بازدید 3591

اختصاص هفت هزار میلیارد تومان برای مقابله با فقر

بودجه سال آینده که مبتنی بر عملکرد، شفاف سازی و حمایت از معیشت عمومی تدوین شده هفت هزار میلیارد تومان برای مقابله با فقر اختصاص یافته است و در آن به ترتیب اعتبار هزینه ای آموزش و پرورش و پارک های علمی 28 و 71 درصد افزایش یافت.
کد خبر: ۸۵۹۸۵۰
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۲ 11 December 2018

 

بودجه سال آینده که مبتنی بر عملکرد، شفاف سازی و حمایت از معیشت عمومی تدوین شده هفت هزار میلیارد تومان برای مقابله با فقر اختصاص یافته است و در آن به ترتیب اعتبار هزینه ای آموزش و پرورش و پارک های علمی 28 و 71 درصد افزایش یافت.

به گزارش ایرنا، لایحه بودجه 1398 که تدوین آن از اواسط آبان ماه به دستگاه های اجرایی ابلاغ شده بود مطابق وعده «محمدباقر نوبخت» رئیس سازمان برنامه و بودجه در موعد مقرر (15 آذرماه) پس از کار شبانه روزی آماده و در همان روز با حضور مسئولان سازمان برنامه و بودجه رونمایی شد و نوبخت درباره ویژگی های لایحه سال آینده توضیحاتی داد. 


سازمان برنامه و بودجه روز شنبه گزارش کوتاهی از ویژگی های بودجه سال 1398 درخصوص معیشت عمومی، اعتبارات هزینه ای آموزش و پرورش و پارک ها و مراکز رشد علم و فناوری اعلام کرد. 

** هفت هزار میلیارد تومان برای مقابله با فقر اختصاص یافت 


براساس این گزارش نخستین بخش از لایحه بودجه 1398 به حمایت از معیشت عمومی، سلامت و عدالت اجتماعی اختصاص دارد. در اعتباری معادل هفت هزار میلیارد تومان برای‌ استمرار طرح مقابله با فقر مطلق در نظر گرفته شده است.


اعتبار خرید تضمینی گندم متناسب با افزایش نرخ خرید تضمینی این محصول از پنج هزار میلیارد تومان به هشت هزار میلیارد تومان رسیده است.


همچنین برای تامین کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی، نهاده‌های دامی و کشاورزی معادل 14 میلیارد دلار با نرخ 4200 تومان بودجه اختصاص داده شده است.


استمرار پرداخت یارانه نقدی 42 هزار و 500 میلیارد تومان، افزایش 20 درصدی حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت، استمرار روند همسان ‌سازی حقوق بازنشستگان تا اعتبار 2 هزار میلیارد تومان، استمرار اجرای طرح تحول سلامت با اعتبار 35 هزار میلیارد تومان، استمرار اجرای قانون استفاده متوازن از امکانات کشور برای ارتقای سطح مناطق کمتر توسعه یافته با اعتبار 15 هزار میلیارد تومان و افزایش 20 درصدی اعتبار یارانه نهاده‌ها و عوامل تولید کشاورزی از دیگر مواردی است که در لایحه بودجه 98 در بخش حمایت از معیشت عمومی، سلامت و عدالت اجتماعی پیش‌بینی شده است.

** اعتبار هزینه ای آموزش و پروش در سال آینده 28 درصد افزایش یافت 


در لایحه بودجه سال آینده اعتبار هزینه‌ای ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها 28 درصد رشد داشت یعنی از 33 هزار میلیارد تومان به 43 هزار میلیارد تومان رسیده و همچنین مبلغ 2 هزار میلیارد تومان برای اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان تامین اعتبار شده است.


افزایش 20 درصدی اعتبارات ردیف‌های هزینه‌ای خرید خدمات آموزشی در مناطق کمتر برخوردار، افزایش 25 درصدی اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای دانشگاه فرهنگیان، افزایش پنج برابری کمک‌های فنی و اعتباری برای مدارس غیردولتی و تامین اعتبار مبلغ یکصد میلیارد تومان برای احداث 500 زمین چمن مصنوعی ورزشی در مدارس کشور از دیگر مواردی است که در بخش آموزش و پرورش عمومی و فنی و حرفه‌ای به آن توجه شده است.


همچنین ‌اعتبارات تملک‌دارایی های سرمایه‌ای طرح تملک فضاهای آموزشی نیمه‌تمام که 50 درصد توسط خیرین تامین شده باشد از 412 به 900 میلیارد تومان افزایش یافته و رشد 118 درصدی داشته است و یک هزار و 210 میلیارد تومان نیز توسط خیرین تامین می‌شود. 


در بودجه 1397 سیستان و بلوچستان، هرمزگان، جنوب کرمان و آذربایجان غربی جزو استان های محرومی بود که به ارتقای شاخص های آموزشی و پرورشی کمک شد و در بودجه 1398، لرستان، خراسان شمالی، خوزستان و ایلام نیست به این استان ها اضافه شده است. 

** اعتبار هزینه ای حمایت از پارک ها و مراکز رشد 71 درصد رشد داشت 


در لایحه بودجه 98 و در بخش دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و فناوری، توجه ویژه‌ای به پژوهش به خصوص در حوزه نانو و بیوتکنولوژی و ارتقاء 5 دانشگاه به تراز بین‌المللی شده است.


در این لایحه اعتبار هزینه‌ای حمایت از پارک‌ها و مراکز رشد علم و فناوری و مراکز نوآوری از 71 درصد رشد برخوردار شده است.


همچنین براساس (بند الف تبصره 3) تامین یک میلیارد دلار از تسهیلات تامین مالی خارجی (فاینانس) به منظور تجهیز آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های دانشگاه‌ها، موسسات آموزش عالی و پژوهشی و فن‌آوری با تضمین دولت و بازپرداخت آن، از محل اعتبارات بودجه عمومی صورت می‌گیرد.


10 درصد از اعتبارات برنامه «پژوهش‌های کاربردی» دستگاه‌های اجرایی نیز به پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی اختصاص یافت.


بنا به این گزارش، امکان استفاده از اوراق مالی اسلامی برای تامین منابع مورد نیاز دانشگاه‌ها، امکان بهره‌مندی دانشگاه‌ها، موسسات آموزش عالی و پارک‌های علم و فناوری از محل قانون استفاده متوازن از امکانات کشور، امکان استفاده دانشگاه‌ها از منابع بودجه استانی، اختصاص 40 درصد از هزینه امور پژوهشی شرکت‌ها، بانک‌ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت برای حل مسائل و مشکلات مربوطه از طریق توافقنامه با دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی از دیگر مفادی است که در بخش دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و فناوری به آن پرداخته شده است.


به گزارش ایرنا، «محمدباقر نوبخت» سقف کل بودجه عمومی سال آینده را رقمی بالغ بر 433 هزار میلیارد تومان اعلام کرده است که نسبت به امسال 12 درصد رشد دارد. 


همچنین به گفته «سیدحمید پورمحمدی» معاون سازمان برنامه بودجه، پیش بینی بهای هر بشکه نفت در لایحه بودجه سال آینده 54 دلار و میزان صادرات نفت یک میلیون و 500 هزار بشکه در روز است و درآمدهای نفتی 27 درصد از بودجه سال 98 را تامین خواهد کرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان