بازدید 9012
اظهارات قابل تأمل وزیر اسبق و نماینده کنونی مجلس شورای اسلامی؛ 

هزاران هزار میلیارد تومانی که بالا کشیده شد تا مدارس کشور توسعه نیابد!

در دورانی که آموزش و پرورش کشور بنا به شواهد فراوان، دچار بحران مالی شدید و حتی در پرداخت حقوق سرباز معلم‌ها و نیز پاداش بازنشستگان نیز دچار مشکل است، شنیدن از سرمایه‌های بلاتکلیف و احتمالاً حیف و میل شده این نهاد دولتی بزرگ تأمل برانگیز است؛ اموالی که تنها در یک مورد بیش از هزار میلیارد تومان ارزش گذاری می‌شود و یکی از اعضای کمیسیون آموزش عالی مجلس شورای اسلامی به آن اشاره می کند.
کد خبر: ۸۵۹۱۲۶
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۴ 10 December 2018
هزاران هزار میلیارد تومانی که بالا کشیده شد تا مدارس کشور توسعه نیابد!در دورانی که آموزش و پرورش کشور بنا به شواهد فراوان، دچار بحران مالی شدید و حتی در پرداخت حقوق سرباز معلم‌ها و نیز پاداش بازنشستگان نیز دچار مشکل است، شنیدن از سرمایه‌های بلاتکلیف و احتمالاً حیف و میل شده این نهاد دولتی بزرگ تأمل برانگیز است؛ اموالی که تنها در یک مورد بیش از هزار میلیارد تومان ارزش گذاری می‌شود و یکی از اعضای کمیسیون آموزش عالی مجلس شورای اسلامی به آن اشاره می کند.

به گزارش «تابناک»؛ بر اساس اطلاعات و اخبار فراوانی که از حال و روز وزارت آموزش و پرورش کشور منتشر می‌شود، این مجموعه بزرگ در شرایط کنونی دچار مشکلات مالی فراوانی است که کیفیت آموزش را به شدت متأثر کرده و آموزش و پرورش را در پیگیری رسالت‌های خطیرش به چالش کشیده است؛ مشکلات پرشماری که شاید اگر تمام دارایی‌های این وزارتخانه به درستی به کار گرفته می‌شد، شاهد بروزشان نبودیم.

جدا از سرمایه و دارایی‌های پر شماری که اکنون در تملک آموزش و پرورش کشور است و با وجود آن، مشکلات مالی این نهاد دولتی بزرگ را با مشکل رو به رو کرده است، اموال و دارایی‌های چند هزار میلیارد تومانی «بنیاد قدس» را نیز باید در زمره اموال آموزش و پرورش کشور بدانیم که البته امکان بهره مندی از آن برای مدیران آموزش و پرورش میسر نیست و کمتر کسی در مورد سرنوشت این اموال و کاربست دقیق آن اطلاعاتی دارد.

بنیاد قدس که از آن سخن به میان است، شامل اموال و دارایی‌های فردی به نام «آرشام» رئیس ساواک کرمان در دوران قبل از انقلاب اسلامی است که به تازگی «محمد مهدی زاهدی» وزیر اسبق علوم و نماینده مجلس شورای اسلامی در مورد آن در صحن علنی مجلس شورای اسلامی سخن گفت.

اموال و دارایی‌های رئیس ساواک کرمان در دوران قبل از انقلاب که گفته می‌شود مالکیت مؤسسات فرهنگی و املاک متعددی در سطح کشور بود، پس از انقلاب اسلامی تحت تملک بنیاد قدس قرار می‌گیرد و به وزارت آموزش و پرورش واگذار می‌شود؛ سرمایه هنگفتی که گویا اکنون به درستی در محل مناسب خود استفاده نمی‌شود و وزارت آموزش و پرورش، امکان دسترسی مناسب به این اموال را ندارد.

محمدمهدی زاهدی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در همین باره اظهار داشت: «آرشام» رئیس ساواک کرمان قبل از انقلاب و صاحب یکسری مؤسسات فرهنگی در سطح کشور بود و همچنین املاک زیادی داشت تا به اهداف فرهنگی مد نظر رژیم دست یابد. بعد از انقلاب این اموال مصادره شد و شورای انقلاب اعلام کرد که این اموال در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار گیرد، اما متأسفانه این وزارتخانه به دنبال این اموال نمی‌رود و بدون ضابطه در اختیار آموزش و پرورش استان‌ها قرار گرفته و بنیاد قدس متکفل آن می‌شود.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این بنیاد زیر نظر وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم قرار ندارد و هیچ نظارتی در این بنیاد نیست. هزاران هزار میلیارد تومان ملک، درآمد و ثروت در این بنیاد نهفته که به درستی ساماندهی و مدیریت نشده است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: اگر وزارت آموزش و پرورش متکفل اصلی این بنیاد بود، منبع درآمدی خوبی در اختیار این وزارتخانه برای دستیابی به اهدافش قرار می‌گرفت. اگر املاک مربوط به این بنیاد به فروش برسد، هزاران هزار مدرسه با درآمد و اعتبارات این بنیاد ساخته خواهد شد و بدهی‌های وزارت آموزش و پرورش پرداخت می‌شود.

زاهدی تصریح کرد: گزارش هایی به ما رسیده که از املاک مربوط به این بنیاد، واگذاری‌های غیرقانونی برخلاف مقررات جاری کشور صورت گرفته است لذا از قوه قضائیه و سازمان بازرسی درخواست کرده‌ایم اموال این بنیاد را بررسی کنند.

وی با تأکید بر اینکه این اموال باید در تملک وزارت آموزش و پرورش قرار گیرد، خاطرنشان کرد: باید با افراد خاطی که در این سال‌ها اموال این بنیاد را حیف و میل کرده‌اند برخورد شود و این اموال به بیت‌المال برگردد.

اما در مورد سخنانی که این نماینده مجلس مورد اشاره قرار داد، اشاره به چند موضوع مهم خالی از لطف نیست: نخست اینکه آقای زاهدی که امروز در مقام نمایندگی مجلس شورای اسلامی، مدعی بلاتکلیفی این سرمایه‌ها شده است، خود در دولت نهم وزیر علوم و عضو کابینه بود و در آن دوران می‌توانست با اطلاعاتی که دارد به شکل بهتری سرنوشت این اموال فراوان را پیگیری کند.

موضوع دیگر آنکه اکنون آموزش و پرورش دچار مشکلات مالی فراوانی است و حتی در انجام برخی وظایف عادی خود مثل پرداخت حقوق و مزایای معلمان، تأمین تغذیه مناسب برای دانش آموزان مناطق محروم، ارتقای کیفیت مدارس و نوسازی مدارس دچار مشکلات جدی است. در چنین شرایطی حیف و میل هزاران میلیارد تومان سرمایه‌ای که به این نهاد دولتی مهم تعلق دارد، عجیب به نظر می‌رسد.

این همه نگرانی‌هایی که در مورد اموال بلاتکلیف و نامشخص بنیاد قدس می‌توان به آن اشاره کرد، نیست و موضوع دیگر این که به راستی چند بنیاد و یا مؤسسه دیگر همانند بنیاد قدس که اکنون یکی از نمایندگان از وجودش پرده برداشت در کشور وجود دارد که اموالشان به درستی در اختیار نهاد‌های اجرایی و خدماتی قرار نمی‌گیرد و عده‌ای ناشناس در حال بهره برداری از آن هستند؟

در چنین شرایطی انتظار می‌رود نهاد‌های مسئول، جدی به این مسأله و موارد مشابه ورود و ضمن شفاف سازی در مورد اموال مورد اشاره شرایط را برای بهره برداری صحیح و مناسب آن در ساختار و بدنه آموزش و پرورش فراهم کنند؛ آموزش و پرورشی که می‌دانیم حتی در تهیه مدرسه استاندارد نیز در بسیاری مناطق محروم دچار مشکل است و بسیاری از دانش آموزان کشور را در شرایط بسیار بد آموزشی مدیریت می‌کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۸
جناب زاهدی درزمان احمدی نژادشما وزیر علوم بودید وفقط بلد بودید ستاره های دانشجویان نخبه را بیشتر وبورسیه های آنچنانی به آقا زاده ها ویکی از دارندگان این بورسیه ها شازده حضرت عالی با معدل بزور 12بوده درآن موقع کجا بودی که حالا اظهار فضل می فرمایی لطفا آدرس ولیست دارائیها وهمچنین دراختیار گیرندگان این دارائیها را که حتما می شناسید منتشر کنید وبه مقامات مسئول ارائه دهید تا حسن نیت شما ثابت شودالبته من اعتقاد دارم که دعوا سر لحاف ملا است وشما ازسهمی که به شما رسیده ناراضی هستید ببینیم راست میگوئی یا اینکه بلوف میزنی بخدا فکر میکنم معرفت وانصاف آرشام از افرادی مثل تو ودوستانت بیشتربوده است که دونسل ازجوانان مارا نابودکردید وملت را به پائین ترین سطح زندگی سوق دادید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
جناب فرهنگ دوست اظهارات شما کاملا صحیح است
مسولين بعلت ناكار امدي بهتر است ميزها راترك كنند
پاسخ ها
هموطن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
تنها دلیل ترک نکردن میزها ناکارامدی مسولین است
ناشناس
| Australia |
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
شما راهکار پیشنهاد بده، دستور نده
با این مسئولین بی کفایت هیچ امیدی نیست به بهبود امور مملکت
جناب زاهدی قبل از نمایند مجلس و وزیر شدن از اول انقلاب تا حالا در کرمان حضور داشتن . چرا اون زمانا حرفی از این اموال مصادره ای نمیزدن؟ شک ندارم الان این اموال تحت کنترل رقباشون قرار دارن ، اگه اینجور نبود اموال همون اموال سالهای حضورشون در مناصب مختلف در کرمان، هیات دولت و مجلس هست ولی حالا دارن گرا میدن به سازمان بازرسی و قوه قضاییه
برای حفظ آبروی نظام هم که شده اینبار مسئولین مرتبط سریعا ورود کنن و سرمایه های مردم رو از بلاتکلیفی در بیارن و با حیف و میل کنندگان احتمالی به شدت برخورد کنن حتی اگه از نزدیکان مقامات باشن.
این موضوع قطعا پیگیری نخواهد شد
چرا که سالهاست به چندین میلیون دانش آموز ظلم شده برای منافع جیب کسانی که حتما از فرزندان این مملکت مهم تر بوده اند
داستان کی بود کی بود چند وقتی نقل محافل می شود و موضوع برای چهل سال دیگه بایگانی می شه....
هزاران هزار میلیارد تومانی که بالا کشیده شد تا مدارس کشور توسعه نیابد!!!!!!!!!!
کی بالا کشید؟؟؟؟؟؟؟
چرا دستگاه های مسئول از حلقومشون در نمیارن؟؟؟؟؟؟؟
این همه سال این اموال داره بخور بخور میشه و هیچکی خبردار نیست؟؟؟؟؟
مگه میشه؟؟؟ مگه داریم؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
داداش خوابی؟ بیدار شو. خیلی بد تر از این خبرها اتفاق افتاده شما خبر نداری.
نشد یک روز ما یک خبر خوب درباره اوضاع مملکت بخونیم
خوب بنیاد قدس زیر نظر کی بوده تا حالا و یک بررسی می کرده و مدیرانش را انتخاب می کرده،تابناک جان فرار کردی از بیان بعضی مطالب؟کجا رفته اینهمه درآمد؟
احیانا اموال بنیاد قدس وضعیت بدتری از بنیاد مستضعفان (!) و ستاد اجرایی و ..... نباید داشته باشد!
سازمان تبلیغات اسلام طی سه دهه گذشته متولی انتخاب وزیر اموزش وپرورش بوده است ولازم است که پاسخ دهد
یعنی جایی هست که در آنجا اختلاس دزدی وحیف و میل نشده باشد ؟؟
آموزش و پرورش و آموزش عالی از زمانی که غیر انتفاعی شد و بودجه این دو وزارتخانه به حوزه های علمیه و مراکز فرهنگی حکومتی واریز شد زمین خورد الان نه حوزه ها دیگه تولید محتوی دارند نه دانشگاهها و مدارس چون باسیاستهای غلط همه را نابود کردیم.
وا مصیبتا !!!
چي بگم هيچي نگم بهتره
جای تعجب دارد که مسئولین در همه دولت های قبلی و فعلی تا وقتی که خودشان سر کار بودند و هستند، هیچ انتقادی نداشتند و ندارند، هیچ کمبودی نبود و نیست، اما به محض اینکه کنار گذاشته می شوند و دست شان از میز و منصب کوتاه می شود زبان به انتقاد و افشا می گشایند. جواب خدا را چگونه می خواهید بدهید؟
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۰:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
خیلی ساده
تو تامین یه لیوان شیر روزانه برای دانش اموزان این مرزو بوم موندیم اونوقت اینطور !
مملکت در لبه پرتگاه ..مسئولین در تب و تاب انتخابات آینده..
وای از روزی که ما راه امام راحل را فراموش کردیم....به بیراهه ها رفتیم...اگر به آرمان های امام پایبند بودیم حال و روز ما به از این بود
رهنمود های ایشان نباید فراموش شود..باید سر لوحه کار قرار گیرد.در غیر این صورت وضع بد تر میشود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
تابناک این منفی و مثبت ها کجاست ؟؟
منظور ايشان كدام مسولين مسوليين حالى يا قبلى وقتى خودش وزير بود چرا اقدام و افشا نكرد
اونقدر از این موسسات و سازمان‌های بی نام و نشان داریم که فقط دارن پول حیف می‌کنند. بعضی مواقع حتی اسم اونها هم شنیده نشده. فقط یه عده حقوق های آنچنانی میگیرن و تمام
تاوقتی رسوا کننده به جای دزد بره زندان چیزی درست نمیشه
وزیر فقط می خواهد به هر قیمتی بماند. طرح رتبه بندی معلمان هم نمایش جدید است. ماهی صد هزار تومان به هر معلم می رسد. لز وزیر بپرسید با ماشین حساب بگوید
وقتی ما یک مجلسی داریم که به جای چشم مردم و ناظر بودن بر دولت دنبال لابیگری و منطقه گرایی است همین وضعی را که داریم می بینیم همه چیز در روی کاغذ خوب پیش می رود اما در عمل نه بودجه مترو درست داده می شود نه پروژه های آب درست پیش می رود نه پروژهای عمرانی درست اجرا می شود و کار به جایی می رسد که نمایندگان باید برای ظاهر که هم شده در دقیقه ۹۰ درخواست استعفا بدهند. مجلس باید شبیه شرکت های بورسی گزارش های سه ماه و ۶ ماهه از دولت بگیرد و با دقت بررسی کند و با اختلاف در اجرا و برنامه اخطار بدهد و حساب بکشد و در صورت انحراف اساسی در برنامه استیضاح کند.
بنیاد قدس ؟ ؟؟؟؟؟؟؟؟
این کشور به آموزش و پرورش نیاز ندارد بخورید نگران نباشید
به نظرم مشکل اصلی در تعریف دو موضوع قرار دارد:
1. معماری قدرت و مسئولیت به صورت متناسب در قوانین کشور از قانون اساسی تا ....
2. تعریف تعهد از دیدگاه آقایان صاحب قدرت. آیا تعهد به معنای سلامت اخلاقی، مالی و ... افراد است یا تعهد مدیران به معنای سرسپردگی و متعهد بودن آنها به قطبهای قدرت صرفنظر از سلامت نفس آنهاست. به نظرم آنچه به عنوان تعهد مد نظر است تعریف دومی است که با به کارگیری افراد آزاده و دارای سلامت کاری منافات بزرگی دارد.
نتیجه: از اساس باید برای وضعیت کشور فکر شود. با تغیرات دکوراتیو مشکلی حل نمی شود
پاسخ ها
Hosen
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
کاملا موافقم ، این آشفته بازار دیگه درست نمیشه مشکلات اساسی داره
باید قانون اساسی بازنگری شود و این سازمان ها منحل

تنها راه نجات کشور همینه .
بنياد قدس ريسش كي هست الان؟‌
انگار ایشون از سهم شیر محروم شدن
هر دم از این ببببببببببببببببببباغ بری می رسد . این قصه تمام شدنی نیست . یوم البتر را بعینه داریم می بینیم .
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها