بازدید 27618

قاتل ایرانیِ شناورهای سه هزار تُنی دشمن

کد خبر: ۸۵۸۷۸۹
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۹ 09 December 2018

مزیت ممتاز نصر قابلیت عبور از کشتی های با زره نیمه سنگین و وزن حدود 3 تن است؛ در واقع کروز نصر پس از عبور از زره شناور منفجر می شود و شناور متخاصم را منهدم می کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، قدرت موشکی ایران اکنون یکی از دستاورد‌های بزرگ جمهوری اسلامی در عرصه فناوری‌های نظامی و قدرت دفاعی کشور است که نقطه شروع این پیشرفت را می‌توان دوران جنگ تحمیلی و محاصره همه جانبه در آن زمان توسط سایر کشور‌ها دانست. امروز با تکیه بر توانمندی داخلی و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود در فواصل زمانی کوتاه، موشک‌های جدید و مدرنی توسط نیرو‌های مسلح کشور رونمایی می‌شود که با معرفی هرکدام از آن‌ها دشمنان از پیشرفت ایران در عرصه دفاعی عصبانی‌تر شده و توانایی جمهوری اسلامی در عرصه دفاعی نمایان‌تر می‌شود.

در شرایطی که قدرت نظامی بازدارنده ایران و توان مقابله کشور با هر گونه تهدید نظامی این روز‌ها محور بحث روز است. بررسی تکنولوژی موشک‌های ایران نشان می‌دهد که برد این موشک‌ها به دورترین نقاط اروپا و بیش از ۷۰ درصد آسیا می‌رسد و این توان دفاعی باعث نا امیدی دشمنان در حمله نظامی به خاک و تاسیسات حیاتی کشورمان شده است.

یکی از موثرترین سلاح‌ها در میدان‌های نبرد که توانایی ضربات سنگین و مهلک در زمین، هوا و دریا را دارند موشک‌ها هستند و یکی از اعضای این خانواده موشک‌های کروز هستند.

موشک کروز نوعی موشک و نوعی هواگرد بی‌سرنشین هدایت شونده بوده که مسیر آن تا رسیدن به هدف قابل تغییر و هدایت است. در اغلب سامانه‌های کروز از نوعی موتور جت استفاده می‌شود، در حالی که موشک‌های دیگر از موتور راکتی استفاده می‌کنند.

موشک‌های کروز معمولاً تمام مسیر خود را در ارتفاع بسیار پائین (برای جلوگیری از تشخیص توسط رادار‌های دشمن) و با سرعت تقریباً ثابت با سرعت مافوق صوت یا نزدیک به صوت طی می‌کنند. تفاوت موشک کروز با پهپاد این است که کروز‌ها فقط به عنوان یک سلاح استفاده می‌شوند و کلاهک جنگی بخشی از بدنه آنهاست.

با توجه به لختی اولیه در هدایت موشک کروز، این امکان وجود دارد که موشک صد‌ها متر از مسیر منحرف شود. زیرا اگر چه با هدایت از این نوع لختی امکان انحراف برای موشکی که ده‌ها دقیقه پرواز می‌کند کم است، ولی برای موشکی که ساعت‌ها باید ادامه طریق دهد مناسب نیست. برای رفع عیب باید نوعی تصحیح در مسیر انجام شود تا در عمل مکمل هدایت اصلی آن باشد.

یکی از مهم‌ترین نکات درباره موشک کروز پرواز طولانی مدت این موشک است. به همین دلیل ممکن است توسط سامانه‌های منحرف کننده پدافندی دشمن، با وضعیت حرکت لختی موشک در طول مسیر امکان انحراف از چند متر تا چند صد متر وجود داشته باشد، البته با وجود سامانه‌هایی نظیر سامانه انطباق متقابل پشت سر هم جغرافیایی، سامانه سی دی اس و سامانه جی پی اس احتمال این مورد بسیار کاهش می‌باید.

موشک‌های کروز دارای چهار مولفه عمده هستند؛ اولین مولفه موشک‌های کروز استفاده از نیروی آیرودینامیکی در طبقات پایین جو (۳۰ کیلومتر یا ۱۰۰۰۰ پا) است.

دومین مولفه این موشک‌ها توانایی تغییر مسیر و ارتفاع حرکت خود در طول مسیر حرکت است. سومین مولفه موشک‌های کروز، برد بیش از۵۰ کیلومتری آنهاست. آخرین و مهم‌ترین ویژگی و مولفه آن‌ها قابلیت هدایت مداوم در طول مسیر به سوی هدف نهایی‌ست.

موشک کروز موشکی به دلیل راهبردی بودن قابلیت پنهان شدن از دید رادار‌های دشمن به دلیل سطح مقطع کوچک، دارابودن موتور توربوفن با تابش حرارتی کم و سطح پرواز پایین را داراست. موشک‌های کروز را می‌توان از نظر اندازه، سرعت (فراصوتی یا فروصوتی) و نحوه پرتاب تقسیم‌بندی کرد. موشک‌های کروز بسته به شیوهٔ پرتاب به سه دسته هواپایه، دریاپایه و زمین پایه تقسیم می‌شوند.

موشک کروز نصر

موشک کروز نصر، یکی دیگر از موشک‌های ساخت متخصصان داخلی کشورمان است که از انواع موشک‌های هوا پایه و ضدکشتی است که از آن برای انهدام اهداف دریایی نظیر ناوها، ناوشکن ها، زیردریایی‌ها و یا هر شناور سطحی و زیرسطحی استفاده می‌شود. موشک نصر ساخت صنایع دفاع بوده و یکی از پروژه‌های جهاد خودکفایی نیرو‌های مسلح کشورمان است که برای اولین بار در سال ۹۴ توسط سردار حسین دهقان وزیر وقت دفاع رونمایی و معرفی شد. موشک نصر1 قادر است شناورهای 3 هزار تنی را منهدم کند.

اصلی‎ترین تفاوت این موشک با نمونه های مشهوری چون کوثر و ظفر، میزان بالای سرجنگی است که قدرت تخریب بسیار بالایی برای آن ایجاد می کند. موشک کروز نصر، جرمی در حدود ۳۵۰ کیلوگرم داشته و دارای یک سر جنگی به وزن ۱۳۰ کیلوگرم می‌باشد که این سر جنگی قدرت تخریب ۴.۵ برابری نسبت به سرجنگی موشک کوثر دارد. موشک هوشمند و کروز نصر با قرار گرفتن در لایه های دفاع ساحلی مکمل خوبی برای پدافند ساحلی در کنار سامانه های توپخانه ای است که قابلیت انهدام شناورهای نفوذکننده به آب های ساحلی جمهوری اسلامی را دارد.

سردار حسین دهقان وزیر وقت دفاع در حاشیه افتتاح این خط تولید طی سخنانی، توسعه توان موشکی در راستای تقویت قدرت رزمی نیرو‌های مسلح و افزایش سطح بازدارندگی موثر را از راهبرد‌های اصلی وزارت دفاع ذکر کرد و افزود: موشک کروز نصر هواپایه در همین ارتباط طراحی و در خط تولید قرار گرفته است. دهقان درباره توانایی نصر گفت که با بهره برداری از موشک نصر هواپایه در نیرو‌های هوایی ارتش و سپاه توان عملیاتی و قدرت تاکتیکی این نیرو‌ها به طور چشمگیری افزایش می‌یابد.

موشک کروز نصر قابلیت جستجوی راداری و دقت بسیار بالایی در انهدام اهداف مورد نظر دارد. یکی از ویژگی‌های بارز این موشک که تحسین همگان را برانگیخته، مجهز بودن این موشک به سیستم کامپیوتری هدایت موشک بوده که با بهره گیری از آن دقت اصابت موشک به نحو قابل توجهی افزایش می‌یابد.

نصر قابلیت نصب بر روی هلیکوپتر و سایر جنگنده‌ها نظیر بالگرد‌های میل ۱۷، ۲۰۶ و جنگنده‌های فانتوم را داراست. موشک کروز نصر را می‌توان از انواع سکو‌های پرتاب ساحلی و شناور‌های موشک انداز هم شلیک کرد. مزیت ممتاز نصر قابلیت عبور از کشتی های با زره نیمه سنگین تا وزن سه تن است؛ در واقع کروز نصر پس از عبور از زره شناور منفجر می شود و شناور متخاصم را منهدم می کند.

پایگاه خبری ایران پراجکت در آن روزها در گزارشی به مراسم رونمایی از موشک کروز نصر هواپایه با حضور سردار دهقان وزیر سابق دفاع پرداخت که در متن این گزارش با اشاره به سخنان وی درباره موشک نصر نوشت که این موشک قابلیت نصب بر روی انواع جت جنگنده را دارد. در ادامه این گزارش، یکی از ویژگی های این موشک ساخته شده توسط متخصصان داخلی کشورمان قدرت تخریب و دقت بسیار بالا ذکر شده است.

موفقیت دانشمندان و طراحان ایرانی امروزه به همگان ثابت شده است و اکنون شاهد این هستیم که ایران در بسیاری از زمینه‌ها خودکفا شده است. اعمال تحریم‌های خصمانه علیه کشورمان نیز نتوانست کاری از پیش ببرد و تهران توانست یکه و تنها راه خود را در حوزه دفاعی ادامه دهد.

کشور ما طی سال‌های اخیر توانسته است طیف متنوعی از موشک‌های بالستیک با ویژگی‌های متفاوت برای مقابله با انواع تهدیدات را طراحی و تولید کند که به همین سبب به یکی از قدرت‌های موشکی جهان و منطقه غرب آسیا تبدیل شده است. توانمندی نظامی و دفاعی کشور، بدون شک یکی از مهم ‏ترین محور‌های راهبرد نظامی جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با تهدیدات است. همینطور بر اساس مولفه‌های قدرت، توان موشکی به عنوان یکی از مهمترین عامل بازدارنده تهاجم نظامی قرار دارد که کشور ما به خوبی از آن برخوردار است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۳۱
انتشار یافته: ۱۵
دونه ای چند در میاد؟ با این همه تکنولوژی میصرفه بکوبونیش به جایی؟
احسنت خدا قوت به همه خدمتگذاران ملت
موشک رزمی سوار شده روی کامیون تک دیفرانسیل شهری بدون استتار و زره!! فقط میتونه از جاده های آسفالت و شوسه عبور کنه!
۳ تن که یک قایق هم نیست. یعنی این موشک برای تخریب قایق ها ساخته شده؟ ۳ تن وزن یعنی یک سوم یک کامیون ده تنی. این که کشتی نمیشه حداکثر یه قایق متوسطه.
وزن ۳ تن؟اصلاح کنید
جرات دارين استفاده كنين تا ببينيد امريكا چه پاسخي ميده
دمتون گررررررررررررررررم
کاش پراید هم با این دقت و ظرافت تولید می شد...
گوشت و مرغ کی ارزون میشه؟!
واقعا عالی است ولی لطفا یک موتور پراید بسازید که خیلی محتاجیم به چینی ها
چرا در ادبیات نظامی و اداری ما این اندازه واژه های عربی هست، چرا (نصر) خوب بگوییم پیروزی مگر ما ایرانی نیستیم؟
ماشاءالله ، آفرین بر شما دلیر مردان
ارتش و سپاه مایه افتخار مملکت هستن، پاینده باد ایران
ماشاالله
بسمه تعالی
دشمن حملات خود را از نظامیگری به اقتصاد کشانده، و هر از گاهی تغییر موضع میدهد، و اگر فکر اساسی نشود به مرور زمان باعث تضعیف کشور خواهد شد.
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
آخرین اخبار
وب گردی