکرار نشه.
اون همه سرمایه رو که برای ساخت سدها به هدر دادین اگه صرف این پروژه عظیم ملی میشد الان نه مشکل ریز گردها رو داشتیم نه جدال انتقال آب بین حوضه ای. کلی هم اشتغال زایی صورت گرفته بود تورم هم به میزان مناسبی کنترل میشد. صنعت کشاورزی و صنایع وابسته هم به قدر کافی رشد میکرد.
خلیج فارس با دریای خزر فرق می کنه استاد،
يكي ديگر از طرح هاي احمدي نژاد در دولت روحاني در حال پيگيري است . مثل كارت سوخت و سهام عدالت و يارانه ها و انشالله مسكن مهر
در اینکه این طرح قابل اجراست یا خیر نظری ندارم ولی طرح انتقال آب با ایران رود خیلی متفاوته. انتقال آب با لوله عظیم انجام میشه ولی ایران رود قابلیت عبور نفتکش باید داشته باشه
یک بار هم جای داستان، چند صفحه در خصوص طرح توجیهی، مدت زمان بازگشت سرمایه، درصد موفقیت، و ... هم بنویسید. ضرر ندارد.
مگه آبهامونو نبخشیدیم به کشورهای دور و بر ؟؟؟
چو صد گفته چون نیم کردار نیست
وقتی لوله گاز از جنوبی ترین نقطه کشور به شمالی ترین نقطه کشور برای ترکیه اجرایی میشه .لوله آب از شمال به مناطق کویری غیر ممکنه!!
اگه آب به مناطق مرکزی برسه آیا هیچ طرح توسعه ای پروش آبزیان و کشت درختان مقاوم و توسعه گردشگری رو نمیشه اجرا کرد!!
اغلب این مخالفت ها نه مبنای علمی داره و نه عقلی. باید دید منافع چه افرادی ار توسعه مناطق مرزی به خطر می افتد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۲
ببخشید، سمنان یا کرمان با کدوم کشورا هم مرزن؟؟؟!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۲
غلط املاییه حاجی ، مرکزی را مرزی نوشته. شما اصل حرفش را تایید کن چون راست میگه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۲
جالبه تو که دم از مبنای علمی میزنی هیچ چیزی جز شانتاژ در حرفهات منعکس نیست . خوب منابع علمی خودت چه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۳
به هیچ وجه تایید نمی کنم. چون به بهانۀ توسعۀ مناطق مرکزی، گند زدید به مناطق مرزی.
ﻭﻗﺘﻲ ﺁﻣﺮﻳﻜﺎ و ﭼﻴﻦ ( ﺩﻭ ﻏﻮﻝ اﻗﺘﺼﺎﺩﻱ ) ﻣﺴﺎﻳﻞ ﺯﻳﺴﺖ ﻣﺤﻴﻂﻲ ﺟﻬﺎﻧﻲ ﺭا ﺭﻋﺎﻳﺖ ﻧﻤﻲ ﻛﻨﻨﺪ ﻣﺎ ﭼﺮا?
ﻛﺎﺭ ﺭﻭ ﺗﻤﺎﻡ ﻛﻨﻴﺪ و اﻓﺎﺿﺎﺕ ﺑﺮﺧﻲ اﺳﺎﺗﻴﺪ ﺩاﻧﺸﮕﺎﻩ ﺭﻭ ﻫﻢ ﻧﺸﻨﻴﺪﻩ ﺑﮕﻴﺮﻳﺪ. اﻳﻦ ﺭاﻩ درﺳﺖ اﺳﺖ.
نقشه جدید دریای خزر را هم منتشر کنید تا مردم براتون افتخار کنند
سلام
جناب اقاي دكتر روحاني رياست جمهوري محترم
جنابعالي زحمت بكشيد فعلا جاده تهران خاوران
امام رضا ع كه سي سال است و خراب است و هر رءيس
جمهور قول مي دهد درست كنيد خرابكاريها را بگذاريد بعدا
هنوز ستون هاي سيماني طرح رءيس جمهور
قبلي در قم يادگاري مانده بس است شما يادگاري نزاريد
همين جاده را درست بفرماييد ممنون مي شويم
لطفا این نظر را سانسور نکنید
کشورهای غربی با بهانه های محیط زیستی مانع توسعه کشورهای جهان سوم میشوند،
وقتی خودشان و کشورهای عربی و استرالیا و ... آب دریا راشیرین سازی و استفاده میکنند چرا ما نکنیم،
اسراییل آبشیرین کن هسته ای سورک را میسازد اما ما چه؟
کشورهای عربی خلیج بیشتر آب خود را از دریا شیرین سازی میکنند اما ایران چه؟
قنات را برای اولین بار پدران ما ساختند اما ما در این زمان در زمینه شیرین سازی آب کاری نکردیم!
خوب حالا چون دیگر کشورها خزر را آلوده میکنند ما هم چون متخصص پاک کردن صورت مسئله هستیم کلا آب خزر را خشک میکنیم تا دیگه کسی کویر خزر رو آلوده نکنه . واقعا که
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۲
نه عزیزم خشکش نمی کنیم .....فقط بخشیش را انتقال میدیم به استان سمنان....قراره توش ماهی خاویاری و چندتا فوک خزری هم رهاسازی کنیم.....
روحانی درست میگه مادرشمال دریای مازندران ودرجنوب صدهاکیلومتر مرز با آقیانوسهای جهان راداریم این از بی همتی ماست که میلیونها کیلومتر مربع زمین زراعی بی آب داریم اصلا فرق کوروش کبیر با بقیه فهم او از انسانیت وانجام کارهای بزرگ مثل حفر کانال است امکان این که من یک روزی رئیس جمهوربشوم کم است ولی کاری نشد ندارد اگر روزی فرمانده اجرایی کشور بشوم اول ازآب اقیانوس دریاچه هامون را پرآب میکنم بعدا از آب خزر دریاچه ارومیه را ودربدوامر کلنگ ایران رود را میزنیم تا در آینده اقیانوس را به دریای مازندران وصل کنم به طوری که دوتا کشتی اقیانوس پیما به آسانی ازکنار هم رد بشوند مشکل عمده ما اینست که مردان بلند همت و مخلص را روی کار نمی آوریم رئیس جمهورها درچهارسال اول کارهای پوپولیستی میکنند وبعداز اخذ رای مجدد دیگه زمانی ندارند آنگاه حرف از پروژه های استراتژیک میزنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۲
ایران رود خوب است ولی برادر اب شور به عمق زمین نفوذ میکند و منابع اب شیرین را الوده می نماید. البته اگر این عیب حل شود اتصال اقیانوس هند به کاسپین علاوه ار اینکه در بهبود اوصاع جوی ایران موثر است سود سرشاری نصیب ایران خواهد کرد و کار بی اندازه فروان در ایران تولید میشود. احتمالا ترکیه مخالف اصلی خواهد بود
تصمیمات کنفرانس پاریس بیشتر بر گرمایش زمین و گازهای گلخانه ای تمرکز دارد و ربطی به شیرین کردن آب دریا و انتقال بداخل سرزمینها ندارد چرا افکار خواننده را منحرف میکنید و القایات غیر سازنده و اختلاف برانگیز مطرح میکینید کجای تصمیمات کنفرانس پاریس به مخالفت با شیرین سازی آب دریا شده است
محیط زیست ملی! مگه میشه! کارخانه های کشورهای صنعتی با ایجاد آلاینده ها نه تنها به کشور خودشون آسیب میزنن بلکه به اقلیم جهانی هم آسیبهای جبران ناپذیر وارد میکنن! اگر کشور پایبند به اصول محیط زیستی نباشه و هر کس سنگ خود را به سینه بزند دیگه سنگ روی سنگ بند نمیشه !! حکم سوراخ کردن کشتی توسط فردی که میگفت من فقط جای خود را سوراخ میکنم ! همه دنیا و بشریت متضرر خواهد شد! بعضی چیزها همیشه جنبه بین المللی داشته و نمیشود کوچکشان کرد و در ابعاد ملی درموردش اظهار نظر کرد! همه ی دنیا باید پایبند این اصول باشند !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۲
حالا چرا به ما میگی ....اینکارهای را که گفتی فقط امریکا و چین و کشورهای صنعتی کردن ...نه ما...ربطش به ایرانی ها چیه.....
خوشم میاد طرح های احمدی نژاد رو که همه مسخره می کردند ، یک به یک دوباره می خواهند انجام دهند!
درود بر یاور مطلومان ایران دکتر محمود احمدی نژاد عزیز
پاسخ ها
ع.ص
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۲
احمدی نژاد اهل سمنان بود و میخواست برای همشهریان و هم استانی خودش آب تامین کند و روحانی هم سمنانی و همشهری احمدی نزاد است و ربطی به طرحهای احمدی نژاد ندارد این طرح در زمان رفسنجانی کلید خورد و مطالعات این طرح تحت عنوان ایران رود در منابع و اینترنت اگر جستجو کنید وجود دارد الی فهمت بره بالا یار بالا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۲
به احمدی نژاد هیچکدام از نقدهای که شد وارد نیست ....ولی ایشون هم به اقتصاد کاغذی و مجازی اعتقاد داره .....هرگز محمود احمدی نژاد دنبال تولید ثروت واقعی نرفت(خام فروشی منابع کشور).....ازون حساب کتاب جمعیت یک درصدی و منابع 10 درصدیش شما تا آخر برو...
رحمت خدا بر این استان رئیس جمهورپرور ناکارامد
عربستان که تماما بیابان هست و چند میلیون حاجی در سال به کشورشون میرن و بی حد واندازه آب مصرف میکنن مشکل آب ندارن . اونوقت ما با این همه بارندگی و سه تا دریا در کنارمون داریم از بی آبی مینالیم. واقعا خنده داره.
کاش بجای برنامه غیر ضروری دیگر که هزینه های زبادی برلی کشور داشت در این زمینه سرمایه گذاری میشد که بسیار مفید تر بود و میلیونها شعل ایجاد میشود
کاش بجای برنامه غیر ضروری دیگر که هزینه های زبادی برلی کشور داشت در این زمینه سرمایه گذاری میشد که بسیار مفید تر بود و میلیونها شعل ایجاد میشود
اب شور دريا انتقال كنند چكار ؟؟ اگر شيرين كنند نمك كجا ميريزند
اینا اقیانوس ها رو هم خشک میکنن، چون بسیار ناکارامدن
احمدی نزاد اهل سمنان بود و میخواست برای همشهریان و هم استانی خودش آب تامین کند و روحانی هم سمنانی و همشهری احمدی نزاد است و ربطی به طرحهای احمدی نژاد ندارد این طرح در زمان رفسنجانی کلید خورد و مطالعات این طرح تحت عنوان ایران رود در منابع و اینترنت اگر جستجو کنید وجود دارد
همه مملکت قفل شده به نظر میرسه چرا که همه نگاهها از سوی حکومت مرکزگرای ایرانی به آبادانی کویرای مرکزی ایرانیه و حاشیه و مرکز ایران کماکان باید بدون توسعه باشند
ترسم از اینکه رییس جمهور بعدی بیاید وبگوید این طرح مسخره است وان را متوقف کند هرچند فعلا شروع نشده است!!! یک جاده ۳۲کیلومتری بعد از سی سال به اتمام نرسیده است!!!آقای رییس جمهور پرزیدنت یا مسول اجرایی کشور
تنها چاره کار اینه که رییس جمهور از ناحیه ای در شمال یا جنوب ایران انتخاب بشه. تا حالا هرچی رییس جمهور داشتیم از کویر مرکز ایران بوده که به خاطر ولایت خودش گند زده به تمام حوزه های آبریز کشور اسیب زده .
خیلی هم کار خوبی است آمریکا که 4 برابر ایران گاز گلخانه ای تولید میکند از پیمان پاریس هم خارج شده است.
بنده بعنوان یک کارشناس در این حوزه یقین دارم که طرح انتقال آب از دریاهای خزر و خلیجفارس و عمان یک ضرورت و مفید است.
پاسخ ها
از کوی دانشگاه
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۲
اگه یه کم فقط یه کم سواد داشتی و آگاه بودی هیچگاه همچین حرفی نمیزدی
ناشناس
| United States of America |
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۲
آره شما کارشناس زنان و زایمانی
اقای روحانی رییس جمهور محترم
شما قبلا گفته بودید حقوق دان هستید نه سرهنگ ....

من میخواهم بعنوان یک جغرافیدان بگم شما جغرافیدان هم نیستید پی گوش به حرف متخصص بکنید در زمینه ای که علم ندارید
انتقال اب و مسایل اقلیمی محیطی و طبیعی در حیطه وظایف جغرافیدانهاست که طرح آمایش سرزمین خوانده و بلدند....
تصور می کنم احداث و بهره برداری از کانال قره قوم در ترکمنستان نمونه نسبتا خوبی برای الگو برداری است و آثار مثبت و منفی زیست محیطی این کانال هم نمونه مطلوبی برای مطالعه است.
این حرفها راه حل نیست خنجر زدن به وحدت ملی ایران است شمال کشور 10 ملیون جمعیت دارد و سمنان 500 هزار نفر جمعیت دارد با انتقال آب سمنان آباد نمی شود اما شمال کشور نابود می شود و 10 ملیون نفر ناراضی تر می شوند این طرحهای تخیلی مانند انتقال آب کارون به کویر مرکزی یا انتقال آب خزر به سمنان برای از بین بردن طبیعت است اروپا که پربارانترین منطقه جهان است به اندازه اصفهان آب مصرف نمی کنند به جای دستکاری طبیعت خودمان را با طبیعت وفق دهیم
40 سال است در شمال ایران نه صنعتی احداث شد و نه سرمایه گزاری شد مردم شمال تورم کمرشکن سرمایه گزاریهای انجام شده در یزد و اصفهان و کرمان و مناطق کویری را تحمل کردند و پرتقال و چای و برنجشان را با پایین ترین قیمت و با دلار 4200 تومنی به مردم کویر فروختند و فولاد و مس و اتومبیل را از آنها با دلار 20000 تومنی خریدند اکنون از دولت می خواهند که اگر خیر نمی رسانی شر مرسان تو را به خیر و ما را به سلامت لطفا پروژ ه ای در شمال اجرا نکنید اگر می خواهید کویر را آباد کنید با آب خلیج فارس این کار را بکنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۲
تمام پول و ثروت و درآمد نفت کشور بر ای شمال ایران هزینه شد ولی مازندرانی ها حاضر نیستند یک قطره اب از استانشان خارج شود در این صورت دولت نباید دیکر بوجه و درامد نفت خوزستان و گاز جنوب ایران برای شمال اختصاص دهد ن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۳
1454 نفت و گاز مال جنوبه، چه ربطی به سمنان و کرمان و اصفهان داره؟
قطعا مردم شهید پرور شمال کشور اجازه چنین خبطی رو نمی دهند . در چند سال گذشته میانکاله خشک شده تالاب انزلی هم اوضاع خوبی نداره و کشاورزی در شمال هم بدلیل کمبود آب رو به فناست . آقای روحانی اگر می خواد به استانش خدمت کنه جور دیگری این کار رو انجام بدا
این یعنی کوبیدن اخرین میخ به تابوت اب کشور
اقای روحانی شما که مدعی شفاف سازی هستید بفرمایید تمام گزارشات کارشناسی مشاورین را منتشر نمایند

این خوش خدمتی وزیر فعلی نیرو برای دو سال بعد به سمنانی هاست
وزیری که در زمان مسولیت قبلی وی در معاونت اب بزرگترین طرحهای فاقد توجیه اب شکل گرفت
و امروز اینها نمایش است نمایش
پاسخ ها
ع.ص
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۲
آخرین میخ به تابوبت آب کشور یعنی چی اصلا خودت میفهمی چه میگی بنویس متظورت چیست ازکجا برای تو و امثال تو باید آب و نون تامین کرد ر
در رابطه با این خبر نکات زیر قابل ذکر است:
۱. شیرین سازی و انتقال آب ربطی به پیمان پاریس ندارد.
۲. مورد خلیج فارس و دریای عمان با دریای خزر کاملا متفاوت است.
۳. شیرین سازی آب دریا یکی از راهکارها برای کشورهای خشک مجاور دریاهای آزاد است. اسراییل یکی از کشورهای پیشرو در حجم شیرین سازی است.
۴. برنامه های بسیار دقیق و بلندمدت باید در رابطه با افزایش غلطت نمک دریا طرح ریزی گردد. بعید است این دولت و همچنین دولت های دیگر توان و تعهد این کار را داشته باشند. چرا که اصولا هر دولتی به فکر منافع کوتاه مدت خود است.
۵. با میزان دانش علمی و توان مدیریتی موجود در کشور به نطر می رسد دست زدن به دریای خزر موجب نابودی ان می گردد.
۶. اولویت مصرف آب شیرین شده از دریای عمان باید با استان های جنوبی باشد.
۷. حجم جریان اب از خلیج فارس به آب های آزاد کم است، بسیار محطاتانه و علمی در مورد خلیج فارس باید تصمیم گرفت.
۸. چند پروزه شیرین سازی آب با بهره گیری از نیروگاه بوشهر در حال اجرا است. باید صبر کرد تا این پروژه ها به نتیجه برسد سپس تصمیمات بعدی را گرفت.
۹. نمایندگان مجلس که به استان های خود وابستگی دارند و هر شخص دیگری که ذی نفع است باید از فرایند تصمیم گیری و اجرا در خصوص شیرین سازی و انتقال آب خارج گردد.
ممکن است برای مردم این طرح باز شود . در طرح ایران رود کانال وسیعی دریای عمان را به خزر وصل میکرد که در ان کشتی رانی می شد و کشورهای حاشیه خزر را به اقیانوس هند متصل میکرد. البته به خاطر سطح دو دریا کانال مانند کانال پاناما بود که نیاز به پمپاژ اب داشت. ان طرح مزایای زیادی داشت و معایبی. اکنون من نمیدانم در این طرح قرار است اب با لوله منتقل شود یا کانال.؟ و اگر قرار است در مقصد شیرین است چرا در همان ساحل دریا شیرین نشود و در مسیر با انتقال اب شیرین همه از اب تصفیه استفاده ننمایند و اگر قرار است با کانال انتقال اب شور انجام شود نفوذ اب شور را به عمق زمین حل کرده اند.؟ اگر قرار است با لوله منتقل شود قطر لوله ها چقدر است؟ و از سمنان تا ساحل دریا در کجاها پمپاژ صورت میگیرد. و مسیر انتقال اب از جلیج به کجا هست؟
کارنشد ندارد ازشما حرکت از خدا برکت
من اصلا وارد بحث شیرین کردن اب نمیشم ولی اگر با اب دریای عمان و دریای کاسپین بتوان دو و یا چند دریاچه در نقاط کویری و مرکزی ایران احیا کرد همان دریاچه ها باعث خنکی کشور میشود و هم امکان بارش باران در سال را بیشتر میکند و کشور را سبزتر و خرمتر میکند
انتقال آب از خلیج فارس خوبه ولی از دریای خزر اشتباهه چون در یا خزر کم آب و خشک میشه
پاسخ ها
قابل توجه علی امیری فراهانی - ع.ص
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۲
کل حجم آب مورو برای انتقال به سمنان از دریای هزر ۲۰۰ میلیون‌متر مکعب میباشد که به نسبت حجم‌دریای خزر عمق یک سانتی متر نمیشود اما از دریای عمان و خلیج فارس میتواند میلیارد
مترمکعب باشد چون به اقیانوس متصل است ومشکلی هم ایجاد نمیکند بعلاوه با کاشت گلخانه و کاشت محصولات خاص شیرین سازی اب هم توجیه دارد حتی برای پرورش ماهی و مبگو در کویر ایران‌ . آقای علی امیری فراهانی باید مشخص کنند اهل کدام‌منطقه ایران و ساکن کجای ایران هستند تا بببنم‌درد بی آبی و بیکاری را کشبده است یا نه ت


.
بابا ریس جمهور در برنامه سفرش برای خوش آمد همشهری هایش یک حرفی زد و اونا هم کف و سوت زدند تمام شد قبلا هم احمدی نژاد این کارو کرده بود. پول ندارند که خواسته باشند از اینکارها بکنند. در سازمان زمین شناسی کشور پول ندارند به کارشناس بدهند تا اکتشاف مواد معدنی را انجام دهند و برای یک ماموریت دو ماه باید دنبال تنخواه گردان باشی و حالا؟ میخواهند آب انتقال دهند
یک مدرسه کپری را نمی روند بسازند آب انتقال دهند.
بانظر همه مخالفم
فرض بگیریم که عملی باشه. اکو سیستم شمال هم بخوره ان موقع تمایلات استقلال طلبانه هم مناطق شمالی ایران را هم در برخواهد گرفت چون مرکز رو باعث بدبختی خودشان خواهند دانست و این یعنی مشکلات امنیتی تمام استانهای شمالی ایران به کردستان خوزستان اذربایجان و بلوچستان و ... اضافه خواهد شد. و البته یک مسئله ی دیگر این است که بقیه کشورهای حاشیه خزر یک چنین اجازه ای رو بدهن که جز محالات هست .
اگر یک طرح اصولی و اساسی که مردم نیاز به نگاه دوختن به اسمان نداشته باشتد همین طرح انتقال آیب از خلیج فارس و دریای عمان است . انرژی خورشیدی هم در آینده برای شیرین سازی آب ارزانتر شده و مسکل بی ابی حل میشود آب درکوزه و ما تشنه لبان گرد جهان میگردیم واقعا جای تاسفه که بودجه کشور در زمینه های غیر صروری در این ۴۰ سال هزینه سد اما بفکر انتقال آب نبودتد
با کارون چه کردید؟ با زاینده رود چه کردید؟ با هور العظیم چه کردید؟ سد گتوند! سد کرخه! شما رو به خدا بیشتر از این خراب نکنید . محیط زیست و اکوسیستم کار شما نیست
از نظر آقای رئیس ما در هیچ موردی مشکل نداریم انتقال آب از خلیج فارس و دریای خزر بسیار گرانقیمت است کدام مصرف کننده میتواند بهای آن را بپردازد
آب های که از کوها و جلگه های شمال ایران بطرف دریای خزر جاری هستند برای مصرف کشاورزی و مصرف شرب هستند . بنابراین تا بیست سال دیگر با رشد جمعیت که از دیگر نقاط ایران هجوم آوردند مشکلات آبی بیشتر خواهد شد من چند بار گفتم اگر جلوی خانه سازی در جلگه ها و دشت های شمال گرفته نشود با کمبود آب و زمین زراعی روبرو خواهیم شد
پاسخ ها
ع.ص
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۲
با توجه به اینکه مصرف اب کشاورزی بیش از آب شرب مردم است و استان مازندران به جای کشاورزی به منطقه مسکونی تبدیل شود در این صورت آب مازاد خواهد داشت چون زمینی برای برنجکاری نخواهد که اب مصرف کند
بیش از هشتاد درصد آب مصرفی کشور در بخش کشاورزی بعلت استفاده از روشهای آبیاری غلط مصرف میشود که با استفاده از روش های نوین آبیاری میتوان با همین میزان کشت فعلی میزان آب مصرفی در کشاورزی را به بیست درصد مصرف فعلی رساند.ضمنا دریای خزر یک دریاچه بسته است ،آنرا به سرنوشت دریای آرال که الان کویر شده دچار نکنید .نوشته آقای علی امیری فراهانی در خور تامل است برای کسانی که گوش شنوایی به این حقایق علمی داشته باشند.فکر ایران ،محیط زیست آنو حق زندگی نسل های آینده باشید.
پاسخ ها
ع.ص
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۲
نوشته های علی امیر فراهانی احساسی و از روی بی تجربگی لست بهتره ایشان سری به کشورهای عربی خلیج فارس مانند عربستان و دبی و کویت و بحرین و قطر بزنه تا چشم ودیدش باز بشه اگ ما جای عربها بودیم اقای علی امیر فراهانی چکار میکرد همه مردم باید مبمردند
من اول می خواستم نظر بذارم تمام نظرات خوندم و عمق آگهی علم و شعور ایرانی ها با خبر شدم پشیمان شدم
پاسخ ها
ع.ص
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۲
ناراحت نشو نطر بده تا از نظرات شما هم‌باخبر شویم
مردم بخدا این کار اشتباهه به داد ایران برسید. کویرهای ایران به باتلاق تبدیل میشه و بعد از سالیان ایران تبدیل به صحرای لم یزرع میشه
انهاییکه که ساز مخالف میزنند و نظر مخالف میدهند یا بی تجربه هستند یا شمالی اهل مازندران هستند یا درد مردم مناطق خشک و بیکاری آنان را نچشیده اند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۲
تو که با تجربه هستی و اینقد به خودت مطمئنی بگو تجربه موفق این طرح کجای دنیا بوده. ما نمیخوایم عبرت تاریخ بشیم
سلام، اقای روحانی ظاهرا کسی پوست موزی دوباره زیر پایتان گذاشته، چرا که شما حتی نتوانستید دستگاه اب شیرین کن را درمنطقه شمالی کشور درکنار دریای خزر بکار گیرید،اگر از شما بپرسند که چرا نتوانستید ،فورا میگویید که بودجه نداشتیم ویا تحریم بودیم، حال چگونه انتظار دارید که مردم حرف شما را پذیرفته وبه باد تمسخر نگیرند؟؟
مهمترین مشکل کشور ما استفاده از روشهای غلط و قدیمی در امر کشاورزیست. ما ضربات بسیار بزرگی با سدسازیهای اشتباه و حفر چاههای غیر مجاز به محیط زیست ایران وارد ساختیم. در زمینه ایرانرود و انتقال آب از دریای مازندران و خلیج همیشه پارس باید نظرات کارشناسان مختلف را جویا شد و از غلبه احساس بر منطق دوری نمود. به نظر من باید دولت وزارت آب را دوباره از وزارت نیرو جدا کند. اجازه حضور نیروهای جوان و کارآمد را به این وزارتخانه بدهید. افرادی را که سالها در این زمینه ها کار اشتباه کرده اند کنار بگذارید. حفر کانال را اجداد ما به بشریت آموختند. چرا ما بجای پیشرفت اینقدر پسرفت کردیم. ما ایرانیان باید دوباره با طبیعت آشتی کنیم و این را بدانیم که تخریب طبیعت باعث نابودی تمدن چند هزار ساله ایران می گردد. پاینده ایران.
این مخالفتها برای چیه؟
مگر عربستان آب شیرین نمیکنه؟ مگر از اب شیرین مازندران می خواهند برای سمنان لوله بکشند؟

برخی اصلا فهمیده اند موضوع چیست که الکی مخالفت می کنند؟یا بنا بر نفهمیدن است؟

دولت باید تا دیر نشده به استفاده گسترده از اب شیرین کن روی بیاورد. نمک تولید شده هم در برخی صنایع قابل استفاده است.
آقای روحانی نتونست کاری برای کشور بکنه حالا میخواد اقلا برای شهر خودش یک کاری بکنه
با توسعه هلم کشاورزی و داشتن سرایط خاص اب و هوایی در جنوب ایران میتوان با شیرین سازی اب دریا محصولاتی با ارزش افزوده بالا مانند انبه موز و مرکبات جنوب با کیفیت بالا و محصولات صیفی خارج فصل گلخانه ای با راندمان ابیاری بالای قزره ای انجام داد و درامد بالا و ارز اور برای مردم و کشور ایجاد نمود و به توزیع منایب جمعبت و اشتغال کشور کمک کرد حتی به پرورش میگو با اب شور دریا اقدام نمود
با توجه انرژی خورشیدی بسیار زیاد در جنوب ایران میتوان شیرین سازی آب دریا با استفاده از انرژی خورسیدی انحام داد و هزینه این تکنولوژی روزبروز ارزان تر میشود
وقتی این گفتار را از اقای روحانی می خوانم یا می شنوم بکلی در اینکه متن سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل 2018 یا سخنرانی بلیغ در مراسم تحلیف ریاست جمهوری دومش کار خودش بوده باشد به تردید می افتم.
سلام اگر رئیس جمهور ما این کار را بکند من خودم مجانی می آیم و برای شما کار می کنم و در حفر تونل و نصب لوله کمک می کنم برای هر شهر ایران که باشد همه جای ایران سرای من است
کار اجتناب ناپذیری به نظر می‌آید ولی اینکه در چه ابعادی میخواهد اجرا شود مهم است...
اینکار خیلی زودتر باید انجام می گرفت و منافع ملی هرکشور در راس امور اش هست ..
یه متر جاده رو شما ده سال طول می کشه یک سانت قیر بمالین روش اونوقت از طرح انتقال اب و .....حرف می زنین شما اگه هیچ کاری نکنین مملکتو به حال خودش رها کنین بهتر اداره می شه
اورمیه رو میخشکاند تا کویر نمک تولید شود کویر سمنان را آباد می کند...بی شرف
از مسولين سايت تابناك درخواست ميشود باقي نظرات فني كارشناسي افراد نظر دهنده را هم منتشر كنيد
وقتی پای منافع استان سمنان باشد فرقی بین احمدی نژاد وروحانی نیست !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
طرح اتصال خليج فارس به خزركه توسط مرحوم آيت اله رفسنجاني مطرح شده بودچه شد؟
دولت محترم اگر معتقد است انتقال آب شور خلیج فارس و دریای عمان میتواند کویر لوت را به گلستان تبدیل کند . لطفا ابتدا حاشیه خلیج فارس تا بندر چابهار را که در مجاورت دریا است و هزینه انتقال آب را هم ندارد را از بیابان برهوت به درختزار سر سبز بدل بنماید بعد به سراغ کویر برود.
نویسده گرامی ملانقطی درسته
ملانقطی
انتقال آب از خلیج فارس به فلاتهای مرکزی ایران و شیرین کردن آن از لحاظ علمی کاملا علمی و شدنی است
انتقال آب از خلیج فارس به فلاتهای مرکزی ایران و شیرین کردن آن از لحاظ علمی کاملا علمی و شدنی است و باید هر چه سریعتر اجرایی شود. انتقال آب از دریای خزر به دیگر نواحی بعلت دریاچه بودن باعث اعتراضات شدید بین المللی (ایجاد تحریم های بیشتر) و فجایع زیست محیطی جبران ناپذیر می گردد.
درود بر روحانی
این حسن هم قاطی کرد رفت
آب دريا کاملا شور (در هر ليتر حدود يک سومش نمک هست) هست و در حالت معمول هيچ ارزشي براي کشاورزي يا شرب و حتي صنعت نداره...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۴
خوب بود این نکته علمی رو بیان نمودید وگرنه ما همون آب رو مستقیما می آوردیم و توش توت فرگی که حساس ترین میوه به شوری و خشکیه رو می کاشتیم. یاد بیانات پروفسور کردوانی افتادم که میفرمودند اگه آب رو به دست کشاورز برسونیم کشاورز اصراف میکنه و قدر آب رو نمیفهمه!!! پیرمرد هنوز خبر نداره کنتور اختراع شده و میشه با کنتور آب رو به کشاورز فروخت!
آفای هاشمی ان فقط خواندن طراح شخص دیگری بود رجوع کنید به ۴نامه که به نهاد ریاست جمهوری وزارت کشور و..دیگر که در دوران وی ارسال شده تا نام ان را بیابید
باید یک قرارداد ۲۰ ساله با چین امضا کنیم و عوایداستفاده اختصاصی از ایرانرود رو برای ۲۰ سال به اونها ببخشیم در عرض سه سال تکمیلش می کنن تحویل می دن
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی