بازدید 14867

فارین پالیسی مطرح کرد: نقش تلگرام در سقوط مداوم ارزش ریال ایران

هنگامی‌ که اوایل سال جاری، ريال وارد مسير شوم خود شد، معامله گران ارز شروع به ايجاد صدها کانال در تلگرام کردند، و بلافاصله هرگونه تغييراتي را در قيمت دلار اعلام نمودند و بازارها و مشاوره تجاری بيشتري را براي روزهاي آينده ارائه دادند. ایرانیان به شکلی وسیع به این کانال‌ها پیوسته‌اند ـ بعضی کانال‌ها بیش از دو میلیون عضو دارند ـ که خودشان تبدیل به یک نیرویی می‌شوند که می‌توانند بر نرخ ارز تأثیرگذار باشند.
کد خبر: ۸۵۴۳۳۵
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۶ 24 November 2018

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، انتخاب خود را تا حدی زیاد به نرم‌افزار تلگرام مدیون است. در طول انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال 2017، ایرانیان به این برنامه به‌عنوان یک منبع نادر برای خبرهای بدون سانسور در مورد رقابت انتخاباتی مراجعه کردند، درحالی‌که روحانی نامزد مورد علاقه طیف تندروها نبود.

فقط یک سال بعد، ممکن است تلگرام درنهایت منجر به سقوط روحانی شود. این نرم‌افزار در مرکز مسأله سقوط بهای پول ملی ایران قرار دارد. ریال ایران به‌ طورکلی تا ماه می، یعنی زمانی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، از معاهده هسته‌ای ایران خارج شد، در مسیری پایدار قرار داشت. قبل از خروج ایالات‌متحده، یک دلار آمریکا حدود 37000 ریال ارزش داشت. بلافاصله پس ‌از آن، یک دلار به حدود 44000 ریال رسید. ريال از آن زمان روند کاهشی خود را ادامه داد و در ابتدا 50 هزار و سپس 80 هزار ريال و سپس در زمان سخنرانی روحاني در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در ماه سپتامبر به 190 هزار در برابر هر دلار رسید. در حال حاضر، هر دلار برابر با 120،500 ریال است.

اما این مسأله فقط ناشی از تحریم‌های ایالات‌متحده و ضعف‌های بنیادی اقتصاد ایران که به کاهش نرخ ارز ایران کمک کرده‌اند نیست. این مسأله همچنین دوری مستقیم و ناشی از شایعات و اخبار دروغین در تلگرام است که توسط معامله گران و واسطه گران ایرانی برای به دست آوردن سود منتشر می‌شود.

نقش تلگرام در سقوط مداوم ارزش ریال ایران

به‌ محض این‌که مشخص شد، ایالات‌متحده قرار است تحریم‌ها را دوباره اعمال کند، بسیاری از ایرانیان طبقه متوسط ​​و ثروتمند به وسوسه درگیر شدن در تجارت ارز افتادند، و به این نتیجه رسیدند که ارزش ریال به ‌زودی کاهش خواهد یافت. برای همه این ایرانی‌ها، هدف خرید دلار بود. بعضی از ایرانیان حتی خانه‌هایشان را فروختند و درآمد حاصل را در دلار سرمایه‌گذاری کردند تا به حفظ ارزش دارایی‌های خود و یا صرفاً برای تأمین سود بپردازند.

فروش فوری ریال ایران حتی بیشتر از قبل، ریال را تضعیف و دولت ایران سعی کرد آن را به روش‌های مختلف متوقف کند، از جمله ممنوعیت فروش رسمی ارز خارجی؛ اما این فقط باعث شد که بازار ارز کمتر شفاف باشد و به همین ترتیب بیشتر از قبل از آن بهره‌برداری شود.

همواره میان معامله گران پیچیده ارز و کسانی که از جهل و نگرانی به آن پناه می‌برند شکاف وجود دارد اما بازار غیررسمی آن شکاف را گسترش داد. این موضوع به ‌ویژه در خیابان فردوسی تهران که مرکز اقتصاد غیررسمی تبادل ارز در ایران است؛ جایی که هرکسی می‌تواند ریال نقد را بیاورد و با اسکناس‌های ایالات‌متحده به خانه رود، مشهود است.

در یک نمونه از این معاملات فردوسی، من به یاد دارم که یک زن سالخورده، معادل درآمد سالیانه خود را آورده و آن را با نرخ 170،000 ریال به دلار مبادله کرد؛ نرخی به‌طور قابل‌توجه کمتر از آنچه نرخ ریال در آن زمان بود، حتی وقتی اتفاق‌نظر بر آن بود ارزش واقعی ریال آن‌قدرها هم پایین نیست.

معامله گران مالی حرفه‌ای ایران از تلگرام به‌طور فزاینده‌ای برای بهره‌برداری از عدم شفافیت بازار سیاه استفاده می‌کنند تا سود خود را به بهای زیان مشتریان ایرانی و همچنین نارضایتی دولت ایران افزایش دهند. این نرم‌افزار به‌عنوان یکی از شبکه‌های اجتماعی و یا پیام‌رسان، و به ‌طور خاص، با استفاده از اخباری که در "کانال" های آن منتشر می‌شود، واجازه می‌دهد اطلاعات به دست هرکسی که عضو آن کانال شده برسد، تبدیل به یکی از منابع قابل‌اطمینان اخبار برای ایرانیان شده، و جای رسانه‌های دولتی و حتی روزنامه‌های مستقل را گرفته است.

هنگامی‌ که اوایل سال جاری، ريال وارد مسير شوم خود شد، معامله گران ارز شروع به ايجاد صدها کانال در تلگرام کردند، و بلافاصله هرگونه تغييراتي را در قيمت دلار اعلام نمودند و بازارها و مشاوره تجاری بيشتري را براي روزهاي آينده ارائه دادند. ایرانیان به شکلی وسیع به این کانال‌ها پیوسته‌اند ـ بعضی کانال‌ها بیش از دو میلیون عضو دارند ـ که خودشان تبدیل به نیرویی می‌شوند که می‌توانند بر نرخ ارز تأثیرگذار باشند.

معامله گران ارزی که این کانال‌های اطلاعاتی را اداره می‌کنند، به‌طور فزاینده‌ای از آن‌ها برای پخش اخبار اقتصادی تحریف‌شده استفاده می‌کنند؛ مثلا در هفته‌های اخیر، زمانی که ریال شروع به تقویت خود کرد، کانال‌های معاملاتی تلگرام با اخبار مثبت مقابله کردند. بعضی‌ها به راحتی گزارش تغییر قیمت‌ها را به تأخیر می‌اندازند. دیگران حتی قیمت‌های کاملاً کاذب را اعلام می‌کنند. بسیاری از کانال‌ها نیز روند مثبت را به نفع ترویج تحلیل‌های منفی در مورد اثرات تحریم‌های نفتی ایالات‌متحده بر ریال ایران نادیده گرفتند.

از سوی دیگر، رسانه‌های خبری رسمی ایران تلاش کرده‌اند تا این گزارش‌های دروغین را با تأکید بر ورود اخیر اخبار مثبت در مورد آینده ریال و به ‌طور صریح اطلاع در مورد دروغ‌پراکنی در گزارش‌های تلگرامی خنثی کنند؛ اما بسیاری از ایرانیان عادی مطمئن نیستند که چگونه در برابر گزارش‌های متناقض واکنش نشان دهند و به‌جای آنکه دلارهایی که قبلاً خریده‌اند را به ریال تبدیل کنند، همچنان به آن‌ها وفادار می‌مانند.

به ‌تازگی، کانال‌های جدید تلگرام ظهور کرده‌اند که به نظر می‌رسد به‌طور خاص طراحی‌شده تا به مقابله ضد کانال‌های محبوب ایجادشده توسط معامله گران ارز بپردازند. یکی از کانال‌های جدید، "دلار-ریال" نامیده می‌شود و به نظر می‌رسد که هدف صریح آن حمایت از یک ریال قوی است، درحالی‌که به واسطه‌های ارزی به‌عنوان خائن و عوامل خارجی‌ حمله می‌کند. این کانال همچنین موفق به جذب بیش از 2 میلیون عضو شد، که نشان می‌دهد جامعه ایرانی از دستکاری‌های عامدانه بازار ارز ایران توسط بازیگران سودجو به شدت به ستوه آمده است. (به دلایل ناشناخته این کانال اخیراً مسدود شده است، پس‌ازآن سازندگان آن یک کانال جدید را راه‌اندازی کردند که در حال حاضر 55،000 عضو دارد.)

دولت ایران هرگونه اقدامی را که می‌تواند صورت می‌دهد تا ارزش ریال را تضمین کند. بر اساس تحلیل‌های تعدادی از اقتصاددانان ايران، مبانی اقتصادي نشان می‌دهند که دلار بايد حدود 80،000 تا 90،000 ريال ارزش‌گذاری و معامله شود. این نرخ همان نرخی است که سیستم رسمی مبادله ارز خارجی آنلاین NIMA - که معامله گران ارز و همچنین عمده صادرکنندگان و واردکنندگان، معاملات کلان انجام می‌دهند - تمایل به ارزش‌گذاری ریال در آن سطح دارد. اخیراً سیاست بانک مرکزی محدود کردن استفاده از کارت‌های اعتباری ريالی است که معامله گران ارز از آن‌ها برای خرید مبالغ بزرگ دلار استفاده می‌کنند.

اما این‌که ریال غالباً ارزان‌تر از آن چیزی که باید باشد، ارزش‌گذاری می‌شود، نتیجه حدس و گمان و پیش‌بینی است؛ ازجمله اثرات روحی تبلیغات، چه از دولت ایالات‌متحده و چه از سوی کانال‌های تلگرام در ایران. مقامات ایرانی مدت‌زمان کوتاهی است که این موضوع را درک کرده‌اند؛ اما تاکنون، هنوز هم مداوم اطلاعاتی که به همان اندازه اخبار جعلی تولیدشده توسط دشمنان مؤثر است، در ایران بازنشر می‌شود.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۱۸
انتشار یافته: ۶۴
چرا ضد آن تهیه نشد که قیمت ها ارز را کاهش دهد؟
پاسخ ها
سبوس برنج شمال
| United States of America |
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۳
ارزش ریال رو هرچه زودتر بگردونید








وگرنه فاجعه ایی در راه است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۳
پس مقصر پیدا شد! اون گاردی که بانک مرکزی گرفت و مردم رو دم تیغ فرستاد اصلا باعث این مشکلات نبود. اصلا مشکل رسانه ها و آگاهی مردم است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۳
حالا نباید این وزیر جوان که تلگرام را به جان مردم و اقتصاد ایران انداخت برخورد شود؟
محمد مرتضوی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۳
با سلام
اینجانب روشی کاملا مطمن دارم که برای همیشه میتواند کنترل نرخ دلار و طلا را به دولت بسپارد چندین بار به دفتر ریاست جمهوری زنگ زدم و یک بار هم حضوری رفتن و نامه دادم متاسفانه به حرف اینجانب گوش ندادند تابناک عزیز اگر شما راهی میشناسی مرا به یوی از این آقایان متصل کنید تا راهکار بدهم و برای همیشه مشکل بازار ارز و طلا حل شود
فقط و فقط و فقط یک راهکار برای کنترل قیمت ارز و طلا بدست دولت وحود دارد که آن هم باید گوش شنوایی برای شنیدنش باشد
خواهشمندم در صورت امکان یه راهی پیدا کنید تا من مشکل را برلی همیشه حل کنم
این حرف بسیار عامیانه است تنها علت سقوط ارزش ریال چاپ پول بی پشتوانه بوده ولو غیر شما چاپ پول و پول پاشی را کنار بگزار هزار تا تلگرام هم نمی توانند ارزش پول ملی را کاهش دهند
وای بر اقتصاد و پولی که قرار باشه با یک نرم افزار فرو بپاشه
اشتباهات خودتون رو گردن این و اون نندازین
پاسخ ها
ناشناس
| Thailand |
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۳
کابینه محترم دولت و مدیر کل ارجمند بانک مرکزی

اگر نمی توانید همچون امارات، قطر، کویت، بحرین ارزش واقعی پول ملی را به ریال تحت ستم برگردانید لااقل مثل بانگ مرکزی عراق و افغانستان عمل کنید و از آنان کمک بکیرید زیرا آنان با وجود ویرانی های عمیق و گسترده بمراتب بیشتر از ایران، از وضعیت بمراتب بهتری در مقوله پول ملی برخوردارند
فرض کنید این حرفها برای پوشاندن ضعف مسئولان مربوطه درست باشه اما کاهش ارزش ریال در سال ۷۳ و سالهای قبل و بعد از آن را چطوری می تونید ماسمالی کنید ؟؟؟؟!!!!!!!
اینکه چندتا دلال بیایند و در یک کانال اجتماعی اخبار کذبی را گسترش و حبابی ایجاد کنند شاید در یک مدت زمان کوتاه و مقطعی آن هم در بازار آزاد تاثیر داشته باشد . اما اکنون ماه ها گذشته . بانکهای دولتی هم با قیمت بازار ارز را خرید و فروش میکنند . اگر حرف شما درست باشد که باید بگوییم دولت و گمرک و بانکها و .... همه تحت تاثیر این حباب قرار گرفته اند . اگر قیمت واقعی ارز همان 8 تا 9 هزار است پس چرا بانکها ارز را به این قیمت براحتی به مردم نمیفروشند ؟
این هم تقصیر تلگرام است ؟‌
برای سرپوش گذاشتن بر ناکارآمدی اقتصاددانان دولت دست به دامان تلگرام شده اید ؟؟

یه کم بیشتر تلاش کنید قاتل بروسلی را پیدا میکنید. !!!!!
سیاست های ناکارامد را گردن دیگرن نیندازید یک روز سلطان سکه یک روز تلگرام یک روز برجام یک روز ...
خدا را شکر مقصرش پیدا شد
چون هیچکی مسولیتش قبول نمیکرد
امام زمان ظهور کن
مدیریت ضعیف باعث سقوط همه چیز میشود.درتمام دنیا تلگرام وکانالهای ارتباطی وجوددارد.اکنون بحث سهمیه بندی بنزین وگران کردن آن است‌واقعا درآمدوسرمایه کشورخرج کجامیشود که گردم هرروزفقیرترمیشوند
اونموقع که گفته می شد ابزار دشمن است، همین وزیر ارتباطات مخالفت می کردن و سرور در اختیارش می گذاشتن.
حالا خود دولت بیشترین ضربه را ازین ابزار دشمن خوده است.
از همان وقتی که جلوی سایت های دامن زن را گرفته اند قیمت ها با اینکه تحریم ها شروع شده است افزایش نداشته است
مقاله فیک است.
یک کانال تلگرامی قدرتش ان قدر نیست که پول یک کشور را سقوط بدهد.
مثل این می ماند ۱۰ سال پیش که تازه اینترنت دایل اپ همه گیر شده بود عده ای ترس ان اینترنت کند را با همین استدلال سقوط مطرح میکردند در حالی که الان به ان دلواپسی توجه کنید می بینید این چنین نبوده.
کانالهای تلگرامی همان کارکرد یک سایت را دارند و عده کمی زندگی شان را روی یک‌کانال تلگرامی میبندند.
مقاله قوی نیست.
چاپ نکنید، ولی:
توپ بی تدبیری خودمان را بر اساس حرفهای فارین پالیسی به زمین تلگرام نیندازیم. چکار نکردیم که وضع اینگونه شده است؟ به تلگرام و فیسبوک چه مربوطه؟ همه دشمن ما نیستند اگر هم باشند ما باید توان مقابله داشته باشیم نه اینکه بگوئیم 6 ماه هم صبر کنید همه چیز درست می شه!
اگر مانند دیگر کشورها رفتار کنیم همه چیز درست میشود
تلگرام ، اصلاح طلبان رو بالا برد و ارزش ریال رو به سقوط کشید..
باور بفرمایید که این قدر که سوء مدیریت ها به اقتصاد ضربه می زند تلگرام ضربه نمی زند. در بخش های مختلف اقتصادی کشور اعم از کشاورزی گرفته تا به اقتصاد صنعتی و نفتی همه از مدیریت رنج می برند تا از تلگرام. قحط الرجال در نصب آدم های کاردان و سالم است که اقتصاد را به فنا برده است. اینقدر دنبال ایراد تراشی به بقیه نباشید.
من نمیدانم این تلگرام کیه چیه




که بعضیا هرچی دست پا میزند نمیتونن از دل مردم بیرونش کنند.
اگر تلگرام رو فیلتر نمیکردید، و منابع خبری خودمون هم توش فعال میموندن.... دیگه سقوط ارزش ریال رو میشد با پاتک و تک خنثی کرد تا حد زیادی... نه این که میدون رو خالی کنی به بهانه پیام رسان داخلی.....
اقتصاد اگه سالم باشه و به طرز صحیح و اصولی توسط بخش خصوصی و دولتی اداره بشه هیچوقت با چهارتا پست تلگرامی سقوط نمیکنه......
اقتصاد یه علمه.......وقتی نظارت درست وجود داشته باشه....فساد نباشه......صنعت کشور قوی باشه........محصول قابل صادرات داشت باشه، با یه عطسه آقای ترامپ به ورطه نابودی نمیره
پس تا حالا اشتباه می کردیم و خبر نداشتیم.
پس مقصر مدیران کشور نبوده اند.
همش تقصیر تلگرام بوده که اقتصاد به سمت نابودی رفته.
پس همه خوب بودند تا حالا.
بیت الله ستاریان کارشناس اقتصاد مسکن: بازارهای ارز و طلا به عنوان دو بازار موازی همواره در نوسانات اقتصاد کلان به صورت کوتاه مدت سرمایه‌ها را به سمت خود می‌کشند و بعد از تخلیه این بازارها سرمایه‌ها وارد مسکن می‌شود. دلار و سکه در دوره‌ای که جاذب هستند به صورت کوتاه مدت منابعی را به سمت خود جذب می‌کنند و بعد با ارزش افزوده‌ای به بخش مسکن می‌رود.
این کارشناس اقتصاد مسکن افزود حتی درصورت ادامه کاهش قیمت ارز در بخش مسکن هنوز ظرفیت جذب خواهد بود و رشد خواهد داشت و این رشد تا شش ماهه اول سال آینده ادامه پیدا می‌کند وی با بیان این‌که مسکن به نسبت دلار و سکه افزایش چندانی نداشته است، گفت: رشد قیمت ملک ۷۰ درصدی بوده در حالی که در بازار ارز جهش ۲۷۵ درصدی داشتیم. بنابراین مسکن با توجه به ماهیت دیرپذیر بودن باید خود را با قیمت ارز هماهنگ کند که این اتفاق در آینده رخ میدهد وی افزود همیشه جابه‌جایی در این دو بازار به همین صورت بوده که با تخلیه حباب بازار ارز و طلا، سرمایه‌ها با فاصله‌ی زمانی وارد مسکن می‌شود.قیمت مسکن پایتخت در شرایطی کماکان به روند صعودی خود ادامه می‌دهد که معاملات در مسیر کاهش قرار دارد. با این وجود، در مهرماه ۱۳۹۷ رکود افزایش ماهیانه و سالیانه قیمت مسکن طی هفت ماه اخیر شکسته شد. آن‌طور که بانک مرکزی گزارش داد، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی شهر تهران ۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بوده که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۸۴ درصد رشد نشان می‌دهد.
خوب که چی ؟ مگه بدتر از فیلتر کردن تلگرام هم برنامه ای دارید؟ کلا میخواین اینترنت را جم کنید خیال همه راحت بشه.
علت نه تلگرامه نه اینستاگرام و نه هیچی
فقط و فقط ناکارامدی مسئولین هستش
سقوط پی درپی ارزش پول ملی تقصیر تلگرام نیست از سوتدبیر و سومدیریت مسوولان است
بسیار عالی
درس امروز : تلگرام بد است .

اما پاسخ دو سوال را نمی دانم
1- چرا تلگرام فقط ارزش پول ایران را کم می کند و در کشورهای دیگه چنین هنری را ندارد ؟!!!!!
2- در ایران در طول 40 سال گذشته و در دوره دوم همه ریاست جمهوری ها تورم چند برابری داشته ایم . یعنی آن روزها هم کار تلگرام بوده ؟!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۳
انها دشمن خرابکار ندارند
قابل توجه آنهایی که سینه چاک "جریان آزاد اطلاعات " هستند جریانی که یطرفه و ما فقط مصرف کنند ه آن باشیم چنین صدمات جبران ناپذیری را می زند
عزیزم ریشه افت ارزش پول افزایش بی پشتوانه حجم اون هست که نتیجه طبیعی اون کاهش ارزش واحد اون می شه.
حالا ممکنه تلگرام یا دشمن یا هر چیز دیگه ای باعث دمیدن در آتش حباب هم شده باشه و حباب رو سریعتر و بیشتر از حد معمول باد کرده باشه.
اما اولا حباب در نهایت می خوابه.
دوما دلار بعد از سه برابر شدن حجم نقدینگی ریال هیچ وقت قابل معامله با قیمت قبل نخواهد بود.
اقتصادتون رو درست کنید و اینقدر اقتصاد رو امنیتی نبینید.

پی نوشت: تلگرام در ایران فیلتر است. چرا دلار گران شد پس؟
گرانی دلار برای دولت که بد نشده . مردم هم که ولش!
بعدا اصلاح طلبان هم خواهند گفت روحانی از ما نبوده و ما ازین بی تدبیری ها پاک هستیم.
تلگرام یک وسیله است. مهم اراده آهنین در پشت پرده سقوط ریال بود که بازیگران آن کسان دیگر هستند که شما در قبال آن سکوت کرده اید!
حالا یک عده ای می ایند و می گویند این گزارش ایران داده!!!!
من که گوشام دراز شد!!! به بقیه کاری ندارم!!!!
شما بگو چه کسانی نفوذ دارند که دلار را پایین نگه داشتند در این چند سال و بعدش سیگنال دادند به امریکا که الان وقت ازاد سازی قیمت ارز است و خروج کند از برجام که امریکا قهرمان نرخ دلار شود
این تحلیل بیشتر برای تطهیر ناکارآمدی مسئولین و پاک کردن صورت مسئله از طرفی و از طرف دیگر توجه ها را به دشمن مجازی و فرضی کشاندن است. واقعیت اینست که در کنار تحریم ها ی انجام شده و ناکارآمدی مسئولین، مخصوصا در روزهای بحرانی
، عدم اعتماد مردم به آنها بیشترین لطمه را به مردم و اوضاع ایجاد شده زد .امروز همه میدانند که دولت خودش دریچه ی این سد گرانی را باز کرد .برای همین هم دولتی ها و هم مجلسی ها در آنروزهایی که دریچه سد گرانی را باز کردند ،روزه ی سکوت گرفتند و مردم هر چه در سایت ها و نرم افزارها داد زدند به داد ما برسید گوش شنوایی نبودتولید کنندکان و واردکنندگان جنسهایشان را مخفی کردند و علنا اعلام گردند جنسشان را نمیفروشند.کار به جایی رسید که پوشک بچه به مسئله ی روز کشور تبدیل شد.هیچ اقدامی هم برای جلوگیری از این اوضاع نه از طرف جناح موافق و نه از جناح مخالف برای رسیدگی به وضع اسفباری که برای مردم پیش آمده بود ،صورت نگرفت و دولت خودش دلار را با جدیدترین قیمتها به دست مردم میداد(که هنوز هم به همین صورت است)
اینکه بیاییم یک تحلیلی را منتشر کنیم و تقصر را به گردن دیگران بینداریم مانند این است که سقوط هواپیما را به گردن خلبان فوت شده بیاندازیم.
البته در این رهگذر دولت توانست به نوعی بودجه ی امسال و سال بعد را ترمیم و از بعضی مسائل که خوشایند مردم هم نیست جلو گیری کند.ولی میشد با درایت و تدبیر کاری کرد که مردم ما مانند مردم ترکیه با دولت همگام شوند تا نه دولت ،نه مردم و نه کشور ،متضرر نشوند و یا کمتر متضرر شوند.
پس تابناک گرامی لطفا شما و بقیه ی رسانه ها آدرس غلط به مردم ندهید.ضعف ها را موشکافی کنید و به کمک حتی کامنت گذاران(بازخوردها)راه حل واقعی ارائه کنید تا باری از دوش مردم (که شما هم از آنها هستید) ،دولت و کشور برداشته شود.
باید به عده ای گفت، شما که فیلترش کردید؟! چی شد؟؟ چرا جواب نداد؟؟؟
واقعا مرغ منجمد از این ادعاها خنده اش می گیرد حالا مقصر تلگرام شد!!! پس این همه مسئولین و مقامات چه کاری می کنند؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!
مسئولان ناکارامد عامل سقوط دلار و کشور هستند .
قبل از تحریم ها هم روزی میلیون ها خبر دروغ در تلگرام پخش می شد چرا ارزش ریال کاهش نیافت؟در ضمن در دوره قبلی در زمان محمود هم دلار ۳برابر افزایش قیمت داشت که هم ناشی از تحریم های گسترده بود و اصلا هنوز تلگرام به ایران نیامده بود.
افتصاد اصولی داره
اگر رعایت نشه چه با تلگرام چه بدون آن نتیجه روشن است
همه ایران و از جمله آقای روحانی می دونن که افت ارزش بیش از حد ریال سر همین تلگرامه ! فقط نکته جالبش حمایت همه جانبه ایشان از پابرجا بودن تلگرام از طریق تلگرام طلایی و هاتگرامه ( به استناد سخنرانی های خودشون).
دو تا نکته ثابت شده:
اول اینکه ثابت شده تلگرام که فاقد دفتر کاری توی کشورهاست با همه امکانات فوق العاده ای هم که داره، برای کشورهای خاصی از جمله ایران طراحی شده ، تو نقشه همین مقاله هم مشخصه !
دوم اینکه اگه حتی بحث تحریم هم نبود تلگرام نقشه پول مجازی (گرام) رو کشیده بود و هنوز هم این نقشه جایگزین خوبی برای مرحله دوم از بین بردن ریال هست.
بالاخره روزی خواهد رسید همین آقایون میفهمن تصمیم درست چیه؟
افزایش نرخ ارز کار خود دولت بود. بیخود اون رو گردن تلگرام نندازید.
ربطی به تلگرام نداره لطف کنید آدرس اشتباه ندید
لطفا ناکارامدی خودتون رودراقتصادوازبین بردن ارزش پول ملی بااین تحلیل های بی درکجاتوجیه نکنید
، بانک مرکزی ، صرافی بانک های خصوصی ، مافیای قدرت ثروت و قاچاق با تصمیم و اراده قبلی دست توی جیب و سفره مردم بدبخت کردند و مردم هم مثل پریشانی روز قیامت در فضای مجازی دورهم جمع شدند تا ببینند چکار باید کرد ، حالا این عقل کل امده تفسیر کرده ، جمع کنید این حرفهای بیهوده را
فعلا دلار داره سقوط میکنه 12100 الان

تابی جون برو دلارهاتو بفروش که باز هم دلار میاد پایین
واقعاً یک سئوال عجیبی وجود دارد که اقتصاددان ها باید به آن پاسخ مناسب بدهند شاید کاهش پول ملی ما در مقابل دلار و یورو با توجه به توسعه یافتگی آمریکا قابل توجیه باشد که نیست ولی آیا کشور ما که از هر نظر از کشورهای عراق و افغانستان با وجود جنگ آمریکا و داعش و ... دارای توسعه بیشتر است و برق و انواع کالا به آنجا صادر می کنیم باید طی یک ساله تا 4 برابر کاهش ارزش در مقابل دینار و پول افغانی داشته باشد.
بابا اينها تغريبا حرف الكي هست ناکارامدی به اينجا رسوندمون رو نزاريد پاي تلگرام . دوران احمدي نژاد هم مگه تلگرام بود كه مثل اين اتفاق افتاد پس بريم جاي ديگه دنبال دليل باشیم
پر بیراه نیست...
تلگرام واقعا فاجعه آفرین بود برای مردم ایران، ولی همه‌ی فاجعه دست تلگرام نیست!
متاسفانه حبابها بیشترین ضرر را به مردم عادی وارد میکنند. من از زمان دانشجویی در خارج زیاد دوست و همکلاسی دارم و تقریبا نصف اینها در این قضیه حباب بیت کوین ضرر کردند.
فارین پالیسی و مقاله ای تا این آبکی!!!1
علت تلگرام نیست . علت عدم اعتماد مردم است . شما ببینید به بازرگان ارز فروختید 4200 تومن . بعد طرف جنس رو آورده تو گمرک ، بهش میگید حالا باید تفاوت قیمت ارزی را که قبلا بهت فروختم تا 10000 تومان بدی .

سکه پی فروش می کنن ، بعد میگن دارائی بیاد از اونا که تعداد زیاد خرید کردن ، مالیات بگیره .

درست وسط تحریم هایی که همه میدونن صنعت خودرو هم شاملش است ، با بوق و کرنا پیش فروش خودرو میکنید ، بعد که پول ها جمع شد میگید بجاش بیا فرغون ببر .

و .....
باز هم توهین به شعور ملت با این سخنان ؟؟؟
تلگرام همان گردش اطلاعات بین مردم است.
اگر اینطوری باشه که باید فاتحه اقتصاد ایران رو خوند!

ناکارآمدی مدیران و وجود بنگاه های اقتصادی موازی که به هیچ احدی جواب پس نمیدن باعث بوجود آمدن وضعیت الان هست و بس.
خوب خدا رو شکر که این دفعه آمریکا و استکبار جهانی عامل بدبختی هامون معرفی نشدن !
اقتصادی که چهارتا شخص کارامد توش باشن با هیچ نسیم یا طوفانی بهم نمی ریزه ... این حرفا کهنه شده برای این مردم صبورررر ....
به نقل از عمو حسن روحانی و وزرای مومن و ایثارگر و انقلابی شان و همچنین دیگر نیروهای انقلاب کشور عامل مشکلات کشور موارد زیر می باشند:
امریکا
اسرائیل
عربستان
داعش
ماهواره
بد حجابی زنان
اینترنت
تلگرام
اینستاگرام
فیلترشکن ها
عدم همکاری مردم ایران با مسئولین
ذوب شدن یخ های قطب جنوب
قابل توجه وزیر جوان
بیخود گردن تلگرام نزاریم این همه ضعف مدیریت رو
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس