بازدید 40558

نکات مهمی که دکتر تاجیک در سیما گفت

تاجیک: قطعا روش های غیرقانونی راه به جایی نمی برد و آنها که به بلوغ فکری رسیده اند می دانند که با منطق گفتگو می توان بهتر عمل کرد.
کد خبر: ۸۵۴۹۵
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۸۸ - ۰۷:۴۳ 10 February 2010
محمدرضا تاجیک، استاد دانشگاه و مشاور ارشد میرحسین موسوی در انتخابات اخیر و دولت خاتمی پس از آزادی از زندان در گفت‌وگو ویژه خبری شبکه دوم سیمای جمهوری اسلامی ایران حاضر شد.

به گزارش «فردا»، محمدرضا تاجیک در گفت و گوی ویژه خبری شبکه دوم سیما حاضر شده تا به تحلیل مسائل بعد از انتخابات ریاست جمهوری دهم بپردازد.

مجری این برنامه گفت که این برنامه به بررسی ابعاد جامعه شناسی و علمی وقایع اخیر خواهد پرداخت.

تاجیک در ابتدا از «قرار گرفتن مجال برای پرداختن به چنین مسئله‌ی مهمی» تشکر کرد.

وی با بیان اینکه «همواره وقایعی که جامعه ما را از حرکات بازایستاند و برخی اوقات یک گام به عقب برده و موجب بحران‌های مختلف شده است» گفت: در این وقایع همواره هم دستی از داخل بوده و هم از دستی از برون در آن دخالت داشته است.

وی که در دولت اصلاحات رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات استراتژیک و مشاور رئیس‌جمهور بود، «دست‌های داخلی» را ناشی از «تحلیل نادرست» و «تخمین غلط» دانست.

تاجیک در تشریح «دست‌های خارجی» نیز از عواملی همچون «خصم»، «دشمنان و جبهه استکبار» و «عمال آنان همچون اپوزوسیون» نام برد.

پیش‌تر یک منبع آگاه در گفت و گو بار روزنامه جوان گفته بود که تاجیک، "جزوه‌ای تئوریک و مبتنی بر یک سلسله اقتضائات راهبردی" برای ادامه فعالیت‌های میرحسین موسوی و اقدامات ساختارشکن تدوین کرده بود.

برخی منابع، عنوان این جزوه را "چیست یاران طریقت بعد از این تدبیر ما" ذکر کرده بودند.

محمدرضا تاجیک، استاد علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی است که از زمان آغاز فعالیت‌های انتخاباتی میرحسین موسوی، مشاورت وی را بعهده گرفت. پیش از آن، تاجیک مشاورت سید محمد خاتمی و ریاست مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری را برعهده داشت.

وی پس از حوادث روز عاشورا بازداشت شد و امروز (سه‌شنبه) غروب آزاد شد.

در این برنامه محمدرضا تاجیک با اشاره به برخی جریانات «منورالفکر» در طول تاریخ گفت که آنان به دنبال حذف جامعه سنتی و تن دادن به جامعه غربی است تا سعی کند به مانند آنان پیشرفت کنند.

وی ضمن تاکید بر «این تحلیل غلط آنان» افزود که آنان فکر می‌کنند که جامعه ایرانی براحتی غربی می‌شود، به سنت‌ها و ارزش‌هایش پشت پا بزند.

تاجیک گفت که بر اساس این تحلیل‌های غلط، «مشروطه‌خواهان به نام آزادی و تحمل عقاید، حذف و طرد می‌شوند و شیخ فضل‌الله نوری‌ها بالای دار می‌روند.»

وی این اقدامات را موجب «هموار شدن مسیر برای خارجی‌ها و حاکم شدن یک مستبد دیگر بر کشور» دانست.

به عقیده این استاد دانشگاه، مردم این افراد را «حذف» نمی‌کنند و بلکه «دفع» می‌نمایند و «آزادی» تبدیل به «آنارشیسم» و «هرج و مرج» می‌گردد.

به عقیده مشاور ارشد میرحسین موسوی، سی سال پس از انقلاب اسلامی نیز «تحلیل غلط» در آستانه انتخابات پدید آمد و در توضیح آن گفت که این تحلیل غلط بوجود می‌آید که وضعیت جامعه را همان وضعیت اطرافیان خود می‌دانند و فقط به اطرافیان‌شان نگاه می‌کنند

تاجیک در ادامه می‌افزاید: دومین «تحلیل غلط» این است که فکر می‌کنند مردم از وضعیت فعلی ناراضی و ملول هستند، به دنبال یک "تغییر بزرگ" هستند و دنبال "یک منجی" می‌گردند.

مشاور دولت خاتمی گفت که یک چهره هم «اصول‌گرا» و هم «اصلاح‌طلب» را راهکار می‌دانند که «راه میانه» است.

به عقیده وی یک تحلیل غلط دیگر این است که با حضور چنین عنصری در صحنه، «قشر خاکستری» برای حمایت از کاندیدایی که شعار تغییر می‌دهد به وی کمک خواهند کرد و بر همین اساس است که «توهم پیروزی» شکل می‌گیرد

مشاور میرحسین موسوی در انتخابات اخیر افزود که «نظرسنجی‌های بی‌پایه» و «نظرسازی‌ها» به این توهم پیروزی کمک می‌کند و این «خودآگاه و یا ناخودآگاه» موجب می‌شود که تنها عامل مانع پیروزی را «یک واقعه بزرگ» بدانند که در انتخابات یعنی «تقلب

تاجیک تاکید کرد که برخی نظرسازی‌ها نیز در به این مسئله جنبه واقعی می‌بخشند

به عقیده وی، بر اساس این تحلیل‌های غلط است که از حریم ولایت عبور می‌شود

وی گفت که به هر حال اگر به قانون اساسی هم معتقد باشیم، حریم ولایت در نظر گرفته شده است

تاجیک در ادامه نیز افزود که تحلیل غلط موجب قانو‌ن‌شکنی می‌شود؛ اما حتی اگر تخلفی صورت گرفته باشد و آدم در موضع حق هم باشد باید بر اساس قانون حرکت کند

وی ادامه این تحلیل‌های غلط را موجب فراهم شدن بستر ورود خارجی‌ها دانست

استاد دانشگاه شهید بهشتی گفت که وظیفه رئیس‌جمهور، حکومت است و نه حاکمیت

وی تاکید کرد که حاکمیت فراسوی حکومت است و حکومت در داخل حاکمیت قرار دارد.

تاجیک گفت که رئیس‌جمهور در چارچوب حاکمیت حکومت می‌کند.

مشاور انتخاباتی میرحسین موسوی با اشاره به تجربه یکصد سال گذشته در مورد وقایع تاریخی اظهار داشت که تجربه نشان داده که دست خارجی در آن پیدا بوده و این «توهم توطئه» نیست.

تاجیک با بیان اینکه «کشورهای خصم و اپوزوسیون خارج کشور می‌دانند که نمی‌توانند ایجاد کننده موج در جامعه ایران باشند» گفت که اما این‌ها می‌توانند از موج‌های داخلی استفاده کنند، موج داخلی باید ایجاد شود تا موج‌سواری کنند.

وی تاکید کرد که خارجی‌ها منتظر «شکار لحظه‌ها» و «ایجاد موج در داخل» هستند.

در همین حال وی تلاش‌های آشکار و پنهان آنان برای بسترسازی جهت ایجاد چنین موج‌هایی را رد نکرد.

این چهره دانشگاهی با اشاره به فعالیت حدود 130 شبکه خبری و صدها سایت و وبلاگ علیه ایران و انتخابات گفت که این واقعه، بی‌نظیر بود.

وی با بیان اینکه «با شکل پیام، محتوای پوچ خود را تحویل افکار عمومی دادند» گفت که این رسانه‌ها لحظاتی را ساختند و از آن سوءاستفاده کردند.

وی ضمن تاکید بر «بی‌نظیر بودن» چنین واقعه‌ای اظهار داشت که از این رو خارجی‌ها بر روی ایجاد توهم پیروزی و تقلب سرمایه‌گذاری می‌کنند.

تاجیک با بیان اینکه «انتخابات یک سکوی پرش» بود گفت که خارجی‌ها تلاش کردند تا انتخابات را فراتر ببرند و به اغتشاشات تبدیل کنند.

وی با اشاره به گروه‌های تندرو و کندرو در قبال اصلاحات و آغازهای بی‌فرجام گفت که اصلاحات یک پروسه است نه یک پروژه.

تاجیک افزود: عده‌ای منورالفکر که قصدشان سکولار کردن و مدرن کردن جامعه است، قادر به پیاده کردن اهداف خود نیستند چرا که با مذاق جامعه ما سازگار نیست.

رئیس سابق مرکز مطالعات و تحقیقات استراتژیک و مشاور خاتمی در ادامه به برخی اشتباهات و دوگانگی های اصلاح طلبان اشاره کرد و نوع نگاه طیف های مختلف اصلاح طلبی را درباره رابطه دین و سیاست به نقد کشید.

وی در این خصوص به نگاه برون دینی اصلاح طلبان به دین به جای نگاه درون دینی به دین مانند امام اشاره کرد.

مشاور ارشد موسوی در بخش دیگری از سخنان‌اش به مسئله وحدت میان اصلاح‌طلبان اشاره کرد و گفت که وحدت در میان این گروه وجود ندارد.

وی در پایان خطاب به دانشگاهیان گفت قطعا روش های غیرقانونی راه به جایی نمی برد و آنها که به بلوغ فکری رسیده اند می دانند که با منطق گفتگو می توان بهتر عمل کرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
ايشان را نميشناسم ولي تا جايي كه گوش كردم از حرفهايش حدس زدم ايشان بايد تازه از زندان آزاد شده باشند.
حرف های آقای تاجیک در نفی اعتقادات و عملکرد قبل از زندان ، هرگز نمیتواند معیار و محک تحلیل رفتاری ملت ایران قرار گیرد.با همه این حرفها و اعترافات ، جایگاه علمی و فرهیخته دکتر جاجیک همچنان در قلوب ما محترم و بالاتر از قبل شده است.
اين همه با آب و تاب اعترافات آقاي تاجيك رو نوشتيد ، خوبه قبل از زندان به صدا و سيما دعوت نشد !!!!....
بعدش بگین ازادی نداریم. طرف از زندان آزاد نشده میتونه بیاد در صدا و سیما و نظراتش رو که 180 درجه چرخیدند رو بیان کنه. نمیدونم اگه نظراتش نچرخیده بود هم میشد بیاد توی تلویزیون؟
این آقا اگه اینطوری فکر میکنه پس چرا دستگیرش کردن؟.بهتره ازش عذرخواهی کنن!
منطقی تحلیل کرد
مردم تاجيك را دوست دارند و همه چیز را مي دانند
ببخشيد بالاخره اين آقا براندازه؟ دروغگو؟ خوبه؟ بده؟
حداقل ما كه عقل نداريم به ما شما بگيد كي خوبه؟ كي بده؟ كدام حرفش درسته؟ كدام حرفش غلطه؟
كي بميريم؟ كي زندگي كنيم؟
اخه ادمی که بلافاصله بعد از ازادی از زندان میاد صدا و سیمای دولت چی میخواد بگه؟میشه به حرفهاش اعتماد کرد؟چرا این ادمها مدام رنگ عوض می کنن؟از مردم به قول خودشون عادی جامعه یاد بگرین که تا پای جان رو عقیده شون می ایستند.
چرا وقتي كسي را به زندان مي برند و از زندان آزاد مي شود متحول مي شود !!!!!!!!!!!!
من نمي‌دانم چرا هركي ميره زندان حرفهاش عوض مي‌شه لطفا دو واحد عملي زندان براي دانش‌اموزان و دانشجويان بگذاريد تا آنها هم مثل شما فكر كنند و حرف بزنند
پیشنهاد 1: این آدمهای اصلاحات را کلاً بگیرند و یک ماهی زندانی کنند. همه آنها همچین تفکراتشان اصلاح میشود که نگو. میشوند یک اصولگرای واقعی.
پیشنهاد 2- اصلا چرا فقط سران اصلاح طلب بروند زندان.همه بروند. قول میدهم اگر ملت تحمل کنند و سران فتنه یک ماه فقط در زندان با خودشان خلوت کنند و تفکر کنند، همه مشکلات حل است. آنها هم منتقد خودشان خواهند شد. مثلاً خواهند گفت که: "من در حال فتنه گری بودم و برای راهپیمایی نقشه می کشیدم که خوشبختانه توسط ماموران زیرک و متعهد کشور دستگیر شدم و کشور از فتنه نجات یافت"
ما که هیچی نفهمیدم اما امان از زندان
بابا يكي به ما بگه تو اين زنداناي ما چي ميگذره كه هركي با هر تفكري ميره توش 100در100تغيير موضع ميده
واقعا جالب نیست که ایشان در این مدت کوتاه متنبه شدند... در محیط زیبای زندان (مثل بقیه) زود تجزیه و تحلیل درستی از مسائل کردند...دو روز مانده به 22 بهمن آزاد شدند...درست در روز آزادی !!! به سیما دعوت شده و در آنجا حاضر به مصاحبه شدند..وخلاصه گفتارشان این بود من و همراهانمان اشتباه کردیم...و...
سه شنبه از زندان آزاد و همان روز مصاحبه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
معلوم است چی از توش بیرون میاد
منطق گفتگو نیازمند فراهم نمودن فرصت آن است. آنانکه با خیل معترضین به ضرب دشنه و باتوم و ...برخورد کردند و گفتمانشان را در قالب بازجویی با اصحاب گفتگوی اصلاح طلبان در زندانها انجام دادند چگونه ممکن است این گونه باشند. آیا این امکان وجود نداشت که پیش از دست زدن به کشتار مردم نمایندگان تفکرهای مختلف در حاکمیت و نه اپزیسیون را در سیما دعوت کنند و فرصت مناظره را فراهم کنند تا مردم خود ببینند و قضاوت کنند؟ آیا تاجیک را پیش از زندان رفتن نمیشد در گفتگوی شبکه 2 سیما دعوت کرد؟ فکر میکنید بعد از این همهٔ حرفهای تاجیک خریدار دارد؟ واقعا که خود کرده را تدبیر نیست. خون جوانان وطن فقط به جرم اعتراض خیابانهای شهر را گلگون کرده... برای این رفتارها که قلب مردم ایران را جریحه دار کرده چه توجیهی دارید؟
وقتي نظريه پردازان را به اين شوهاي تلويزيوني مي آوريد توقعي جز حضور مردم در كف خيابان ها نداشته باشيد!
کاش تیتر را اصلاح می کردید:
نکات مهمی که تاجیک پس از آزادی از اوین در سیما گفت!!!
هیهات...
مشخص بفرماييد چطور ميتوان يك هفته اقامت در زندان اوين را رزرو كنيم؟ بالاخره ما (عوام) هم حق داريم
آقاي تاجيك كه نظرش اين بوده چرا دستگيرشده پس؟؟؟؟؟؟
زندان چقدر خوبه آدم نادان رو روشنفكر ميكنه ظاهرا!!!!!!!
بابا چه میکنه این بازداشتگاه ها!...دانشگاهه!
تجربه نشون داده آدمو از بازداشت که مستقیم بیارن جلو دوربین بهترین نتیجه رو میده.
یاد فرمایشات گالیله افتادم بعد از دادگاه تفتیش عقاید
دکتر تاجیک ازادیت مبارک
اگر آقای تاجیک اینطوری فکر می کرد چرا تا همین چند ساعت پیش در زندان به سر می برد؟ِ اگر به ناکارآمدی اصلاح طلبان اذعان داشت چرا در انتخابات از یک فرد اصلاح طلب حمایت کرد؟اگر قائل به تقلب در انتخابات نبود چرا تا همین چند روز پیش صحبت از تقلب به میان می آورد؟
آقای تاجیک، ما شما را دوست داشته ،داریم و خواهیم داشت.
چه جالب بعد از 8 ماه ازاد شده و بدو بدو امده تلويزيون بگه ما چقدر اشتباه كرديم!!!!اقايان ملت را ...ر فرض نموده اند؟
کسی که سه چهار ساعت قبلش از زندان آزاد شده معلومه که باید چی بگه! مردمو بی شعور و نفهم فرض نکنید . کسی که سالها استاد پست مدرن دانشگاه باشه و اون حرفا رو قبل از انتخابات توی دانشگاه تهران بزنه چطوری میتونه یهو 180 درجه اونم در عرض چند هفته اونم تو زندان عوض بشه. حالا دارم می فهمم که چرا ایران پیشرفت نکرده؟ چون همه به فکر مچ گیری هستن و به فکر هزینه ای که با این کاراشون به مملکت تحمیل می کنند نیستند!
هیچ می دانید با حرفهای همین آقایان به اصطلاح اصلاح طلب چه جوانانی که تحصیل و حتی زندگی خود را از دست داده اند. ایشان باید در برابر این فجایع که برای دانشجویان و نسل جوان پدید آورده مجازات شوند.
آقای تاجیک حود مصداق بارز همان مثال پرندگانی است که در موقع خطر 180 درجه گردنشان را می چرخانند.
واقعا" ایشان درطی 12سال از شروع اصلاحات تا کنون به این مسایل فکر نکرده بود و در این چند روزه بازداشت به این نتایج رسیده ؟ شما چی فکر میکنید ؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
اينم مثل ابطحي تو زندان از اين رو به اون رو شد...
ميگم خوبه هرجندوقت يكبار سري به زندان بزنيم ...
اینکه تا دیروز زندان بود


حالا کی دو باره می ره زندان
مصاحبه هایی که زندان عامل است هیچگونه ارزشی ندارد
عجب! ایشون هم ظرف همین مدت 20 روز تو انفرادی به چنین تغییر عقیده شگرف و تحلیلهای بدیعی نایل شدند؟! جالبه که بلافاصله بعد از آزادی هم برنامه زنده تلوزیونی دادند. پیشنهاد میکنم اسم زندان بویژه سلول انفرادی رو به تالار اندیشه تغییر بدهند.
چه آزادی بیانی ! غروب از زندان آزاد بشی ، شب در گفتگوی ویژه خبری در رسانه ملی ! مهمان باشی و عقیده هایت هم دگرگون ... !
میدونم نظرها رو چاپ نمیکنی ! چون زیر اینجا یه کامنت هم نیست ، ولی جالبه که قبل از زندان رفتن نمیارن تلویزیون ، اول میفرستن زندان متحول شن بعد برن سیما !!!!!!!!
چرا اینطوری شد ؟
دكتر تاجيك تئوريسين و استاد بلفعل در سياست داخلي و خارجي است قدر او را بايد دانست گرچه امثال او را فراري داديم .
ای کاش این بابا یعنی آقای تاجیک قبل از رفتن به زندان این نظرات را عنوان می کرد بیشتر به دل برخی می نشست
جهت اطلاع بعضی ها
جالب بود زندان چه می کنه؟
باز هم یک اعتراف دیگر در ادامه پروژه ابطحی و عطریانفر
خوبه.ایشون هم شائبه تقلب در انتخابات رو رد کردن و هم به اصلاح طلبان ایراد گرفتند و هم... فقط جای سواله برای من که چرا تا دیروز تو زندان بودن با این عقاید؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست