بازدید 6787

افتتاح بزرگترین کارخانه تولید داروی ضدسرطان در ایران

کد خبر: ۸۵۵۱۴۲
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۸ 27 November 2018

بزرگترین کارخانه تولید داروهای ضد سرطان خاور میانه دیروز با حضور وزیر بهداشت در استان البرز افتتاح و 9 خط جدید تولید داروی‌های ضد سرطان با سرمایه‌گذاری بالغ بر 100 میلیون یورو راه اندازی شد. این اتفاق مهم در حوزه بهداشت و درمان در شرایطی کلید خورد که تحریم‌های صورت گرفته از سوی امریکا در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی باعث شده تأمین برخی از داروها با چالش مواجه شود.

به گزارش روزنامه ایران، دکتر سید حسن قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به این‌که تحریم‌های آغاز شده، حوزه دارو و تجهیزات پزشکی را با چالش‌هایی مواجه کرده است، با تأکید بر لزوم رفع مشکلات صنعت دارویی کشور، گفت: از نمایندگان مجلس شورای اسلامی می‌خواهم‌ اکنون که در آستانه تدوین بودجه هستیم، حتماً به مشکلات صنعت دارو فکر کنند. اگر عرق ملی و مذهبی افرادی که در این حوزه کار می‌کنند نبود، کارشان را در صنعت دارو ادامه نمی‌دادند.چرا که در حال‌ حاضر 12 ماه است که پولشان را از دولت دریافت نکرده‌اند و این یک مشکل جدی محسوب می‌شود. این افراد در حالی پولشان را از دولت نگرفته‌اند که اگر پول آب و برق را ندهند، با قطع آب و برق مواجه می‌شوند، اما آیا پزشک و داروخانه با وجود دریافت نکردن مطالبات، خدماتشان را قطع کرده‌اند؟

وی همچنین به افزایش ناچیز قیمت در حوزه بهداشت و درمان اشاره کرد و افزود: تکانه‌های قیمت ارز باعث شده تهیه برخی مواد در صنعت دارو چندین برابر افزایش قیمت داشته باشد. نرخ تورم در ماه گذشته 2.6 درصد افزایش داشته، اما این میزان در حوزه بهداشت و درمان 1.7 درصد بوده است. هر چند که این افتخار است، اما نباید به آن دلخوش کرد چرا که کنترل شرایط تا زمانی امکان پذیر است که صنعت و خدمات آسیب نبینند.

قاضی‌زاده هاشمی با انتقاد از آن دسته از فعالان حوزه دارویی که فقط به سمت داروهای بایو تکنولوژی، گران و پر سود می‌روند، گفت: ما هیچ راهی برای تغییر وضعیتمان نداریم مگر این که خودمان بخواهیم روی پای خودمان بایستیم و دست کسانی را که تلاش می‌کنند، بگیریم. امروز و در این شرایط افتخار می‌کنیم که هم در میان خودمان و هم در دنیا دوستانی داریم که به مردم کمک می‌کنند. مجموعه اکتوور که در صنعت دارو به دنبال خامه‌گیری نیست نیز از همین مجموعه‌ها است که تمام زندگی‌اش را گذاشته و تعداد زیادی شغل ایجاد کرده است. در همین جا از رئیس سازمان غذا و دارو تقاضا دارم که حتماً این موضوع را در ارائه مجوزها مورد توجه قرار دهند و شرکت‌هایی را که به دنبال خامه‌گیری نیستند و فقط به سود فکر نمی‌کنند و در اقلامشان تنوع دیده می‌شود، به صورت پررنگ‌تر مورد حمایت قرار دهند.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: از ابتدا تأکید کردم اجازه ندهید دارویی که خودمان از نوع ایرانی‌اش استفاده می‌کنیم وارد شود. اما اگر توانستیم از تولیدات داخلی برای خود و فرزندانمان استفاده کنیم، می‌توانیم مانع واردات آنها شویم. بنابراین اجازه نمی‌دهیم به اسم حمایت از تولید داخل با جان مردم بازی شود در این زمینه باید هزینه تمام شده را به درستی بسنجیم وگرنه دچار کم فروشی می‌شویم. یعنی در ماده اولیه و یا در محصول نهایی تقلب صورت خواهد گرفت. درباره هواپیما، ماشین، دستگاه‌های پزشکی و سایر اقلام هم همین طور است. قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به این که دولت باید نقشش را به درستی ایفا کند، ادامه داد‌: در سایر خدمات، ساز و کارهایی داریم که بر اساس آن اصناف می‌توانند نوسانات قیمت را در هزینه تمام شده محصول خود اعمال کنند. حال باید پرسید دارو مهم‌تر است یا پراید و سمند؟ بنابراین همان تدابیری که برای آنها می‌اندیشید، برای دارو هم بیندیشید. خریدار اصلی در حوزه دارو، دولت است و دولت گمان می‌‌کند هر چه ارزان‌تر خریداری کند بهتر است، به همین دلیل قیمت را واقعی نمی‌بیند. بنابراین کلاف سردرگمی ایجاد می‌شود که در همه ادوار تکرار شده است. در این زمینه هم منصفانه نیست که با سکوتمان رفتار بد را تایید کنیم.

وی تأکید کرد: اگر اعتبار داریم، همه چیز را رایگان کنیم، اما اگر اعتبار کافی نداریم پرداخت را بر عهده خود مردم بگذاریم. مردم در وهله اول بهترین دارو، بهترین خدمت و بهترین پزشک را می‌خواهند و در مرحله دوم قیمتش را می‌بینند. البته اگر دولت در پرداخت هزینه کمک کند، عالی است.

وزیر بهداشت همچنین از همکاری نکردن بانک‌ها برای ارائه تسهیلات به تولید کنندگان دارو ابراز ناخشنودی کرد و گفت: بانک‌ها باید به صنعت دارو تسهیلات دهند تا این صنعت شکوفا شود. ما از نظر نیروی انسانی افراد متخصص و دانشمند کم نداریم، از سوی دیگر سابقه حضور ما در حوزه دارو بیش از سایر کشورهای منطقه است، اما گره کار و مشکل صنعت دارویی کشور ما اقتصاد است. فکر می‌کنم فرصت‌های خوبی در صنعت دارو داریم، اما به عنوان یک فرصت مغفول مانده معطل گذاشته شده است و به دنبال حاشیه‌هایی که چندان مؤثر نیستند رفته‌ایم.

وزیر بهداشت با تأکید بر گسترش رقابت در حوزه دارو، گفت‌: لازم است رقابت در حوزه دارو گسترده شود، اما به شرط این که رقابت‌ها در سطح بازار باشد. مشکل ما این است که به جای رقابت در بازار، دست و پای یکدیگر را می‌گیریم که به ایجاد رانت منجر می‌شود.

وی با تأکید بر این‌که این پیشرفت از طریق کار و با استفاده از دانش و تدبیر ایجاد می‌شود، افزود: ملت‌هایی که در دنیا پیشرفت کرده‌اند، با تلاش شبانه روزی از علم بیشترین بهره را برده‌ و از تجربیات جهانیان استفاده کرده‌اند. ما در ایران بیش از این که زحمت بکشیم، مطالبه می‌کنیم. متأسفانه این مطالبه گری در زندگی ما وجود دارد و آن را حتی به فرزندان‌مان به عنوان یک عادت آموزش می‌دهیم.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: البته امروز شرایط به گونه‌ای تغییر کرده که شاهد پیشرفت‌های وسیعی در دنیا هستیم، اما متأسفانه عامل تعیین کننده در قرن بیست و یکم هم مانند قرون وسطی زور و پول است. این که کشور و ملتی را در همه حوزه‌ها با بهانه دفاع از حقوق بشر تحریم می‌کنند، باعث تأسف است و از آن ناگوارتر و غیر منصفانه‌تر سکوت بین‌المللی در این زمینه است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان