بازدید 4437

مطهری: نمی‌توانیم دور خودمان دیوار بکشیم

برجام قرار بود تحریم‌های هسته‌ای را لغو کند و نه همه تحریم‌ها را. اگر تحریم‌های مربوط به اشغال سفارت آمریکا تمدید شده، این ربطی به برجام ندارد. برجام با نظر مستقیم رهبری و با دستور ایشان امضاء شد. ما نباید مشکلات بیجا برای خود به وجود بیاوریم، ما نمی‌توانیم دور خود دیوار بکشیم مثلا لوایح چهارگانه مربوط به FATF را تصویب نکنیم. در این صورت تاجر ما نمی‌تواند پولی از خارج بیاورد یا دولت نمی‌تواند درآمد حاصل از فروش نفت را به داخل بیاورد زیرا قواعد FATF را رعایت نکرده‌ایم.
کد خبر: ۸۵۹۳۵۷
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۵ 11 December 2018

نائب رئیس مجلس گفت: متاسفانه خلوص و تقوای سیاسیون کم شده و ما امروز شاهد نوعی جنگ قدرت و رقابت برای تصاحب مناصب هستیم که باعث آسیب به کشور شده است.

به گزارش فارس، علی مطهری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی عصر امروز در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران ضمن گرامیداشت روز دانشجو و با اشاره به اقدام دانشجویان در 16 اذر سال 32 اظهار داشت: اینگونه حرکت‌ها که در فضای خفقان انجام می‌شود همانند نوری در ظلمت و برقی در تاریکی است که معمولا ماندگار می‌شود و حاکی از شجاعت آن افراد و بینش قوی و درست آنان است. سوال این است که آیا بعد از انقلاب هم جنبش دانشجویی ضرورت دارد؟

وی با بیان اینکه جنبش دانشجویی همیشه ضرورت دارد؛ گفت: اگر قدرت و حکومت نقد نشود منجر به فساد خواهد شد و دانشگاه و دانشجو هم دیده‌‌بان جامعه هستند و باید نقد و نظر خود را بیان کنند

مطهری در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: هیچ لزومی ندارد ما برخی اقدامات تحریک‌آمیز مثل حمله به سفارتخانه‌‌‌های عربستان و انگلستان را انجام بدهیم و سپس بابت خسارت آن، کلی از منابع کشور را صرف کنیم.

وی تصریح کرد: دانشجو در دوره خاصی از زندگی‌اش قرار دارد که بار زندگی بر دوشش نیست، فطرت الهی و میل به عدالتخواهی و مبارزه با ظلم در او زنده است و از هوش و استعداد نسبی هم برخوردار است؛ به همین دلیل رسالتی دارد، اما آسیبش هم این است که ممکن است احساسات بر عقلش غلبه کند و ابزار دست اروپای سیاسی شود یا اینکه دچار جهل مرکب شود.

مطهری اظهار داشت: کارها باید بر اساس عقل و منطق در کشور انجام شود، اگر شهید مطهری بود اجازه اشغال سفارت آمریکا را نمی‌داد؛ همچنان که امام هم در ابتدا مخالف تسخیر سفارت آمریکا بود و دستور خروج از آن را داد اما تحولاتی صورت گرفت. به هرحال ما نباید کارهای هیجانی و بدون تدبیر را انجام دهیم چراکه اینها به ما ضربه می‌زند.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: ما چقدر از بحث گروگانگیری کارکنان سفارت آمریکا ضربه خوردیم؟ زمانی که عربستان شیخ نمر را اعدام کرد همه دنیا علیه عربستان بود اما به عده‌ای سفارت عربستان در تهران را گرفتند و کنسولگری عربستان در مشهد را آتش زدند که باعث شد آن موضوع فراموش شود و دنیا علیه ما شد. قطعا خود عربستان و اسرائیل پشت این قضیه بودند.

مطهری ادامه داد: اجرای عدالت، پرهیز از تفرقه و تشتت، وجود اخلاق اسلامی و امر به معروف و نهی از منکر عوامل بقای اجتماعات انسانی است، در مقابل فساد اخلاق، راحت طلبی، فسق و فجور، رشوه و پارتی از عوامل انقراض جوامع است.

وی در بخش دیگری با اشاره به مسئله فلسطین افزود: بنده جزو اولین کسانی هستم که بر مسئله فلسطین تاکید دارم ولی ما باید درست عمل کنیم، مسئله هولوکاست در دوره قبل مطرح شد. آیا این به نفع ما بود؟ قطعا به ضرر ما تمام شد. ما هم می‌گوییم هولوکاست به آن شدت نبوده ولی اینکه در مجامع جهانی چنین چیزی گفته شود و از سوی دیگر غنی‌‌سازی شود، موضوعی بود که اسرائیل از آن استفاده کرد و دنیا هم پشت آنها ایستاد.

مطهری یادآور شد: به وجود آمدن رژیم صهیونیستی ناشی از تفرقه بین مسلمانان بود. دولت عثمانی یک حکومت واحد قدرتمند بوده که اروپا به شدت از آن می‌ترسید. آنها عرب‌ها را تحریک کردند که شما نژاد برتر هستید و به ایرانیان گفتند که شما شیعه هستید و بعد دیدیم که در جنگ با عثمانی عرب‌ها از پشت خنجر زدند.

وی افزود: اروپایی‌ها هم قول امپراتوری واحد عرب را داده بودند اما زیر قول‌شان زدند و خاورمیانه را به کشورهای کوچک تقسیم و اسرائیل را تاسیس کردند. حالا ما ۷۰ سال است که گرفتار این داستان هستیم و آن هم ناشی از تفرقه مسلمانان است. اگر امروز ما با سایر کشورهای اسلامی دوست بودیم آیا می‌توانستند این گونه به ما فشار بیاورند؟

وی در ادامه در پاسخ به سوال یکی دانشجویان درباره عوامل داخلی خروج امریکا از برجام افزود: بخشی از حکومت بعد از برجام مصمم بود که توافق هسته‌ای اجرایی نشود و پیام‌هایی را هم به دنیا داد که مانع سرمایه‌‌‌گذاری‌های خارجی شوند. فکر می‌کردند اگر برجام اجرایی شود، به نفع رقیب سیاسی‌شان است. بخشی از حکومت می‌خواست برجام اجرایی نشود و تقریبا به هدف خود هم رسید. این باعث شد ما نتوانیم از مواهب برجام استفاده کنیم.

این نماینده مجلس گفت: اگر حکومت مصمم به اجرای برجام بود اجازه می‌داد سرمایه‌‌گذاری اروپا و آمریکا انجام شود و آن وقت خروج ترامپ از برجام آسان نبود.

وی تاکید کرد: البته برجام قرار بود تحریم‌های هسته‌ای را لغو کند و نه همه تحریم‌ها را. اگر تحریم‌های مربوط به اشغال سفارت آمریکا تمدید شده، این ربطی به برجام ندارد. برجام با نظر مستقیم رهبری و با دستور ایشان امضاء شد. ما نباید مشکلات بیجا برای خود به وجود بیاوریم، ما نمی‌توانیم دور خود دیوار بکشیم مثلا لوایح چهارگانه مربوط به FATF را تصویب نکنیم. در این صورت تاجر ما نمی‌تواند پولی از خارج بیاورد یا دولت نمی‌تواند درآمد حاصل از فروش نفت را به داخل بیاورد زیرا قواعد FATF را رعایت نکرده‌ایم.

وی اظهار داشت: همین اندازه که برجام به نتیجه رسید هم توفیق بزرگی برای ما بود. آمریکا به انزوا کشیده شد در حالی که در هیچ دوره‌ای نشده بود که آمریکا، اروپا، روسیه و چین علیه ایران اجماع نکنند اما اکنون آمریکا تنها است و این یک پیروزی برای ما به حساب می‌آید.

مطهری خاطرشنان کرد: ایران سیاست مستقلی دارد، برجام باعث اختلاف بین قدرت‌های بزرگ جهان شده و اینها به نفع ماست. ما خیلی کارهای بیجایی کردیم که برایمان مشکل ایجاد کرده مثل قضیه تسخیر سفارتخانه‌ها که اصلا ضرورتی نداشته است.

وی گفت: معتقدم اگر برجام در دوره طرف مقابل بود، آنهایی که با برجام مخالفت می‌کردند با آن موافقت می‌کردند، لوایح چهارگانه FATF از دوره قبل شروع شد و دو لایحه در سال ۸۶ یعنی در دولت قبل به مجلس داده شد ولی حالا که خارج از قدرت هستند، شروع به مخالفت می‌کنند زیرا نمی‌خواهند کار دولت روان شود و به پیروزی برسد.

مطهری در بخش دیگری تاکید کرد: متاسفانه خلوص و تقوای سیاسیون کم شده و ما امروز شاهد نوعی جنگ قدرت و رقابت برای تصاحب مناصب هستیم که باعث آسیب به کشور شده است.

وی ادامه داد: طرف مقابل فکر می‌کند در انتخابات بعدی سرنوشت ما چه می‌شود. متاسفانه در دو طرف وضعیت همین است و ما فقط احتیاج به تهذیب نفس داریم که کار یکدیگر را خنثی نکنیم و بدانیم چه چیزی به صلاح کشور است.

وی درباره سوالی پیرامون سهمیه کنکور برای برخی اقشار از جمله خانواده‌های شهدا هم گفت: من این را قبول دارم و هر جا چنین چیزی مطرح بوده با آن مخالفت کردم. خود ما جزو خانواده شهدا محسوب می‌شویم اما به طور کلی با این امتیازات موافق نیستم. مجلس هم به دنبال اصلاح این قانون است. می‌توان در این حد کمک کرد که کلاس‌های آموزشی برای این افراد گذاشته شود تا بتوانند در این مسابقه و در یک رقابت سالم برنده شوند. این موضوع در کمیسیون آموزش مجلس مطرح است. من همچنین با طرح هیات علمی هم مخالفم. اگر هم برخی از این امتیازات در سال‌های اول انقلاب توجیه داشته ادامه آن درست نیست.

این نماینده مجلس در پاسخ به سوال دیگری اضافه کرد: ما در حال حاضر به نیروهای خودی اتکا داریم اما این منافاتی با روابط با خارج ندارد. مگر ما از بقیه دنیا مستثنی هستیم؟ خوشبختانه ابداعات و ابتکارات خوبی در داخل انجام می‌شود. مگر کسی با این مخالف است. قطعا داخل باید تقویت شود و ما نباید کاری کنیم که بی‌‌‌جهت مشکل ایجاد شود. این انقلابی‌گری نیست بلکه انقلابی‌‌‌گری با فکر و تدبیر باید باشد.

مطهری با اشاره انقلاب فرانسه و روسیه گفت: انقلاب کبیر فرانسه با شعار آزادی و حقوق مردم انجام شد و انقلاب اکتبر روسیه با شعار عدالتخواهی منجر به حکومت مارکسیستی و کمونیستی در روسیه شد اما نتوانست مقابل دنیای سرمایه‌داری بایستد زیرا رقابت را از بین می‌برد و پیشرفت جامعه را مختل می‌کرد. در این میان انقلاب ایران انقلاب خاصی بود چراکه مردم ایران با دست خالی وارد میدان شده و پیروز شدند.

وی درباره سوالی پیرامون بودجه برخی دستگاه‌های فرهنگی هم افزود: برخی از این دستگاه‌ها دانشجوی خارجی تربیت می‌کنند و کار مفیدی دارند. موسسه امام خمینی (ره) در قم که مثل دانشگاه است و با دانشگاه‌های اروپایی و آمریکایی مراوداتی دارد اما مثلا در مورد حوزه‌های علمیه، بودجه گرفتن آنها خلاف سیاست‌های اولیه نظام بوده است که ما معتقد بودیم حوزه‌ها باید از دولت‌ها مستقل باشند و متکی به آنها نباشند. البته این بودجه‌ها برای شهریه طلاب نیست بلکه برای بازسازی و عمران آنها است اما همین قدر هم نباید باشد. برای اینکه اینها زبان‌شان در مقابل دولت باز باشد و بهتر است حوزه‌های علمیه به کمک‌های مردمی متکی باشند.

وی درباره حقوق کارمندان هم افزود: در سال جاری متوسط افزایش حقوق‌ها ۱۲ درصد پیش‌بینی شده بود و دولت به شکلی عمل کرد که خیلی کم به حقوق‌ها اضافه شد. مجلس هم حکم بودجه را اصلاح کرد تا ۲۰ درصد به کمترین حقوق‌ها اضافه شود و از فاصله‌ها کاسته شود اما همین هم به درستی انجام نشد. ما امسال باید فکری کنیم که در بودجه سال آینده حقوق‌های کمتر، افزایش بیشتری پیدا کنند و بعد هم مجلس نظارت کند تا دولت از اجرای قانون فرار نکند.

وی بیان کرد: عدالت مورد نظر اسلام به معنی جامعه بدون تبعیض است نه جامعه بدون تفاوت، از نظر اسلام جامعه باید میدان مسابقه باشد و هر کس تلاش بیشتری کند، پیروز است. البته نباید تفاوت‌ها به شکل شکاف بزرگ طبقاتی در بیاید. انقلاب ایران شبیه انقلاب صدر اسلام است. سرنوشت آن انقلاب به حادثه کربلا رسید.

وی گفت: اگر قرار بود یک انقلابی هرگز از مسیر خود خارج نشود این اتفاق باید در مورد انقلاب صدر اسلام می‌افتاد اما خداوند سنت‌ها و قوانینی دارد و اینطور نیست که عنایت ویژه‌ای به انقلاب ما داشته باشد که هر کار کنیم محفوظ باشد. نباید فکر کنیم که انقلاب ما از انحراف مصون است و احتمال انحراف در آن وجود ندارد، سرنوشت جامعه ما بر اساس سنت‌ها و قوانین الهی است و خداوند وضع قومی را تغییر نمی‌دهد مگر اینکه آنها وضع خود را تغییر دهند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی